اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۱۱:۱۶
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

داشتن مدل جنسی تربیتی از الزامات هر نظام تربیتی است

طهرانچی رئیس دانشگاه ازاد اسلامی در همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی به نقش دانشگاه در تبیین الگوی تربیتی اشاره کرده و دانشگاه را از ارکان مهم تبیین الگوی مفهومی عفاف جنسی برشمردند.

داشتن مدل جنسی تربیتی از الزامات هر نظام تربیتی است

به گزارش سراج24، همایش ملی تبیین الگوی مفهومی عفاف جنسی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار گردید. دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی که در این همایش به عنوان سخنران حضور داشتند با اشاره به برداشتن گامی رو به جلو برای ایجاد مدل تربیتی جنسی در دانشگاه ها مطرح کردند که بایستی بسیار زودتر به ساحت تربیتی در دانشگاه در چند دهه گذشته پرداخته می شده است.

همان گونه که در دانشگاه بایستی به نیاز های اولیه دانشجوها همچون فضای اموزشی و تفریحی توجه شود بایستی فضایی نیز فراهم شود تا به دیگر وجه شخصیتی و غیر درسی دانشجویان نیز اهتمام ورزیده و وجه تربیتی نیز مد نظر قرار بگیرد. در بحث امر عفاف نیز اگر بررسی انجام دهیم متوجه خواهیم شد که صرفا نیازی نیست از دریچه بیرونی به انسان ها نگاه کنیم. اگر از دریچه فطرت انسانی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که عفاف یک مطالبه فطری است.

به طور مثال ما در بحث اختلاط زنان و مردان در بسیاری از مکان های غیر ضروری به عنوان یکی از لوازم عفاف خودداری می کنیم. اما در حج واجب ما شاهد این هستیم که زن و مرد باهمدیگر به دور خانه خدا طواف می کنند و محیط خود به گونه ای است که عفاف را حفظ می کند.

طهرانچی در ادامه سخنان خود در رابطه با نگاه به عفاف جنسی از دو منظر سخن گفتند. دیدگاه اول برای تولید یک مدل تربیتی و دیدگاه دوم نگاه صیانتی یا نگاه تربیتی است. در نگاه صیانتی ما به دنبال گسترش نیافتن بی عفتی هستیم و در نگاه تربیتی به دنبال تربیت سلبی و یا ایجابی. اما عفاف را از منظر اجتماعی و فردی نیز می توان مورد بررسی قرار داد. یعنی هم عفاف را برای فرد در نظر گرفت و هم عفاف را برای محیط اجتماعی. همانند آیه ۵۹ سوره نور که به بیان نکات تربیتی جنسی برای فرزندان می پردازد.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کردند که می توان گفت داشتن مدل جنسی تربیتی از الزامات هر نظام تربیتی است. بایستی در برخورد با تربیت نوجوان در موضوع زندگی خصوصی پدر و مادر یا حتی در رابطه با فضای مجازی باید یک رفتار و یک مدل داشته باشیم. در بحث تربیت جنسی نیز نمی توان بدون مدل و رها با موضوع برخورد کرد.

همان گونه که در رابطه ما با جوان ها امیرالمونین در نامه ۳۱ نهج البلاغه نکته ای به امام حسن مجتبی می فرماید: دل جوان چون یک زمین کشت نشده است هم خردش هم دلش هم خردش را می تواند مشغول شود هم دلش می تواند گرفتار شود شما زمین کشاورزی را مگر رها می کنید ؟ پس دل و خرد هم می تواند مشغول شود .

ما برای درک ماهیت انسان نیاز به درک همه الزامات تعلیم و تربیت داریم. در واقع در بحث تعلیم و تربیت بایستی تمام ساحت ها از جمله تربیت علمی، تربیت اخلاقی و اعتقادی، تربیت در حوزه تربیت بدنی، تربیت اجتماعی و تربیت معیشتی و اقتصادی را در نظر گرفت.

طهرانچی در بخش پایانی سخنان خود به نقل قولی از هری لویس مسئول کالج دانشگاه هاروارد تا سال ۲۰۰۳ اشاره کردند که در آن لویس بیان می کند که هیچگاه ندیده است اساتید در این باره صحبت کنند که چگونه می توان از دانشجویان انسان های برتری ساخت. ایشان می فرماید رابطه ی دانشجویان و دانشگاه ها در حال تبدیل شدن به رابطه فروشنده و خریدار کلاهای گران قیمت است . قیمت خرید بالا در ذهن مشتری بر این اساس توجیه دارد که انتظار دارد بازگشت سرمایه بیش از آن را دارد ولی دانشگاه ها می توانند چشم انداز دیگری از نقش خود در قبال دانشجویانشان داشته باشند کما اینکه زمانی چشم انداز متفاوتی داشتند . چشم اندازی که در آن دانشگاه به دانشجویان کمک می کرد به استاندارد هایی درباره ی رفتار شخصیشان و مطابق با آرمان‌های شرافتمندانه عمل کنند.

لویس در پایان به این نتیجه می رسد که به جای اینکه استخوان بندی اخلاقی دانشجویان را محکم کنیم آنها را با آبنبات خوشحال و راضی می کنیم. در نتیجه به جای آنکه دانشجویان را از آشیانه به بیرون هل بدهیم آن ها را در حد جوجه های تازه بال و پر در آورده نگه می داریم به بیان ساده می توان گفت دانشگاه دیگر در زمینه رشد دادن دانشجو خوب عمل نمی کند.

طهرانچی در پایان سخنان خود در همایش ملی عفاف جنسی گفتند که ما در دانشگاه یک رسالت جامع تربیتی در ابعاد شش گانه ساحت های تعلیم و تربیت بایستی داشته باشیم. ما باید دانشگاهی توانا در علم، کارامد در زندگی اجتماعی و صاحب دانش اجتماعی داشته باشیم تا بتواند وضع معیشت خود را در آینده به نحو احسن رقم بزند. از طرف دیگر سلامت روح و سلامت جسم را در حد اعلای خود داشته باشد. این محیط تعلیم و تربیت بایست کاملا همه وجه تعلیم و تربیت را در بر بگیرد ، غفلت نکنیم که از غفلت ما دیگران بهره ها خواهند برد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••