اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۱۹:۳۰

مردم باید با دیدگاه‌های رهبری درباره فضای مجازی آشنا شوند

فعال فرهنگی و رسانه‌ای گفت: متأسفانه بسیاری از مردم جامعه با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های ارتباطی آشنا نیستند ازاین رو برخی با حرکت‌های خلاف واقع به گونه‌ای رفتار می کنند که گویا نظام اسلامی مخالف استفاده از شبکه های اطلاع رسانی دنیای امروز است.

مردم باید با دیدگاه‌های رهبری درباره فضای مجازی آشنا شوند

به گزارش سراج24، مصطفی هدایی فعال فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سال اخیر پیرامون فضای مجازی و تقویت جوانان در این فضا، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی امروز مُعرف حضور همه مردم است، اکثر مردم در تمام دنیا و در ایران با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی آشنا هستند و از مزایا و محاسن آن استفاده می‌کنند هر چند ممکن است بسیاری با معایب استفاده از شبکه‌های پیام رسان خارجی آشنا نباشند.

وی ادامه داد: فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری محدوده‌ای بزرگ‌تر از فضای حقیقی زندگی ما است به این دلیل که مردم ساعات زیادی را در این فضا می‌گذرانند و به نوعی در فضای مجازی تنفس می کنند.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای اضافه کرد: استفاده از برنامه‌های ارتباطی، اطلاعاتی، تفرجی و تبادلات در فضای مجازی جاذبه‌هایی به این فضا بخشیده که عده کثیری از مردم را به خود جلب کرده است هر چند فضای مجازی محاسنات بسیاری دارد اما نمی‌توان از گلوگاه‌های لغزشی و معایب آن چشم پوشید و تنها محسنات آن را برجسته کرد.

هدایی در ادامه مدیریت صحیح فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن را از مهم‌ترین مطالبات عمومی و حاکمیتی دانست و افزود: فضای مجازی و شبکه‌های پیام رسان خارجی به هیچ عنوان قابل اطمینان نیستند و همانند جاده‌ای کوهستانی است که نیاز مبرمی به نصب علائم راهنمایی رانندگی دارد تا راننده دراین مسیر از خطرات پیش رو آگاه شود و اگر مثلاً احتمال ریزش کوه باشد تابلوها راننده را از خطرات پیش رو آگاه کنند؛ بی‌شک فضای مجازی نیز همانند جاده‌ای کوهستانی و صعب العبور است که احتمال ریزش کوه در آن می‌رود از این رو  نیازمند نصب تابلوهایی پیش روی مخاطبان و کاربران است تا هدایت گرها و لغزشگاه‌ها را به مخاطبان نشان دهد و از سوی دیگر آدرس اماکن و حرکت های مثبت علمی را به کاربران نشان دهد.

وی یادآور شد: بی‌شک فضای حقیقی و مجازی با هم همخوانی دارند از این رو مقام  معظم رهبری بر استفاده مطلوب از این فضا تأکید دارند به نحوی که معظم له در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۵ در دیدار با معلمان و فرهنگیان  فرمودند: «دنبال این نباشید که این فضا بسته شود باید دنبال این باشیم که اگر این فضا غیر قابل کنترل است مهار شود» و حتی در آن جمع فرهنگی جمله جالب توجهی را ایراد فرمودند مبنی بر اینکه: «ما نمی‌گوییم این  راه را ببندیم نه این بی‌عقلی است...» متأسفانه برخی به دلیل اطلاعات کم یا عدم تحقیق این موضوع را در جامعه منعکس می‌کنند که نظام اسلامی به دنبال بستن همه فضاهای ارتباطی است در حالی که معظم له بر این موضوع تأکید دارند که بستن فضای مجازی بی‌عقلی است بلکه باید در زمینه‌های فرهنگی کارها آماده و بسترها برای افزایش و رسیدن به استقلال فرهنگی فراهم شود.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای خاطرنشان کرد: فضای مجازی همانند زندگی طبیعی و واقعی ما است که در آن انسان‌ها دچار خطاهایی می‌شوند همچنین اعمال حسنه‌ای انجام می‌دهند که تغییر برخی رفتارها و دوری از اشتباهات باید مورد توجه قرار داده شود تا انسان‌ها در مسیر حرکت‌های اجتماعی صحیح دینی قرار بگیرند؛ درفضای مجازی هم باید چنین رویه‌ای دنبال شود تا خطاها در روند تبدیل شدن به حسنات قرار بگیرند.

هدایی عنوان کرد: دیدگاه رهبر انقلاب در این باره کاملاً روشن است، ایشان همواره بر این موضوع تأکید دارند که اختیار فضای مجازی و امکانات ابزارهای ارتباطی در اختیار دشمن است و این فضا ابزار خوبی برای نفوذ فرهنگی آن‌ها را فراهم کرده است. ایشان بر این موضوع تأکید دارند که باید با تمام تلاش فرصت‌های فرهنگی ایجاد کنیم و از همه ابزارهای تسهیل کننده برای رسیدن به خودکفایی فرهنگی و خنثی کردن توطئه‌های دشمن استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: برنامه داشتن، فراگیری علوم ارتباطی روز از جمله موضوعاتی است که از آن باید برای ترویج معارف دینی و عرفان ناب الهی در سراسر دنیا بهره‌برداری کنیم؛ بسیاری از کسانی که در سال‌های اخیر به اسلام مشرف شده‌اند از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و به اسلام گرویدند.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اینترنت را یک نعمت عنوان کرده‌اند این موضوع را اینگونه مورد تحلیل قرار داد: یکی دیگر از فواید شبکه‌های اجتماعی که اتفاقاً فرصت مطلوبی برای ما به شمار می‌رود مدیریت مطلوب این فضا است؛ رساندن سخنان خود به سمع و نظر مردم جهان از فرصت‌هایی است که اتفاقاً از طریق فضای مجازی ممکن می‌شود بنابر این مدیریت درست این فضا الزامی است.

هدایی بیان کرد: رهبر انقلاب ۲۶ آذر ۹۱ در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اینترنت را  یک نعمت بزرگ الهی عنوان کردند و متأسفانه بسیاری از مردم جامعه با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های ارتباطی آشنا نیستند از این رو برخی با حرکت‌های خلاف واقع به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا نظام اسلامی مخالف استفاده از شبکه‌های اطلاع رسانی دنیای امروز است.

وی افزود: امام خامنه‌ای هر چند اینترنت و فضای مجازی را یک نعمت بزرگ عنوان می کنند اما آن را تهیدید نیز در نظر می‌گیرند و همانند یک چاقوی دو دم و خطرناک می‌دانند که مانند یک جریان افسار گسیخته می‌تواند عمل کند.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای ابراز کرد: رهبر انقلاب در تشکیل شورای عالی مجازی با تبیین فرصت آفرینی‌ها به دنبال ترسیم مهندسی فرهنگی مبتنی بر ایجاد فرصت‌های جدید و بهره‌برداری از همه زمینه‌هایی که در فضای مجازی است، بودند؛ ایشان در حکم تشکیل فضای مجازی فرمودند: گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی به ویژه شبکه جهانی اینترنت و آثار جهانی آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند برای بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن برای پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده به اقشار گوناگون مردم و ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت‌های ناشی از آن اقتضاء می‌کند تا نقطه کانونی که مرکزی برای سیاست‌گذاری تصمیم گیری و هماهنگی در فضای کشور به وجود آید.

هدایی با تأکید برتوسعه ارزش‌های اخلاقی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: با دقت در سیاست‌های کلی عنوان شده درمی‌یابیم که امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات مورد تأکید معظم له قرار دارد و از سوی دیگر  ایجاد نظام جامع، فراگیر و سازوکار مناسب برای امن سازی حیاتی، حساس و مهم درحوزه فناوری اطلاعاتی و ارتباطات مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب قرار دارد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین در سیاست‌های کلی نظام بر تقویت امنیت شبکه‌های سازمان‌های ارتباطی در کشور تأکید دارند و به تبیین مواردی چون ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی، توسعه ارزش‌های اخلاقی، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با رعایت ملاحظات امنیتی، ارتقای سطح دانش و ظرفیت‌های علمی پژوهشی، آموزشی صنعتی کشور برای تولید علم و امنیت فضای ارتباطی و اطلاعاتی تأکید داشتند.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای اضافه کرد: تکیه بر فناوری بومی و توانمندی تخصصی داخلی درتوسعه زیر ساخت‌های فنی شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی، پایش، پیشگیری، دفاع و توان بازدارندگی در مقابل هرگونه تهدید در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، فرهنگسازی، آموزش و افزایش آگاهی و مهارت‌های عمومی در حوزه اطلاعات فناوری همه و همه از برنامه‌ها و تأکیداتی است که در برنامه ششم توسعه در فضای مجازی مطرح شده و رهبر معظم انقلاب خواستار ایجاد فرصت‌هایی در این حوزه‌ها برای نظام اسلامی شده‌اند.

هدایی یکی از فرصت‌های مورد توجه کسب جایگاه برتر در توسعه دولت الکترونیک را در بستر شبکه ملی اطلاعات برشمرد و اظهار کرد: توسعه محتوا در فضای مجازی بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی سازی شبکه اجتماعی، ایجاد تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین آن، تسلط بر دروازه‌های خروجی و ورودی آن پالایش هوشمند و ساماندهی احراز هویت به تحول در شاخص ترافیکی به طوری که ۵۰ درصد آن داخلی باشد، حضور فعال مؤثر و هدفمند در تعاملات بین المللی در فضای مجازی، افزایش سهم سرمایه گذاری زیرساختی در حوزه فناوری ارتباطات تا رسیدن به سطح کشورهای برتر منطقه همه و همه از خواسته‌های مورد توجه رهبر انقلاب است. این ابلاغیه و سیاست‌های کلی سرشار از فرصت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقی برای دستیابی به جایگاه برتر علمی، فرهنگی و اجتماعی در سطوح مختلف در منطقه است.

وی فرصت‌های فضای مجازی و شبکه‌های پیام رسان را اینگونه عنوان کرد: امروز بهترین  ابزاری که از باب ایدئولوژی و اعتقادی می‌تواند سبک زندگی ایرانی اسلامی را به گوش مردم دنیا برساند همین شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند عامل افزایش اشتغال و حتی ترغیب گردشگران به ایران باشند؛ بنابراین به شدت می‌توان از این فضا استفاده کرد اما این سوأل مطرح می‌شود که آیا همه مردم به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی هستند؟

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای تشریح کرد: هر چند مقام معظم رهبری همواره فرصت‌ها و تهدیدها را مطرح کرده‌اند اما توجه مسؤولان به بهره‌مندی از فرصت ‌ها و کاهش تهدیدها وآگاهی رسانی به مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هدایی افزود: فضای مجازی قلمرو وسیعی است که ساکنان آن صاحب آزادی‌ها و محدودیت‌هایی هستند و آسیب‌هایی می‌بینند؛ فرامرزی بودن فضای مجازی و شبکه‌های پیام رسان یکی از فرصت‌های استفاده از این فضا است. با استفاده  از شبکه‌های مجازی به سهولت می‌توان به جدیدترین  اطلاعات جهان دست یافت. دستیابی به جدیدترین اطلاعات و پژوهش‌های علمی و هنری و دسترسی همه مردم به آن‌ها از فرصت‌های فضای مجازی است. جذابیت و تنوع نیز از جمله فرصت‌های فضای مجازی و شبکه‌های پیام رسان است، یعنی افراد بدون صرف وقت و هزینه می‌توانند فیلم، عکس و هنر‌های جذاب را برای دیگران به اشتراک بگذارند و از اطلاعات دیگران استفاده کنند.  استفاده از همه اطلاعات فرهنگی, سیاسی ، اقتصادی، خانوادگی و پژوهشی تحقیقاتی بدون محدودیت، کاهش سفرهای غیرضروری شهری و افزایش آرامش روانی در کاهش ترافیک نیز از جمله مزایای فضای مجازی به شمار می‌رود.

وی دستیابی عادلانه به جراید بدون داشتن هزینه خاصی و گسترش عدالت رسانه‌ای برای استفاده عموم، افزایش تعاملات و تبادل نظر در سطوح  بالا را از فرصت‌های فضای مجازی و شبکه های ارتباطی اعلام کرد و گفت: یکی از تهدیدات فضای مجازی کاهش روحیه مسؤولیت پذیری در جوانان، کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی،گسترش شبهات، ساده نگری ترویج اباحه گری است همچنین به خطر افتادن حقوق مادی و معنوی مؤلفان، گسترش محصولات ضد فرهنگی غرب، افزایش افسردگی، انحرافات اخلاقی، شکاف نسل‌ها و افزایش سایت‌های غیرمجاز است. سوءاستفاده‌های اقتصادی که اینک به شدت مطرح شده نیز از جمله آسیب‌های استفاده از فضای مجازی و پیام رسان‌های داخلی است. اخاذی در فضای مجازی، سوءاستفاده اقتصادی در بازی‌های آنلاین، قمار و کسب درآمدهای نامشروع از جمله دیگر آسیب‌های فضای مجازی به شمار می‌رود.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای افزود: بدیهی است اگر از این  ظرفیت در دراز مدت به  بهترین  نحو استفاده شود  و پیام‌رسان‌های بومی در داخل کشور راه‌اندازی شوند به نحوی که محتوای غنی آن  بیش از آسیب‌ها باشد بی‌شک فرصت بسیار مطلوب و دریای وسیعی است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف در خدمت عمران و آبادانی کشور، کاهش فقر و افزایش بار علمی و پژوهشی در کشور شود.

هدایی یادآور شد: مقام معظم رهبری همواره بر ایجاد  فرصت‌ها تأکید داشته‌اند اما متأسفانه تاکنون چنین اراده‌ای در بین مسؤولان کشور وجود نداشته، بی‌شک با استفاده از ظرفیت شبکه‌های پیام رسان داخلی به لحاظ علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی با سرعت غیرقابل تصوری می‌توانیم به اهداف و آرمان‌هایمان برسیم و به هیچ وجه به دشمن اجازه رسوخ و نفوذ ندهیم؛ ما در ایامی که کرونا بسیاری از کسب و کارها را کم رونق ساخته، با اهمیت بالای فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی بیشتر آشنا شدیم. فضای مجازی باید به عنوان قوت در نظر گرفته شود و جوانان برومند وطن، قله‌های پیشرفت را در این عرصه فتح کنند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••