اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۲:۲۵

زواوی: دشمنان می‌خواهند از فلسطین چیزی جز خاطره باقی نماند

سفیر فلسطین در تهران گفت: دشمنان می‌خواهند ما را به نقطه‌ای برسانند تا از مسئله فلسطین چیزی جز یک خاطره باقی نماند، اما ملت ما همیشه قیام کرده است، ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ در برابر قیومیت انگلیس قیام‌های زیادی انجام دادند. امروز هیچ خانواده فلسطینی را نمی‌بینید که شهید نداده باشند.

 زواوی: دشمنان می‌خواهند از فلسطین چیزی جز خاطره باقی نماند

به گزارش سراج24، رهادخت رستگار-  «معامله قرن» سیاستی  قرار است به بیش از ۷۰ سال جنایت و توحش و تجاوزگری رژیم غاصب صهیونیستی رنگ مشروعیت بدهد و در این میان، برخی حکام خائن عرب که خود را به گاو شیرده رئیس رژیم آمریکا تبدیل کرده‌اند در حال خوش‌رقصی برای رژیم غاصب صهیونیستی در سناریوی کثیف معامله قرن هستند.
روز قدس امسال به سبب مصادف شدن با برخی تحولات منطقه‌ای، اهمیت دوچندان دارد؛ یکی از مواردی که اهمیت روز قدس امسال را دو چندان می‌کند توطئه بزرگی است که مردم فلسطین با آن مواجه‌اند؛ توطئه‌ای که همانند همیشه در واشنگتن طراحی شده و با فرومایگی برخی حکام مرتجع عرب در حال نشستن به کام صهیونیست‌های غاصب است.

اکنون نیز پیشنهادی در قالب «معامله قرن» از سوی دولت وقت آمریکا با بهانه حل منازعات بین فلسطین و اسرائیل مطرح شده است که طبق آن نه تنها پایتخت فلسطینیان از بیت المقدس به شهر ابودیس منتقل می‌شود، بلکه دولت جدید حتی اجازه تشکیل ارتش مستقل را نداشته و باید به اسرائیل برای دفاع در برابر تجاوز نیروهای خارجی هزینه پرداخت کنند.

در همین راستا و در آستانه روز قدس، گفت و گویی با محویت مسائل جاری فلسطین با صلاح الزواوی، سفیر این کشور در تهران انجام داده است.

ترامپ تمام کمک‌های سازمان آنروا به فلسطین را قطع کرده است/ در برابر معامله قرن ایستاده‌ایم/ هیچ فلسطینی‌ای در کنفرانس بحرین شرکت نمی‌کند

در ابتدا تشکر می‌کنم بابت وقتی که در اختیارمان قرار دادید؛ به عنوان سوال نخست بفرمایید که درحال حاضر وضعیت اقتصادی، سیاسی ، بهداشتی و ... در فلسطین به چه صورت است؟

الزواوی: فلسطینیان از نظر اقتصادی، سیاسی، مالی، بهداشتی و ... در شرایط بسیار سختی قرار دارند و می‌توان گفت که هم پیمانی استراتژیک بین آمریکا و صهیونیسم‌ِ بین المللی این کشور را به تنگنا رسانده است. ترامپ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت همیشگی اسرائیل انتخاب کرده و تمام کمک‌ها از سازمان آنروا که مربوط به ۶ میلیون آواره فلسطینی است را قطع کرده است؛ علاوه بر آن، اعلام کرده آوارگان فلسطینی ۶ میلیون نفر نیستند و تنها ۴۰ هزار نفر از آن‌ها را به رسمیت می شناسد که این به معنای نادیده گرفتن حق بازگشت فلسطینیان به کشورشان است. همچنین تمام کمک‌ها به بیمارستان‌های فلسطینی در بیت‌المقدس قطع شده است، رئیس جمهور آمریکا دفتر آزادی بخش فلسطین را هم در واشنگتن تعطیل کرده و سفیر این کشور از آمریکا خارج شده است و جولان عربی اشغال شده را هم ضمیمه خاک اسرائیل کرده است.

همانگونه که اشاره کردم وضعیت بسیار سختی در این منطقه حاکم است٬ اما همه ما در مرحله کنونی متفق النظر هستیم که باید در برابر معامله قرن بیاستیم و ان‌شاءالله آن را شکست دهیم؛ قرار است طی روزهای آینده چند کنفرانس‌ با عنوان اقتصادی برگزار شود اما من فکر نمی‌کنم موفقیت آمیز باشند، زیرا حکومت ملی فلسطین آن را رد کرده است و هیچ یک از فلسطینیان در این کنفرانس‌ها شرکت نخواهند کرد. تنها راهی که ما فلسطینیان پیش رو داریم گام برداشتن در راه جهاد، شهادت و حفظ وحدت داخلی خود است، زیرا  وحدت داخلی می تواند محرکی برای جهان عرب و اسلام باشد، لذا ما به مسیر خودمان برای بازگرداندن حقوقمان ادامه خواهیم داد.

فلسطینیان دست از جهاد و شهادت بر نمی‌دارند/  تنها راه شکست دشمن جهاد، شهادت و وحدت است

مسئله ما حقی است که توسط صهیونیسم مورد تجاوز قرار گرفته است؛ ما فلسطینیان از جهاد و شهادت دست بر نخواهیم داشت و ان‌شاءالله کل جهان اسلام در کنار ما خواهد ایستاد. بیت المقدس تنها پایتخت فلسطینیان نیست٬ بلکه پایتخت کل جهان اسلام بوده و مسجد الاقصی و کلیسای رستاخیز هم در آنجا قرار دارد. علاوه براین در خاک فلسطین نه تنها  مقبره تعدادی از پیامبران قرار دارد، بلکه بیش از ده هزار شهید از صحابه پیامبر (ص)  هم در این مکان به خاک سپرده شده اند. همچنین سرزمین اسراء، معراج و قبله اول مسلمانان بوده و نکته دیگر هم این است که مسجد و سومین حرم شریف در این کشور قرار داردُ بنابراین تنها راه ما برای شکست دشمن جهاد، شهادت و وحدت خواهد بود.

 

هدف هم‌ پیمانی صهیونیسم و آمریکا، ایجاد پایگاهی در فلسطین است/ فلسطینی ها در برابر توطئه بزرگ بین‌المللی قرار گرفته‌اند

سال های زیادی است که شاهد سکوت برخی از کشورها در قبال بحث معامله قرن هستیم و با سفرهای اخیر سران رژیم صهیونیستی به این کشورها سکوت آن‌ها به حمایت از این رژیم تبدیل شده است. مسئولین فلسطینی در این زمینه چه رایزنی‌هایی انجام داده‌اند و آیا به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیامی برای اتحاد به این کشورها فرستاده‌اند؟

الزواوی: یک نکته در اینجا بسیار مهم است، ما در برابر یک هم پیمانی صهیونیستی – آمریکایی از ۲۰۰ سال پیش تاکنون قرار گرفتیم که هدف آن‌ها ایجاد پایگاهی برای خود در سرزمین فلسطین است، پایگاهی که به وسیله آن می توان بر تمام  امکانات منطقه سیطره پیدا کرد؛ هدف آنها در سال ۱۹۴۸  موفقیت آمیز بود و رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین تشکیل شد.

مرحله دوم که بسیار خطرناک خواهد بود، مرحله تشکیل اسرائیل بزرگ است. نقشه تشکیل اسرائیل بزرگ بر روی یک سکه اسرائیلی به نام "ده آگورا" است که نقشی از دشمن صهیونیستی و اسرائیل بزرگ حکاکی شده است.

اسرائیل بزرگ شامل خاک فلسطین، نیمی از صحرای سینا، سوریه، عراق، عربستان سعودی تا مدینه منوره است. بنابراین ما در برابر پروژه و توطئه بزرگ بین المللی قرار گرفته‌ایم که هم پیمانی صهیونیستی- آمریکایی قصد دارد آن را در منطقه خاورمیانه پیاده کند، نبرد ما بسیار سخت خواهد بود و برای مقابله با نقشه‌های دشمن باید نخست به عنوان فلسطینی و دوم به عنوان جهان عرب و اسلام، دنیا را در کنار خود داشته باشیم.
 

هدف اصلی صهیونیست و آمریکایی، ضربه زدن به مراکز قدرت جهان اسلام است/ دشمنان می‌خواهند از فلسطین چیزی جز خاطره باقی نماند

ما به دوستان خود هشدارهایی داده‌‌ایم و درخواست کمک کرده‌ایم، متأسفانه وقتی به منطقه نگاه کنید، در می‌یابید که پر از بحران است، حتی در برخی کشورها دشمن ما توانسته تناقضات داخلی را ایجاد کند، بنابراین علاوه بر درگیری‌های خارجی درگیری‌های داخلی هم در منطقه غرب آسیا وجود دارد. زیرا هدف اول هم پیمانی صهیونیستی – آمریکایی ضربه زدن به مراکز قدرت در جهان اسلام است، به این صورت که اگر کشوری  قدرت اقتصادی دارد باید اقتصاد آن را از بین برد، اگر ارتش قوی دارد باید ارتش آن را از بین برد و اگر نفت دارد نفت آن کشور را غارت کنند؛ یعنی باید هر مرکزی که باعث قدرت جهان عرب و اسلام است ضربه بخورد. این موضوع حتی در داخل برخی از کشورها تناقض ایجاد کرده است، برای مثال گفتند یکی کُرد و دیگری عرب، یکی مسلمان و دیگری مسیحی، یکی روستایی و دیگری شهری است و ... یعنی حتی بین فرهنگ‌ها هم تناقض ایجاد کردند. از هر نقطه‌ای که می توانند وارد شوند، وارد شده و به عوامل قدرت در منطقه ضربه می‌زنند.

وضعیت کنونی منطقه‌ من را یاد اندلس می‌اندازد، در آن زمان مسلمانان به قدرت زیادی رسیدند و توانستند اسپانیا را تسخیر کنند و تا مرز بسیاری از کشورهای غربی نیز پیش بروند. اما در نهایت به جایی رسیدند که حکام، مسلمانان و یا به اصطلاح پادشاهان آن مناطق از فرنگستان علیه برادران خودشان استفاده کردند تا اینکه ما مسلمانان اندلس را از دست دادیم. امروزه وقتی به اسپانیا می‌رویم یاد تاریخ اسلام و مسلمین می‌افتیم که خاطره‌ای دردناک است، دشمنان می‌خواهند ما را به نقطه‌ای برسانند تا از مسئله فلسطین چیزی جز یک خاطره باقی نماند، اما ملت ما همیشه قیام کرده است، ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ در برابر قیومیت انگلیس قیام‌های زیادی انجام دادند. امروز هیچ خانواده فلسطینی را نمی‌بینید که شهید نداده باشند، فلسطینی نیست که در خانواده خود  شهید، معلول،  زندانی و مجاهد در راه حق نداشته باشد. وقتی فلسطینیان متحد شوند، می توانیم از کشورهای عربی و اسلامی درخواست کمک کرده و از کل جهان بخواهیم که در کنار ما قرار بگیرند.

معامله قرن شروع شده است/ تعطیلی دفتر فلسطین در واشنگتن از نشانه‌های اجرای این طرح/ جرم ایران دفاع از اسلام و فلسطین است/ جمهوری اسلامی هرگز در برابر آمریکا زانو نخواهد‌ زد

مردم در برابر معامله قرن دو دیدگاه دارند، برخی عقیده دارند معامله قرن شروع شده و در مقابل عده‌ای معتقدند هنوز شروع نشده است و اجرای این طرح در کنفرانس آتی بحرین مطرح خواهد شد؛ اما من تاکید می‌کنم که معامله قرن آغاز شده است و بستن دفتر ما در واشنگتن، قطع کمک آنروا، قطع کمک به قدس و واگذاری بیت‌المقدس به دشمن صهیونیستی نشانه‌های شروع شدن طرح است .

ترامپ رئیس جهور آمریکا یک مهره صهیونیستی است و دستوراتی که به وی داده می‌شود را اجرا می‌کند. این رئیس جمهور آمریکا به منافع ملت خود و منافع کشورهای نزدیک و غیر نزدیک فکر نمی‌کند. قدرت لابی صهیونیست به اندازه‌ای قوی است که  یک روز نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این کشور سفر کرده و در کنگره سخنرانی می‌کند اما اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده اطلاعی از این قضیه ندارد.

ببینید که قدرت و لابی صهیونیست‌ها به کجا رسیده است؛ آنها در اسلحه، تبلیغات و قدرت دارند و همیشه کشورهای اسلامی را مورد تهدید قرار می‌دهند، امروز ایران را تهدید می‌کنند؛ ایران چه جرمی مرتکب شده است؟ تنها جرم جمهوری اسلامی این است که از مسئله مستضعفان، فلسطینیان و اسلام دفاع می‌کند، دولت مستقل و حاکمیت ایران قبول نکرد در مقابل آن‌ها زانو بزند که این موضوع قدرتی برای جهان اسلام محسوب می‌شود در حالی که از نظر صهیونیست‌ها باید ضربه بخورد. صهیونیست و همپیمانانش قصد دارند ایران را به رژیم سابق برگردانند تا وابسته به آن‌ها باشد، ولی انقلاب بزرگی که امام خمینی (ره) آن را  رهبری کرده هرگز در برابر آمریکا زانو نخواهد زد و ان‌شاءالله پیروزی از آن ملت ایران است.

هم پیمانی آمریکای صهیونیستی ایران را در برابر دو راه قرار داده است، یا اینکه بر سر میز مذاکرات نشسته و از تمام آرمان‌ها دست بکشید و مانند رژیم شاه به آن‌ها وابسته باشید که ما شک داریم چنین انقلابی بخواهد در برابر این درخواست‌ها زانو  بزند؛ راه دوم هم اعلام جنگ علیه ایران است.

مشکل ما ابراز نگرانی یا محکومیت نیست/ ۷۰۰ قطع نامه از مجمع عمومی سازمان ملل دریافت کردیم

زمانی که کودکان فلسطینی کشته می‌شوند سازمان ملل که با فشار مردم جهان مواجه می‌شود در حرکتی جزئی ابزار نگرانی کرده و آن را در بند ۶ نسبت به این اقدام عکس العمل نشان می‌دهند، اگر می‌شود توضیحی در این مورد ارائه دهید.

الزواوی: مشکل ما ابراز نگرانی یا اعلام محکومیت نیست، ما به عنوان فلسطینی ۷۰۰ قطع نامه از سازمان ملل و شورای امنیت برای دفاع از حق و حقوق خودمان داشتیم، ۷۰۰ قطع نامه از مجمع عمومی سازمان ملل دریافت کردیم و در ۲۹ دسامبر ۱۹۴۷ قطع نامه تقسیم فلسطین صادر شد که در آن زمان صحبت از تشکیل دو دولت به میان آمد، اما بر اساس آن دولت صهیونیستی در خاک فلسطین بنا شد، اما هنوز دولت فلسطین تأسیس نشده است؛ پس از مدتی دشمن صهیونیستی توانست ۷۸ درصد از سرزمین فلسطین را با زور اشغال کند که در نبرد ۱۹۶۷ به شکست اعراب انجامید و کل فلسطین را صاحب شد. مسئله قطع نامه و اعلام همبستگی نیست مسئله این است که متأسفانه در این دنیا زور حرف اول را می‌زند.

ارزیابی شما از رفتار دوگانه سازمان ملل متحد نسبت به کشورهای مختلف چیست؟

الزواوی: ایران پرچم ایران و فلسطین را بالا برده و از مستضعفین دفاع کرده  و در برابر زور جهانی زانو نزده است، شما چه انتظاری دارید؟ وقتی در این دنیا زور حرف اول را می‌زند و آمریکا با هم پیمانی صهیونیستی با قدرت‌ها با نیرنگ برخورد می‌کند بودن یک نیرو مانند جمهوری اسلامی ایران تمام نقشه‌های آن‌ها را به خطر انداخته است، آن‌ها توانستند دولتی در فلسطین بوجود آورند و اکنون می‌خواهند اسرائیل بزرگ را داشته باشند و در همین راستا گفتند: «ما کل فلسطین را می‌خواهیم، نه بخشی از آن را» در این شرایط کل جهان اسلام باید با یکدیگر متحد باشند.

صهیونیست می‌خواهد از فلسطین تنها خاطره‌ای باقی بماند/ صهیونیست به دنبال فرصتی برای ویران کردن مسجد الاقصی است

گفته می‌شود طرح معامله قرن که توسط داماد ترامپ ارائه شده است در بحرین مطرح می‌شود،تحلیل شما از این موضوع چیست؟

الزواوی: درباره معامله قرن نکته‌های زیادی مطرح است، اما نکته اساسی این است که صهیونیست‌ها قصد دارند اشغال را در فلسطین تثبیت کنند، آن‌ها می‌خواهند از این کشور تنها خاطره‌ای در ذهن ما باقی بماند و حتی اگر بتوانند این خاطره را نیز از ذهن ما پاک کنند؛ دشمنان برای اهداف خود به اقدامات بسیاری دست زدند و در این راستا حفاری‌های بسیاری به بهانه اینکه زیر مسجدالاقصی معبد یا هیکل سلیمان است انجام دادند؛ آنها اعتقاد دارند که هر زمان مسجد الاقصی ویران شود و بر ویرانه‌های آن معبد سلیمان بنا شود، نجات دهنده یهودیان خواهد آمد و آن زمان می‌توانند در دنیا حکومت کنند.

حفاری‌های صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی نتوانست چیزی را برای آنها ثابت کند و تمام ادعاهایشان دروغ بود. آن‌ها منتظر فرصت مناسبی برای ویران کردن مسجد الاقصی هستند. معبد سلیمان را ساخته، آماده کرده‌اند و می‌خواهند آن را بر ویرانه‌های مسجد الاقصی بگذارند؛ صهیونیست‌ها وقتی متوجه شوند با زور و فشار نمی‌توانند به جایی برسند، از نیرنگی که امروزه برای همگان آشکار شده است، استفاده می‌کنند.

آنها به وسیله داماد صهیونیست ترامپ که در حال پیش بردن اهداف صهیونیست است و ادعا ‌می‌کنند که قصد دارند یک کنفرانس اقتصادی در بحرین برگزار کنند، آنها وعهده های زیادی به فلسطین داده‌اند از جمله اینکه ادعا می‌کنند که برای غزه میخواهند فرودگاهی تاسیس کنند و به فلسطینیان آنقدر پول دهند که روز و شب گوشت و مرغ بخورند؛ آن‌ها همچنین قصد دارند ملت فلسطین را از کل مسئله کشورشان دور کند و با اعطای دو تکه زمین به دنیا نشان دهند که صهیونیست‌ها به فلسطینیان دولتی داده‌اند و آنها را به حق و حقوقشان رسانده‌‌اند، اما مسئله‌ای که باعث خوشحالی ما می‌شود این است که تمام گروه‌های فلسطینی با هر مشرب و رنگی متفق القول متحد به شکست دادن معامله قرن هستند و ان شاءالله این کنفرانس اقتصادی شکست خواهد خورد.

با توجه به اینکه معامله قرن حقوق حقه ملت فلسطین را زیر پا گذاشته و عمده اختیارات را به رژیم صهیونیستی می‌دهد شما ریشه طرح این مبحث را در چه چیزی می‌بینید؟

الزواوی: عکس العمل جهان اسلام زمانی که ترامپ گفت قدس برای اسرائیل است، چه بود؟ عکس العملشان برازنده آن تصمیم نبود و با آن برابری نکرد؛ به جهان اسلام نگاه کنید، کشور‌های اسلامی به جان یکدیگر افتاده‌اند، وضعیت منطقه ما بحرانی است، نیرو‌های آمریکایی به نزدیکی مرز‌های ایران رسیده‌اند و این وضعیت به آن‌ها این قدرت را داده که هر اقدامی که می‌خواهند در منطقه انجام دهند، ریشه طرح این مبحث در ضعف جهان عرب و اسلام است.

 

فلسطینیان مبارزان درجه اول هستند/ آنها طبق شرایط مبارزه می‌کنند/ هرگز دست از جهاد و شهادت بر نمی‌داریم

در برهه کنونی انتظار شما ملت فلسطین از کشور‌های دنیا چیست؟

الزواوی: از کشور‌های دنیا انتظار داریم که ما را در نبرد حق خود در بازگرداندن حقوق از دست رفته‌مان یاری کنند، همان گونه که به خیلی از کشور‌ها کمک شده است تا ظلم از کشورشان برود به ما هم کمک کنند.

در هفته‌های گذشته سران رژیم صهیونیستی نسبت به انتفاضه در کرانه باختری هشدار دادند و در تلاش هستند تا با دادن پول و تسهیلات مانع از وقوع آن شوند، اساسا شما احتمال وقوع انتفاضه را تا چه اندازه ارزیابی می‌کنید؟

الزواوی: شرایط مردم فلسطین باید به خوبی درک شود، ملت ما مبارزان درجه اول هستند و هرگز دست از جهاد و شهادت برنداشتند؛ اما شرایط کنونی ما باید به خوبی درک و بررسی شود، بخشی از مردم ما در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ زندگی می‌کنند که امروزه اسرائیل نامیده می‌شود و محکوم به شرایط سلطه و استعمارگری هستند، اما با این وجود تا جایی که می‌توانند مبارزه می‌کنند؛ کرانه‌های غربی به ویژه اردن زیر سیطره مستقیم رژیم صهیونیستی قرار دارد و هر زمان که اسرائیل اراده کند وارد کرانه‌های غربی رود اردن شده و هرکسی را می‌توانند دستگیر کرده و می برند، اما وضعیت ما در غزه متفاوت است، شارون از غزه عقب نشینی کرده و به همین دلیل دست مردم ما در آن منطقه کمی بازتر است، یعنی 

حتی از یک وجب خاک فلسطین چشم پوشی نخواهیم کرد/ با قدرت و کمک بین المللی حق خود را پس خواهیم گرفت

طبق قطع نامه اسلو مردم فلسطین به کرانه‌های رود اردن رفتند، این قطع نامه در سال ۱۹۹۳ امضا شد و من اولین مخالف آن بودم که علیه‌اش بیانیه صادر کردم، زیرا مطمئن بودم دشمن صهیونیستی حتی یک وجب از خاک فلسطین را هم به ما نمی‌دهد، قرار بود در ماه می ۱۹۹۹ دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کرانه غربی رود اردن و نوار غزه تشکیل شود، اما تا امروز چنین امری محقق نشده است در آن زمان ما ۲۰۰ هزار شهرک نشین داشتیم که امروزه تعداد آن‌ها به یک میلیون نفر رسیده است. آن زمان ۱۰ الی ۱۵ شهرک صهیونیستی داشتیم و امروزه ۲۴۰ شهرک صهیونیستی در کرانه غربی رود اردن و بیت المقدس وجود دارد؛ بنابراین همان گونه که دشمن ما با زور، کمک بین المللی و سازمان ملل توانسته اند برای خود دولتی در سرزمین فلسطین تشکیل دهد، ما هم با قدرت و کمک بین المللی حق خود را پس خواهیم گرفت و حتی از یک وجب خاک فلسطین چشم پوشی نخواهیم کرد.
انتفاضه طبق شرایط انجام می‌شود، ما رهبری و مردمی داریم که طبق شرایط موجود وسیله مبارزه خود را انتخاب می‌کنند. برخی از فلسطینیان که در لندن یا آمریکا زندگی می‌کنند با قلم مبارزه می‌کنند، برخی راهپیمایی می‌کنند و عده‌ای نیز تظاهرات انجام می‌دهند. بنابراین فلسطینیان در هر منطقه طبق شرایط برای حقوق خود مبارزه می‌کنند، اما چیزی که ما از آن مطمئن هستیم این است در پایان پیروز خواهیم بود. حدیثی از پیامبر اکرم (ص) هست که می‌گوید «ساعت قیام نخواهد کرد، مگر اینکه امت من با یهود بجنگد و درخت و سنگ خواهند گفت‌ ای مسلمان،‌ ای عبدالله پشت سر من یهودی قایم شد پس آن را بکش، مگر درخت غرقد است؟» غرقد یک نوع درخت خاردار و از درختان یهود است؛ من به این حدیث اطمینان دارم، زیرا در تمام سرزمین رژیم صهیونیستی این درخت را می‌کارند، من ایمان دارم حدیث پیغمبر به حقیقت می‌پیوندد، حدیث دیگری از پیغمبر اسلام است که می‌فرمایند «ساعت قیام نخواهد کرد مگر اینکه امت من با یهودیان بجنگد شما در شرق رودخانه و آنان در غرب رودخانه» بنابراین با توجه به احادیث ذکر شده، نبردی در دشت عامر رخ خواهد داد و به اندازه‌ای کشتار و تلفات این جنگ زیاد خواهد بود که آن را دشت ندبه کنندگان نامگذاری خواهند کرد. زیرا در جریان آن زنانی  برای شوهران و فرزندان خود ندبه خواهند کرد. سپس رودخانه‌ای به نام نعامین که بین حیفا و اتکا است پر از خون خواهد شد و مدیترانه را نیز از یک تا ۱.۵ مایل خون در بر خواهد گرفت. پس از آن ان‌شاءالله دولت فلسطین آزاد می‌شود، ما به وعده و کتاب خدا ایمان داریم و در قرآن آمده است که ما پیروز خواهیم شد. ما با یهودیان یا ملت آمریکا مشکل نداریم بسیاری از یهودیان کنار ما هستند، مشکل ما صهیونیست است.

شما ریشه اصلی محقق نشدن هدف توافق اسلو مبنی بر تشکیل حکومت فلسطینی را چطور ارزیابی می کنید؟

الزواوی: مسیر‌های انقلاب متعدد است؛ مسیر جهادی، تبلیغاتی، سیاسی و...  هر انقلابی مسیری را برای مبارزات خود انتخاب می‌کند. در یک مرحله از تاریخ مبارزات ملت فلسطین رهبری این کشور اعتقاد داشت ممکن است بتواند بخشی از خاک فلسطین را به وسیله مذاکره باز پس گیرد و در رأس مسئولان آن زمان شهید یاسر عرفات بود که اعتقاد داشتند می‌توانند تکه‌ای از خاک فلسطین را پس بگیرند و سپس نسل‌های آینده مبارزات خود را برای پس گرفتن بقیه خاک کشورشان ادامه دهند. کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اعتقاد داشت که شرایط برای اعطای حقوق فلسطینیان مهیاست؛ از سران یهود هم ژنرال اسحاق رابین ادعا می کرد می‌توان با مذاکرات مسئله فلسطین را حل کرد.

البته رابین بعدها به بهانه اینکه سرزمین تاریخی اسرائیلی‌ها را به فلسطینیان داده‌ است، توسط یک تندروی اسرائیلی به نام عامیر کشته شد، در حال حاضر عامیر برای اسرائیلی‌ها تبدیل به قهرمان شده است. بر این اساس اسلو امضا شد که فلسطینیان می‌توانند دولتی در کرانه غربی رود اردن و نوار غزه به پایتختی قدس شریف در ماه پنج ۱۹۹۹ داشته باشند. همان گونه که پیشتر گفتم من در آن زمان علیه اسلو بیانیه صادر کردم، زیرا اعتقاد داشتم اسرائیلی‌ها به ملت ما هیچ چیز نخواهند داد و با اسرائیلی‌ها نمی‌توان معامله کرد. اما رهبریت آن زمان امید داشت که شاید بتوان حقی برای ملت فلسطین به وسیله مذاکرات بازگردانده شود. من آن زمان اعلام کردم اگر حقی برای ملت فلسطین گرفته شود روبروی سفارت به پایکوبی می‌پردازم، زیرا اعتقاد داشتم اسرائیلی‌ها به ما همچین حقی را نخواهند داد. آیا آن‌هایی که آن نقشه را روی سکه خود حکاکی کردند و می‌خواهند اسرائیل بزرگ داشته باشند، حاضرند وجبی از خاک فلسطین را به ما بدهند؟ نه این توهمی بیش نیست.

به تصمیمات برادرانمان در جهاد و حماس، احترام می‌گذاریم/ نامگذاری روز قدس از سوی امام خمینی (ره) هشداری برای جهان بود

اخیرا حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین روز به روز کوتاه‌تر شده است و  شاهد افزایش اتحاد بین نیرو‌های داخلی فلسطین بودیم لطفا در این باره توضیح دهید.

الزواوی: من بسیار خوشحالم که نیرو‌های فلسطینی در برابر دشمن صهیونیستی متحد هستند، زیرا تنها راهی که برای ما باقی مانده اتحاد کل نیرو‌های فلسطینی است و این گروه‌ها راه جهاد و شهادت را تا گرفتن حقوقشان ادامه خواهند داد؛ برادران ما در حماس و جهاد مبارز بوده و ما به آن‌ها و تصمیماتشان در راه مبارزه احترام می‌گذاریم.

بنیان گذار انقلاب اسلامی با نامگذاری روز جهانی قدس نه تنها کشور‌های اسلامی را به حمایت از فلسطین دعوت کرده است٬ بلکه توجه جهان را هم به موضوع به فلسطین جلب کرده، حال به نظر شما این نام گذاری تا چه اندازه توانسته توطئه به فراموشی سپردن جنایات اسرائیلی‌ها را خنثی کند؟

الزواوی: حضرت امام راحل مردی عرفانی و با بصیرت و یک رهبر عظیم الشأن بود که یکی از بزرگترین انقلاب‌های تاریخ را رهبری کرد؛ ایشان از دیرباز با نور قلبشان می‌دیدند که چه خطراتی بیت المقدس و فلسطین را تهدید می‌کند  و با اعلام روزی به نام قدس٬ دنیا را متوجه مسئله و حقوق از دست رفته فلسطین متوجه کرد، ایشان پیشاپیش مسائلی مانند خطراتی که مسجد الاقصی و بیت المقدس را تهدید می‌کند را پیش بینی می کرد.

روز جهانی قدس در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان هشداری بود برای کل جهان.سال ها پیش حضرت امام (ره) با نور قلب خود وقایع و حوادثی را می دیدند که امروز ما در فلسطین با آن دست به گرییان هستیم.

 رحمت واسعه را برای  آن رهبر عظیم الشأن و طول عمر برای رهبر معظم انقلاب را از خداوند منان خواستارم که را از مسلمانان و فلسطین دفاع کرده و می کنند. ان شاءالله روزی برسد که نه در کنار ایشان بلکه پشت سرشان در قدس آزاد شده نماز وحدت بخوانیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••