اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۰۰:۲۲
اذان ظهر ۱۲:۰۵:۰۳
اذان مغرب ۱۸:۵۷:۱۹
طلوع آفتاب ۰۵:۳۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۳۸:۳۷
نیمه شب ۲۳:۲۰:۰۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ - ۲۲:۲۵

نخستین زن محجبه در کنگره آمریکا؛ آن‌چه باید درباره «الهان عمر» بدانید

خانم «عمر» بیش از همه به عنوان اولین زن محجبه در کنگره آمریکا و به خاطر مواضعش علیه ترامپ و رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود، اما در گزارش پیش رو بیش‌تر با وی و مواضع او آشنا خواهید شد.

نخستین زن محجبه در کنگره آمریکا؛ آن‌چه باید درباره «الهان عمر» بدانید

به گزارش سراج24، «الهان عبداللهی عمر» عضو سومالیایی-آمریکایی مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا و نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتاست که راه‌یابی‌اش به مجلس قانون‌گذاری آمریکا در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۹) بسیار خبرساز شد. خانم «عمر» بیش از همه به عنوان اولین زن محجبه در کنگره آمریکا و به خاطر مواضعش علیه ترامپ و رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود، اما در گزارش پیش رو بیش‌تر با وی و مواضع او آشنا خواهید شد.

«الهان عمر» اولین زن محجبه در کنگره آمریکاست

مصائب الهان: فوت مادر، کمپ پناه‌جویان و اذیت هم‌کلاسی‌ها

الهان عمر ۴ اکتبر ۱۹۸۱ (۱۲ مهر ۱۳۶۰) در شهر «موگادیشو» پایتخت کشور سومالی به دنیا آمد. جالب است بدانید که موگادیشو (در زبان عربی «مقدیشو») به معنای «محل سکونت شاه» است. این نام و نام منطقه‌ای که موگادیشو در آن واقع شده است، یعنی «بنادر» (اشاره به دو بندر «براوه» و «موگادیشو»)، نشان می‌دهد بازرگانان ایرانی به شدت روی این منطقه و مردمش تأثیرگذار بوده‌اند. «عمر» هفتمین و آخرین فرزند خانواده‌اش بود و وقتی تنها دو سال داشت، مادرش را از دست داد. وی توسط پدرش «نور عمر محمد» و پدربزرگش بزرگ شد. الهان عمر سال‌های ابتدایی زندگی‌اش را در شهر «بیدوا» در سومالی سپری کرد، اما با تشدید جنگ داخلی در سومالی در سال ۱۹۸۸، «عمر» هفت‌ساله همراه با خانواده‌اش به کمپ پناه‌جویان در شهر «داداب» در شهرستان «گاریسا» در کنیا (در نزدیکی مرز با سومالی) گریخت و چهار سال در همان کمپ زندگی کرد.

«عمر» سال ۱۹۹۲ وارد آمریکا شد و بعد از توقفی کوتاه در نیویورک، به شهر «آرلینگتون» در ایالت ویرجینیا رفت. سه سال بعد، خانواده «عمر» درخواست پناهندگی از آمریکا را کرد و به شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا نقل مکان نمود. پدر «عمر» ابتدا به عنوان راننده تاکسی مشغول به کار شد و سپس به استخدام اداره پست درآمد. پدر و پدربزرگ الهان با او درباره سیاست و دموکراسی زیاد صحبت می‌کردند و پدربزرگش او را، از وقتی ۱۴ سال داشت، به عنوان مترجم به گردهمایی‌های سیاسی می‌برد. الهان که وقتی وارد آمریکا شد از زبان انگلیسی فقط «سلام» و «خفه شو» را بلد بود، در ۱۷ سالگی شهروندی آمریکا را به دست آورد. وی سال ۲۰۱۱ مدرک کارشناسی خود را در دو رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از دانشگاه داکوتای شمالی اخذ کرد و کارشناس سیاست‌گذاری «دانشکده روابط عمومی هامفری» در دانشگاه مینه‌سوتا نیز بود.

الهان عمر درباره تجربه زندگی در آمریکا در دوران نوجوانی در ویرجینیا می‌گوید دیگران به خاطر حجابی که داشته او را اذیت می‌کرده‌اند. به عنوان نمونه، هم‌کلاسی‌هایش در دبیرستان آدامس به روسری‌اش می‌چسبانده‌اند، او را از پله پایین هل می‌داده‌اند، یا وقتی برای کلاس ورزش لباس‌هایش را عوض می‌کرده، به زور وارد رختکن می‌شده‌اند. «عمر» به خاطر می‌آورد که پدرش در این‌باره به او می‌گفته: «این‌هایی که این کار‌ها را با تو می‌کنند، به خاطر این نیست که از تو خوششان نمی‌آید؛ به خاطر این است که وجود تو [و حجابت]باعث می‌شود احساس خطر کنند.» با این همه، آزار و اذیت‌ها نه تنها موجب نشد «عمر» دست از حجاب یا تلاش بردارد، بلکه عزم او را جزم کرد تا راهش را ادامه دهد. اما این به معنای پایان تبعیض‌ها و تنفر‌ها نسبت به او نبود.

الهان «عمر» از دوران دبیرستان وارد فعالیت‌های عمومی شده بود، اما دوران شغلی‌اش در آمریکا به صورت حرفه‌ای با کار به عنوان کارشناس تغذیه در دانشگاه مینه‌سوتا بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ آغاز شد. با این حال، وی خیلی زود وارد حوزه‌ای شد که به نظر می‌رسید سرنوشتش با آن گره خورده است: سیاست. «عمر» سال ۲۰۱۲ مدیریت کمپین انتخاباتی «کاری چیچیتس» را برای انتخاب مجدد به عنوان سناتور ایالت مینه‌سوتا از حزب «دموکرات-کشاورز-کارگر» به عهده گرفت. سال بعد مدیر کمپین «اندرو جانسون» در انتخابات شورای شهر مینیاپولیس شد و وقتی جانسون در انتخابات به پیروزی رسید، «عمر» را تا سال ۲۰۱۵ به عنوان دست‌یار ارشد سیاست‌گذاری خود انتخاب کرد. ماه فوریه سال ۲۰۱۴، زمانی که الهان «عمر» همراه با جانسون در یک گردهمایی سیاسی شرکت کرده بود، جلسه به خشونت کشیده شد و پنج نفر به «عمر» حمله و او را زخمی کردند. خود «عمر» می‌گوید یکی از مشت‌هایی که روانه سر و صورت او شد، منجر شده تا برای چندین ثانیه هوش خود را از دست بدهد؛ آن‌چنان که جزئیات حوادث آن روز را به‌درستی به خاطر نمی‌آورد.

«عمر» سال ۲۰۱۶ به فعالیت‌های سیاسی خود شکل جدی‌تری بخشید. وی با حضور در همان جایی که دو سال پیش مورد حمله مخالفان قرار گرفته بود، کاندیدای نامزدی حزب دموکرات-کشاورز-کارگر برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان در ایالت مینه‌سوتا شد و در میان تعجب همگان، در انتخابات درون‌حزبی موفق شد «محمود نور» (که اکنون جای «عمر» را در مجلس ایالتی مینه‌سوتا گرفته) و «فیلیس کان» نماینده باسابقه این ایالت را شکست دهد و نامزدی حزب خود را تصاحب کند.

«عبدالملک عسکر» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس ایالتی مینه‌سوتا و یکی دیگر از اعضای جامعه سومالیایی-آمریکایی‌ها که رقیب اصلی «عمر» محسوب می‌شد، طی ماه‌های منتهی به انتخابات به خاطر برخی مسائل خانوادگی از رقابت انصراف داد و به این ترتیب «عمر» به راحتی در انتخابات پیروز و تبدیل به اولین قانون‌گذار سومالیایی-آمریکایی در تاریخ آمریکا شد. وی در این دوره دست‌یار رهبر اقلیت حزب خود در مجلس نمایندگان مینه‌سوتا بود و جالب این‌که در دوره ۲۰۱۷-۲۰۱۸ مجلس ایالتی مینه‌سوتا به تنهایی یا همراه با دیگر نمایندگان اقدام به تدوین دست‌کم ۲۶۶ لایحه (تقریباً یک لایحه به ازای هر ۱/۴ روز تقویمی) کرد.

سخنرانی «الهان عمر» در میان هوادارانش در جریان انتخابات مجلس نمایندگان ایالت مینه‌سوتا

هم‌زمان با جدی‌تر شدن فعالیت‌های سیاسی «عمر»، مخالفت‌ها با او نیز جدی‌تر شد. «استیو دراژکوفسکی» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالت مینه‌سوتا سال ۲۰۱۸، پس از آن‌که «عمر» برای نامزدی در انتخابات کنگره آمریکا ثبت‌نام کرد، علناً او را به سوءاستفاده از درآمد‌ها و بودجه کمپین انتخاباتی خود و هم‌چنین نقض قوانین مجلس نمایندگان مینه‌سوتا با پذیرش پول در ازای ایراد سخنرانی متهم کرد.

«عمر» اتهامات درباره سوءاستفاده از بودجه انتخاباتی خود را رد کرد و گفت حاضر است پول‌هایی که بابت سخنرانی گرفته را نیز برگرداند. «عمر» بعد‌ها دوباره به عدم شفافیت در مسائل مربوط به مصارف بودجه‌های انتخاباتی‌اش متهم شد، اما در پاسخ به اتهامات و ادعا‌ها علیه خود گفت: «ما متوجه هستیم که منافع این افراد چگونه عمیقاً با متوقف کردن یک زن ترقی‌طلب، سیاه‌پوست، مسلمان، محجبه و مهاجر گره خورده است. می‌دانیم که این‌ها بخشی از سیستم‌هایی هستند که در طول تاریخ به شکلی نگران‌کننده انگیزه داشته‌اند تا افراد مؤثری را که برای حاکمیت تهدید به شمار می‌روند، ساکت کنند، بی‌اعتبار نمایند و از درجه انسانیت تنزل دهند.»

«الهان عمر» معتقد است بخشی از حمله‌های سیاسی علیه وی به خاطر محجبه بودنش است

اولین زن محجبه در کنگره آمریکا

«عمر» ۵ ژوئن ۲۰۱۸ رسماً برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان از حوزه پنجم ایالت مینه‌سوتا ثبت‌نام کرد. «کیت الیسون» که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹، شش دوره نماینده حوزه پنجم مینه‌سوتا بود، اعلام کرده بود در تلاش برای رسیدن به جایگاه دادستانی کل مینه‌سوتا دیگر برای راه‌یابی مجدد به کنگره در انتخابات شرکت نخواهد کرد؛ بنابراین اکنون راه برای «عمر» باز شده بود تا پا جای پای الیسون بگذارد که از جهات زیادی شبیه به «عمر» بود.

(الیسون خودش اولین نماینده مسلمان کنگره و اولین نماینده سیاه‌پوست مینه‌سوتا بود و پس از رسیدن به دادستانی کل، اولین مسلمان در یک سِمت ایالتی در آمریکا و اولین سیاه‌پوست در یک سِمت ایالتی در مینه‌سوتاست.) حزب دموکرات-کشاورز-کارگر که الیسون هم عضو آن بود و از سال ۱۹۶۳ تا امروز بی‌وقفه کرسی حوزه پنجم مینه‌سوتا در مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار داشته است، بعد از دو دوره رأی‌گیری، بالأخره تصمیم به تأیید شرکت «عمر» در انتخابات درون‌حزبی برای نامزدی مجلس نمایندگان گرفت . «عمر» با خلق یک شگفتی دیگر در این انتخابات، در حضور هشت هم‌حزبی‌اش از جمله سخن‌گوی سابق مجلس نمایندگان مینه‌سوتا و دو سناتور سابق مجلس سنای این ایالت، به پیروزی رسید و توانست نامزد حزبش در انتخابات عمومی مجلس نمایندگان آمریکا شود.

«الهان عمر» پس از کسب نامزدی حزب «دموکرات-کشاورز-کارگر» در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا

«عمر» در انتخابات عمومی ۸ نوامبر ۲۰۱۸ به لطف سابقه حزبش کار دشواری نداشت و با کسب ۷۸ درصد آرا مقابل «جنیفر زیلینسکی» رقیب جمهوری‌خواهش پیروز شد. الهان عمر با این پیروزی تبدیل به اولین سومالیایی-آمریکایی در کنگره آمریکا، اولین زن رنگین‌پوست نماینده ایالت مینه‌سوتا در کنگره آمریکا، اولین زن محجبه در کنگره آمریکا و همراه با «رشیده طلیب» (اولین نماینده فلسطینی-آمریکایی، که هم‌زمان با «عمر» به کنگره راه یافت) یکی از اولین زنان مسلمان در کنگره آمریکا شد. «عمر» با پیروزی خود رکورد‌های دیگری را هم در میزان آرایش در ایالت مینه‌سوتا شکست. وی هنگام سوگند یاد کردن در کنگره آمریکا، دستش را روی قرآنی گذاشت که از پدربزرگش قرض گرفته بود. «عمر» هم‌چنین مجبور شد به کمک سایر دموکرات‌های کنگره، قانونی ۱۸۱ ساله را لغو کند که پوشش سر در ساختمان مجلس نمایندگان آمریکا را ممنوع کرده بود.

«الهان عمر» در راه‌روی کنگره آمریکا

پیروزی «عمر» چنان خبرساز شد که حتی دوستان و آشنایان او یا حتی افرادی که او را نمی‌شناختند، از کمپ پناه‌جویان در داداب کنیا این پیروزی را از طریق شبکه‌های اجتماعی به او تبریک گفتند. با این حال، نیویورک‌تایمز می‌نویسد اگرچه عده‌ای «عمر» را به عنوان یک زن شجاع و مصمم الگو قرار می‌دهند، اما الهان مانند آن زمانی که هم‌کلاسی‌هایش او را به خاطر حجابش اذیت می‌کردند، در کنگره آمریکا هم به شدت مورد طعنه و آزار و اذیت قرار می‌گیرد، دقیقاً به همین خاطر که عده‌ای حضور او در کنگره را تهدیدی علیه خود و ارزش‌هایشان تلقی می‌کنند. اگرچه شکی نیست که مسلمان بودن، محجبه بودن و رنگین‌پوست بودن «عمر» در این آزار‌ها بی‌تأثیر نیست، اما بخشی از حمله‌هایی که به وی می‌شود به مواضع او درباره مسائل سیاسی و بین‌المللی برمی‌گردد.

مانند هم‌کلاسی‌های «الهان عمر»، همکاران او در کنگره هم حجاب او را تهدیدی برای خود می‌دانند

مواضع بین‌المللی «عمر» علیه رژیم سعودی

صرف‌نظر از مواضع الهان عمر در دفاع از خدمات درمانی عمومی، حق زنان در سقط جنین، تحصیل رایگان دانشگاهی برای خانواده‌های کم‌درآمد و افزایش حداقل حقوق، برخی مواضع داخلی و بین‌المللی او کم‌وبیش جنجالی هستند. «عمر» یکی از افرادی است که به شدت با سیاست‌های مهاجرتی ترامپ مخالف است. وی به کلی خواستار انحلال اداره «پلیس مهاجرت و گمرک» (ICE) و برخورد قضایی با مقامات فدرالی شده است که متهم به اِعمال خشونت فیزیکی و جنسی علیه بازداشت‌شدگان در آمریکا هستند. پلیس مهاجرت و گمرک همان اداره‌ای است که به ویژه با اجرای سیاست‌های مهاجرتی ترامپ و برخورد غیرانسانی با مهاجران طی سال‌های اخیر به شدت بدنام شده است. «عمر» طرح ترامپ برای کشیدن دیوار در مرز با مکزیک را نیز «نژادپرستانه و گناه‌آلود» توصیف کرده و از اقدام باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در نگه‌داری کودکان مهاجر در قفس نیز انتقاد نموده است.

این عضو کنگره آمریکا هم‌چنین مخالف سیاست‌های خارجی آمریکا از جمله سیاست‌های نظامی دولت‌های متوالی این کشور نیز هست. «عمر» خواهان کاهش هزینه‌ها و بودجه «جنگ‌ها و تهاجمات نظامی دائمی» آمریکا از جمله دخالت آمریکا در جنگ یمن به جای هزینه این بودجه در بخش خدمات درمانی و آموزش عمومی است. وی دلیل اصلی ضدجنگ بودنش را حضور و فرار از جنگ در کشور خودش می‌داند و معتقد است تغییر رژیم اجباری هم سیاست اشتباهی است، چون «تغییر باید از درون ایجاد شود.» «عمر» از منتقدان «ترور‌های پهپادی» دولت اوباما در سراسر جهان است و می‌گوید آمریکا برای آن‌که امن باشد نیازی به داشتن حدود ۸۰۰ پایگاه نظامی خارج از خاک خود ندارد.

یکی از قوی‌ترین عقاید الهان عمر در زمینه سیاست خارجی، مخالفت او با روابط آمریکا و رژیم سعودی است. «عمر» بار‌ها از نقض حقوق بشر در عربستان و جنگ وحشیانه سعودی در یمن انتقاد کرده است.

به عنوان مثال، وی ماه اکبر سال ۲۰۱۸ (زمانی که هنوز عضو کنگره ایالت مینه‌سوتا بود) پس از قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی، در کنسولگری این کشور در ترکیه در صفحه توئیتر خود نوشت: «دولت سعودی ممکن است استراتژی خوبی برای پنهان کردن وحشیگری‌های روزمره‌اش علیه اقلیت‌ها، زنان، اکتیویست‌ها و حتی # نسل‌کشی‌یمن داشته باشد، اما قتل # جمال‌خاشقجی باید آخرین عمل شرورانه‌ای باشد که آن‌ها اجازه ارتکاب آن را پیدا می‌کنند.» این عضو کنگره هم‌چنین با استفاده از هشتگ «بایکوت‌عدم‌سرمایه‌گذاری‌تحریم‌سعودی» (#BDSSaudi) خواستار بایکوت و تحریم رژیم سعودی نیز شده است. این مواضع «عمر» چنان برای سعودی‌ها گران تمام شد که با انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های وابسته به خود و حمله با حساب‌های توئیتری تحت کنترلشان به «عمر»، از او انتقام گرفتند.

مقایسه رژیم صهیونیستی با ایران: گناه نابخشودنی «عمر»

با وجود آن‌چه که گفته شد، جنجالی‌ترین و شدیدترین مواضع الهان عمر نه درباره ترامپ و سیاست‌های مهاجرتی اوست، نه درباره رژیم سعودی و وحشیگری‌های آن، بلکه درباره ایران و رژیم صهیونیستی است. «عمر» رسماً مخالف اتخاذ هر روشی در مقابل ایران به جز روش دیپلماتیک است، از مدافعان برجام به شمار می‌رود، و خواهان امضای توافقی با تهران است که اِعمال تحریم‌های شدید علیه مردم ایران را متوقف کند. اگرچه «عمر» طرف‌دار پروپاقرص ایران نیست، اما برای اثبات رویکرد اشتباه آمریکا در قبال دوستان و دشمنانش مانند رژیم‌های صهیونیستی و سعودی از یک سو و فلسطین از سوی دیگر، انگار که بخواهد لج سیاستمداران آمریکایی را دربیاورد، از مثال ایران و سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید زیاد استفاده می‌کند.

به عنوان نمونه، وی ۱۷ مارس ۲۰۱۹ (۲۶ اسفند ۹۷) طی یادداشتی در روزنامه واشینگتن‌پست می‌نویسد: «انتقاد‌های ما از سرکوب و بی‌ثباتی منطقه‌ای به خاطر اقدامات ایران مشروع نیستند اگر مصر، امارات و بحرین را هم با همین معیار نسنجیم؛ و نمی‌توانیم [در حالی که ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنیم]چشممان را روی سرکوب در عربستان ببندیم؛ کشوری که در میان بدترین ناقضان حقوق بشر مدام به عنوان بدترین ناقض حقوق بشر رتبه‌بندی می‌شود.»

اگرچه مقایسه سیاست‌های واشینگتن در قبال رژیم سعودی و ایران [۴۹]خیلی موجب واکنش آمریکایی‌ها نشد، اما یک مقایسه دیگر خشم بسیاری از سیاستمداران در واشینگتن را برانگیخت. «عمر» در مصاحبه با «یاهو نیوز» در انتقاد از موضع آمریکا در مناقشه رژیم صهیونیستی با فلسطین، به تصویب قانون موسوم به «قانون اساسی: اسرائیل به عنوان دولت ملی مردم یهودی» (قانونی که عملاً حقوق اساسی در فلسطین اشغالی را صرفاً متعلق به یهودیان می‌داند) اشاره می‌کند و می‌گوید: «اسرائیل قوانین را وضع می‌کند که آن را یک کشور یهودی معرفی می‌کنند و سایر مذاهبی را به رسمیت نمی‌شناسد که [افراد معتقد به آن‌ها]در این کشور زندگی می‌کنند؛ وقتی می‌بینم ما باز هم این کشور را یک «دموکراسی» در خاورمیانه می‌دانیم، تقریباً پوزخند می‌زنم، چون می‌دانم اگر این اتفاق در هر جامعه دیگری بیفتد ما به آن انتقاد و اعتراض می‌کنیم. این کار را با ایران انجام می‌دهیم، و با هر کشور دیگری که به نوعی از مذهبش دفاع می‌کند.»

مقایسه رژیم صهیونیستی با ایران و تمسخر توصیف فلسطین اشغالی به عنوان یک نظام دموکراتیک موجب شد تا فضای سیاسی آمریکا بسیار آشفته شود. سیاستمداران آمریکایی فارغ از حزب و جناح به محکوم کردن این اظهارات «عمر» «شتافتند» و رسانه‌های این کشور به بهانه حمایت از کمپین «نه به جنگ با ایران»، انتشار توئیت‌های ضداسرائیلی، و تقاضای خلع‌سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی، حتی او را متهم به پیش‌برد منافع «حامیان ایرانی‌اش» کردند.

با وجود این، «عمر» که از طرفداران «راه‌حل دودولتی» و از حامیان کمپین «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم» رژیم صهیونیستی است، تنها نسبت به رویکرد دولت آمریکا در قبال این رژیم انتقاد ندارد، بلکه علیه نفوذ لابی قدرتمند صهیونیستی موسوم به «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) در کنگره و دولت آمریکا نیز به شدت موضع‌گیری و برخی سیاستمداران آمریکایی را به «اعلام وفاداری به یک دولت دیگر» (رژیم صهیونیستی) در ازای دریافت پول متهم کرده است.

یکی دیگر از مواضع ضدصهیونیستی «عمر» که موجب برانگیخته شدن خشم یهودیان شد، یکی از پیام‌های او در سال ۲۰۱۲ در توئیتر بود. وی که آن زمان حتی در کنگره ایالتی مینه‌سوتا هم عضو نبود، در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «اسرائیل دنیا را هیپنوتیزم کرده است، امیدوارم الله مردم را بیدار و به آن‌ها کمک کند تا اعمال شیطانی اسرائیل را ببینند.» «عمر» پیش‌تر رژیم صهیونیستی را یک «رژیم آپارتاید» نیز توصیف کرده است. این مواضع البته برای این عضو کنگره آمریکا بدون تبعات هم نبوده است.

چرا «عمر» تهدید به مرگ می‌شود؟

با این‌که تنها چیزی حدود چهار ماه از دوره نمایندگی «عمر» می‌گذرد، اف‌بی‌آی تا کنون بار‌ها وادار به تحقیق درباره نقشه‌های ترور وی شده است. ماه فوریه سال ۲۰۱۹ ستوان «کریستوفر هاسون» از گارد ساحلی آمریکا توسط اف‌بی‌آی دست‌گیر شد، چون نقشه کشیده بود تا شماری از شخصیت‌ها و خبرنگاران متمایل به چپ، از جمله الهان عمر را ترور کند. هاسون که به اعتراف خودش حامی برتری نژادی سفیدپوستان است می‌گوید به دنبال «تأسیس یک سرزمین سفیدپوست» است.

اواخر همان ماه، عبارت «الهان عمر را ترور کنید» روی دیوار یک پمپ بنزین در شهر «راجرز» ایالت مینه‌سوتا نوشته شد که بار دیگر تحقیقات اف‌بی‌آی را به دنبال داشت. ماه آوریل سال ۲۰۱۹ نیز «پاتریک کارلینیو» یکی از طرف‌داران دوآتشه ترامپ به خاطر تماس تهدیدآمیز با دفتر «عمر» دست‌گیر شد. وی در این تماس گفته بود: «عمر یک تروریستِ *** است. یک گلوله در جمجمه‌ی ***ش خالی خواهم کرد.»

عبارت «الهان عمر را ترور کنید» در یک پمپ بنزین در ایالت مینه‌سوتا

علاوه بر تهدید به مرگ، انواع توهین‌ها هم روانه «عمر» شده‌اند، از ربط دادن او به حوادث ۱۱ سپتامبر در یکی از گردهمایی‌های حزب جمهوری‌خواه گرفته تا زیر سؤال بردن وفاداری او به آمریکا به خاطر حجابش توسط «جِنین پیرو» مجری مشهور شبکه فاکس‌نیوز . بخشی از توهین‌ها هم از سوی شخص اول آمریکا یعنی دونالد ترامپ بوده‌اند. ترامپ اوایل ماه آوریل سال ۲۰۱۹ اندکی پس از دست‌گیری کارلینیو به خاطر تهدید «عمر» به ترور، در جمع حامیان یهودی خود پس از طرح این ادعا که دموکرات‌ها از یهودیان متنفر هستند، به تمسخر، از حمایت الهان عمر از رژیم صهیونیستی تشکر کرد و سپس با خنده گفت: «اوه، یادم نبود.

او [«عمر»]اسرائیل را دوست ندارد. یادم رفته بود، ببخشید. نه، از اسرائیل خوشش نمی‌آید، مگر نه؟ لطفاً من را ببخشید.» رئیس‌جمهور آمریکا پس از توئیت‌های انتقادآمیز «عمر» درباره رژیم صهیونیستی خواستار استعفای او شده و هم‌چنین از فاکس‌نیوز خواسته تا «پیرو» را (که برنامه‌اش موقتاً پخش نمی‌شد) دوباره به آنتن این شبکه برگرداند. نکته‌ای که برخی نشریات آمریکایی به آن اشاره کرده‌اند، تضاد همه ابعاد شخصیتی الهان عمر با عقاید دونالد ترامپ است. مجله آمریکایی «رولینگ‌استون» مصاحبه‌اش با «عمر» را این‌گونه آغاز می‌کند: «پناه‌جو، مهاجر، مسلمان. او تمام آن چیز‌هایی است که ترامپ تلاش می‌کند ممنوعشان کند. [به‌عکس، اتفاقاً] او اکنون در کنگره است.»

«اولین‌ها»: «الهان عمر» روی جلد مجله تایم

«عمر» سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از «ستاره‌های در حال ظهور» در تالار مشاهیر زن حزب دموکرات-کشاورز-کارگر در ایالت مینه‌سوتا معرفی شد. وی دو سال بعد در فهرست «اولین‌ها: زنانی که دارند دنیا را تغییر می‌دهند» مجله تایم قرار گرفت. خانواده «عمر» نیز سال ۲۰۱۸ توسط مجله «وُگ» به عنوان یکی از «پنج خانواده‌ای که دارند دنیایی که ما می‌شناسیم را تغییر می‌دهند» شناخته شد [۷۲]. الهان عمر هم‌اکنون در کنار همسرش «احمد هرسی» (که یک بار از او طلاق گرفته بود) و سه فرزندش زندگی می‌کند.

الهان عمر در کنار خانواده‌اش

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••