سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با سراج24 دربارهی عوامل گران شدن خودرو گفت: بخشی از گرانی خودرو به علت حبابی بود که در اثر ورود سرمایههای زیاد مردم به این صنعت جهت حفظ ارزش پولشان ایجاد شد و همین اتفاق خودرو را به یک کالای سرمایهای تبدیل کرد.
وی ادامه داد: مردم برای حفظ ارزش سرمایهی مالی خود اقدام به خرید و فروش کردند که به همین جهت دلالها هم از موقعیت سو استفاده کردند و باعث ایجاد نوسانات شدید در بازار خودرو شدند.
عضو کمیسیون صنایع اظهار داشت: در حال حاضر تب و تاب سرمایهگذاری روی خودرو خوابیده و ورود سرمایه به این صنعت کمرنگ شده است. از طرفی خودروسازان که عرضهی خودرو را به تعویق انداخته بودند شروع به اجرای تعهدات و اقدام به توزیع و تحویل گستردهی خودروها کردهاند. این دو عامل باعث شده است که در طی روزهای اخیر حباب قیمتی خودرو تا حدودی تخلیه و سقف قیمتها منطقیتر شود.
وی در ادامه افزود: البته این شرایط موقتی خواهد بود و تا وقتی که نتوانیم به طور کامل سرمایهگذاری مردم را از بازار خودرو دور کنیم نمیتوانیم امیدوار باشیم که قیمتها تداوم کاهشی پیدا خواهند کرد. اگر سیاستهای پولی و مالی کشور طی دو تا سه ماه آینده اصلاح نشود و اقدام جدی جهت حفظ و افزایش ارزش پول ملی صورت نگیرد قیمت خودرو دوباره روند افزایشی پیدا خواهد کرد.
باستانی خاطر نشان کرد: قیمت خودروها هیچوقت به قیمت قبلی باز نخواهد گشت و بسیار بعید است که قیمت خودرو با نوسانات ارزی موجود و همچنین عدم حضور شورای رقابت به قیمت قبل برگردد. تنها بخشی از حباب قیمتی که در اثر تلاطمهای مالی بازار ایجاد شده بود، کاهش پیدا میکند و بیش از این مقدار پایینتر نخواهد آمد.
وی در خصوص طرح عرضهی خودرو به صورت حاشیهی بازاری و با قیمت پنج درصد کمتر از قیمت بازار بیان کرد: خودروهای با قیمت حاشیهی بازار به این دلیل عرضه شدند که روند کاهشی را در پیش بگیرند و به مرور باعث افت قیمت خودرو و بیاثر کردن تلاطمهای مالی شوند اما متاسفانه روند اجرای این طرح موفقیتآمیز نبود و بنده هم چند بار ایرادات این طرح را به وزیر صنعت منتقل کرده بودم.
عضو کمیسیون صنایع در پایان تصریح کرد: بعید است که خودروسازها قیمت محصولاتشان را از رقم اعلام شده در فروش نقدی خود پایینتر بیاورند و قیمتها را بیش از رقم اعلام شده کاهش دهند.
انتهای پیام/