اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۱۶:۳۰

اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 فروردین

سایت بصیرت/ امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسائل اقتصادی کشور متعدد است، از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.(1399/1/1)

 اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 فروردین

به گزارش سراج24، اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 فروردین را بخوانید:

▼ حرف روز

مؤلفه جمعیت جوان
مسئله قوی شدن ایران اسلامی برای رسیدن به حیات طیبه مهم‌ترین دغدغه دردمندان انقلاب اسلامی در مقطع فعلی است. این مهم در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی که به مناسبت مبعث پیامبر اعظم(ص) ایراد فرمودند، بازتاب داشت. معظم له به شاخص‌هایی در این زمینه اشاره داشتند که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن وجود جمعیتی جوان و سالم و قدرتمند برای پیشرفت و توسعه کشور است. معظم‌له فرمودند: «امروز حفظ جمعیت جوان کشور یکی از نقاط قوت است. کشور ما جوان است و اگر چنانچه موالد تولید نباشد، چند سال دیگر نسل جوان کمیاب خواهد شد و کشوری که جوان در آن کم است، پیشرفت در آن کم است.»
واقعیت آن است که کاهش رشد جمعیت کشور به زیر خط استاندارد، موضوعی است که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود، در دو سه دهه آینده چهره کشورمان را به کشوری پیر بدل خواهد ساخت و عوارض و تبعات سوء آن دامن‌گیر کشور خواهد شد. دراین‌بین ابلاغ سیاست‌های جمعیتی کشور توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته و تأکیدات معظم له در طول این سال‌ها باید به‌طورجدی توسط مسئولین امر دنبال گردد. اما در باب تحقق این مهم باید به چند نکته توجه نمود:
یکی از اقدامات ضروری برای تحقق سیاست‌های مذکور، آسیب‌شناسی و شناخت موانع عینی و ذهنی موجود در جامعه است. اقدامات از بالا به پایین، با صدور چند بخشنامه و پخش چند گزارش و ... نمی‌تواند راهکار مناسب و مؤثری برای عبور از بحران پیش رو باشد.
درنهایت این جامعه و توده‌های مردم هستند که باید پذیرای این باور شوند و آن را محقق نمایند؛ لذا باید به دنبال راهکارهایی بود که حتماً مبتنی بر اقناع‌سازی بوده و به تغییر رفتار در سطح جامعه بینجامد.
دشمنان انقلاب نیز دراین‌بین فعال شده و در تلاش‌اند تا از تحقق سیاست‌های نظام در این عرصه جلوگیری نمایند؛ لذا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، هجمه تبلیغاتی گسترده‌ای را در این سال‌ها فعال کرده‌اند که در آن از انواع شگردها برای اغوای افکار عمومی و عدم همراهی مردم با مسئولین استفاده شده است. ابعاد این ترفندها باید برای آحاد ملت روشن شود تا دهه پنجم انقلاب اسلامی، سیاست‌های جمعیتی نظام اسلامی نیز با حمایت همه‌جانبه ملت و رفع موانع آن توسط مسئولین محقق گردد، تا شاهد افزایش روزافزون اقتدار ملت ایران و قوی شدن جمهوری اسلامی باشیم.

 

▼ گزارش روز

دوقطبی دروغین!
در روزهایی که تمام توان نهادهای انقلابی در کنار ساختارهای پزشکی و ارگان‌های مسئول برای مقابله با ویروس کرونا بسیج شده است و سبزپوشان انقلاب اسلامی و بسیجیان از برپایی بیمارستان‌های تخصصی تا گندزدایی از شهرها و خیابان‌ها، در صف مقدم مبارزه با کرونا هستند؛ در روزهایی که وحدت مهم‌ترین عامل موفقیت در مهار بیماری کووید 19 و کلید گذر بحران است؛ برخی جریان‌ها و افراد، فارغ از واقعیات و مصالح ملی و منافع مردم، همچنان در پی تأمین منافع خود با دوقطبی سازی‌های دروغین هستند! افرادی که با پنهان شدن در پس ژست‌های انسان دوستانه، مقاصد خاص خود را دنبال می‌کنند! در تازه‌ترین نمونه، «پروانه سلحشوری» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: «براساس اطلاعاتی که بنده دارم، آقای روحانی درخواست برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با بحران کرونا داشته‌اند. هدف نیز تأمین نیازهای بهداشتی و پزشکی و کمک به اقتصاد خرد در کشور بوده است. بااین‌وجود، هنوز پاسخی به این درخواست رئیس‌جمهور داده نشده است. ما در مجلس در یک روز دویست میلیارد دلار(!!!) به سپاه قدس اختصاص دادیم. بدون شک در شرایط کنونی حفظ سلامتی مردم از مسائل دیگر مهم‌تر است و این در حالی است که کشورهای دیگر نیز درگیر مقابله با بحران کرونا هستند. آیا وقتی سلامتی مردم در خطر است، نمی‌توان مبلغ بیشتری در نظر گرفت؟» البته این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم به همین بسنده نکرده و در ادامه با تکرار کلیدواژه «شکاف دولت- ملت» اضافه می‌کند؛ «بنده معتقدم در شرایط کنونی شکاف در جامعه زیاد شده است و بی‌اعتمادی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است». او نارضایتی مردم از وضع مدیریت اجرایی کشور و تورم و گرانی را با مبالغه‌ای عجیب شکاف ملت و دولت تعبیر کرده و هیچ اشاره‌ای نمی‌کند که در نارضایتی‌ای که اکنون در جامعه وجود دارد، سهم لیست امید و دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان در آن چه میزان است!


▼ اخبار ویژه

موافقت رهبر انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی
رئیس‌جمهور با قدردانی از موافقت رهبر انقلاب با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی توسط دولت، برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تأمین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد. بر اساس این دستور، برای تأمین نیازهای وزارت بهداشت از این منبع، حتی‌الامکان از تولیدات داخلی و با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام خواهد شد.


نامه انتقادی به رئیس صداوسیما
سردار غلامحسین غیب پرور رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین در نامه‌ای انتقادی به رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به حواشی اخیر ایجاد شده در برنامه‌های رسانه ملی، تأکید کرد: به نیروهای مؤمن و انقلابی میدان دهید و مجاهدانه جلوی خط ضدانقلاب و نفوذی بایستید.
در بخشی از این نامه آمده است: «آقای علی عسگری خود قضاوت کنید؛ وضعیت فعلی رسانه چیست و کجاست؟ آیا شما در طراز انقلاب اسلامی تلاش می‌کنید؟ در سریال‌ها چه اتفاقات تربیتی و ارزشی را می‌توانید ارائه دهید؟ معرف جامعه ایران اسلامی کدام سریال است؟ یکی را آدرس دهید. به بوی باران دل‌خوش کنیم که در آن قتل پشت قتل را نمایش دادید و بقیه قضایا در این مجموعه، یا به سریال کاملاً ضد اخلاقی پایتخت؟ یا به سریالی که قرص می‌خورند و اموال مردم را غارت می‌کنند؟ که حتی یک پیام فرهنگی را در آن نمی‌توان دید یا به سریال‌هایی که لودگی را سرمشق قرار داده و زندگی‌های لوکس را ترویج می‌کنند؟ آیا مسئولین رسانه ملی می‌دانند یا در غفلت‌اند؟ یا خدای نکرده جریان نفوذ اتفاق افتاده است؟»



▼ اخبار
1ـ ترامپ باز هم دزدی کرد
دولت آمریکا در ادامه راهزنی‌های خود به محموله دستگاه‌های تنفس مصنوعی کشور کوچک باربادوس نیز رحم نکرد.
«والنس جفری بوستیک» وزیر بهداشت کشور باربادوس اعلام کرد: ۴۸ دستگاه تنفسی خریداری‌شده برای کشورش، توسط دولت آمریکا توقیف شده است. آمریکا پیشتر محموله‌های ماسک ارسالی به کشورهای آلمان، کانادا و فرانسه را نیز توقیف کرده بود.
وزیر بهداشت باربادوس افزود: دستگاه‌های تنفسی یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز در جهان است و باربادوس صرفاً تلاش می‌کند همانند ۲۰۳ کشور دیگر در جهان از این دستگاه‌ها برای خود تأمین کند.
باربادوس کشوری جزیره‌ای با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت است که میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا قرار گرفته است.


2ـ توافق بر سر رئیس، قبل از آغاز به کار مجلس!
بر اساس رویه مجالس گذشته، به نظر می‌رسد ریاست مجلس آینده نیز قبل از آغاز به کار آن در هفتم خردادماه مشخص شود. این در حالی است که انتخاب اکثریت طیف انقلابی برای مجلس یازدهم، احتمال این موضوع را دوچندان کرده است. حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در این زمینه می‌گوید: پیش‌بینی‌ام این است که پیش از آغاز مجلس یازدهم به‌طور رسمی تفاهم‌ها و توافقات در این زمینه صورت بگیرد. یعنی هماهنگی‌ها قبل از آغاز مجلس انجام می‌شود، مانند اتفاقی که در مجلس هشتم و نهم اتفاق افتاد. یعنی ابتدا در فراکسیون تصمیم گرفته شد و بعد در صحن علنی آن تصمیم عملی شد.


3ـ اقدام دیر هنگام، اما لازم
رئیس قوه قضاییه به‌منظور حفظ شأن و اعتبار شهادت شهود در نظام قضایی و جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی‌ها توسط شهود ساختگی و شهادت کذب، بخشنامه‌ای را صادر کرد و از مرکز حفاظت‌واطلاعات قوه قضائیه خواست که با این پدیده منفور برخورد شود. در میان قضات، «شهود حرفه‌ای» به شاهدانی گفته می‌شود که «ادای شهادت» در دادسرا‌ها و دادگاه‌ها را «حرفه» خود قرار داده و از این راه امرارمعاش می‌کنند. این شهود غالباً از نخستین ساعات شروع به کار دادسرا‌ها و دادگاه‌ها در نزدیکی ساختمان‌های این مراکز پرسه می‌زنند و برای ادای شهادت به نفع یکی و به ضرر دیگری در پرونده‌های مراجعان به دادگستری اعلام آمادگی می‌کنند.
یکی از اقدامات خواسته شده رئیس قوه قضاییه این است که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه حداکثر ظرف دو ماه ترتیبی اتخاذ نماید که امکان ثبت مشخصات گواهان در سامانه مدیریت پرونده قضایی (سمپ) امکان‌پذیر باشد.


4ـ افزایش 200 درصدی فروش‌های اینترنتی
قائم‌مقام وزیر صمت با‌ اشاره به وضعیت به وجود آمده در کشور براثر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اصناف، گفت: از 23 اسفند طرح فروش اینترنتی را شروع کردیم که بیش از شش هزار واحد صنفی در آن مشارکت کردند. وی افزود: در این طرح، فروش اینترنتی 200 درصد رشد داشت و این اتفاق بعد از بحران کرونا هم ادامه خواهد داشت و موجب می‌شود سهم تجارت اینترنتی از اقتصاد، سهم قابل‌توجهی شود.
وی با بیان اینکه 18 میلیون نفر بر سفره اصناف، نان می‌خورند، توضیح داد: غفلت از ابعاد اقتصادی و امنیتی بیماری کرونا مشکل‌ساز خواهد بود؛ لذا نگاه جامع‌الاطراف و ملی و همه ‌جانبه به کرونا هنر ستاد مقابله با کروناست.


▼ اخبار کوتاه
با تشدید اوضاع جسمانی نخست‌وزیر انگلیس، وی به بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) منتقل شد. وی از جمله کسانی بود که مدعی بود برای مقابله با ویروس کرونا، نباید قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گیرد، بلکه اجازه داده شود همگان کرونا بگیرند تا مقاومت جسمانی در برابر این بیماری افزایش یابد.
هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتری خود کنایه تندی به فرزندان برخی مسئولان زد که در خارج از کشور به سر می‌برند و نوشت: «هیچ خبری از فرزندان بعضی از مسئولین در امریکا و کانادا در این اوضاع سخت کرونایی دارید؟ ماسک و دستکش دارند؟ ندارند؟ دیدم هیچ‌کس، حتی پدران‌شان صحبتی از وضعیت آن‌ها نمیکنه، خبری نمیده، گفتم یادآوری کرده باشم، کاش فردا در مجلس همکاران اجازه دادند خبری از آنها بگرفتیم پدران‌شان که بیخیالند.»
مهدی چمران نماینده دوره پیش شورای شهر تهران، ادعای فراهم شدن مذاکره در ایام کرونایی با آمریکا را مردود دانسته و می‌گوید: آمریکایی‌ها از قبل هم بدون پیش‌شرط آماده مذاکره بودند. آمریکا می‌خواهد با لفظ مذاکره و نشست پشت میز مذاکره، ایران را به زانو دربیاورد تا به جهانیان بگوید «دیدید ایران را بالاخره پشت میز مذاکره نشاندم».
سایت بی‌بی‌سی فارسی در یادداشتی تحلیلی با عنوان «بحران کرونا و ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری» با اشاره به تأثیرات منفی اقتصادی بحران کرونا بر اقتصاد کشورهای غربی به ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری در غرب اعتراف می‌کند؛ جامعه مصرف‌گرای غربی در مواجه با بحران کرونا، به‌سرعت دچار رویکرد حفظ بقا شد. مردم با رجوع به حافظه تاریخی، مواجه با بحران را تداعی‌کننده دوران قحطی تلقی کردند و برای کاهش یا به تعویق انداختن کمبود و تلاش برای حفظ بقا، شروع به انبار کالاهای اساسی کردند.
«فاکس‌نیوز» شرایط وخیم بی‌خانمان‌ها در امریکا را به «زامبی‌های آخرالزمانی» تشبیه کرد! گفتنی است؛ بر اساس آمار رسمی دولت امریکا، بیش از 40 میلیون نفر از جمعیت امریکا زیر خط فقر قرار دارند که از کمترین خدمات دولتی محروم اند و تنها تدبیر روزهای کرونایی، اختصاص فضاهای باز شهرها برای جای خواب آنها بوده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••