اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۸/۱۳ - ۱۵:۰۶
گزارش|

حل و فصل منازعه ایران و آمریکا در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟/ «استقلال» ایران، ریشه اصلی مشکلاتی است

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فردا به پایان می‌رسد و تصور کنید ایران مجدداً همین الآن غنی‌سازی اورانیوم را تعطیل و تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند؛ به نظرتان آمریکا دست دوستی به سمت ایران دراز می‌کند و تمام بهانه‌گیری‌های غرب به پایان می‌رسد؟

حل و فصل منازعه ایران و آمریکا در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟/ «استقلال» ایران، ریشه اصلی مشکلاتی است

 سراج24_سیده زهرا حسینی فلاح؛ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فردا به پایان می‌رسد و تصور کنید ایران مجدداً همین الآن غنی‌سازی اورانیوم را تعطیل و تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند؛ به نظرتان آمریکا دست دوستی به سمت ایران دراز می‌کند و تمام بهانه‌گیری‌های غرب به پایان می‌رسد؟

جمهوری اسلامی ایران، صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود را در سال‌های ۱۳۸۲ و 1394 به جامعه جهانی به اثبات رسانده ‌است اما در قبال این حسن نیت، همواره در جایگاه متهم قرار دارد و غرب به رهبری آمریکا به بهانه‌های واهی انواع تحریم‌های غیرانسانی را علیه این کشور اعمال کرده است.

آمریکا هیچ‌گاه نسبت به کشورهای دیگر جهان متعهد نبوده و همواره به آن‌ها خیانت کرده است و تاریخ نیز شاهد این مدعاست. خیانت آمریکا به ایران نیز، به‌پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد و تابه‌حال، از هیچ خصومتی علیه ملت ایران دریغ نکرده است.

کودتا 28 مرداد، تشویق و تحریک عراق به آغاز جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹، حمایت سیاسی، حقوقی و تبلیغاتی از بنی‌صدر مزدور در خرداد ۱۳۶۰، به‌کارگیری خط‌مشی براندازی و مهار علیه ایران، حمایت از تحرکات تجزیه طلبانه در آذربایجان، خوزستان، کردستان و…، ارائه کمک‌های وسیع مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به عراق در جنگ تحمیلی، مجهز ساختن عراق به سلاح‌های شیمیایی و میکروبی علیه ایران، حمله به سکوهای نفتی ایران در سال ۱۳۶۶، حمله به چند فروند از ناوگان دریایی ایران در خلیج‌فارس در سال ۱۳۶۶ و سرنگون کردن هواپیمای مسافر‌بری ایران بر فراز خلیج‌فارس در تیرماه ۱۳۶۷، تحریم‌های ظالمانه پی‌درپی، به آشوب کشیدن آسیا غربی و حمایت از گروه‌‌های تروریستی داعش در منطقه و ترور شهید سردار سلیمانی از جمله خباثت‌های آمریکا علیه ج.ا.ایران است.

وقتی این خباثت‌ها را مرور می‌کنیم، درمی‌یابیم که چرا بیش از 40 سال است که ملت ایران «مرگ بر آمریکا» می‌گویند و روز 13 آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده است؛ مستکبرانی که آمریکا سرمدار آن‌هاست.

سیدهادی افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب در گفتگو با خبرنگار سراج24، می‌گوید: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با شکست ژاپن و متفقین به ابرقدرت دنیا تبدیل شد و در دنیا مناطقی را برای خود به‌عنوان منطقه نفوذ مشخص کرد که یکی از آن مناطق، منطقه غرب آسیا یا همان خاورمیانه است.

وی ادامه می‌دهد: خاورمیانه چند ویژگی دارد، نخست آن‌که سه تنگه حساس دنیا به نام‌های مالاکا، هرمز و باب‌المندب در این منطقه قرار دارد و علاوه بر آن نیز مهم‌ترین آبراه‌های دنیا هم در خاورمیانه واقع‌شده است به همین جهت ذخایر انرژی، اورانیوم، طلا و زغال‌سنگ در این منطقه وجود دارد که مواد استراتژیک برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند.

کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب عنوان می‌کند: منطقه خاورمیانه مهد تمدن‌های بزرگ دنیاست، تمدن یهودیت و مسیحیت در فلسطین و تمدن اسلام نیز در منطقه عربستان بوده است پس می‌توان گفت که خاورمیانه از لحاظ تاریخی، راهبردی و صنعتی مهم است.

*آمریکا به خاورمیانه طمع دارد

وی تشریح می‌کند: با توجه به ویژگی‌های منطقه خاورمیانه مشخص است که آمریکا به این منطقه حساس و مهم طمع دارد و یکی از کشورهایی که همواره مردمش به سلطه بیگانگان مخالفت می‌کردند ایران بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مشروطه مؤید این مطلب است.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سراج24 نیز با بیان اینکه در ادبیات آمریکایی از خلیج‌فارس به‌عنوان قلب جهان یاد می‌شود، تشریح می‌کند: بیش از 70 سال است که خلیج‌فارس را در ادبیات آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها پارت لند یا قلب جهان نام‌گذاری کردند و آن هم به‌دلیل اهمیت ویژه‌ای است که خلیج‌فارس برای جهان صنعتی دارد. اگر ایران کشوری غیرمسلمان و غیرانقلابی و دنبال این بود که به کشوری قدرتمند و توانمند تبدیل شود ولو اینکه بودایی هم بود آمریکایی‌ها با آن مشکل داشتند چون آن‌ها با شکل گرفتن یک کشور قدرتمند از لحاظ علمی، صنعتی و نظامی در مجاورت خلیج‌فارس به‌شدت مشکل دارند و به‌دنبال این هستند که این منطقه تحت کنترل 100 درصدی خودشان باشد.

وی اضافه می‌کند: آمریکایی‌ها بیش از 20 پایگاه نظامی در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس ایجاد کردند و تا امکان حضور 100 هزار نیروی نظامی را در خلیج‌فارس فراهم کردند که این نشان می‌دهد آنان نمی‌خواهند در اطراف خلیج‌فارس هیچ قدرت رقیبی داشته باشند؛ می‌خواهند خلیج‌فارس در مشت خودشان باشد تا قلب جهان را در مشت داشته باشند به همین خاطر از ابتدای پیروزی انقلاب با تبدیل‌شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت همه‌جانبه و توانمند مخالف بودند و ریشه مشکلات و درگیری‌های آنان با جمهوری اسلامی نیز همین نکته است.

*اگر مانند سعودی‌ها گاو شیری آمریکا می‌ماندیم با ما مشکلی نداشتند

وی ادامه می‌دهد: اگر اسم ما جمهوری اسلامی بود و مرگ بر آمریکا هم می‌گفتیم اما اراده‌ای برای قدرتمند شدن نداشتیم و شبیه سعودی‌ها گاو شیری آمریکا باقی می‌ماندیم آن‌ها هیچ مشکلی با اسلام و مرگ بر آمریکا گفتن ما نداشتند، اما وقتی ما تصمیم گرفتیم به کشوری مستقل، قدرتمند در همه عرصه‌ها تبدیل شویم این امر برای آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین جرم بود و از هر ابزاری استفاده کردند تا اجازه ندهند ما به اهدافی که تعیین کردیم برسیم.

*ریشه مشکلات آمریکا با ایران در «استقلال» است

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: در واقع «استقلال» ایران، ریشه اصلی مشکلاتی است که آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی دارند و مادامی که ما می‌خواهیم استقلال داشته باشیم و منافع ملی و ارزش‌های اعتقادی خود را حفظ کنیم با ما مشکل دارند اما اگر ما یک روزی شبیه عربستان بشویم و یک ملت ضعیف و فقط فروشنده نفت و خریدار کالا باشیم هیچ مشکلی با ما نخواهند داشت و همان رفتاری را با ما خواهند داشت که الآن با سعودی‌ها دارند.

وی اضافه می‌کند: هر نقطه‌ای را که آمریکایی‌ها برای منافع خود مهم ارزیابی کردند در آن نقطه مخالف شکل‌گیری قدرت بزرگ شدند، در شبه‌جزیره کره آن‌ها مخالف شکل‌گیری یک قدرت بزرگ بودند به همین خاطر سعی کردند که بر کره مسلط شوند و اکنون کره جنوبی عملاً یک کشور مستقل نیست و فرماندهی عالی نیروهای نظامی کره‌ای در اختیار آمریکایی‌هاست. ژاپن چون تصمیم گرفته بود به یک کشور قدرتمند تبدیل شود آمریکایی‌ها به بهانه جنگ جهانی دوم با سلاح هسته‌ای ژاپن را خلع سلاح کردند و در واقع از این طریق جلوی قدرتمند شدن ژاپن را گرفتند. حتی آلمان زمانی که می‌خواست به قدرت جهانی تبدیل شود را به بهانه جنگ جهانی دوم سرکوب کردند.

کوشکی تشریح می‌کند: هر کشوری در هر جای جهان که بخواهد قدرت بگیرد و بر اساس استقلال و منافع خود حرکت کند آمریکایی‌ها به این امر تمایل ندارد چون خودشان را قدرت اول، ناظم و رهبر جهان می‌بینند به همین خاطر مایل نیستند هیچ ملت و دولتی رقیبشان شود و بخواهد آن‌ها را از موضعی که دارند پایین آورد.

کوشکی یادآور می‌شود: تسخیر لانه جاسوسی نشان‌دهنده اراده‌ای بود که ملت و رهبری جمهوری اسلامی برای حفظ استقلال خود داشتند و می‌خواستند با جدیت در مسیر تبدیل‌شدن به قدرت برتر منطقه‌ای حرکت کنند و بگویند در مقابل آمریکا تسلیم نخواهد شد و عقب‌نشینی نخواهند کرد.

بر اساس این گزارش؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم خیانت‌های آمریکا در صفحات تاریخ ثبت و ضبط‌شده است که از جمله آن می‌توان به خیانت آمریکا به مصدق و فریب انگلیس توسط آمریکا در کودتای 28 مرداد اشاره کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حذف رژیم پهلوی منافع آمریکا به خطر افتاد و از هیچ اقدامی در راستای مقابله با مکتب امام خمینی (ره) فروگذار نکرد چون مکتب امام راحل استقلال و خودساختگی را برای ایران اسلامی به همراه داشته و دارد.

افقهی با بیان اینکه خیانت‌های آمریکا به ایران مختص به بعد 40 سال گذشته نبوده و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد خیانت‌های آمریکا در کشور بودیم به خیانت‌های آمریکا قبل از انقلاب اشاره می‌کند.

این کارشناس می‌گوید: باید از خود بپرسیم چرا مصدق را سرنگون و به دخالت هم اعتراف کرد؟ چرا کودتا کرد؟ انگلیس و آمریکا کشورهای ابر جنایتکار دنیا هستند. در چند جنایت بزرگ همواره انگلیس‌ها اقدامات و جنایات آمریکا را تائید کردند. حمله آمریکا در سال 2003 میلادی که منجر به سقوط صدام شد را فراموش نمی‌کنیم هر جا که جورج بوش پسر مصاحبه می‌کرد تونی بلر نخست‌وزیر وقت انگلیس هم همراهش بود لذا این‌ها شریک جرم علیه بشریت هستند. در شمال آفریقا، آمریکای لاتین و شبه‌قاره این اقدامات جنایتکارانه را انجام دادند. الآن اختلافات شیعه و سنی در پاکستان، هند و افغانستان چه کسی به وجود می‎آورد و تشدید می‌کند.

وی بیان می‌کند: مقام معظم رهبری امروز در سخنانشان به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) بیان کردند که آمریکا خودش سازمان تروریستی را به وجود آورده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب تشریح می‌کند: خیانت‌های آمریکا برای دست یافتن به راهبرد خود، منابع نفتی و برچیدن فرهنگ ادیان مذهبی از منطقه به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. پیش از انقلاب اسلامی دشمنی آمریکا نهادینه شد و برخی‌ها در داخل دل‌خوش دارند که با ریاست جمهوری جو بایدن مشکلات کشورمان رفع خواهد شد و همان شعارهایی که در برجام می‌دادند را دوباره در نشریات زرد سر می‌دهند، چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد چون در 40 سال گذشته از روسای جمهور دموکرات و حزب جمهوری‌خواه آمریکا آسیب دیدیم.

وی اضافه می‌کند: اول انقلاب جیمی کارتر بود که شروع به تحریم کرد بعد از حمله طبس شکست خورد و ریگان بر سرکار آمد که صدام را تشویق و به عراق سلاح می‌داد، بعد از آن کلینتون و جورج بوش پدر و جورج پسر و اوباما و ترامپ بر سر کار آمدند. بحث دشمنی آمریکا با ایران، یک دشمن تاکتیکی نیست اینکه امتیازی بدهیم و دست از سر ما بردارد. یکی از راهبردها و سیاست‌های صنعتی و اقتصادی آمریکا این است که کشورهای دنیا را فقیر نگه دارد تا بر آن‌ها مسلط شود.

افقهی تصریح می‌کند: آمریکا امتحان خود را پس داده است و آسیب آمریکا تنها آسیب نظامی نبوده بلکه با تحریم‌های آمریکا آسیب اقتصادی هم دیده‌ایم. در شرایط کرونا آمریکا دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم کرده و هر کشوری که بخواهد به ایران قاچاق دارو بدهد را جریمه می‌کند.

*مذاکره با بایدن ابلهانه است

وی می‌گوید: چطور برخی از افراد در کشور که تعداد آن‌ها اندک است وجدان خود را قانع کردند که اگر بایدن سر کار بیاید با مذاکره مجدد اجازه نخواهند داد آمریکا بر سرشان کلاه بگذارد. این یک تحلیل سطحی‌نگر و زیرپوستی و به قول معروف ابلهانه است، کسی از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود اما این این‌گونه افراد 40 سال است که یک سوراخ بارها و بارها گزیده می‌شوند و درس عبرت نمی‌گیرند.

کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب عنوان می‌کند: مذاکره با چه تضمینی و یک‌بار مذاکره هسته‌ای کردیم، عده‌ای می‌گویند که ترامپ برجام را پاره کرد که باید به آن‌ها بگوییم مگر برجام را با اوباما امضا نکردیم چرا در آخرین روزهایی که اوباما از کاخ سفید می‌رفت چرا 10 تحریم ایران را تمدید کرد؟!

وی اشاره می‌کند: این افراد باید از منطق خود دفاع کنند و بگویند با چه منطقی می‌گویند اگر بایدن رأی بیاورد ایران گلستان خواهد شد! جو بایدن از طرفداران سرسخت صهیونیست‌هاست و در نطق‌های تبلیغاتی چندین بار به ایران حمله کرده است و علیه حزب‌الله و محور مقاومت سخنرانی کرده است، چندین بار ایران را تهدید کرده و گفته اگر سر کار آیم به‌راحتی به برجام بازنخواهم گشت و بر سر موشک با ایرانی‌ها حرف خواهیم زد و تحریم‌ها را برنمی‌داریم.

این کارشناس اضافه می‌کند: اطرافیان بایدن نیامده برای ایران خط‌ونشان کشیده و می‌گویند مهم‌ترین هدفشان در سیاست خارجی حفظ برتری اسرائیل در منطقه است خب با این وضع در داخل کشور برخی از آقایان چرا از مذاکره مجدد سخن می‌گویند و نشریات آن‌ها به ستاد انتخاباتی جو بایدن مبدل شده است!

افقهی بیان می‌کند: این افراد خائن هستند و می‌خواهند مردم را هم به خیانت و وطن‌فروشی دعوت کنند. مردم، مقام معظم رهبری، مجلس و قوه قضائیه باید تکلیف این افراد را روشن کنند چون آمریکا در روز روشن شهید سلیمانی را شهید می‌کند و این افراد باز هم آمریکا حمایت می‌کنند این مذاکره نیست تسلیم است.

*امام حسن (ع) صلح نکرد، آتش‌بس کرد

وی اشاره می‌کند: مدافعین حرم با استکبار آن‌سوی مرزها می‌جنگند که دشمن به خاک کشورمان نزدیک نشود و آن‌وقت این افراد از مذاکره با بایدن سخن می‌گویند، صلح امام حسن را مطرح می‌کنند، باید از این افراد پرسید آیا امام حسن صلح کرد؟ امام حسن آتش‌بس کرد و خواست معاویه را رسوا کند. آمریکا معاویه زمان است و باید از این افراد پرسید که آیا می‌خواهند با معاویه زمان می‌خواهند مذاکره کنند؟!

کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب اظهار می‌کند: آمریکا با کدام کشور مذاکره کرده و حقوقش را داده؟ بر اساس تحقیقات آمریکا در 40 سال اخیر در هر کجا که مذاکره کرده نظرات خودش را تحمیل کرده است چون خود را ابرقدرت دنیا می‌داند.

افقهی یادآور می‌شود: مطبوعات زرد و برخی از افراد در فضای مجازی به مردم خیانت می‌کنند البته مردم گوششان به حرف این افراد بدهکار نیست ولی جوانانی که عقبه سیاسی قوی ندارد تحت تأثیر قرار می‌گیرند بنابراین باید محکم، مستدل و عقلانی جواب این‌گونه افراد را بدهیم.

به اذعان تحلیگران سیاسی، همواره کشورهای قدرت‌مند به دنبال استعمار ملل مختلف هستند و ایران امروز نیز، الگوی جدیدی از حکومت را به جهان معرفی کرده است که مبنای آن نگاه به داخل کشور و خودباوری است. اگرچه امروز غنی سازی اورانیوم، تسلیحات دفاعی ایران، حقوق بشر یا مسئله فلسطین، بهانة واشنگتن است؛ اما اصلی ترین تقابل با جمهوری اسلامی، همان جمهوریت و اسلامیت کنونی ایران است.

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••