اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ - ۱۴:۰۰

اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۲۰ فروردین

سایت بصیرت/ حرف روز، گزارش روز، اخبار ویژه، اخبار و اخبار کوتاه ایران و جهان را در این بسته خبری بخوانید.

اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۲۰ فروردین

به گزارش سراج24، اخبار و تحلیل‌ها روز را بخوانید:

▼ حرف روز         

فلسفه صندوق توسعه

چند روز پیش رئیس‌جمهور طی نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب درخواست مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را خدمت ایشان ارسال کرد. امام خامنه‌ای پس از بیان رهنمودهایی از جمله مسیر استفاده از آن برای افزایش توان تولید داخل در حوزه مقابله با بیماری، موافقت نهایی خود را با برداشت یک میلیارد یورو اعلام کردند.

نکات تحلیلی:

1ـ بعد از تجربه نه‌چندان موفق حساب ذخیره ارزی، راه‌اندازی صندوق توسعه ملی با تصویب قانون پنجم توسعه در دستور کار قرار گرفت تا محلی امن و با چارچوبی مطمئن‌تر از گذشته برای ذخیره بخشی از ارز ناشی از نفت باشد.

2ـ درآمدهای صندوق توسعه ملی از منابع زیر تأمین می‌شود: حداقل معادل 30 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی، گاز و فرآورده‌های نفتی) در سال‌های برنامه و تعیین مبلغ آن در قوانین بودجه سنواتی، حداقل 20 درصد ارزش صادرات تهاتری اقلام فوق‌الذکر و 50 درصد مانده نقدی حساب ذخیره ارزی در پایان سال 1389 و سال‌های بعد نیز به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود.

3- منابع صندوق توسعه برای موارد زیر هزینه می‌شود: اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری‌‌های دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی، همچنین اعطای تسهیلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایرانی که در مناقصه‌های خارجی از طریق منابع خود یا تسهیلات اتحادیه‌ای (سندیکایی) برنده می‌شوند.

4ـ هدف از راه‌اندازی صندوق توسعه ملی این است که کشور به‌تدریج از اقتصاد وابسته به نفت خارج شود و پول‌های اندوخته از این صندوق در مصارف صنعتی، تعاونی و مقابله با بحران‌ها به کار گرفته شود.

نکته راهبردی

در شرایط فعلی که درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است، دولت باید به فلسفه تشکیل این صندوق متعهد باشد و از اندوخته‌های این صندوق کمتر به عنوان محلی برای تأمین نیازهای مالی جاری، کم‌بازده و غیرمولد که بخش قابل توجهی از آن به هزینه‌های دولت بازمی‌گردد، استفاده کند. دولت نباید این صندوق را به وضعیت صندوق ذخیره ارزی دچار کند؛ زیرا این صندوق پس‌اندازی برای نسل‌های آینده است، نه قلک مصارف یومیه دولت.

 

▼ گزارش روز                                

 کرونا و ناوهای اتمی

گسترش ویروس کرونا در ناو اتمی آمریکا موجب شد قدرت پوشالی آن برای همه عیان‌تر شود؛ به گونه‌ای که رسانه‌های آمریکا از این ویروس به عنوان آشکارکننده ضعف نظام سرمایه‌داری هم نام برده‌اند.

گزاره‌های خبری:

1ـ هفته گذشته نامه پنج‌صفحه‌ای ناخدا «کروزیر» فرمانده ناو «روزلت» درباره شیوع ویروس کرونا در ناو اتمی آمریکا و مبتلا شدن ۱۵۵ نفر از کارکنان و ملوانان، موجب جنجال سیاسی و نظامی در آمریکا شد.

2ـ رئیس‌جمهوری آمریکا در این باره گفت: «او می‌توانست این کار بسیار وحشتناک را انجام ندهد. نامه کاپیتان همه‌جا پخش شد که کاری درست نبود. این موضوعی است که نمی‌توان درباره آن نامه نوشت. کروزیر ناخدای یک کشتی بزرگ مجهز به سلاح اتمی است و نمی‌بایست در یک نامه با آن لحن حرف می‌زد.»

3ـ خروج «ناو هواپیمابر یواس‌اس هری ترومن» از خلیج‌فارس هم در دستور کار پنتاگون قرار گرفته است. این ناو آمریکایی سال گذشته به بهانه بازدارندگی علیه ایران در خلیج‌فارس مستقر شده بود و شیوع کرونا در میان نظامیان و نیروهای ارتش آمریکا موجب شده است پنتاگون به فکر خروج این ناو مهم خود از خلیج‌فارس باشد.

نکته راهبردی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در 29 بهمن‌ماه سال گذشته فرمودند: «همچنان که شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن نیز مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد»؛ سرگردانی ناوهای اتمی آمریکا در آب‌را‌ه‌های بین‌المللی، در حالی که امکان درمان نیروهای آن در هیچ کشوری وجود ندارد، هرچند که حاکی از شکست‌های نظامی آمریکاست، نشانی کوچک از این واقعیت است که قدرت الهی فوق قدرت‌های مرسوم جهان است. قرآن کریم در آیات بسیاری، از قدرت خداوند سخن گفته است؛ در این امور نشانه‌هایى است براى عالمان و اندیشمندان (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمِینَ)؛ چراکه آنها بیش از هر کس از این اسرار آگاه مى‌شوند.

 

▼ اخبار ویژه          

ویروس کرونا و آینده سیاست جهانی

«دکتر منوچهر محمدی» معاون اسبق وزیر خارجه و مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان «ویروس کرونا و آینده سیاست جهانی» نوشت: با توجه به ناتوانی غرب در مقابله با ویروس کرونا، نظام سرمایه‌داری آخرین روزهای عمر خود را می‌گذراند، بلکه حاکمیت سلطه‌جویانه غرب نیز بر جهان به پایان راه خود خواهد رسید و بعد از بحران کرونا ما شاهد شکل‌گیری نظام سیاسی جدیدی در جهان خواهیم بود که جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مبانی مکتب اسلام و قرار گرفتن در صف مقدم مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مستضعفین جهان، جایگاه برتری را در نظام سیاسی جدید جهان خواهد داشت. با توجه به باور و اعتقاد ما شیعیان و همه مسلمین جهان به مهدویت و ظهور منجی عالم بشریت و امام زمان(عج) و همچنین وعده تخلف‌ناپذیر الهی در قرآن مبنی بر حاکمیت و خلافت مستضعفین در جهان، احتمال عینیت این سناریو بیشتر بوده و چند گامی ما را به ظهور بقیةاللّه ‌الاعظم و حاکمیت مستضعفین نزدیک‌تر خواهد کرد.

 

▼ اخبار

سناتور آمریکایی: تحریم‌های ایران را بردارید

«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی در پیامی که در توئیتر منتشر کرده، آورده است: «شکی وجود ندارد که ایران بازیگری بد است؛ اما شهروندان بی‌گناه بر اثر تحریم جان خود را از دست می‌دهند و تحریم‌ها راه را بر کمک‌های انسان‌دوستانه بسته است. باید این تحریم‌ها را سبک کنیم تا اطمینان یابیم کمک‌ها به ایران می‌رسد.»

روز گذشته نیز برخی مقامات سیاسی سابق آمریکا و دیگر کشورهای جهان، از جمله «جورج رابرتسون» دبیرکل پیشین ناتو، «فدریکا موگرینی» رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «گروهارلم برانتلند» رئیس سابق سازمان بهداشت جهانی و «هانس بلیکس» دبیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق ایالات متحده، «ویلیام کوهن» و «چاک هاگل» وزرای دفاع اسبق آمریکا، «ویلیام برنز» از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران، با انتشار نامه‌ای از «دونالد ترامپ» خواستند هم‌زمان با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کند.

تکمیل پروژه فشارآمریکایی

محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در مورد انتقاد تند سخنگوی وزارت بهداشت از دولت چین گفت: اظهارنظر‌های غیرمسئولانه درباره چین به کشور آسیب جدی خواهد زد. عده‌ای در تلاش هستند تا رابطه ما و چین را به هم بزنند تا تحریم‌ها مؤثرتر شود، تحریم‌ها تقویت شود تا فشار به مردم بیشتر بیاید، این‌ها هدف آن‌هاست. عده‌ای که مطلع نیستند، نسبت به حضور اندک چینی‌ها در ایران تجارت کمتر چینی‌ها با ایران، مقاومت چینی‌ها در برابر آمریکا، این‌که چین در مقابل این مقاومت دارد، هزینه می‌دهد. رسانه‌های غربی نسبت به خود همین مسئولینی که در داخل درملأعام با قاطعیت راجع به آمار چینی‌ها سخن می‌گویند، همین رسانه‌های فارسی‌زبان، همین‌ها به وقت مناسب همان شخص صاحب این گفته‌ها و آماری که ارائه می‌دهد را زیر سوال می‌برند، چون منافع آن‌ها در این است. امریکا شرکت‌های چینی را به دلیل رابطه با ایران تحریم می‌کند، [افکار عمومی چین می‌گویند] امریکا، کشور ما را در مذاکرات تحت فشار قرار می‌دهد و ما از طرف ایرانی‌ها نیز مورد اهانت قرار می‌گیریم! چرا ما باید هزینه بی‌خود برای کشورمان ایجاد کنیم؟ حرف‌های غیرمسئولانه تنها منجر می‌شود که این طیف با این طرز فکر در چین تقویت شود.

اکنون آمریکا ملت خود را می‌کشد!

 «ابراهیم الموسوی» نماینده پارلمان لبنان در صفحه تویئترش نوشت: در ۳۰ سال گذشته واشنگتن ۱۳ جنگ تجاوزکارانه به راه انداخته و ۱۴.۲ تریلیون دلار برای نابودی کشورها و قتل ملت‌های دیگر هزینه‌ کرده است. اگر آمریکا بخش کوچکی از این هزینه‌ها را صرف ملت، زیرساخت‌ها، احداث بیمارستان‌ها و سیستم درمانی خود می‌کرد امروز فریاد (عجز) سر نمی‌داد. آمریکا خیانت کرده، میلیون‌ها نفر در جهان را به قتل رسانده و اکنون با ملت خود نیز همین کار را می‌کند!

آمار محکومین مفاسد اقتصادی در سال 98

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود از محکومیت مفسدین اقتصادی به تفکیک آمار استانی در سال گذشته خبر داد، بر اساس این گزارش؛ در تهران رأی به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی، در خراسان رضوی ۳۰۳ مفسد، در فارس ۳۱ مفسد، در اصفهان ۳۰ مفسد، در هرمزگان ۱۱ مفسد، در گلستان ۳ مفسد و در قم ۳ مفسد داده شده است و همچنین در ماه‌های پایانی ۹۸ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس، ۱۴۵۰ میلیارد از اموال تعاونی وحدت، ۳۰۰ میلیارد تومان از تعاونی فرشتگان و ۶۰۰ میلیارد تومان از تعاونی ثامن الحجج به مردم بازگردانده شد.

 

▼ اخبار کوتاه

سخنرانی مستقیم رهبر انقلاب با مردم| حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ مصادف با نیمه شعبان و سالروز ولادت با سعادت قائم آل محمد (عج) با ملت ایران مستقیم سخن خواهند گفت. سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب ساعت ۱۱ صبح از شبکه‌های رسانه‌ی ملی و همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حساب‌های اینستاگرام و توئیتر این پایگاه به زبان‌های مختلف و به صورت زنده پخش خواهد شد.

احتمال زنده شدن داعش در عراق| طی روزهای گذشته هشت نفر از سرکردگان داعش از سوی آمریکا از کردهای شمال سوریه «قسد» تحویل گرفته شده و به «عین‌الأسد» عراق منتقل شده‌اند. به نظر می‌رسد افراد انتخاب‌شده، در روزهای آینده عهده‌دار مأموریت‌هایی ویژه از سوی آمریکاییان در عراق خواهند شد. پروژه احیای داعش و انتشار مجدد آن در عراق از دیدگاه مقامات کاخ سفید می‌تواند در عمل دل‌مشغولی جدیدی برای گروه‌های مقاومتی باشد که این روزها به‌ صراحت بر پایان اشغالگری آمریکا در عراق و لزوم اخراج نظامیان آمریکایی از کشورشان پافشاری می‌کنند.

افزایش آمار فوتی های الکلی| آمار فوتی های ناشی از مسمومیت الکلی نگران کننده است. تاکنون بیش از ۶۰۰ فوتی و ۳ هزار مسموم الکلی در کشور ثبت شده است. بدلیل تبلیغات غیرواقعی در فضای مجازی، افراد بی اطلاع به تصور اینکه خوردن الکل بهداشتی موجب از بین رفتن کرونا در بدن آن ها خواهد شد، اقدام به مصرف آن می کنند. علت اصلی مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف الکل صنعتی در کشور عمدتاً به همین باور غلط برمی‌گردد.

استعفای وزیر نیروی دریایی آمریکا| رویترز نوشت: وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا به دلیل نحوه تعامل با بحران شیوع کرونا در ناو هواپیمابر «یو اس اس روزولت» از سمت خود استعفا کرد.

دفن قربانیان کرونایی در پارک‌ها| «مارک لوین» عضو شورای شهر منهتن در صفحه توئیتر خود نوشت: «سردخانه‌ها در منهتن پر شده‌اند و در بروکلین نیز به‌زودی پر خواهند شد، سپس چه اقدامی باید صورت گیرد؟ ما به زودی دفن موقت را آغاز خواهیم کرد. این اقدام احتمالاً با به‌کارگیری یکی از پارک‌‌های نیویورک صورت خواهد گرفت.»

جهان پساکرونا چگونه است؟| حسین امیرعبداللهیان نوشت: ‏«بحران کروناویروس ثابت کرد که هژمونی آمریکا نه تنها قادر به اداره جهان، بلکه قادر به اداره کشور آمریکا نیست. این بحران، نظام تک‌قطبی و نظم جهانی ادعایی بشر را نفی کرد. جهان پساکرونا شکل دیگری خواهد داشت که اعتقاد به قدرت خدا در آن، پررنگ است.»

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••