به گزارش سراج24،کرونا هم از شور حسینی اصفهانیها کم نکرده است؛ محلههای سیاهپوش اصفهان، با علمهای سبز و سیاه برافراشته، بوی محرم و نوای کربلایی را از هر خانه به گوش میرساند تا حتی ویروس منحوس پیام «لَکُم فی اُسوه» را تیره و تار نکند. محرم آمد و آفاق مات و محزون شد تا عزاداران حسینی در پیچ و خم کوچهها نوحه سرایی کنند و دل شوریده را مویهکنان تا لب تشنه فرات ببرند و زمزمه کنند که ما همچنان به عاشورا محتاجیم.
این روزها کرونا هم باعث نشده که حال و هوای محرم از اصفهان رخت بربندد و چراغ محافل اهل بیت (ع) و عزاداریها خاموش شود اگرچه از مراسم گل مالی خمینی شهریها، شبیه خوانی کاشیها، قالیشویان مشهد اردهالی ها، نخل گردانی اهالی ابیانه و لطمیه و چلاب خوزستانیهای ساکن اصفهان خبری نباشد.
محرم کرونایی در اصفهان با ممنوعیت دستهروی هیئتها و حضور آنها در اماکن مقدس برای برگزاری مراسم همراه شده و همین موجب احیای سنت روضه خوانی سیار و کوچه گردی را فراهم کرده است.
اگرچه این روزهای محرمی، ایستگاههای صلواتی به چشم نمیآیند اما با توجه به شیوع کرونا و گرفتاریهای اقتصادی ادای نذر «قند و چای و شربت» با نذر «سلامت»، «اهدا خون و پلاسما» و «کمک های مومنانه» جایگزین شده است.
هیئتهای بزرگ اصفهان مانند هیئت رزمندگان، عاشوراییان، فاطمیون، مجموعه فرهنگی شهید بهشتی و هیئت انصار الحسین، هیئت فداییان حسین (ع)، هیئت مکتب الحسین (ع)، هیأت فرهنگی محبان الرضا (ع) و مجتمع فرهنگی باران و دیگر هیئتها و مساجد نصف جهان با رعایت پروتکلهای بهداشتی با مدت زمان کمر نسبت به سالهای پیش این شور حسینی را در نصف جهان زنده نگه داشته اند.
عزاداری امام حسین (ع) با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی
یکی از مداحان اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به علت احتمال شیوع بیماری کرونا در فضاهای مسقف مراسم هیأت را به مدرسه روبروی مسجد منتقل کردهایم.
وی افزود: حیاط مدرسه را علامت گذاری کردیم تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و هنگام ورود به مدرسه ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در اختیار عزاداران قرار میدهیم و تب افراد را میسنجیم و پس از تکمیل ظرفیت در مدرسه بسته میشود تا در فضایی مطمئن افراد به عزاداری سالار شهیدان بپردازند.
مردم برای اهدای پلاسما نذر کنند
این مداح اصفهانی با بیان اینکه امسال بیشتر از فضای مجازی بهره میگیریم و مراسمها به صورت زنده پخش میشود، تصریح کرد: محرم امسال پخش غذای نذری ممنوع است و قرار است بهبودیافتگان کرونا به اهدا پلاسما و خون بپردازند؛ از سوی دیگر مواد اصلی غذای نذری را در قالب «کمک مومنانه» در اختیار نیازمندان و یا آشپزخانههای بیمارستانها قرار میدهیم.
حجت الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان هم با اشاره به جایگزینی ایدههای معنوی زیبا به جای روشهای سنتی عزاداری اظهار داشت: خیرات و مواسات اجتماعی، نام و نشان حسینی، مدرسه محیطی عاشورایی، مراسم عزاداری کارمندی، قرائت و ختم قرآن کریم، توسعه و تقویت نماز جماعت، میراث ماندگار حسینی، مناسک رسانهای و خانههای حسینی از جمله این ایدههای معنوی هستند.
زهرا روحانی، سی سال در آموزش و پرورش شهرستان فلاورجان خدمت کرده و در دهه محرم به نذرهای فرهنگ ساز در مناطق محروم استان اصفهان اقدام میکند. او در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این یک دهه فرصتی است تا پیام سیدالشهدا را بر اساس تجربه و تخصص خود برای خدمت به جامعه به کار بست.
وی افزود: نذرهای ماه محرم و صفر میتواند برای ارتقا دانش و مهارت در قالب اقدامهای کوچک و عام المنفعه توسط یک فرد، گروه و یا سازمانهای مردم نهاد انجام شود. برای نمونه در نذر تدریس به ویژه در این ایام که دانش آموزان از حضور در مدارس جا ماندهاند و ممکن است از آموزشهای مجازی هم محروم باشند مؤثر واقع گردد. فرد نذر کننده، بخشی از وقت آزاد خود را به صورت رایگان برای تدریس دانش آموزان و با امکانات حداقل صرف خواهد کرد.
نذر عاشوراییان برای خرید کتاب و نوشت افزار و وسایل آموزشی
وی به نذر کتاب هم اشارهای کرد و افزود: میتوان مبلغی با نام نذر برای خرید کتاب و نوشت افزار و وسایل آموزشی اختصاص داد و یا هزینه سالانه مدرسه دانش آموزی محروم را تقبل کرد.
روحانی حتی به تجهیز کردن کتابخانه مدارس هم به عنوان اقدامهای مؤثر در محرم کرونایی اشاره داشت و گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا و شرایط اقتصادی موجود، تبعات روانی برای جامعه ایجاد کرده است، روان شناسان و مشاوران میتوانند در ماههای محرم و صفر با برگزاری جلسات مشاوره و تهیه پادکست به صورت داوطلبانه به خدمات مشاورهای بپردازند.
وی به نذرهای دیگری نظیر پویشهایی برای همدلی با پرستاران و پزشکان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا بر پیکر سیستم سلامت و درمان فشار سنگینی وارد کرده است، لازم است کادر بهداشت و درمان و پرستاران از جامعه تغذیه حمایتی و روانی شوند. میتوان از فرصت ماههای محرم و صفر استفاده کرد و با اقدامهای جهادی نظیر اسفند و فروردین نظیر دوخت ماسک و شیلد و پیامهای محبت آمیز از زحمات این کادر تشکر و قدردانی کرد و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هم عزاداری سالار شهیدان را ادا کرد و هم مراقب سیستم بهداشت و درمان بود.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت با اشاره به ضرورت اجرای دستورالعملهای بهداشتی در ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: مراسم سوگواری باید بهگونهای برگزار شود که منجر به توسعه این بیماری نشود. محمدتقی رهبر با بیان اینکه هم عاشورا و سوگواری سیدالشهدا و هم سلامت مردم برای ما مهم است، افزود: همراهی با ستاد ملی کرونا بر همه لازم و واجب است. فرمایشات رهبری هم ناظر بر همین مسئله بود.
این نماینده اسبق مجلس با تأکید بر بیانات رهبری درباره پیروی از دستورالعملهای ستاد ملی کرونا درخصوص برگزاری مراسم عزاداری محرم گفت: امیدواریم همه خطر این کرونا را درک کرده باشند؛ اگر مراسمهای عزاداری در محیطهای باز و با رعایت فاصله و با استفاده از ماسک انجام شود، شعار امام حسین (ع) هم به گوش همه خواهد رسید. ۱۴ قرن است که ملت ما برای امام حسین (ع) سوگواری کرده و در آینده هم خواهند کرد، امسال هم انشاءالله مردم ما با رعایت اصول بهداشتی سوگواری مناسبی خواهند داشت.
در همین ارتباط هم علیرضا شریفی یزدی، مشاور و روانشناس اجتماعی با اشاره به اهمیت مراسم محرم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فرهنگ به معنای سبک زندگی مردم است. مناسک دهه محرم یکی از ارکان پیشرونده فرهنگ ایرانی اسلامی است و از پایههای آن است.
وی افزود: مراسم عزاداری سیدالشهدا علاوه بر ابعاد اعتقادی به افزایش سرمایههای اجتماعی منتج میشود که از قضا حتی با شیوع کرونا بیشتر از گذشته به این مساله نیازمندیم.
دهه محرم مرهمی بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی امروزی است
این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه دهه محرم مرهمی بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی امروزی است، تصریح کرد: آنچه که جامعه امروز ما فارغ از شعارها به آن احتیاج دارد اتحاد است و مراسم عزاداری امام حسین (ع) میتواند به تقویت اتحاد اجتماعی یاری برساند.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل تقویت کننده جامعه امروزی مراسم ماههای محرم و صفر است، تصریح کرد: از بعد روانشناسی اجتماعی، اجرای مناسک محرم و صفر با تخلیه هیجانات همراه است و به سلامت روانی جامعه کمک میکند.
شریفی یزدی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی بدون مناسک تاسوعا و عاشورا کمرنگ میشود، گفت: محرم و صفر با فرهنگ ایرانی عجین شده است و از آن انرژی میگیرد و در هر شهری بر حسب فرهنگ بومی و محلی شیوهای از عزاداری اجرا میشود.
محرم آمد؛ گرچه با زمزمه «السلام علیک یا اباعبدالله» زیر ماسک و با فاصله از عزادار دیگری که در نهایت به سجده میرود تا زیارت عاشورا را به اتمام برساند و نم اشکهایش بر مهری که بر دستش نگه داشته ردی به جا میگذارد و در دل دعا میکند برای سلامتی آنهایی که شبانه روز بدون امکانات کافی و پاداشی از بیماران مراقبت میکنند و توسل میجوید از «یا ابا عبدالله» و زمزمه سر میدهد «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء».