اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۵:۰۰
یادداشت؛

کاسبان کرونا چه کسانی هستند؟

بسیاری از مردم نیز با وحشت به این پدیده نگریسته و خواستار اقدام عاجل و فوری دولت‌ها در سطح جهان جهت خاتمه دادن به شیوع این بیماری شده اند.

کاسبان کرونا چه کسانی هستند؟

سراج24، مهدی گیوه کی / شیوع ویروس مرموز کرونا در ماه‌های اخیر، به تیتر اصلی محافل خبری و جامعه جهانی تبدیل شده است. بسیاری از مردم نیز با وحشت به این پدیده نگریسته و خواستار اقدام عاجل و فوری دولت‌ها در سطح جهان جهت خاتمه دادن به شیوع این بیماری شده اند.

ویروس جدید کرونا و یا به تعبیر سازمان بهداشت جهانی «کووید ۱۹» از جمله بیماری خطرناک تنفسی که از نخستین بار از شهر ووهان چین و از طریق بازار غذایی آن شیوع پیدا کرد به دیگر کشورهای سرایت کرد. در این میان اما ایران نیز از این ویروس، بی نصیب نماند.

کرونا ویروس بطور حتم پیامدهای اقتصادی و سیاسی و امنیتی خاص خود را در محیط‌ها و شرایط مختلف بدنبال خواهد داشت. اما بروز کرونا در ایران با ۱۱۰ کشور دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و آنها را درگیر کرده ولی در ایران این ویروس با ویروس‌های خبری! نیز همراه بوده است که سعی فراوانی در تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی دارند.

وضعیت حساس ایران

در شرایطی که ویروس کرونا مرزهای عمده کشورهای جهان را در نوردیده، شبکه سلطه رسانه‌ای به آن چه در جهان می‌گذرد و به آنچه در ایران اتفاق افتاده نگاهی متفاوت و طراحی شده ای دارد.

وضعیت بسیاری از کشورهای درگیر نظیر چین، ایتالیا، کره جنوبی، آلمان، ژاپن و … بسیار وخیم‌تر از ایران است و یا حتی برخی کشورها نظیر عربستان که اخبار جسته و گریخته از آنها بدلیل بسته بودن فضای رسانه‌ای شأن به گوش می‌رسد، قابل مقایسه با اوضاع کنترل شده تر در ایران نیست. حال چرا وضعیت ایران در افکار عمومی اینقدر ناگوار نمایش داده می‌شود؟

شبکه بندی ذهن-ایجاد معنا- به چالش کشیدن قدرت

در ارتباط با فضای روانی رسانه‌ای ایجاد شده حول محور کرونا در ایران، یک سوال اساسی آن است که اهداف رسانه‌های معاند از دامن زدن، دروغ پراکنی و هراس آفرینی پیرامون ویروس کرونا چیست و چگونه باید با این وضعیت مواجه شد؟

مهمترین هدف دشمن با رسانه‌های بی شماری که این روزها در اختیار دارد تکمیل کردن زنجیره فشار بر ایران است به گفته مدیر بنیاد ضدایرانی دفاع از دموکراسی، «کرونا کاری را انجام داد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نتوانست؛ کرونا صادرات غیرنفتی ایران را متوقف کرد».

همزمان با رسانه‌های جریان ضدایرانی برخی جریانات داخلی و معاندین نیز تکمیل کننده حلقه فشار حداکثری بر ایران هستند و با پیگیری خطوط رسانه‌ای این جریان و انتشار خبر دروغ عملاً تکمیل کننده عملکرد مجریان طرح فشار حداکثری یا همه جانبه بر ایران هستند، فشار همه جانبه ای که تا پیش از این عملاً با شکست مواجه شده بود.

بدین مفهوم که دشمن که تا پیش از این دنبال انواع و اقسام تحریم‌ها بود، امروز با عملیات روانی و موج سواری گسترده بر ایجاد هراس از ویروس کرونا به دنبال ایجاد فشارهای روانی زیاد بر روی مردم دنبال تکمیل زنجیره فشار اقتصادی بر مردم است. در این میان طرح جانشینی مبدا ویروس از چین به کانون ایران و ضرورت قرنطینه ساختن ایران اقدامی است که توسط رسانه‌های امپریالیستی در برابر ایران در حال دنبال شدن است.

دقیقاً آنچه که در ماجرای رسانه‌ای کرونا در ایران د ر حال رخ دادن است در ۳ محور
الف-شبکه بندی ذهن
ب-ایجاد معنا
ج- به چالش کشیدن قدرت

که کاستلز در کتاب شبکه ای خشم و امید به آن اشاره کرده قابل خلاصه شدن است. این ۳ مرحله البته یک شبه یا ۲ شبه انجام نشده است بلکه سیستم پروپاگاندا و رسانه‌ای غرب سال هاست با این روش در حال تأثیر گذاری بر افکار عمومی است.

رسانه رسمی یا رسانه غیر رسمی؟

بدون دقت خیلی زیاد! می‌توان متوجه شد که بستر عملیات روانی و ایجاد هراس، تکمیل کننده زنجیره فشار حداکثری رسانه‌ها هستند آن هم نه رسانه‌های رسمی بلکه رسانه‌های غیر رسمی که این روزها هر کرابر متصل به اینترنت می‌تواند به انتشار هرچیزی که به ذهنش می‌رسد، مبادرت کند!

بررسی برخی محورها که به صورت کاملاً هدفمند در فضای رسانه‌ای غیررسمی منتشر می‌شوند بیانگر این واقعیت است که دشمن بر روی جهل، ناآگاهی و تاثیرپذیری کاربران این رسانه‌ها به شدت حساب باز کرده است. محورهایی نظیر متهم ساختن نظام به ناتوانی به مقابله در برابر این ویروس، سیاسی نشان دادن ویروس و آن را بازی جدید نظام دانستن!،م تهم ساختن برخی نهادهای انقلابی به گسترش ویروس، متهم کردن نظام به پنهانکاری سازمان یافته، مقابله با تصمیات حاکمیتی برای مقابله با ویروس، بزرگنمایی بیش ازاندازه از این بیماری و دهها مورد دیگر از جمله مواردی ست که کاملاً هدفمند با طراحی بیرونی وارد شبکه رسانه‌های غیر رسمی شده سپس کاربران این رسانه‌ها اعم از توئیتر، تلگرام، اینستاگرام و … به دلایل گوناگون اقدام به انتشار و بازنشر این موارد کرده اند و عملاً آگاهانه یا ناآگاهانه به تکمیل کننده زنجیره فشار حداکثری به ایران تبدیل شده اند.

‌کاسبان کرونا چه کسانی هستند؟

کاسبان کرونا به چند دسته نقسیم می‌شوند. یک سری از کاسبان کرونا همان محتکرین اقلام بهداشتی در شرایط حساس هستند. دسته دیگر طراحی کنندگان بازی فشار حداکثری علیه ایران هستند. سری دیگر از کاسبان کرونا فعالین رسانه‌ای معاند و همکاران داخلی شأن هستند که تکمیل کننده زنجیره فشار حداکثری علیه ملت ایران هسنتد و دسته آخر بازنشر دهندگان بی خبر از همه جا هستند که اقدام به بازنشر این موارد می‌کنند. هم این افراد به نوعی در مرگ و آسیب به هموطنان مبتلا به کرونا دخیل هستند.

‌نکته آخر

آن چیزی که این روزها واضح است این است که موضوع کرونا بعنوان ابزار دشمن تبدیل شده است. فارغ از این که این ویروس چه زمانی کنترل می‌شود و میزان ابتلاء آن در کشور چقدر است، دشمن با برنامه ریزی دقیق در حال تبدیل این موضوع به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران است و با ابزارهای رسانه‌ای که در دست دارد در حال پیشبرد این موضوع در افکار عمومی است. از سوی دیگر نظام اسلامی به صورت کلی از ابتدای این ماجرا با اطلاع رسانی شفاف و راه اندازی ستاد کرونا و درگیر شدن بخش‌های مختلف نظام در آن تقریباً سربلند بوده است و د رمقایسه با دیگر کشورها بویژه کشورهای منطقه و یا حتی مقایسه با کشورهای اروپایی به خوبی توانسته در مسیر حل مشکل موفق عمل کند.

مشکل اصلی که هم اکنون با آن مواجه هستیم موضوع افکار عمومی و هجمه رسانه‌ای جریانات معاند است که البته در این زمینه هم اقداماتی انجام شده است و مخاطبان پیام‌های جریانات معاند که همان مردم هستند تقریباً متوجه این بازی روانی – رسانه‌ای شده اند تنها راه مقابله این موضوع و موضوعات مشابه که قطعاً در آینده بازهم رخ خواهد داد، بازسازی رسانه‌های رسمی و مرجع سازی مجدد در افکار عمومی، بالابردن سواد رسانه‌ای مخاطبین شبکه‌های اجتماعی و در کل بازسازی و باز مهندسی مجدد سیستم رسانه‌ای رسمی و غیر رسمی است.

انتهای پیام/

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••