اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۱۰/۱۳ - ۱۲:۴۷
واکنش ‌های جهانی به اقدام تروریستی آمریکا؛

نصرالله: به برکت خون پاکش پیروزی‌های محور مقاومت عظیم خواهد بود

خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد واکنشهای مختلفی داشته است.

نصرالله: به برکت خون پاکش پیروزی‌های محور مقاومت عظیم خواهد بود

به گزارش سراج24، خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد بسرعت تبدیل به مهمترین خبر در سطح رسانه‌های جهانی شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه اعلام کرد که سرلشکر «حاج قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون حشد شعبی در حمله راکتی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

نیروهای حشد شعبی نیز از شهادت چندتن از اعضای این گروه شبه نظامی به همراه تعدادی از «مهمانان» آنها در حمله راکتی به نزدیکی فرودگاه بغداد خبر دادند.

سخنگوی حشد شعبی اعلام کرد که «دشمنان آمریکایی و اسرائیلی مسئول شهادت دو مجاهد ابومهدی مهندس و قاسم سلیمانی هستند».

واکنش سید حسن نصرالله به شهادت سردار سلیمانی

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

قال تعالی: (مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا)

صدق الله العلی العظیم

برادر دوست داشتنی و فرمانده بزرگ حاج قاسم سلیمانی به بالاترین آرزویش رسید تا به حق سرور شهدای محور مقاومت لقب گیرد؛ به مولایمان صاحب الزمان عجل الله تعالی فرج الشریف، حضرت آیت الله العظمی سید خامنه ای دام ظله، مراجع عظام، برادران و مسئولان عزیز جمهوری اسلامی ایران بویژه فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و ملت بزرگ و مقاوم ایران بویژه خانواده حاج قاسم و یکایک مجاهدین، شهادت این فرمانده شجاع، الگو و پدر دلسوز همه نیروهای مقاومت و مجاهدین در منطقه تسلیت عرض می‌کنم. شهادت گوارایش باد.

من نسبت به این شهادت بزرگ و این عاقبت به خیری در مکتب حسین و زینب علیهما السلام نسبت به او غبطه می خورم. ما مسیرش را ادامه خواهیم داد و شب و روز برای تحقق اهدافش تلاش خواهیم کرد و پرچمش را در کل میادین و جبهه‌ها و عرصه‌ها به اهتزاز در خواهیم آورد و به برکت خون پاکش پیروزی‌های محور مقاومت عظیم خواهد بود همانگونه که با حضور دائمی وی و جهاد خستگی ناپذیرش بود. قصاص و مجازات شرورترین دنیا، مسئولیت و امانت و اقدام همه رزمندگان در کل جهان خواهد بود. قاتلان آمریکایی انشاالله نخواهند توانست که به اهداف جنایت بزرگ خود برسند و همه اهداف حاج قاسم به دست برداران و فرزندان و شاگردانش در امت اسلامی که زیر بار مستکبرین و مستبدان نمی‌رود، محقق خواهد شد. از خداوند متعال مجد و عزت و علو درجات برای فرمانده بزرگ حاج قاسم سلیمانی و همه رزمندگان عزیزی که به همراه وی به شهادت رسیدند به ویژه برادر بزرگ شهید ابومهدی المهندس طلب می‌کنیم.

 معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین: آمریکا با ترور سردار سلیمانی درهای جهنم را به روی خود گشود

ابو احمد فواد معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین در واکنش به خبر شهادت سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی از مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن و هر مکان دیگری حمایت کرد و آمریکا با ترور او درهای جهنم را به روی خود گشود.

وی افزود: ترور سردار سلیمانی بدون مجازات نخواهد ماند. ترور سلیمانی هدف قرار دادن همه محور مقاومت است.

معاون جبهه مردمی برای آزادسازی فلسطین خاطرنشان کرد: ترامپ صاحب ذهنیت جنایت کارانه است و به همه مخالفان امپریالیسم تجاوز می‌کند. هدف همیشگی سلیمانی، قدس و آزادسازی سراسر فلسطین بود. نه فقط ایران بلکه همه نیروهای مقاومت دغدغه پاسخ به این جنایت را دارند.

وی تاکید کرد: محور مقاومت همه امکانات لازم را برای پاسخ و پشیمان کردن آمریکا نسبت به ترور سلیمانی در اختیار دارد. ترور سلیمانی به معنای هدف قرار دادن همه محور مقاومت است.

واکنش عادل عبدالمهدی به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق اعلام کرد: ما به شدت اقدام دولت آمریکا در ترور حاج ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی را محکوم می‌کنیم. این دو شهید نماد پیروزی بر داعش بودند.

وی افزود: ترور فرمانده نظامی عراقی که سمت رسمی داشت به مثابه تجاوز به عراق و دولت و ملت آن است. ترور شخصیت‌های عراقی یا از کشور برادر در اراضی عراق به مثابه نقض آشکار حاکمیت عراق و تعدی به کرامت کشور و اقدامی خطرناک که شعله جنگی ویرانگر را در عراق و منطقه و دنیا شعله ور می‌کند، است.

عبدالمهدی اعلام کرد: آنچه رخ داده است نقض آشکار شرط حضور نظامیان آمریکایی در عراق و نقش آنها که باید منحصر به آموزش نیروهای عراقی و جنگ با داعش در قالب ائتلاف بین المللی و تحت نظارت و موافقت دولت عراق باشند، محسوب می‌شود.

وی خواستار نشست فوق العاده پارلمان عراق برای اتخاذ موضع رسمی عراق و انجام تصمیمات و اقدامات ضروری مناسب که کرامت عراق و امنیت و حاکمیت آنرا حفظ کند، شد.

وزارت خارجه روسیه: قاسم سلیمانی مدافع منافع ملی ایران بود

یک منبع در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که شهادت سردار قاسم سلیمانی ماجراجویی خطرناکی است که به تشدید تنش ها در کل منطقه منجر خواهد شد.

مسکو ضمن ابراز همدردی با ایران و تسلیت به ملت ایران اعلام کرد که سردار سلیمانی مدافع منافع ملی کشورش بود.

مقتدی صدر شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در توییتی ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی که به دست ارتش تروریست آمریکا به فیض شهادت نائل آمد، اعلام کرد: هدف قرار دادن سردار سلیمانی و جمعی از مؤمنان از سوی استکبار جهانی به مثابه هدف قرار گرفتن جهاد و روحیه انقلابی بین المللی است اما این از عزم ما و جهاد ما نمی کاهد.

وی افزود: از خدا می‌خواهم که خطر را از منطقه دور کند و عراق عزیز ما از مخاطرات و بلا مصون بدارد. از همه می‌خواهم که حکمت پیشه کنند.

مقتدی صدر بیان کرد: به عنوان مسئول مقاومت ملی عراق به همه رزمندگان به ویژه سپاه المهدی و تیپ روز موعود و دیگر گروههای تحت امر، دستور آماده باش می‌دهم تا آمادگی کامل برای حمایت از عراق داشته باشیم.

واکنش عمار الحکیم به شهادت سردار سلیمانی

عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نسبت به شهادت سردار قاسم سلیمانی واکنش نشان داد.

وی اظهار داشت: از دولت عراق می‌خواهیم که اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین تجاوزاتی را اتخاذ کند.

هشدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از شهادت سردارسلیمانی در عراق

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، نسبت به خطر وقوع درگیری بیشتر در منطقه هشدار داد.

در این ارتباط، نانسی پلوسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که حملات اخیر خطر افزایش جدی خشونت‌ها را به همراه دارد و آمریکا و جهان نمی‌تواند افزایش تنش‌ها به نقطه بدون بازگشت را تحمل کنند.

پلوسی در بیانیه خود همچنین خواستار آن شده که کنگره آمریکا در جریان اطلاعات تکمیلی از وضعیت منطقه و احتمال نیاز به افزایش حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا قرار بگیرد.

بیانیه رئیس مجلس نمایندگان تنها ساعتی پس از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد، پایتخت عراق صورت می‌گیرد.

ارتش تروریستی آمریکا به طور رسمی مسئولیت تجاوز اخیر در حمله هوایی به فرودگاه بغداد را برعهده گرفته است.

قیس الخزعلی: رزمندگان آماده باشند

قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق به خبر شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد.

وی در پیامی اعلام کرد: حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به فیض شهادت نائل آمدند و نتیجه حتمی برای آمریکا و اسرائیل باخت است. تاوان خون شهید ابومهدی المهندس زوال حضور نظامی آمریکا در عراق است و تاوان خون شهید قاسم سلیمانی زوال اسرائیل هست.

الخزعلی بیان کرد: همه رزمندگان آماده باشند و فتح نزدیک و پیروزی بزرگ است.

حماس: سردار سلیمانی نقش مهمی در حمایت از مقاومت داشت

جنبش مقاومت اسلامی حماس در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله جنایتکارانه آمریکا به خاک عراق بیانیه صادر کرد.

بر اساس این گزارش، حماس در این بیانیه ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی، این جنایت آمریکا را به شدت محکوم کرد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه خود آورده است: شهادت سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان برجسته نظامی ایرانی که نقش بسزایی در حمایت از مقاومت فلسطین در تمامی عرصه‌ها داشت، را خالصانه به رهبران و ملت ایران تسلیت می‌گوئیم.

حماس تأکید کرده است: ما ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و دیگر شهدای جنایت بامداد امروز آمریکا، به ملت عزیز عراق هم بابت شهادت شماری از فرزندانش در این حمله جنایتکارانه آمریکا تسلیت می‌گوئیم.

در ادامه بیانیه حماس آمده است: کما اینکه ما ادامه عربده‌کشی و جنایات بی‌پایان آمریکا در راستای تشدید تنش در منطقه به منظور خدمت رسانی به دشمن غاصب و جنایتکار صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنیم.

جنبش مقاومت اسلامی حماس تصریح کرده است: آمریکا مسئول ریخته شدن خون‌ها در کشورهای عربی است، به ویژه اینکه رفتار تجاوزکارانه و تنش‌زای این کشور بدون هرگونه توجه و اعتنایی به منافع و آزادی و ثبات ملت‌ها، به تشدید تنش و درگیری‌ها می‌انجامد.

ادعای بی اساس پنتاگون درباره اقدام تروریستی آمریکا

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه درباره حمله به کاروان سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه ادعا شده است: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است».

پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی بی‌اساس گفت: سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود!

وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه، از اعتراضات ضد آمریکایی مقابل سفارت امریکا در عراق به عنوان «حمله به سفارت آمریکا» یاد کرده و مدعی شد این اقدام به دستور سردار سلیمانی صادر شده است.

در پایان این بیانیه مدعی شده است: «هدف از این حمله جلوگیری از برنامه‌های آتی ایران برای حمله بود. ایالات متحده همه اقدامات لازم را برای حراست از مردم و منافع این کشور در سراسر جهان انجام خواهد داد».

شبکه اسکای نیوز عربی در گزارشی به نقل از منابع عراقی خبر از شهادت قاسم سلیمانی و نیز ابومهدی المهندس داد.

شبکه یورو نیوز نیز در گزارشی با اشاره به شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در حمله هوایی نیروهای آمریکا در عراق، گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اقدام به ترور قاسم سلیمانی کرده است. پنتاگون هدف از این حمله را در بیانیه خود «اقدام‌های دفاعی قاطع برای محافظت از کارمندان آمریکا در خارج از کشور» عنوان کرده است.

شبکه خبری الجزیره بامداد جمعه نیز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که سخنگوی الحشد الشعبی می‌گوید آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در شهادت قاسم سلیمانی و المهندس دست داشته‌اند.

شبکه العربیه نیز در گزارشی عنوان کرد: تلویزیون رسمی عراق از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران و دستیار او ابومهدی المهندس فرمانده یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد.

این شبکه خبری افزود: از سویی حساب‌های شبکه اجتماعی تصویری منتشر کرده‌اند که گفته شده متعلق به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است.

شبکه بی بی سی در گزارشی بامداد جمعه گزارش داد: دولت عراق می‌گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است. با این حال، تلویزیون دولتی عراق بامداد جمعه گزارش کرد که در جریان این حمله هوایی در فرودگاه بغداد به دو کاروان خودروهای گروه حشد الشعبی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به همراه چند رهبر حشد الشعبی کشته شده است.

دفتر اطلاع رسانی نجباء، شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت نجباء عراق در بیانیه‌ای شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق را تسلیت گفت.

دبیرکل جنبش نجباء با تاکید براینکه آمریکا از حماقت خود در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پشیمان خواهد شد، گفت: درد و حسرت ما از این واقعه به شور و خشم علیه دشمنان تبدیل می‌شود.

النجباء: ما بر عهد خود خواهیم ماند تا در در دل هرکداممان یک سلیمانی جوانه بزند

متن بیانیه دبیرکل نجباء به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی. صدق الله العلی العظیم.
إنا لله وإنا الیه راجعون.

این فرماندهان دلاور! ای صاحبان وعده صادق! (حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس) ما از گذشته تا کنون شما را مشتاق شهادت می‌دیدیم به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته در خط مقدم هرگاه آتش جنگ برافروخته می‌شد شما آنجا حضور داشتید. با این وجود شهادت در گریز بود تا اینکه امروز مشتاقانه به شما رو کرد.

شهادت مبارک‌تان باد؛ چرا که شما در پی آن بودید و به واسطه زهد به آن نائل شدید.

حاج قاسم سلیمانی عزیز و محبوب دل ما! آسوده بخواب. همانگونه که در نبرد با داعش در موصل و تکریت و سامرا هنگام شهادت یکی از مجاهدان می‌فرمودی: ضروری است که برای دستیابی به اهداف مقدسی که برای آن گردهم جمع آمدیم ثابت قدم باشیم و در سخت‌ترین وضعیت هم در هم نشکنیم زیرا اگر این اتفاق رخ دهد شکست خواهیم خورد. از این رو برادرانت در هم نخواهند شکست و راه را گم نمی‌کنند تا در نبرد پیروز شوند. ما بر عهد خود خواهیم ماند تا در در دل هرکداممان یک سلیمانی جوانه بزند. خون شما انقلاب و سیلابی خواهد بود که غرور و نخوت آنها و مزدورانشان را از میان برمی‌دارد؛ به گونه‌ای که عراقِ مقدسات و پایتخت عدل الهی را از لوث آنها پاکسازی می‌کند.

آمریکای شرور بداند مرتکب حماقتی شد که بابت آن پشیمان می‌شود. قلب ما مملو از درد و حسرت از دست دادن این شهید صادق و همراهان او است و این حسرت به شور و خشم و انقلاب تبدیل خواهد شد که در میدان نمود پیدا می‌کند. آینده گواه این ادعاست.

وارن: اولویت آمریکا باید پرهیز از هرگونه جنگ پرهزینه دیگر باشد

«الیزابت وارن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به تحولات اخیر در عراق در جریان شهادت سردار سلیمانی توسط ارتش تروریستی آمریکا، هشدار داد که این اقدام بی پروایانه، وضعیت را در مقابل ایران بدتر خواهد کرد.

وارن در حساب کاربری خود در توئیتر همچنین هشدار داده است که اقدامات اخیر احتمال مرگ و میر بیشتر و درگیری بیشتر در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

به گفته وارن، اولویت آمریکا باید پرهیز از هرگونه جنگ پرهزینه دیگر باشد.

نشست اضطراری صهیونیست‌ها

«نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جلسه اضطراری با مقامات امنیتی تشکیل می‌دهد.

گفته شده این جلسه‌ای اضطراری با حضور رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات امنیتی این رژیم خواهد بود.

غسان بن جدو: احتمال پاسخ مستقیم ایران به نیروهای آمریکایی و متحدان آنها را می‌دهیم

مدیر شبکه المیادین در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی به دست ارتش تروریست آمریکا به این شبکه اعلام کرد: محور مقاومت در قبال ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ساکت نخواهد ماند و این تصمیمی که از سوی دولت آمریکا اتخاذ شد در واقع تصمیم رویارویی و جنگ است. آنکه قاسم سلیمانی را ترور کرده است همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است و آنکه دست به اقدام تروریستی زده است باید بداند که واکنش شدید و بزرگ خواهد بود.

وی افزود: تحرک کنونی آمریکا به مثابه اشغال مجدد عراق است و واشنگتن تحمل از دست دادن عراق در همه زمینه‌ها راهبردی، اقتصادی و سیاسی را ندارد و آمریکایی‌ها باید تاوان بپردازند و مسئولیت این جنایت را برعهده گیرند.

بن جدو تاکید کرد: احتمال پاسخ مستقیم ایران به نیروهای آمریکایی و متحدان آنها را می‌دهیم. شرایط پس از ژنرال سلیمانی مانند قبل آن نیست. احتمال واکنش سختی از سوی ایران که نیروهای آمریکایی مشابه آن‌را در منطقه ندیده‌اند، وجود دارد.

سندرز: اقدامات به شدت خطرناک ترامپ ما را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه نزدیک‌تر می‌کند

«برنی سندرز»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر به حادثه شهادت سردار سلیمانی که در حملات ارتش تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد انجام شد، واکنش نشان داد.

در این ارتباط سندرز گفته است: اقدامات به شدت خطرناک ترامپ ما را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه نزدیک‌تر می‌کند که می‌تواند منجر به از دست رفتن جان‌های بی شمار و تریلیون‌ها دلار دیگر شود.

سندرز در ادامه گفته است: ترامپ وعده پایان جنگ‌ها را داد، ولی این اقدام اخیر ما را در مسیر دیگری قرار خواهد داد.

سندرز در توئیت دیگری در این ارتباط گفته است: وقتی که من رأی علیه جنگ عراق دادم، نگران این بودم که این جنگ منجر به بی ثباتی بزرگ‌تر در منطقه شود که این نگرانی متأسفانه درست از آب درآمد.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین گفته است: آمریکا حدود ۴۵۰۰ نیروی خود را از دست داده با ده‌ها هزار زخمی و تریلیون‌ها دلار هزینه کرده است.

این اظهارات توئیتری سندرز تنها ساعتی پس از آن منتشر شد که ارتش تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد، خودرو حامل سردار سلیمانی و گروهی از فرماندهان حشدالشعبی را هدف قرار داد که در این حادثه تمام سرنشینان به فیض شهادت رسیدند.

واکنش کنگره آمریکا

در بیانیه کنگره آمریکا که ساعاتی پس از حمله نیروهای متجاوز این کشور به کاروان حامل نیروهای حشد شعبی در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر شد، آمده است که این نهاد قانونگذاری «مجوز این ترور را صادر نکرده و اینکه مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند.اکنون باید تمام گام‌ها برای حراست از نیروهایمان در برابر هرگونه تشدید اجتناب ناپذیر [درگیری] و خطرات فزاینده برداشته شود».

بایدن: ترامپ دینامیتی به درون انبار باروت انداخت

در پی حمله راکتی نیروهای آمریکا به کاروان نیروهای حشد شعبی در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی و تنی چند از فرماندهان و مقامات بلندپایه حشد شعبی، «جو بایدن» در انتقاد از این اقدام دولت واشنگتن گفت که «رئیس جمهور ترامپ دینامیتی به درون انبار باروت انداخت».

وی در این باره افزود: «بیانیه دولت [آمریکا] می‌گوید که هدف [این حمله] جلوگیری از حمله‌های آتی ایران است؛ اما این اقدام مطمئناً تأثیری معکوس خواهد داشت».

جو بایدن در ادامه بیان کرد: «رئیس جمهور ترامپ درست یک دینامیت به انبار مهمات انداخته است، او به مردم آمریکا یک توضیح در مورد استراتژی و نقشه [واشنگتن] برای حفظ امنیت نیروها و کارکنان سفارت، ملت و منافع کشورمان هم در داخل و هم در خارج و هم به شرکای آمریکا در سرتاسر منطقه و فراتر از آن بدهکار است».

انتقاد مورفی از توجیه پنتاگون

«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکا در دو پیام توئیتری، توجیه پنتاگون برای ترور سردار حاج قاسم سلیمانی را به باد انتقاد گرفت.

وی در یک پیام توئیتری نوشت: «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود. در آن شکی نیست. پرسش این است که آیا آمریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور می‌کند، با علم به اینکه این آغاز یک جنگ بالقوه بزرگ منطقه‌ای خواهد بود؟»

وی در یک پیام توئیتری دیگر می‌نویسد: «توجیه [پنتاگون] برای این ترور، جلوگیری از حمله‌های ایران در آینده بود!»

کریس مورفی در ادامه این پیام می‌افزاید: «یک دلیلی که ما معمولاً مقامات سیاسی خارجی را ترور نمی‌کنیم این باور است که یک چنین اقداماتی باعث کشته شدن شمار بیشتری از آمریکاییان، و نه کمتر، خواهد شد. این مسئله باید امشب مایه نگرانی واقعی، عمیق و مبرم ما باشد».

واکنش ترامپ

در پی ترور سردار حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری تصویری از پرچم آمریکا را منتشر کرد.

این خبر به روز رسانی می‌شود....

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••