اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۱۳:۳۰
پناهیان در امامزاده عبدالله(ع):

بلاها می‌آیند تا دلِ مؤمنین را به‌هم نزدیک کنند/ تا ماه رمضان چلّه بگیرید

حلقه وصل/ وی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید متوجه حضرت حجّت بشویم، گفت: این توجه ممکن است در یک محیط با یک دعا تأمین شود و در خیلی جاها با تعلیم و هدایت کردن مردم به تفکر، این مقصود حاصل شود.

بلاها می‌آیند تا دلِ مؤمنین را به‌هم نزدیک کنند/ تا ماه رمضان چلّه بگیرید

به گزارش سراج24، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در سخنانی با موضوع «پیام فتنه‌های جهانی آخرالزمان» در آستان مقدس امامزاده عبدالله شهر ری، با بیان اینکه حدود ۴۰ سال است شاهد فراهم شدن مقدمات ظهور حضرت ولی عصر ارواحناله‌الفداه هستیم، گفت: هرچه جلوتر می‌رویم این مقدمات، چشمگیرتر و فراگیرتر می‌شود؛ از تحولی که در کشور ما با انقلاب اسلامی آغاز شد و خوبان و اولیاء تأکید می‌کردند که این از مقدمات فرج است تا دفاع مقدس و اوضاع منطقه و امروز که شاهد فتنه‌های فراگیری مثل بیماری کرونا هستیم.

پناهیان با بیان اینکه امیدواریم همه این حوادث، مقدمه‌ساز ظهور مهدی موعود (عج) باشد، اظهار داشت: جدا از انجام وظیفه شخصی و اجتماعی خود نسبت به حادثه اخیر، خوب است از بالا به این موضوع نگاه کنیم تا تحلیلی کلان نسبت به حادثه کرونا داشته باشیم.

استاد حوزه با اشاره به آیه «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ‌»؛ «وقطعاً شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی وجانی وکمبود محصولات، آزمایش می‌کنیم وصابران (در این حوادث وبلاها را) بشارت بده، گفت: در روایات آمده که اصل این آیه، مربوط به آخرالزمان و قبل از قیام حضرت رخ می‌دهد؛ یعنی ابتلائاتی که خوفِ فراگیر به‌دنبال دارد. مرگ و میر و مشکلات اقتصادی فراگیر به دنبال دارد. همچنین سیل و خرابی‌هایی که شاهد هستیم در وضع طبیعی عالم، تفاوت‌هایی ایجاد کرده است.

پناهیان ادامه داد: خدا در این آیه، بلافاصله بشارت می‌دهد به کسانی که خوب مقاومت می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که منتظر ظهور هستند و ظهور را درک می‌کنند.

* فلسفه «بلا» در آخرالزمان این است که مردم ضرورت حکومت ولی خدا را درک کنند
وی با طرح این پرسش که چرا بلایا قبل از ظهور باید آنقدر فراگیر شود و چرا مقدمات فرج، باید «بلا» باشد؟ تصریح کرد: یکی از فلسفه‌های مهم وقوع بلایا قبل از ظهور، این است که بشر متوجه ضرورت مدیریت ولی خدا در جهان بشود. بشر باید آمادگی و پذیرش حاکمیت ولی خدا را پیدا کند.

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه حتی قتل یک مظلوم برای خدا مهم است، با اشاره به آیات قرآن گفت: خدا در روز قیامت، میلیاردها انسان را به صف می‌کند و یکی از سؤالات کلیدی این است که این کودگ چرا کشته شد؟

پناهیان ادامه داد: ما خیلی راحت از کنار ظلم و بمباران مردم مظلوم یمن عبور می‌کنیم. در کشور هند افراطی‌ها چه جنایت‌هایی را مرتکب می‌شوند؛ خدا از این‌ها عبور نمی‌کند. برای اینکه این ظلم‌ها برطرف شود، چه باید کرد؟ ولی خدا باید حاکم شود؛ ولایت ولی‌الله‌الااعظم باید حکمرانی کند.

* باید بلا فراگیر شود تا مردم متوجه ضرورت حکمرانی امام‌زمان(عج) شوند
وی با بیان اینکه درک ضرورت ولایت ولی‌الله الاعظم برای بسیاری از مردم آسان نیست، مگر با این بلاهای فراگیر متوجه این ضرورت شوند، تصریح کرد: مؤمنین و آدم‌های با معرفت، یک ظلم را هم ببیند متوجه این ضرورت می‌شوند. آن‌ها حتی وقتی محرومیت‌ها را می‌بینند، متوجه ضرورت حضور ولی‌الله الاعظم می‌شوند. همانطور که ما در این بیماری،  نسبت به حضور حضرت حجّت، احساس ضرورت می‌کنیم، مؤمنین وقتی جهل را در جهان می‌بینند همین مقدار احساس ضرورت می‌کنند. «غیر از مؤمنین، عموم مردم چطور می‌توانند به این ضرورت پی ببرند؛ این کار آسانی نیست. بنابراین با بلاهای فراگیر باید مردم متوجه ضرورت حضور ولی‌الله‌الاعظم و حکمرانی ایشان شوند».

* هرچه در معرفت‌افزایی نسبت به ضرورت حاکمیت ولی خدا، کم بگذاریم، بلاها جای آن را خواهند گرفت
پناهیان با بیان اینکه ما باید به ضرورت حاکمیت ولی خدا، با بلاهایی خیلی کم‌تر از بلای اخیر، پی ببریم، تصریح کرد: این کار تبلیغ و تعلیم و معرفت انسان‌هاست که باید جای این بلاها را بگیرد. هرچه ما، در نشر معرفت نسبت به ضرورت حاکمیت ولی خدا، کم بگذاریم این بلاها جایش را پُر خواهند کرد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: اگر می‌خواهیم این بلاها کم شود باید به فلسفه‌ آن‌ها نگاه کنیم. فلسفه این بلاها چیزی جز این نیست که مردم متوجه شوند که مدیریت جهان با این افراد فاسد امکان ندارد.

پناهیان با بیان اینکه ممکن است حادثه اخیر، نبردی بیولوژیک علیه بشریت و مقاومتی باشد که مقابل استکبار رخ می‌دهد، تصریح کرد: ممکن است نظام سلطه‌ به این نتیجه رسیده باشد که برای اداره عالم، راهی جز آلوده کردن مردم جهان به ویروس‌های مهلکی از این دست ندارد. اگر این وضعیت لو برود و آشکار شود، مردم بیشتر متوجه می‌شوند که این بیماری، دست‌ساخته بشر و ظالمانی است که می خواهند حکومت‌شان را ادامه دهند. اینجاست که «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» مصداق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید متوجه حضرت حجّت بشویم، گفت: این توجه ممکن است در یک محیط با یک دعا تأمین شود و در خیلی جاها با تعلیم و هدایت کردن مردم به تفکر، این مقصود حاصل شود.

* طبق روایات، عمر فتنه‌های آخرالزمان، کوتاه است
استاد حوزه، مژده‌هایی که در آیات و روایات نسبت به حوادث آخرالزمان وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و گفت: در روایات می‌بینیم که عمر فتنه‌های آخرالزمان کوتاه است و زود فتنه‌گران را رسوا می‌کند. حتی درباره مرگ‌و میرهای آخرالزمان روایتی از امام‌صادق علیه‌السلام وجود دارد که وقتی ایشان به تعداد کشته‌شدگان فراوان در آخرالزمان اشاره کردند، از امام سؤال می‌پرسند که پس چه کسی باقی می‌ماند؟ حضرت می‌فرمایند آیا شما مؤمنان و منتظران دوست ندارید جزء باقی‌ماندگان باشید؟ درواقع خدا، منتظران و کسانی که در حوادث آخرالزمان مقاومت می‌کنند را به صورت خاص حراست می‌کند.

*تا ماه مبارک رمضان برای خود چلّه بگیریم
پناهیان، بهترین مژده نسبت به بیماری اخیر را بیانات رهبر معظّم انقلاب مبنی بر اینکه ملّت ایران از حادثه اخیر به سلامت عبور خواهد کرد، دانست و گفت: وقتی به بلایای آخرالزمان نگاه می‌کنیم باید به سمت معرفت نسبت به ضرورت وجود حاکمیت ولی‌الله الاعظم برویم. بنابراین از الان تا ماه مبارک رمضان که ۴۰ روز باقی مانده است، هر کدام برای خودمان یک چله داشته باشیم و چهل روزی را به عبادت بپردازیم.

کارشناس مسائل تربیتی با بیان اینکه در این ۴۰ روز به سبک زندگی خودمان توجه کنیم و تغییراتی را در آن ایجاد کنیم، تصریح کرد: با ایجاد این تغییرات، باید بتوانیم برای ماه مبارک رمضانی آماده بشویم که خدای متعال، مژده ظهور را در آن ماه به مؤمنین عنایت می‌کند.

* آیت‌الله بهجت، بهترین ذکر را کدام دانستند؟
پناهیان ادامه داد: با همین اضطرابی که در جامعه ایجاد شده، شروع کنیم و هر روز صبح، دعای عهد را تا ماه مبارک رمضان ترک نکنیم. سحرها در قنوت نماز شب، دعای فرج را بخوانیم که بزرگان سفارش کرده‌اند. همدیگر را بیدار کنیم و دعای فرج بخوانیم. حالا که از مجالس معنوی محروم هستیم، میلیون‌ها نفر هم‌عهد بشوند و به حضرت ولی عصر(عج) توجه پیدا کنند تا این بلا رفع شود. همه هم‌عهد بشویم و چهل سحر با وضعیت اضطرار به حضرت ولی عصر توجه پیدا کنیم. اولیاء خدا حتماً اضطرار ما را مشاهده خواهند کرد.

وی، بهترین ذکر را به نقل از آیت‌الله بهجت (ره)، رعایت تقوا دانست و خاطرنشان کرد: گروهی نزد ایشان آمده بودند و تقاضای ذکر کرده بودند که ایشان فرموده بودند که بالاترین ذکر این است که نیت کنید که اگر خدا، صدسال عمر به شما داد، یک بار هم به‌شکل عاملاً‌، عامداً و مختاراً معصیت خدا را نکنید. آیت‌الله بهجت مژده می‌دهند که این، بالاترین ذکر عملی است. اگر همه، این ذکر را داشته باشیم به فضل خدا اهل بهشت هستیم؛ البته اگر ذکر ما دوام داشته باشد.

پناهیان ادامه داد: اگر عزم بکنیم و بتوانیم این را بگوییم که «خدایا! ما دیگر عامداً معصیت نخواهیم کرد»، خدا خودش لطف می‌کند و «دوام» را ایجاد می‌کند. چهل روز فرصت داریم تا در این بلایا به‌سمت تقوا برویم. طبق روایات، در تقوا، برطرف شدن بلایای بزرگ از سر فرد و جامعه وجود دارد.

«برای عبور از این بلایا در درجه اول، به ساحت مقدس امام زمان (عج) توجه کنیم و به این موضوع معرفت پیدا کنیم که جهان، بدون وجود ولی خدا به‌خوبی اداره نمی‌شود. سپس از توجه به حضرت ولی عصر، به سراغ توجه به خودمان بیاییم و رعایت تقوا را پیشه کنیم».

* توجه به «مواسات» بسیار مهم است
استاد حوزه با بیان اینکه در رعایت تقوا باید به موضوع «مواسات» توجه فراوان داشت، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های جامعه مهدوی که ما باید برای آن شرایط آماده شویم، این است که مؤمنین رفتارشان نسبت به یکدیگر خیلی مهربانانه است. تا می‌توانیم در این ایام همدیگر را ببخشیم و با هم مهربان باشیم و فروتنانه‌تر در مقابل هم رفتار کنیم. از هم‌اکنون، همان حالاتی که برای ماه مبارک رمضان ذکر شده را داشته باشیم و به استقبال این ماه برویم.

پناهیان، یکی از وجوه تقوا را تغییر در سبک زندگی دانست و گفت: باید برای دورانی آماده بشویم که امام صادق علیه‌السلام فرمودند «اگر مؤمنین در تجارت سود بگیرند مانند ربا خواهد بود» و وقتی اصحاب تعجب کردند که آیا ما طاقت آن شرایط را خواهیم داشت یا خیر، ایشان فرمودند که تا قبل از ظهور طاقت این مقدار مواسات را ندارید ولی بعد از ظهور به مدد حضرت ایجاد خواهد شد.

* بلاها می‌آیند تا دلِ مؤمنین را به‌هم نزدیک کنند
وی با بیان اینکه بلاها می‌آیند تا دل‌های ما را به هم نزدیک کنند و فداکارانه‌تر با هم رفتار کنیم، خاطرنشان کرد: می‌بینید در این ایّام که جوانان، بسیجیان، طلاب و دانشجویان چه رفتاری از خود نشان می‌دهند.

رئیس حوزه علمیه دارالحکمه، یکی از اقدامات مفید در چلّه پیشنهادی خود را توجه به قرآن کریم دانست و گفت: وقتی ما به قرآن توجه داشته باشیم، آماده ورود به ماه مبارک رمضان خواهیم شد. بالاخره ما امسال، نوروز متفاوتی خواهیم داشت، پس باید سبک زندگی را در این قرنطینه‌ای که پیش آمده، تغییر دهیم. چقدر خوب است از این فرصت برای حفظ قرآن استفاده کنیم.

پناهیان ادامه داد: پیشنهاد رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وسلم این است که «جزء من را زیاد بخوانید». پرسیدند جزء شما کدام جزء قرآن است؟ حضرت فرمودند «جزء من از سوره محمّد است تا پایان قرآن». این چهار جزئی که در پایان قرآن قرار دارند، سوره‌های کوچک زیادی دارند که حفظ کردن آن‌ها راحت است و در نمازها می‌توانیم آن‌ها را تکرار کنیم تا تثبیت شوند. در این فرصت، به قرآن بیشتر بپردازیم و مسابقات قرائت قرآن را بر اساس چند جزء پایانی قرآن، بین خودمان تقسیم کنیم.

* نهضتی را برای توجه به قرآن ایجاد کنیم
وی با بیان اینکه به احترام قرآن و ماه نزول قرآن، نهضتی را ایجاد کنیم و نگذاریم فاصله‌ای بین ما و قرآن ایجاد شود، تصریح کرد: حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که این قسمت قرآن را شروع به حفظ کردن کنیم و مدام مرور کنیم.

پناهیان ادامه داد: غیر از توجه به قرآن، برنامه‌های دیگری را برای خودمان تدارک ببینیم. چهل رو تفکر و اندیشه را برای خود در نظر بگیریم. یکی از ذکرهای بسیار مهم، فکر و مطالعه کتب تاریخ، مخصوصاً تاریخ اسلام است؛ مطالعه کتاب‌هایی که تا حالا آنقدر به آن‌ها اهمیت نمی‌دادیم.

* ضرورت تحوّل در کتاب‌خوانی
کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه در این چلّه، تحوّلی را در کتابخوانی خود ایجاد کنیم، گفت: کتابهایی را که در زندگی اولیاء، امیرالمؤمنین و رسول خدا و تاریخ باعظمت اسلام آمده که بسیار مفید است و می‌تواند دین را در جان ما رسوخ دهند، حتماً مطالعه کنیم.

پناهیان، محروم شدن از مجالس روضه را مورد اشاره قرار داد و گفت: روضه‌ها را به خانه‌ها ببریم. هیئتی‌ها می‌توانند با استفاده از فضای مجازی، روضه‌ها را به داخل خانه‌ها ببرند. ممکن است خیلی‌ها رویشان نشود در خانه، روضه برگزار کنند؛ سر یک زمان مشخص، قرار بگذارید و از طریق همین شبکه‌ها، در شرایطی که هر کس در گوشه خانه‌اش قرار دارد، روضه‌خانه‌ای را برقرار کنید و شروع کنید به‌برپایی مجالس روضه. اینکه همه در یک لحظه به اباعبدالله علیه‌السلام توجه پیدا می‌کنند و در خانه‌های خودشان، نوحه‌ها را جواب می‌دهند، بسیار با برکت است.

کارشناس تبلیغ دین گفت: چه اشکالی دارد هرشب یک جلسه مختصر روضه به‌شکل مجازی داشته باشیم. خوش بحال کسانی که یک چلّه زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام می‌خوانند. بلاهایی بر امّت اسلام آمده که با همین زیارت عاشورا برطرف شده است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••