قسمت ۱۰۷ برنامه برداشت:

خانه پدری، فیلم ضد ایرانی است؟/ رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی، نیامده رفت!

به گزارش سراج24، جشنواره فیلم فجر که قرار است طبق تقویم سالانه از 12 تا 22 بهمن ماه برپا شود، نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است. از جمله این تغییرات اضافه شدن بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی است. از تغییرات دیگری که در فراخوان شاهد آن بودیم، جدا شدن مجدد کارگردان‌های فیلم اولی از بخش سودای سیمرغ است. طبق مقررات فراخوان، فیلم‌هایی می‌توانند در جشنواره فجر شرکت کنند که بعد از سال 96 ساخته شده باشند و اینکه قبل از فجر در جایی اکران و نمایش داده نشده باشند.

حضور متین ستوده بازیگر تلویزیون و سینما در اکران خصوصی فیلم «مسخره باز» باعث شد تا پوشش این بازیگر به یک کشمکش دنباله دار تبدیل شود. انتشار عکس‌های خانم ستوده، باعث شد تا علاوه بر اینکه در شبکه‌های اجتماعی این عکس‌ها دست به دست شود، خیلی‌ها درباره‌اش حرف بزنند و در نهایت کار به مجلس کشیده شود. همین عکس‌ها باعث شد تا وزیر ارشاد موظف شود بعد از تعطیلات مجلس، به بهارستان برود و به کمیسیون فرهنگی پاسخگو باشد. از سوی دیگر هم سازمان سینمایی اعلام کرده در حال تهیه شیوه نامه‌ای برای پوشش بازیگران در محافل سینمایی است. این برای نخستین بار خواهد بود که سازمانی دولتی برای هنرمندان سینما که اعضای دولت نیستند، دستورالعمل پوشش تدوین و تهیه می‌کند.

آیین نامه رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی که تازه داشت با مشارکت 35 کارشناس اجرایی می‌شد، از سوی مرجع قضایی متوقف شد. آیین نامه مذکور برای این وضع شده که افرادی که می‌خواهند بروند سینما، بدانند که با چه فیلمی مواجه خواهند شد. محدودیت سنی اعمال شده برای فیلم‌ها کمک خوبی برای خانواده‌هاست که در هنگام رفتن به سینما متوجه باشند که آیا دیدن این فیلم برای بچه‌هایشان مجاز هست یا نه؛ حالا با توقف آیین‌نامه قبلی، سازمان سینمایی اعلام کرده که قرار است آیین نامه جدیدی جایگزین شود.

فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری اکران شد. علت اهمیت اکران این فیلم، در توقیف‌بودن چند ساله آن بود. خانه پدری به خاطر یک سکانس، نزدیک به 9 سال در توقیف به سر برده و حالا با تغییر شرایط اکران و درج محدودیت سنی بالای 15 سال، به اکران رسیده است. سکانس مناقشه آمیزی که به خاطرش فیلم «خانه پدری» توقیف شد، مربوط به یک قتل است. قتلی ناموسی که با خشونت هرچه تمام، انجام می‌شود و بسیاری از کسانی که نسخه کامل این فیلم را دیده‌اند، گفته‌اند که از تماشای آن به شدت متاثر شدند. بعضی از منتقدان، معتقدند که این فیلم یک فیلم ضدایرانی است و چهره‌ای که از مردان ایرانی نشان می‌دهد با واقعیت سال‌های دور و نزدیک، بسیار متفاوت است.

در بخش فضای مجازی این هفته سراغ هنرمندانی رفتیم که برای مراسم اربعین کربلا مشرف شده بودند و واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی به همراه داشته است. امسال هم مانند سال‌های قبل بعضی از هنرمندان مثل خانم شقایق فراهانی در ایام اربعین به سفر کربلا رفتند. اما آنچه در فضای مجازی بسیار پخش شد صحبت‌های خانم افسانه بایگان و فریبا نادری بود که از واکنش‌های منفی جامعه هنری بعد از سفر کربلا ناراحت بودند. خانم افسانه بایگان درباره این موضوع گفت که پس از سفر اربعین، بخشی از جامعه هنری من را کنار گذاشت و کارهایی که قرار بود انجام دهم را لغو کردند.

در پایان این قسمت، گفتگوی پدرام ابدان با سام کبودوند را شاهد خواهیم بود.

برنامه برداشت امروز را ببینید و نظر بدهید.

اخبار مرتبط

ویدئو/دیدن این فیلم درمناطق فاقدسینما هم جرم نیست!

ویدئو/دوره آموزشی فیلمسازی پیشرفته

ویدئو/ رونمایی از تیزر «تجارتخانه بوشی» در آستانه سینما حقیقت

0 نظر

ارسال نظر

capcha