اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۰:۴۴

حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان

تحقیقات نشان می‌دهد دو نفتکش غول‌پیکر (سوپر تانکر) حامل نفت خام در این انفجارها هدف حمله قرار گرفتند.

 حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان

به گزارش سراج24، ­شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابع محلی در عمان از شنیده شدن پی در پی صدای دو انفجار مهیب در داخل آب‌های دریای عمان خبر دادند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد دو نفتکش غول‌پیکر (سوپر تانکر) حامل نفت خام در این انفجارها هدف حمله قرار گرفتند. گفته می‌شود بنادر پاکستان و عمان از این دو نفتکش پیام درخواست کمک دریافت کرده‌اند.

منابع پاکستانی گزارش دادند پاکستان صدای این انفجار‌ها را شنیده است. خدمه دو نفتکش اعلام کرده‌اند هدف حمله قرار گرفته‌اند و خواستار کمک شدند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در دریای عمان
تصویری تأییدنشده از حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان

در همین حال یک گروه امنیت دریایی انگلیس درباره یک رویداد نامشخص در دریای عمان هشدار داد و خواستار «احتیاط» در این منطقه شد.

خبرنگار شبکه «بلومبرگ» هم گزارش داد یک بندر در امارات متحده عربی نیز اعلام کرد پیام درخواست کمک از سوی یک نفت‌کش در خلیج عمان دریافت کرده است.

در پی وقوع این حادثه ­شبکه تلویزیونی رویترز عربی از افزایش بیش از دو دلاری قیمت نفت خام برنت در هر بشکه خبر داد.

بنابر اعلام خبرگزاری یو نیوز، خبرها از غرق شدن قریب‌الوقوع یکی از نفتکش‌های هدف قرار گرفته‌شده در دریای عمان حکایت دارند.

نیروی دریایی آمریکا نیز اعلام کرد که از حادثه رخ داده در خلیج عمان مطلع بوده و در حال جمع‌آوری جزئیات بیشتر در این خصوص است.

بنابر گزارش بلومبرگ یکی از نفتکش‌هایی که هم‌اکنون در آتش می‌سوزد، «نفتکش فرونت آلتایر» است که نفت خود را از ابوظبی بارگیری کرده بود.

برخی منابع می‌گویند داده‌های ترافیک دریایی نشان می‌دهد هم‌اکنون یک کشتی تجسس و امداد و نجات ایرانی در حال نزدیک‌شدن به نفت‌کش فرونت آلتمایر است که در حال سوختن است.

رویترز به نقل از برخی منابع از تخلیه دو نفتکش در خلیج عمان خبر داد و اعلام کرد کادر این دو کشتی در سلامت به سر می‌برند.

همچنین گفته می‌شود نفتکش دومی که در دریای عمان دچار حریق شده «کوکوکا کورجس» Kokuka Courageous نام دارد که از عربستان بارگیری شده و به سمت سنگاپور در حال حرکت بوده است.

همچنین یکی از نفتکش‌ها دارای پرچم جزایر مارشال بوده و دومی نیز تحت پرچم پاناما تردد می‌کرده است.

شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در دریای عمان/ دو نفتکش هدف قرار گرفتند/ بهای نفت افزایش یافت
محل وقوع حادثه در دریای عمان

بنابر اعلام رویترز، روزنامه «تریدویندز» روز پنجشنبه به نقل از منابع ناشناس، از اصابت یک اژدر به یک نفتکش دیگر متعلق به شرکت «فرانتلاین» نروژ در آب‌های ساحلی بندر فجیره در امارات متحده عربی خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، مسئولان شرکت فرانتلاین برای اظهارنظر در این باره در دسترس نبودند.

نجات ۴۴ نفر از کارکنان دو نفتکش حادثه‌دیده در دریای عمان
یک منبع آگاه اعلام کرد ۴۴ ملوان دو فروند کشتی نفتکش خارجی که صبح امروز در دریای عمان دچار حادثه شدند با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شده و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند.

گفتنی است مدیر روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: دو کشتی حامل مواد نفتی در ۲۵ مایلی و ۲۸ مایلی بندرجاسک دچار حادثه آتش سوزی شدند. یکی از شناور‌ها با پرچم کشور جزایر مارشال و دیگری با پرچم کشور پاناما حرکت می‌کردند.

وی افزود: شناوری که با پرچم کشور جزایر مارشال حرکت می‌کرد از بندر الرویس قطر محموله اتانول به مقصد تایوان حمل می‌کرد و ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه دچار حادثه شد و با هماهنگی مرکز امداد و نجات بنادر و دریانوردی هرمزگان ۲۳ خدمه آن توسط شناور‌های عبوری نجات یافتند.

مدیر روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکید کرد: شناوری که با پرچم کشور پاناما حرکت می‌کرد محموله متانول از عربستان به سنگاپور حمل می‌کرد و در ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه دچار حادثه شد که با هماهنگی مرکز امداد و نجات بنادر و دیانوردی هرمزگان ۲۱ خدمه آن توسط شناور‌های عبوری نجات داده شدند.

هویت دو کشتی منفجر شده در دریای عمان
کشتی Front Altair سال ۲۰۱۶ ساخته شده و مالکیت آن برای کمپانی فرانتلاین است. فرانتلاین بزرگترین کمپانی نفتکش جهان است که دفتر مرکزی آن در همیلتون برمودا است و سالانه ۱.۱ میلیارد دلار درآمد دارد. این کشتی ۷۵ هزار تن نفتا از الفجیره بارگیری کرده و برای CPC تایوان می‌برده است.

کشتی Kokuka Couageous تحت مالکیت ژاپن بوده و در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است. این نفتکش با پرچم پاناما تردد آبی داشته است و در بندر الجبیل عربستان متانول بار زده و راهی سنگاپور بود.

شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در دریای عمان/ دو نفتکش هدف قرار گرفتند/ بهای نفت افزایش یافت

یک نفتکش در دریای عمان غرق شد
شبکه المیادین گزارش داد یکی از دو نفتکش حادثه دیده در دریای عمان با نام « فرانت آلتایر» به طور کامل غرق شده است. اما برخی منابع دیگر خبر غرق شدن این نفتکش را تکذیب کرده‌اند.

کاهش شاخص بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی انفجار دو نفتکش در دریای عمان
شاخص بورس در ریاض، دبی، ابوظبی و مسقط با انتشار خبر انفجار دو نفتکش در دریای عمان کاهش یافت.

بیانیه شرکت سنگاپوری درباره یکی از نفتکش‌های آسیب‌دیده
شرکت سنگاپوری «بی‌اس‌ام» اجاره‌کننده نفتکش آسیب‌دیده در دریای عمان، اعلام کرد ۲۱ خدمه کشتی آن را ترک کرده‌اند و توسط قایق نجات یک کشتی گشت‌زنی ساحلی نجات پیدا کردند.

به گفته این کمپانی خطر غرق شدن این نفتکش را تهدید نمی‌کند و به محموله «متانول» آن آسیبی وارد نشده است. این کشتی ۷۰ مایل دریایی از بندر فجیره و ۱۴ مایل دریایی از سواحل ایران فاصله دارد.

شرکت ژاپنی حمله به نفتکش خود را تایید کرد
رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی کوکوکا سانگیو در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد یکی از نفتکش‌های این شرکت نزدیک تنگه هرمز هدف حمله قرار گرفته است. وزیر تجارت ژاپن نیز اعلام کرد: دو نفتکشِ حامل محموله‌های "مرتبط با ژاپن" نزدیک تنگه هرمز هدف قرار گرفتند.

طبق گزارش‌ها، همه خدمه دو کشتی نجات یافته‌اند. دولت ژاپن هم یک نیروی ویژه تشکیل داده و دولت به صنعت کشتیرانی اطلاع داده است که احتیاط کند.

اتحادیه کشتی‌داران ژاپن نیز اعلام کرد یکی از این دو کشتی که به آن حمله شد نفتکش شیمیایی متعلق به عضو ژاپنی این اتحادیه بود و به سمت سنگاپور و تایلند می‌رفت، نه به سمت ژاپن.

شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در دریای عمان/ دو نفتکش هدف قرار گرفتند/ بهای نفت افزایش یافت

تصاویر اختصاصی روزنامه انگلیسی دیلی میرر از حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان

تکذیب غرق شدن نفتکش شرکت فرانتلاین
شرکت فرانتلاین مالک نفتکش «فرانت آلتایر» گزارش‌های غرق شدن این شناور را تکذیب و اعلام کرد هنوز دلیل انفجار برای آنها مشخص نیست.

واکنش روسیه به حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد حادثه در دریای عمان منعکس‌کننده وضعیت بسیار تنش‌آمیز در منطقه است.

وی افزود: حادثه‌ای که صبح امروز برای دو نفتکش در دریای عمان رخ داد، نشان داد وضعیت بسیار تنش‌آمیزی بر منطقه حکمفرماست و باید از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از افزایش تنش استفاده کرد.

ادعای کاخ سفید درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با اعلام آگاهی درباره حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان مدعی شد که آمریکا در حال کمک‌رسانی به آنهاست.

کاخ سفید در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که ظهر امروز شناور‌های ناجی ایرانی به کمک خدمه این دو کشتی شتافته و ۴۴ نفر از آن‌ها را به بندر جاسک منتقل کردند.

واکنش اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان به حادثه دو نفتکش در دریای عمان

اتحادیه اروپا در واکنش به حادثه نفتکش‌ها از کشور‌های منطقه خواست برای جلوگیری از افزایش درگیری «حداکثر خویشتن‌داری» را از خود نشان دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم در کنفرانسی مطبوعاتی در پاریس اعلام کرد: در حالی که تنش‌ها در منطقه (خلیج فارس) افزایش یافته، ما اطلاع پیدا کردیم که امروز یک حادثه نگران کننده برای دو نفتکش در دریای عمان روی داده است. ما با همه بازیگران منطقه در تماس هستیم و از آن‌ها درخواست می‌کنیم خویشتن داری داشته باشند و برای کاهش تنش‌ها بکوشند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان واکنش نشان داد و این حادثه را «نگران‌کننده» توصیف کرد.

شنیده شدن صدای دو انفجار مهیب در دریای عمان/ دو نفتکش هدف قرار گرفتند/ بهای نفت افزایش یافت

تصویر ماهواره‌ای آژانس فضایی اروپا از آتش‌سوزی نفتکش «Front Altair» در دریای عمان

واکنش دبیر کل سازمان ملل به حادثه دو نفتکش در دریای عمان

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در پی وقوع حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان، واکنش نشان داد.وی حمله به دو نفتکش در دریای عمان را قویا محکوم کرد و ابراز داشت که واقعیت در خصوص این حادثه باید روشن شود.
وی تاکید کرد که جهان نمی‌خواهد شاهد مواجهه در منطقه خلیج فارس باشد.

هشدار کرملین در خصوص حادثه دو نفتکش در دریای عمان

کرملین با بیان اینکه هنوز برای قضاوت درباره اینکه چه کسی عامل حمله به دو کشتی در دریای عمان است زود است درباره نتیجه‌گیری‌های شتابزده در این خصوص هشدار داد. بیانیه کرملین اندکی بعد از آن منتشر شده که یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته «بسیار محتمل» است ایران مسئول حمله به این دو نفتکش باشد.

اتحادیه عرب و کویت، خواستار ورود شورای امنیت به حادثه دو نفتکش در دریای عمان

«احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب در واکنش به حادثه حمله به دو نفتکش‌ در آبهای دریا عمان، از شورای امنیت سازمان ملل خواست به این حادثه ورود کند.در همین ارتباط، وزیر خارجه کویت نیز حادثه امروز در دریای عمان را محکوم کرد و خواستار مداخله شورای امنیت سازمان ملل در این حادثه شد.

مقام صهیونیست حادثه دریای عمان را به ایران نسبت داد

«یوآو گالانت» وزیر ساخت و ساز و از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه شب ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.گالانت که با کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد، مدعی شد که کشتی‌های ایرانی با اژدر این دو نفتکش را هدف قرار داده‌اند.

وی گفت: «اژدرهایی از کشتی‌های متعلق به کشوری شلیک شده است... آن‌ها می‌گویند: اگر نگذارید نفتمان را صادر کنیم... هیچ‌کس دیگر نفت صادر نخواهد کرد.»

سی‌ان‌ان: حادثه دریای عمان ناشی از مین بوده است

شبکه خبری سی‌ان‌ان ادعا کرده است که انفجارهای صبح پنج‌شنبه که دو نفتکش را در دریای عمان هدف قرار داد، ناشی از مین‌های چسبنده بوده است.

بر اساس این ادعا، خدمه یک ناوشکن آمریکایی به‌نام «بین‌بریج» مین‌های چسبنده منفجر نشده را در پهلوی یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده مشاهده کرده‌اند. مین‌های چسبنده همان ادواتی هستند که ادعا شده بود حوادث فجیره نیز ناشی از آنها بوده است.

ادعای واهی آمریکا علیه ایران درباره  حادثه دریای عمان

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا  در واکنش به این حادثه گفت: به اعتقاد واشنگتن ایران مسئول حملات امروز در دریای عمان است، تهران  تلاش می کند تا عبور نفتکش ها از تنگه هرمز مختل کند، در این میان، ایران می‌خواهد تحریم ها لغو شود، اما هیچ توجیهی برای حمله به کشتیرانی وجود ندارد.

آغاز نشست شورای امنیت درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان

شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد، نشست شورای امنیت برای گفت‌وگو درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان آغاز شد.

الجزیره: احتمال ارتباط میان فروش سلاح به عربستان و حمله به ۲ نفتکش وجود دارد

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در واشنگتن گفت احتمال دارد میان تلاش ترامپ برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات و حمله به ۲ نفتکش در دریای عمان ارتباط وجود داشته باشد.

نشست شورای امنیت درباره انفجار نفتکش‌ها بدون نتیجه پایان یافت

نشست شورای امنیت درباره انفجار نفتکش‌ها در حالی بدون نتیجه پایان یافت که آمریکا ایران را در این باره متهم کرد، اما سایر کشور‌ها نامی از ایران نبرده و خواهان تحقیقات شدند.

بیانیه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا در شورای امنیت

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: اظهارات فتنه‌جویانه نماینده آمریکا علیه ایران در جلسه ۲۳ خرداد شورای امنیت سازمان ملل نماد دیگری از عملیات روانی ایران‌هراسانه این کشور بود.

وی افزود: ایران قاطعانه ادعای بی اساس آمریکا در ارتباط با حوادث ۲۳ خرداد تانکر‌های نفتکش را رد کرده و آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند.

هشدار روسیه درباره ارتباط دادن حمله به نفتکش‌ها به ایران

سخنگوی کرملین درباره مرتبط کردن حمله به دو نفتکش در دریای عمان با ایران هشدار داد.

دیمیتری پسکوف تصریح کرد با توجه به در اختیار نداشتن اطلاعات کافی درباره این حادثه هنوز زود است که بتوان درباره این حادثه قضاوت کرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••