به گزارش سراج۲۴، زهره نقیپورفر: با شیوع روزافزون ویروس کرونا، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی به شدت رو به افزایش است. کودکان و نوجوانان از کاربران جدید فضای مجازی هستند که بدون داشتن دانش و سواد لازم برای ورود به این عرصه، فعالیت میکنند.
بنابراین آموزش کودکان برای استفاده صحیح از وسایل ارتباط جمعی به جهت کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از آن، امری ضروری است. اپلیکیشن « ماجراهای سبزک و فیروز» یکی از نرمافزارهای موبایلی جذابی است که به جهت آموزش سواد رسانه به کودکان، توسط شرکت «رهاورد پژوهش ارتباطات» تولید شده است. در همین راستا، گفتگویی صمیمانه با سرکار خانم «زهره آیتالهی» مدیرعامل این شرکت داشتیم که در ادامه میخوانید:
ما در شرکت پروژههایی در خصوص سواد رسانه و صیانت خانواده در مقابل خطرات فضای مجازی انجام داده بودیم. محتواهایی را در قالب مقاله و کتاب برای ردههای سنی مختلف در این زمینه تهیه کرده بودیم. همچنین سوابق تولید نرم افزار هم داشتیم.
این ایده به ذهنمان آمد که با توجه به اینکه کودکان، امروزه با ابزارهای فضای مجازی ارتباط میگیرند، همین ابزارها بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم به آنهاست. لذا به فکر تهیه این اپلیکیشن افتادیم. ما معتقدیم که ایجاد تفکر از کودکی، میتواند مانع بسیاری از آسیبها شود.
همانطور که خانوادهها در فضای حقیقی قوانینی را برای کودکان خود وضع میکنند، باید به همان شکل در فضای مجازی نیز قوانینی را برای کودکان خود تبیین نمایند و آنها را بهخوبی برای کودکان خود روشن کنند. محتوای تولید شده درصدد است تفکر انتقادی را در کودکان پرورش بدهد تا آنها بتوانند در مواجهه با پیامهای رسانهای هوشمندانه برخورد کرده و به سادگی تحت تاثیر هر پیامی قرار نگیرند.
خانوادهها در دنیای حقیقی تلاش میکنند از کودکی آداب زندگی را به خوبی به فرزندان خود یاد دهند، باید این آموزش در مورد رفتار در فضای مجازی هم از کودکی صورت پذیرد. در این مجموعه تلاش میشود تا با زبان شعر و داستان این مفاهیم به کودکان آموزش داده شود.
آموزش هوشیاری در برابر تبلیغات
کودکان به دلیل سادگی و معصومیتی که دارند معمولا زودباورترند و چیزی را که میبینند، باور میکنند. وسایل ارتباط جمعی، مفاهیم بیشتری به آنان منتقل میکنند و آنها را در معرض مطالب بیشتری قرار می دهند. موضوع اصلی اپلیکیشن ما نیز نحوه مواجهه کودکان با رسانهها و فضای مجازی است.
اپلیکیشن «ماجراهای سبزک و فیروز» از جمله نرمافزارهای کتاب تعاملی است که با استفاده از داستان و بازی، بچه ها را با آداب استفاده از فضای مجازی آشنا میکند و به آنها میآموزد که در برابر پیامهای رسانهای هوشیار باشند و نقادانه فکر کنند.
این مجموعه که برای مخاطب 5 تا 10 سال تهیه شده است، از 3 داستان با نام «تخمه جادویی»، «غول زلزله» و «هدیه مادر» که هر کدام چندین قسمت دارند تشکیل شده است. هر ماجرا چندین مسیر را روبروی کودک میگذارد تا با انتخابهای گوناگون پایان قصه را بسازد. بنابراین میتوان گفت مهارت تصمیمگیری و روبرو شدن با نتایج آن، اولین مهارتیست که کودکان با مجموعه ماجراهای سبزک و فیروز به آن میرسند.
نکته مهم این است که اگر بچهها نتیجه تصمیماتشان را دوست نداشته باشند فرصت دارند که برگردند و مسیر دیگری را انتخاب کنند. شاید این بار، با نتیجه مطلوبشان روبرو شوند و به این وسیله، به مرور بر روی مسایل پیرامون خود دقت بیشتری کرده و جوانب هر موضوع را بهتر بسنجند و بعد انتخاب کنند.
مهارت بعدی، هوشیاری در مقابل پیامهای تبلیغاتی است. پیروی کورکورانه از تبلیغات میتواند عواقب نامطلوبی را به همراه داشته باشد. از دیگر مهارتهایی که این اپلیکیشن بنا دارد به کودکان بیاموزد، مهارت مواجهه با اخبار و پیامهای رسانهای ناراحتکننده و آزاردهنده است. حضور و فعالیت در فضای مجازی با نظارت والدین و حفاظت از حریم خصوصی مفهوم دیگری است که این اپلیکیشن به بچهها منتقل میکند.
همانگونه که میدانیم پیامهای متنوعی از رسانههای مختلف به بچهها داده میشود که برخی باعث فریب کودکان میشود. لذا ضروری است که آنها توانایی تشخیص پیامهای درست از نادرست را فرابگیرند. این اپلیکیشن برآنست تا چنین توانمندی را در کودکان ایجاد نماید. لازم به ذکر است که در تهیه محتوا و شیوه ارائه کار، تلاش شده به سبک زندگی اسلامی-ایرانی توجه ویژهای شود.
برای ایجاد جذابیت بیشتر و حفظ تمرکز کودکان در حین شنیدن داستان، برخی اِلمانهای تصویری در حین داستان با انتخاب کودک به حرکت در آمده و یا متوقف میشوند. همچنین برخی دیگر از اجزای تصاویر قابلیت جابجایی داشته و باید در مکان مناسب خود قرار گیرند.
برای تثبیت آموختهها به تمرین و تکرار نیاز است. برای این منظور در کنار داستانها، بازیهای متفاوت و جذابی بر اساس موضوع، متن و یا تصاویر داستانها طراحی شده است تا بتوان دقت کودکان را سنجید و بهطور غیرمستقیم دقت رسانهای آنها را به چالش کشید. کودکان در نهایت با شنیدن داستانها و انجام بازیها، امتیازاتی دریافت میکنند تا بتوانند در نهایت در قرعهکشی یک دستگاه دوچرخه شرکت کنند. انتخاب جایزه دوچرخه به این دلیل بوده که بتوان کودکان را از پای گوشیهای موبایل بلند کرده و به یک بازی حرکتی سوق داد.
برتری آموزش از طریق تکنولوژیهای جدید
یکی از راههای آموزش و نهادینه کردن مفاهیم برای کودکان قصه است و قصه در قالب تکنولوژیهای جدید ارتباط بهتری با کودکان میتواند برقرار کند. جذابیت بصری و همچنین امکان تعامل باعث میشود تا کودکان بهتر بتوانند با یک محصول فرهنگی ارتباط برقرار کنند.
همچنین در این اپلیکیشن در کنار داستانها، بازیهای متفاوت و جذابی بر اساس موضوع، متن و یا تصاویر داستانها طراحی شده است تا بتوان به طور غیرمستقیم دقت رسانهای آنها را به چالش کشید. بازیهایی که حول محور داستانهای موجود در اپلیکیشن شکل گرفتهاند، میتوانند باعث تثبیت آموختههای آنان شوند.
به عنوان یک تمرین عملی و برای فراگیری نظام رسانهای، این اپلیکیشن مدت زمان استفاده کودکان را مدیریت میکند، برای این منظور پس از 30 دقیقه استفاده از بازی، به کودک هشدار داده میشود که زمان زیادی را با موبایل و در این بازی گذرانده و پس از اخطار اجرای برنامه متوقف میشود.
ملزومات تولید اپلیکیشن
برای تولید و عرضه اپلیکیشن به توانمندیهای مختلفی از تولید محتوا، گرافیست، نرم افزار و بازاریاب نیاز است. پس اولین مقدمه آن، وجود یک تیم همراه و توانمند است. طبیعتاً ابتدای کار، کسانی که میخواهند در این زمینه فعالیت کنند شاید با همه جوانب موضوع آشنا نباشند. استفاده از مشاوره و راهنمایی افراد با تجربه میتواند خیلی کمککننده باشد. از سوی دیگر، محصولات پس از تولید لازم است که به مخاطب معرفی شوند.
وجود مشاور در زمینههای مختلف و همینطور معرفی محصولات داخلی به مخاطبان از جمله مواردی است که خیلی خوب است حمایت مسئولین را به همراه داشته باشد.
برای دانلود اپلیکیشن جذاب «ماجراهای سبزک و فیروز» به اینجا مراجعه کنید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.