برنامه برداشت؛

فیلم| توقیف "مطرب"؛ شایعه یا واقعیت؟!

به گزارش سراج24، در برنامه برداشت این هفته به توقیف "خانه پدری" می‌پردازیم. فیلم سینمایی «خانه پدری» با دستور مقام قضایی توقیف شد. این فیلم که تنها چند روز بر پرده سینماها بود با دستور دادستان توقیف شد و از پرده سینماها پایین آمد. این اتفاق واکنش رئیس سازمان سینمایی را در پی داشت. حسین انتظامی خواستار مداخله رئیس قوه قضائیه برای پایان‌دادن به توقیف این فیلم شد. برخی از گمانه‌ها حکایت از آن دارد که علت توقیف فیلم، اصلاح‌نشدن سکانس جنجال برانگیز قتل دختر به دست پدرش بوده است. توقیف خانه پدری واکنش‌های زیادی را در پی داشته و عمدتاً این گونه مطرح شده که «خانه پدری» یک فیلم ضدایرانی و ضد دینی هست و باید توقیف می‌شد.

از توقیف «خانه پدری» دور نشویم که هنوز هم خبر توقیف فیلم‌ها منتشر می‌شود. همزمان با توقیف فیلم «خانه پدری» یک فیلم سینمایی دیگر هم که قرار بود اکران شود، ظاهرا توقیف شده است. البته بعضی از سایت‌های خبری مدعی شدند که مطرب توقیف نشده و تنها یک هفته اکرانش به تعویق افتاده است. «مطرب» فیلم جدید مصطفی کیایی است که بنا بود همزمان با پایان ماه صفر به روی پرده سینماها برود. درباره دلیل عدم اکران این فیلم سینمایی کمدی هنوز توضیحی داده نشده است. «مطرب» درباره یک خواننده کاباره‌ای قبل از انقلاب است که مجبور می‌شود بعد از انقلاب روزگارش را بگذراند.

از طرفی تا به حال به این نکته فکر کردید که این همه فیلم و سریال‌های آمریکایی و اروپایی که از وی او دی‌ها و شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند، آیا قانونی پخش می‌شوند یا نه! منظور این است که آیا برای پخش این فیلم‌ها مراحل قانونی خرید رایت پرداخته شده است؟ رائد فریدزاده معاون بنیاد سینمایی فارابی مدعی شده بود فیلم‌هایی که از صداوسیما یا وی او دی‌ها پخش می‌شوند همگی دارای حق مولف یا همان کپی رایت هستند. این اظهارات با واکنش سید غلامرضا موسوی تهیه کننده با سابقه سینما روبرو شده است. موسوی با زیر سوال بردن ادعای معاون فارابی گفته یک سَری به سایت‌های وی او دی بزنید و پرس و جو کنید و ببیند آیا اصلا برای پخش سریال‌هایی مثل «بازی تاج و تخت» حق رایت پرداخت شده یا نه. لازم به یادآوری است که سایت‌های وی او دی، به مردم اکانت می‌فروشند ولی خودشان معلوم نیست فیلم‌ها را می‌خرند یا دانلود می کنند؟

همچنین روز هفتم آبان ماه در تقویم‌های غیر رسمی به نام روز کوروش نامیده شده است. کوروش بنیانگذار پادشاهی هخامنشی و صاحب استوانه معروف حقوق بشر، شخصیت ویژه در تاریخ باستان ایران به شمار می‌رود، اما از این شخصیت تصویر چندانی در سینما وجود ندارد. تنها بازسازی تصویری از کوروش به یکی از اپیزودهای فیلم «سمفونی نهم» ساخته محمدرضا هنرمند باز می‌گردد که قرار است از 15 آبان اکرانش آغاز شود، در این فیلم اشاره کوچکی به مرگ کوروش شده است. در ضمن مسعود جعفری جوزانی نیز چند سال است فیلمنامه‌ای با عنوان «کوروش کبیر» نوشته و به دنبال سرمایه گذار برای ساخت فیلم سینمایی زندگی کوروش هست.

این هفته در سرکشی به نمایش‌های در حال اجرا سراغ تئاتر «تنهاتر از مسیح» رفتیم. نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» که این شب‌ها در بوستان ولایت تهران در حال اجرا است، به موضوع عاشورا می‌پردازد. این نمایش به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی از مهرماه اجرایش را آغاز کرده و به دلیل استقبال خوب مردمی از آن، اجراش تمدید شده است . تنهاتر از مسیح هر شب در دو سانس، ساعت 19 و 21 روی صحنه می‌رود و حدود 150 بازیگر و هنرور در آن ایفای نقش دارند. این نمایش محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و با اجرای موسسه فرهنگی ققنوس به صحنه رفته و هر شب نزدیک به 5 هزار نفر برای تماشای این نمایش زیبا به بوستان ولایت می‌آیند.

در بخش فضای مجازی این هفته، باید به گفت وگوی پرچالش و جذاب بهروز افخمی اشاره کنیم که درباره پول‌های بادآورده در سینما و دستمزدهای بالای بازیگران گفته و بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. افخمی به این نکته اشاره کرده که پول‌های بادآورده‌ای اخیرا در سینما آمده و اغلب برای کسانی است که حتی اگر پولشان سالم باشد و کثیف هم نباشد آدم‌هایی هستند که در این کار آشنایی ندارند و بلد نیستند و هرچیزی که واسطه‌ها بگویند قبول می‌کنند.

در پایان این قسمت، گفتگوی پدرام ابدان با امین حیایی را شاهد خواهیم بود.

برنامه برداشت امروز را ببینید و نظر بدهید.

اخبار مرتبط

گره‌های «نون‌خ۵» سطحی و دم‌دستی هستند

فیلمبردار باید در خدمت قصه باشد

روباه با کانی‌مانگا و مهاجر در آخر هفته تلویزیون

0 نظر

ارسال نظر

capcha