به گزارش سراج24، در کشور ۲۸ میلیون گیمر وجود دارد که از این میان ۶۷ درصد کودکان و نوجوانان هستند. گرایش روزافزون مخاطبان کودک و نوجوان به این ابزار ارتباطی نوین نشان میدهد که نیاز به بازخوانی دقیقتری از بازیهای رایانهای در جایگاه رسانه، نظام رده بندی سنی مرتبط با آن، رویکرد آموزشی آن و دیگر وجوه آن وجود دارد.
باید بپذیریم که برای فهم بهتر آن، نیاز به «سواد بازیهای ویدئویی» بهعنوان یکی از شاخههای «سواد رسانه» است تا کاربران بازیها و حتی والدین و مربیان آموزشی ضمن آگاهی از ظرفیتهای بازیها با رویکردهای تهدید و فرصت آن آشنا شوند.
دیگر کارکرد سواد رسانهای شناخت پشت پرده پیامها و فهم و مقابله با کارکردهای رسانههای بزرگ غالب است که هدف آنها تأمین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفه سیاسی و حفظ قدرتهایی است که خودِ این رسانهها محصول آنها هستند. بهطوریکه افراد بیبهره از سواد رسانهای را میتوان طعمههای اصلی در فضاهای رسانهای به شمار آورد.
در شرایط اشباع رسانهای موجود، افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که در بسیاری از موارد، هیچ نیازی به آن اطلاعات ندارند.
به عبارتی منظور اصلی سواد رسانهای را در رویکرد واقعبین میدانیم که فرد با آگاهی نسبت به مزایا و تهدیدات رسانه، باسیاست برنامهریزانه به استفاده محدود و مشروط از رسانه روی میآورد. طبیعتاً حاصل نگاه واقعبینانه به رسانه بسیار متفاوت از خوشبینی و بدبینی یکسویه یا افراطی خواهد بود. این افراط و تفریط از نظر فردی و اجتماعی و حتی حکمرانی بسیار خطرناک خواهد بود و آسیبهای متعددی را به دنبال خواهد داشت.
وظیفه سواد بازی ایجاد قضاوت صحیح و فهم عمومی از قالب بازی و همچنین معرفی معیارهای سنجش برای انتخاب بازی متناسب با نیازها و علایق، سن، جنس، وضعیت اقتصادی و فرهنگی است.
با معرفی این معیارها تلاش میشود تا مخاطب به این قدرت تشخیص برسد که بتواند خودش، بازیهای خوب از بد را تشخیص داده و آسیبها را به حداقل رسانده و در مرحله بعد با انتخاب بازیهای متناسب با اهداف و نیازهای خود بهرهوری را به حداکثر برساند.
انتهای پیام/