نکات مهم در اطلاع رسانی پیرامون کرونا

نکات مهم در اطلاع رسانی پیرامون کرونا

به گزارش سراج24، بروز بحران در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امری طبیعی است و در همه دنیا ممکن است اتفاق بیفتد. هر جا بحران وجود داشته باشد به ابزاری به نام رسانه برای مدیریت بحران و تدوین فرایند انتشار اخبار دقیق ،واقعی و متناسب با نیاز مخاطبان و بموقع  و بهنگام است. اما متولیان بحران باید این ابزار را به‌درستی بشناسند و از آن بدرستی استفاده کنند .

پس از بروز و اعلام شیوع کروناویروس ضمن آنکه باید مراقب شایعات و بزرگنمایی اخبار و اطلاعات حقیقی و جعلی بود. اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق، جامع و قابل‌ اعتماد مرتبط؛ بیشتر از سایر موضوعات دیگر اهمیت دارد و باید در دستور کارسریع مسئولان قرار بگیرد.

یکی از موارد پر تکرار در شرایط بحرانی معضلی است که در امر اطلاع‌رسانی شاهد آن هستیم. تفاوتی ندارد که بحران مورد اشاره یک حادثه طبیعی باشد یا اعتراضی در سطح جامعه، در هر صورت نبود توجه شایسته به اطلاع‌رسانی در نوع رفتار مسئولان همواره مشهود است. با نگاهی به تجارب کشورهای پیشرفته به این نتیجه می‌رسیم که یکی از ارکان مدیریت و گذر از هر بحرانی وجود سخنگو و مجاری رسمی اطلاع‌رسانی است. این مساله کمک می‌کند از انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری شود و دررعین حال اخبار درست  به موقع به اطلاع مردم برسد .

مسئولیت انتشار شایعات، اخبار دروغ و تهدید روانی مردم در معرض بحران، رسانه‌ها و مسئولان رسمی با کسانی است که با برآورده نکردن نیاز مردم در کسب اطلاعات صحیح و به موقع، آنها را به استفاده از منابع غیررسمی سوق می‌دهند.

هر دستگاه و سازمانی که در حیطه مسئولیت‌اش بحرانی رخ می‌دهد در گام نخست و حیاتی باید دارای سخنگو واحد باشد تا با اطلاع رسانی بموقع و جامع، مردم را متقاعد کند که خبرهای‌ رسمی را از مراجع غیررسمی نگیرند اما الان به علت تعلل مسئولان و رسانه‌های رسمی ، بیشتر مردم حتی خبرهای‌ رسمی را از منابع غیررسمی کسب می‌کنند.

باید سخنگوی واحد باشد که اقدامات دستگاه‌های مختلف در زمان وقوع مخاطره را مطرح کند و بقیه افراد و دستگاه‌ها وظایف اصلی‌شان را انجام دهند؛ اما الان هردستگاهی تلاش می‌کند فعالیت خود را تبلیغاتی کند و همین باعث می‌شود از برخی وظایف خود غافل شوند و تعارض و چالش‌های دیگری را موجب شود.

فقدان سخنگوی واحد ،‌ اظهار نظر افراد غیرمسئول ،‌تعارض در اطلاع‌رسانی ، بی‌توجهی و یا توجه ناکافی به افکار عمومی و  نیاز رسانه‌ها ،‌ تاخیر در اطلاع رسانی،‌ سواد رسانه‌ای پایین روابط عمومی‌ها و مسئولان ،‌اظهار نظر قبل از بررسی‌های تخصصی و کارشناسی،‌ تمرکز  اقدامات روابط عمومی به  دوره بحران  و غفلت از مراحل قبل و بعد از بحران‌ها ،‌ غلبه رویکرد‌های سنتی،‌ رویدادی ،‌کمی و راهبرد انفعالی ، واکنشی، انکار از جمله  ‌اشکالات روابط عمومی ها در بحران‌ها است.

در ماجرای شیوع بیماری کرونا در قم هرچند اطلاع رسانی وزارت بهداشت مردم را مطلع کرد اما ادامه روند اطلاع رسانی و جلوگیری از  تشدد مراکز اطلاع رسانی مهم و لازم است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آمار آنلاین کرونا در ایران و جهان

فاویپراویر در صورت اثربخشی در داخل تولید خواهد شد

تأثیرات مثبت "آویگان" در بهبود کرونا

0 نظر

ارسال نظر

capcha