اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۲:۰۷

راه رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است/ هیچ روحانی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد

امام خمینی (ره) با بیان این‌که راهِ رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است که ریشه در عمق جان آن ملت دارد، فرمودند: هیچ روحانی و مذهبی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد که آن پشت به قرآن کریم و اسلام عزیز است.

راه رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است/ هیچ روحانی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد

به گزارش سراج24، نهضت انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) فراز و نشیب‌های فراوانی داشت و در پی مبارزات طولانی ملت و خون‌های زیادی که بر اثر جنایات رژیم پهلوی بر زمین ریخته شد، این نهضت سرانجام در بهمن سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و از خون هر شهید لاله‌ای دمید.

یکی از رویداد‌های خونین نهضت انقلاب اسلامی، قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ بود که منجر به وقوع چند سری قیام‌های زنجیره‌وار در شهرهای مختلف شد. مقدمه این قیام برمی‌گردد به روز ۱۷ دی که روزنامه «اطلاعات» با انتشار مقاله‌ای توهین‌آمیز، بی‌حجابی را فضلیت و حجاب را نیز کهنه‌پرستی و ارتجاع معرفی و به امام خمینی (ره) اهانت و قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ را، توطئه استعمار سرخ و سیاه عنوان کرده بود، همچنین روزنامه «رستاخیز» نیز در همان روز، تظاهرات گروه قابل توجه‌ای از زنان مشهد را در مخالفت در کشف حجاب، «تظاهری از یک اتحاد نامقدس» نامید!.

این افدامات درحالی صورت می‌گرفت که ملت ایران به رحلت آیت‌الله مصطفی خمینی (ره) مشکوک و داغ‌دار وی بودند و امام امت نیز در پاسخ به پیام‌های تسلیت و ابراز ارادت‌هایی که در این راستا صورت می‌گرفت، از تألمات شخصی خود یاد نکرده و همواره از وحدت مردم و استفاده از فرصتی که برای سرنگونی رژیم به‌دست آمده، سخن می‌گفتند.

روز ۱۸ دی، مدرسین حوزه علیمه قم در اعتراض به این مطالب توهین‌آمیز، کلاس‌های درس خود را تعطیل کرده و به سمت منازل مراجع، راهپیمایی کردند و بعدازظهر آن روز نیز مجدداً راهپیمایی باحضور عده‌ای از طلاب برگزار و تظاهرات‌کنندگان مقابل منزل آیت‌الله نجفی مرعشی تجمع کردند و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء نیز در مسجد «اعظم» طلاب، دانش‌آموزان و مردم علیه شاه و رژیم شعار دادند.

راه رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است/ هیچ روحانی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد

صبح روز نوزدهم دی، احتماع طلاب شکل گرفت، با شکل‌گیری اجتماع طلاب، تمامی کلاس‌های حوزه علمیه تعطیل و بازاریان نیز با تعطیلی کسب و کار خود به‌همراه مردم، به خیل عظیم طلاب پیوستند و بدین شکل بود که تجمع بزرگی در شهر قم شکل گرفت. تظاهرکنندگان مقابل منزل مراجع رفتند و آن‌ها نیز برای تظاهرات‌کنندگان سخنرانی کردند و بعدازظهر نیز همین روند شکل گرفت. بعد از این‌که تظاهرات‌کنندگان قصد داشتند به منازل آیت‌الله «سلطانی طباطبایی» و آیت‌الله «مشکینی» بروند، ناگهان عده‌ای که گفته می‌شود به‌دستور رؤسای نیرو‌های امنیتی قم عمل می‌کردند، اقدام به شکستن شیشه‌های بانک‌ها و مؤسسات کردند؛ بنابراین به این بهانه، پلیس به روی تظاهرات‌کنندگان آتش کشود. بدین‌وسیله تظاهرات آرام مردم قم علیه اهانت و بی‌حرمتی رژیم پهلوی به امام خمینی (ره) به خاک و خون کشیده شد که گفته می‌شود بر اثر آن، ۱۵ نفر شهید و زخمی شدند.

همزمان با برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت مردم قم در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، در حالی که مجالس بزرگداشت متعددی در سراسر کشور برگزار شده بود، مردم تبریز نیز در این راستا روانه مسجد شدند؛ اما مأموران رژیم پهلوی باحضور گسترده خود از عزیمت مردم به مسجد ممانعت کردند و مردم نیز در واکنش به‏‎ ‎‏این اقدام، تظاهرات بزرگی را آغاز کردند و طولی نکشید که مأموران به‌روی مردم آتش گشودند و ده‌ها نفر از‏‎ ‎‏مردم تبریز را شهید و مجروح کردند.

بیشتر بخوانید:

* تبریز غرق در آتش و خون شد

روز ۱۰ فروردین سال ۱۳۵۷، مصادف با اربعین شهدای حوادث تبریز بود که در شهر‌های ‎‏یزد، کرمان، شیراز، اصفهان، اهواز، مشهد، قزوین و تهران، تظاهرات‌هایی گسترده و خونین دیگری شکل گرفت که در یزد شدیدتر بود که در این راستا، چهار نفر شهید و عده‌ای دیگر نیز زخمی و دستگیر شدند.

راه رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است/ هیچ روحانی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد

۲۰ اردیبهشت، همزمان با گرامی‌داشت چهلمین روز شهدای تظاهرات ۱۰ فروردین، تظاهرات‌های گسترده‌ای دیگری نیز در ۲۴ شهر به‌وقوع پیوست که منجر به لغو سفر شاه به اروپای شرقی شد. در پی وقوع این تظاهرات‌های زنجیره‌ای که ابتدا از قم کلید خورد سپس به شهرهای دیگر سرایت کرد، امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۰ خرداد ۵۷ اعلامیه‌ای را صادر کردند؛ هرچند که ایشان در طول این مدت و در واکنش به کشتار مردم توسط رژیم پهلوی اعلامیه‌های متعددی دیگری نیز صادر کرده بودند.

در متن این بیانیه، امام خمینی (ره) با تأکید بر این‌که شاه در لبه پرتگاه قرار دارد، اعلام کردند: «(شاه) از یک طرف مواجه است با قدرت لایزال ملت شجاع ایران که با تمام وجود برای آزادی خود قیام کرده و تا برچیده شدن بساط ستم‌کاری او نخواهد نشست، و از طرفی با انعکاس جنایات و جرایمش در وسایل‌ تبلیغاتی دنیا که خوف آن دارد اربابان از او رو برگردانند، و از طرفی مواجه است با پوسیدگی و فروریختگی در متن رژیم و رسوایی انقلاب آمریکایی شاه و افتضاح حزب فرمایشی، و از طرفی با نارضایتی افراد شرافتمند لشکری و کشوری که از کشتارها و وابستگی‌ها به جان آمده‌اند.»

ایشان همچنین با بیان این‌که راهِ رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است که ریشه در عمق جان آن ملت دارد، فرمودند: «هیچ روحانی و مذهبی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد که آن پشت به قرآن کریم و اسلام عزیز است و نتواند کرد؛ که آن پشت بر ملت غیور و آگاه است که حاصل آن سقوط مرگ‌بار سازش‌گر است.»

در ادامه متن کامل این اعلامیه را می‌خوانید:

«بسم الله الرحمن الرحیم‌

باز هم برای چندمین‌بار باید در سوگ چهلم مقتولین قم و دیگر شهر‌ها بنشینیم. باز هم باید با مادران و زنانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و با تظاهرات شجاعانه خود رژیم شاه را محکوم کرده‌اند، در عزا باشیم. باز هم باید شاهد کشتار و ضرب و جرح دانشجویان و طلاب عزیز و خراب کردن مدرسه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و بیرون کردن آن‌ها از مدارس و کوی دانشگاه باشیم. باز هم دست جنایت‌کار شاه از آستین مشتی مامور ناآگاه بیرون آمد و ملت مُسْلم ایران و خصوص دلیران اسلام‌دوست قم را در عزای عزیزان‌شان که مردانه در راه اسلام و سرنگونی رژیم ستم‌کار پهلوی قیام کردند، نشاند.

ما سوگمندانه و مفتخرانه عزیزانی را در راه هدف که واژگونی رژیم طاغوتی و برپاداشتن پرچم پرافتخار اسلام است، فدا کردیم؛ و این درست راه اسلام و برنامه مُسلمین راستین در صدر اسلام بوده و در طول تاریخ خواهد بود و: «لَکُمْ فی رَسُولِ اللهِ اسْوَهٌ حَسَنَهٌ». پیغمبر بزرگ اسلام همه چیزش را فدای اسلام کرد تا پرچم توحید را به اهتزاز درآورد؛ و ما به حکم پیروی از آن بزرگوار، باید همه چیزمان را فدا کنیم تا پرچم توحید برقرار مانَد.

اکنون شاه در لب پرتگاه واقع است. از یک طرف مواجه است با قدرت لایزال ملت شجاع ایران که با تمام وجود برای آزادی خود قیام کرده و تا برچیده شدن بساط ستم‌کاری او نخواهد نشست، و از طرفی با انعکاس جنایات و جرایمش در وسایل تبلیغاتی دنیا که خوف آن دارد اربابان از او رو برگردانند، و از طرفی مواجه است با پوسیدگی و فروریختگی در متن رژیم و رسوایی انقلاب آمریکایی شاه و افتضاح حزب فرمایشی، و از طرفی با نارضایتی افراد شرافتمند لشکری و کشوری که از کشتار‌ها و وابستگی‌ها به جان آمده‌اند.

راه رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است/ هیچ روحانی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد

امام خمینی (ره) در دوران تبعید - نجف اشرف

در این امواج متلاطم حیرت‌مندانه به تلاش و فریب‌های تازه‌ای دست زده است؛ گاهی می‌خواهد خود را از جنایاتی که در طول سلطنت غیر قانونی‌اش انجام داده، بی‌خبر جلوه دهد و تمام آن‌چه بر ملت و کشور گذشته است به گردن دیگران اندازد، و عُمال او از راه مطبوعات و دستگاه‌های تبلیغاتی برای تحقق آن، سخت در تکاپو هستند؛ تغییر مهره‌های اخیر از این قماش است، غافل از اینکه با تغییر ابزار جنایت که جز آلتی در دست جانی اصلی نیستند، ملت هوشمند ایران اغفال نخواهد شد و مجرم اصلی را از یاد نخواهد برد و این مهره بازی‌ها را نخواهد پذیرفت؛ و گاهی با اسلحه کهنه افترا و فریب، مخالفین خود را اشخاصی معرفی می‌کند که می‌خواهند ایران را تجزیه کنند یا تحت نفوذ اجانب قرار دهند. همه آگاهند که مخالفان او تمام اقشار وطن‌خواهند؛ از مراجع معظم و علمای اعلام و خطبای محترم و آگاه و رجال سیاسی پاکدامن، تا طلاب و دانشجویان جان‌برکف حوزه‌ها و دانشگاه‌های سراسر ایران، و از دهقان گول‌خورده و کارگر وعده دروغ شنیده، تا بازاری متعهد و مسئول در سراسر کشور، کدام یک از اینان تجزیه‌طلب یا با نفوذ اجانب موافقند؟ این شخص شاه است که اجانب به‌ویژه آمریکا را مسلط بر تمام شئون کشور کرده و مخازن آن را بی‌دریغ تقدیم آنان نموده و به آن‌ها مصونیت داده و آنان را، حتی بر ارتش حکم‌فرما کرده است و ایران را مصرف‌کننده‌ای خاضع در برابر آمریکا نموده است.

گاهی ملت را از خطر کمونیست‌ها می‌ترساند که اگر او برود، مملکت به دست آنان می‌افتد؛ و شاید بعضی‌ها که از واقعیت‌ها اطلاع ندارند، اغفال شوند. کمونیسم در ایران با دست آمریکا، چنانچه حزب توده به دست انگلیس ایجاد شد. به گفتار مطلعین، داغ‌ترین کمونیست‌ها در منطقه مهره‌های آمریکایی هستند برای خنثی‌کردن قیام‌های رهایی‌بخش ملی و مذهبی ملت‌های اسیر به دست سرمایه‌داری و کمونیزم که نمونه بارزش را در سال‌های اخیر دیدیم.

راهِ رهایی هر ملتی از چنگال استعمار، مذهب است که ریشه در عمق جان آن ملت دارد؛ و گاه با شایعه‌سازی آشتی با بعض جناح‌های روحانی برای تفرقه‌افکنی در خود، این جناح عظیم و بین آن و سایر وطن‌خواهان مسلمان، که نتیجه‌اش جز سلامت جنایت‌کار اصلی و بر باد رفتن زحمات جان‌فرسای ملت و به هدر رفتن خون کشتگان از مسجد گوهرشاد و ۱۵ خرداد تا به امروز نخواهد بود، غافل از آن‌که هیچ روحانی و مذهبی‌ای با دستگاه ضد اسلامی آشتی نخواهد کرد؛ که آن پشت به قرآن کریم و اسلام عزیز است و نتواند کرد؛ که آن پشت بر ملت غیور و آگاه است که حاصل آن سقوط مرگ‌بار سازش‌گر است.

اکنون ملت که همه‌چیزش به دست این رژیم به باد رفته، مراقب است تا چه‌کسی و چه‌جناحی از این مهره بازی شاه فریب بخورد، یا با حاضر شدن [در]مذاکرات صلح‌جویانه و گرفتن بعض امتیازات توهّمی، خود را به دستگاه قدرت متصل کند، در صورتی که این دستگاه رو به کهنگی و ویرانی آورده و از بنیان با موریانه داخلی مواجه و فروریختن آن حتمی است؛ و از خدعه‌ها و فریبکاری‌ها که از کارشناسان خارجی و چه‌بسا داخلی سرچشمه گرفته، نغمه اعطای آزادی است به همه ابعاد، مگر در خیانت به کشور. کشتار چند ماهه اخیر، حبس و شکنجه، تبعید و اختناق از جمله آزادی‌ها و عطیه‌های ملوکانه است. اکنون که ملت بزرگ ایران آگاهانه به‌پاخاسته است و هرچند گاه حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، جماعت‌ها، بازار‌ها و شهر‌ها در اعتراض به شاه تعطیل می‌گردد، و ملت عزیز پشتیبانی خود را از اسلام و قرآن کریم اعلام و برای استقلال و آزادی کشته می‌دهد، لازم است سران قوم نقشه‌های فریبنده شاه را که چیزی جز هدم احکام اسلام و کشور نیست نقش بر آب کنند، و با بیداری و آگاهی تا برانداختن این رژیم، به مبارزه ادامه دهند، و در حفظ وحدت کلمه و جهت، نگذارند مبارزات حق‌طلبانه رو به سستی گراید.

از خداوند تعالی استقلال کشور و آزادی ملت را خواستار و کوتاهی دست اجانب و ستمکاران را امیدوارم.

۴ رجب ۹۸ - روح‌الله الموسوی الخمینی»

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••