فاطر24 گزارش می‌دهد:

سازمان سراج مهمترین متولی بازی‌سازی در استان آذربایجان غربی است

سازمان سراج مهمترین متولی بازی‌سازی در استان آذربایجان غربی است

به گزارش سراج24، صنعت بازی‌های رایانه‌ای، صنعتی جدید است که طی این سال‌ها، در زمینه‌های مختلفی رشد کرده و امروزه یکی از سودآورترین صنعت‌ها محسوب می‌شود.

بازی‌سازی در ابتدا با بازی‌های کامپیوتری شروع شد و در سال‌های اخیر شکل موبایلی به خود گرفت، خصوصا در ایران که این بازی‌ها اغلب به دلیل وجود بازی‌های خارجی با قیمت پایین، توجیه اقتصادی ندارند؛ اما اینکه چه اقداماتی برای پیشرفت این بازی‌ها صورت گرفته است و آیا این حوزه توانسته است  از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کند، سوالی است که با پاسخ‌های متفاوتی همراه است که در ادامه به آن پرداخته شده است.

سازمان سراج مهمترین متولی بازی‌سازی در استان است

هادی خجسته بازی‌ساز فعال استان یکی دیگر از بازی‌سازان فعال استان، در این خصوص، بیان کرد: در استان با اینکه از سال ۹۲ تولید بازی آغاز شده است اما متاسفانه رشد کندی داشته است، با اینکه تیم‌ها و افراد زیادی در این حوزه فعال بوده‌اند اما بازی های منتشر شده محدود بوده و با کیفیت خیلی کمی ارائه شده اند.

وی افزود: خوشبختانه با حضور سازمان سراج این روند رو به رشد بوده و تعداد کمی و کیفی بازی‌ها بیشتر شده اند و سه تیم در این زمینه فعالیت می‌کنند و تعداد بازی‌های انتشار شده در استان حدود سه تا پنج بازی در سال است.
بازی‌سازی موبایل در استان به مهمترین چالش‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: کار تیمی ضعیف، عدم وجود روابط حسنه بین تیم‌ها و استفاده نکردن از ظریفت‌های همدیگر، کمبود سرمایه در گردش، عدم حمایت کافی از سازمان‌های مرتبط، عدم وجود انجمن تخصصی بازی، حمایت نکردن تیم‌ها از افراد تازه کار عدم وجود تعامل بین تیم‌ها و دانشگاه‌های سطح استان از جمله مهمترین‌ چالش‌های بازی‌سازان استان است.
وی عنوان کرد: صنوف رایانه‌ای و انجمن‌ها باید برای افزایش توانایی افراد شاغل و معرفی اسپانسرها کمک کنند، ولی تا کنون کار خاصی در این زمینه انجام نشده است و اساسا صنوف مرتبط مانند صنف رایانه به حوزه سخت افزار و نرم افزار تمایل بیشتری دارند.
خجسته اذعان کرد: سازمان‌هایی نظیر ارشاد و… می‌توانند در این زمینه به فعالیت‌های فرهنگی بپردازند اما متاسفانه هم آثار تولیدی نتوانسته است زمینه‌های همکاری بیشتر را فراهم کند و همچنین حمایت‌ها هم به صورتی نبوده که بتوان آثار در خور توجهی تولید کرد و حمایت‌ها در حد رونمایی و گزارش کار بوده است.
خجسته، سازمان سراج را مهمترین متولی بازی‌سازی استان دانست و گفت: بیشترین متولی بازی‌سازی در استان سازمان سراج بوده و زمینه آشنایی تیم‌ها با روند بازی‌سازی را فراهم کرده است و همچنین بازی‌های مختلفی با حمایت سازمان سراج تولید شده است که تا حدودی نسبت به سایر آثار از کیفیت بهتری برخوردار بوده اند اما متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر کشور شده، حمایت‌های سازمان سراج محدود شده است و حمایت‌هایی هم که انجام می‌شود تا حدودی هزینه‌های ساخت بازی را جبران می‌کند.

مسوولان از بازی‌سازان موبایل حمایت مالی و معنوی نمی کنند

توحید توانا یکی دیگر از بازی‌سازان فعال استان، بیان کرد: حمایت از بازی‌سازی استان و در کل کشور را باید به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول مربوط به شرکت‌ها و گروه‌هایی است که در این بخش وارد کار شده اند و یا در حال تجربه‌اندوزی هستند، در این بخش جوان‌های بسیاری با استعداد برنامه نویس و هنرمند وجود دارند که در حال فعالیت هستند و از این لحاظ ما می‌توانیم تبدیل به قطب‌بازی سازی کشور شویم؛ بخش دوم مربوط به اهتمام مسوولان مربوطه است که متاسفانه هیچ حمایت مالی و حتی معنوی را انجام نمی‌دهند.
وی به حمایت انجمن و نهادهای صنفی اشاره کرد و گفت: راه اندازی انجمن یا نهاد صنفی هم توسط مجتمع دیحیتال شهید باکری مطرح شد اما ناهماهنگی، زیاده خواهی و انحصار طلبی بعضی از بازی سازها اجازه نداد این اتفاق عملی شود؛ البته راه اندازی انجمن با نهاد صنفی هم نیاز به بودجه دارد که با این اوضاع بعیده است بتواند دوام داشته باشد.
توانا تصریح کرد: سازمان سراج در حد توان به بازی‌سازها کمک کرده است، اما متاسفانه دست سراج هم خیلی بسته شده است.

مهاجرت علاقه‌مندان به بازی‌سازی از ارومیه

کیوان ملک محمدی بازی‌ساز و مدیر استو‌دیوگون‌آی با اشاره به جایگاه بازی‌سازی موبایل در استان، اظهار کرد: علی رغم محدودیت‌های موجود برای توسعه و نشر بازی‌های رایانه‌ای شرکت‌های تولید بازی کشور توانسته اند راه‌های تولید و عرضه محصولات تولید خودشان را پیدا کرده و حضوری هر چند کمرنگ در مقایسه با محصولات خارجی اما امیدوارکننده و رو به رشد داشته باشند.
وی  مشکل اصلی بازی سازی را کمبود نیروی متخصص  دانست و افزود: آذربایجان‌غربی نیز با دارا بودن جوانان با استعداد و علاقه‌مند به این حوزه بستر بسیار مناسبی برای ورود به این عرصه داشته است . در سال‌های اخیر مجموعه گوناگونی تمام تلاش خود را برای تسهیل آموزش نوجوانان و جوانان و همین‌طور جذب مستقیم نفرات مستعد به بازار کار انجام داده  اند .

قانون معافیت مالیاتی ویژه بازی‌ساز‌ها، در عمل اجرا نمی‌شود

وی عنوان کرد: متاسفانه وقتی شرایط کسب و کار در این حوزه را با کشورهای مختلف پیشرفته و در حال پیشرفت جهان مقایسه می‌کنیم متوجه کاستی‌های بسیار زیاد و نبود حمایت در این زمینه می‌شویم و بسیاری از کشورها به دلیل استراتژیک بودن رسانه‌های دیجیتال از شرکت‌های خصوصی برای دستیابی به سهم بسیار بیشتر از بازارهای جهانی حمایت می‌کنند.
ملک محمدی تصریح کرد: بنابراین مجموعه‌های فعال در کشور هم بار تربیت نیروی انسانی، هم پیدا کردن راهی برای گذر از تحریم‌ها و هم مشکلات مالی و مالیاتی، رقابت‌های ناعادلانه و همینطور تحریم‌های اعمال شده بر روی سرویس‌های آنلاین را به تنهایی به دوش می‌کشند و همین اتفاقات باعث هدر رفت انرژی زیادی از مجموعه ها می‌شود.
وی افزود: به عنوان مثال علی رغم اینکه طبق ماده ۱۳۹ قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم مجموعه‌های تولید کننده انیمیشن و بازی باید معاف از مالیات باشند که در عمل این‌گونه نبوده و ما در کنار تمام سختی‌های فنی و بازاری کار، بامسائل مربوطه به مالیات و نیز درگیر هستیم.

سخن پایانی

در جامعه ای که مردم با مشکلات مالی عدیده و مسائل مالی در امور یومیه خود رو به رو هستند شاید به نظر برسد که حمایت از بازی‌ و تولیدات موبایلی و رایانه‌ای، یک حرکت غیرضروری و کاری لوکس و ویترینی است.
ولی باید مورد توجه قرار داد که همین تولیدات موبایلی افکار و باورهای نسل جدید و چه بسا نسل میان سال ما را شکل می‌دهد پس اگر ما وارد عرصه نشده و محصولات دیجیتالی مطابق با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی تولید نکنیم، دشمنان از این خلاء استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

چهارمین دوره تریت مربی سواد فضای مجازی

سلسله کارگاه های تربیت مربی سواد فضای مجازی ویژه طلاب

نشست تخصصی خانه نشریات دانشجویی

0 نظر

ارسال نظر

capcha