به گزارش سراج24، یک روز بعد از بازی سپاهان یک کاربر فعال در شبکه اجتماعی توییتر با اشاره به حضور پرشور ١٠٠هزار نفری تماشاگران در استادیوم آزادی نوشته بود: «اینکه نزدیک ١٠٠هزار نفر وارد استادیومی که نزدیک ٧٨هزار صندلی داره میشه، اصلا افتخار نیست! بیمسئولیتی و سوءمدیریت و حتی فساده! ابهام مالی داره! به این قضیه اصلا افتخار نکنیم.»جدا از این انتقاد بسیار مهم، بسیاری از تماشاگران بودند که با بلیت نتوانستند به آزادی بیایند و خیلیها هم بدون بلیت فرصت حضور در استادیوم را پیدا کردند. همه این اتفاقات در شرایطی رخ میدهد که بلیتفروشی به صورت اینترنتی انجام میشود تا وقت هواداران گرفته نشود و آنها بدون دغدغه هر زمانی که دلشان خواست وارد استادیوم شوند و روی صندلی اختصاصی خود بنشینند، منتهی نهتنها این اتفاق رخ نمیدهد بلکه فجایع تکراری در بازیهای مهم مدام تکرار میشوند.همه این مسائل باعث شد با علیاکبر شعبانلو، مدیرمجموعه ورزشی آزادی گفتوگویی انجام بدهیم که در دل آن صحبت و اخبار بسیار مهمی مطرح شد که در زیر میخوانید:
از روزی که پروژه بلیتفروشی اینترنتی در فوتبال ایران آغاز شد، مسئولان به مردم وعده دادند که با این سیستم آنها میتوانند بدون مشکل به استادیوم بروند و روی صندلی خود بنشینند و مسابقه را تماشا کنند. منتهی این طرح در حد همان شعار باقی ماند.
ما بهعنوان مسئول وظیفه داریم که بهترین شرایط و امکانات را برای رفاه و آسایش مردم برای ورود به استادیوم و تماشای مسابقه و در نهایت خروج از ورزشگاه داشته باشیم. طبیعی است که تمام مدیران درحوزههای مختلف هم برای این موضوع مهم تلاش میکنند. در پروسه بلیتفروشی هم قطعا بعضی وعدهها عملی نشده که دلایل مختلف دارد.
درباره چرایی این مسأله توضیح میدهید؟
سه بحث بسیار مهم اعتبارمالی، سختافزار و نرمافزار؛ برای راهاندازی و استفاده درست و استاندارد از این سیستم باید همه دست به دست هم بدهند تا کار انجام شود و انجام برخی کارها از دست وزارت ورزش، شرکت توسعه و تجهیز و مجموعه ورزشی آزادی خارج است. اصلیترین موضوع مرتبط با ما موارد سختافزاری است که بسیاری از آنها انجام شده و میتوانم بگویم ما از فصل آینده در تلاش هستیم بستری را فراهم کنیم که از نظر سختافزاری هیچ مشکلی برای بلیتفروشی اینترنتی به هواداران وجود نداشته باشد.
یک انتقاد به مدیران ورزشگاه آزادی این بود که با وجود اجرای سیستم بلیتفروشی اینترنتی در سالیان گذشته، چرا هنوز گیتها نصب نشدهاند و صندلیها شمارهگذاری نشدهاند؟
درشرایط کنونی گیتهای کنترل بلیت ورود و خروج هواداران در مجموعه نصب شده است. تمام تونلها شماره دارند و تک به تک صندلیهای ورزشگاه آزادی در جایگاههای مختلف هم شمارهگذاری شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. دیگر مثل گذشته مدیریت ورود تماشاگران با نصب داربست انجام نمیشود و همه از گیتها رد میشوند، مگر در بعضی بازیهای بسیار مهم و پرتماشاگر که یگان ویژه تصمیم میگیرد برای کنترل بهتر نظم در بعضی نقاط استادیوم داربست نصب کند. میماند مشکلات نرمافزاری که دست ما نیست و فاکتور بسیار مهمی هم قلمداد میشود.
موضوع نرمافزاری شامل چه چیزهایی میشود و باید توسط چه ارگانهایی مشکلاتش برطرف شود؟
یکی از موارد مربوط به اداره ثبتاحوال است. اینکه سیستمی در اختیار ما وجود داشته باشد که هماهنگ با سیستم ثبتاحوال باشد تا یکنفر با کدملی خودش بلیتی خریداری میکند، این کدملی و اطلاعات واردشده با واقعیت یکی باشد و خطا و تغییری شاهد نباشیم. این بحث آمار و ارقام و اطلاعات فردی افراد دست شرکت توسعه و وزارت ورزش نیست. موضوع دیگر بانک عامل فروش بلیت به صورت الکترونیکی است. باید یک بانک هم برای فروش الکترونیکی بلیت وجود داشته باشد که نرمافزار مطمئن مرتبط به سیستم بلیتفروشی را دارا و آمادگی همکاری با این سیستم را داشته باشد. به این ترتیب همه چیز دست ما نیست. منتهی تمام تلاش خود را داریم میکنیم که از شروع فصل جدید بلیتفروشی بازی و حتی پارکینگ با یک سیستم کاملا استاندارد به هواداران انجام شود.
چرا در بازیهای مهم مردم بیشتری نسبت به گنجایش آزادی به ورزشگاه میآیند؟ این مسأله نهتنها ابهام مالی درباره درآمدها دارد بلکه به این سرمایه ملی هم آسیب جدی وارد میکند؟
واردشدن به این بحث یک چالش اساسی به دنبال دارد که بنده درشرایط کنونی صلاح نمیبینیم که بخواهم زیاد جزییات آن را باز کنم. درست است که درشرایط کنونی بلیتفروشی را باشگاهها انجام میدهند، منتهی اگر تماشاگر بیشتر از گنجایش به آزادی میآید، صرفا به خاطر بلیتفروشی بیش از ظرفیت نیست و ارگانهای دیگر هم در این رابطه نقش دارند که اجازه میدهند تماشاگران بدون بلیت به استادیوم بیایند. طبیعتا اختیار این مسأله دست ما هم نیست و قدرت کنترل آن را تا وقتی که سیستم بلیتفروشی اینترنتی در حد استاندارد انجام نشود، نداریم.
تصمیمی در رابطه با بلیتفروشی که در اختیار باشگاهها قرار دارد، ندارید؟
درجلسهای که با حضور مدیران باشگاهها و مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار شد، به این تفاهم رسیدیم که از سال آینده برای شفافیت بهتر و اجرای درست سیستم بلیتفروشی اینترنتی، مجری این موضوع شرکت توسعه و تجهیز باشد و باشگاهها دیگر نقشی در بلیتفروشی نداشته باشند، چون ورزشگاه آزادی هم در اختیار شرکت توسعه است، با این تفاهمنامه کارها با شرایط بهتری انجام میشود.
درباره اینکه مسئولان مدیریت ورزشگاه آزادی برای خودشان در استادیوم تبلیغات محیطی نصب میکنند هم توضیح میدهید؟
به هرحال سازمان لیگ به نمایندگی از باشگاهها قرارداد تبلیغات محیطی امضا میکند.
این هم بحثی است که واردشدن به آن میتواند چالش درست کند، منتهی برای شفافسازی باید بگویم که ما زمین و سکوها را به باشگاهها اجاره میدهیم، نه کل مجموعه را. با جلساتی که برگزار شد، قبول کردیم که تبلیغات خودمان را جمع کنیم، منتهی از فصل آینده تبلیغات محیطی باید با هماهنگی مجموعه ورزشی آزادی باشد؛ یعنی باشگاهها دو راه خواهند داشت؛ یا زمین و سکو را اجاره کنند و کاری به تبلیغات محیطی و عملکرد ما نداشته باشند، یا آزادی را با قیمت کارشناسی تعیینشده به همراه فضاهای نصب و استفاده از تابلو و برنامههای اقتصادی اجاره کنند که با جلسات و تفاهمنامههایی که امضا میکنیم، این موضوع هم حل میشود.
انتهای پیام/