جذب محبوبیت کاذب با ممنوعیت در صداوسیما؛

عبور آگاهانه‌ی حامد همایون از خط قرمزهای قوانین فرهنگی و هنری کشور

به گزارش سراج24، به تازگی تب و تاب ممنوعیت‌ها درفضای موسیقی کشور به راه افتاده است. در تازه‌ترین خبری که این روزها به گوش می‌رسد، سید حامد محمودزاده که با نام مستعار حامد همایون شناخته شده است در لیست ممنوعیت‌های صوتی و تصویری سازمان صداوسیما قرار گرفته است. این چهره‌ی نوپای موسیقی کشور که مسیر پر پیچ و خم این عرصه را به واسطه‌ی تهیه‌کننده‌ی خود در مدت زمان کوتاهی سپری کرده است، 22 فروردین امسال با انتشار پست ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرامش مراتب خوشی خود را از سالگرد تولد یک خواننده‌ی زن که در دوران قبل از انقلاب از فعالین موسیقی بوده، اعلام داشت.

شاید این موضوع به عنوان مقدمه‌ی فرضیه‌های ما به این حواشی ایجاد شده بی‌ربط نباشد که اخیرا ویدئویی منتسب به تهیه‌کننده‌ی کنسرت‌های حامد همایون در فضای مجازی بازنشر شد. در این کلیپ چند دقیقه‌ای آقای ... اظهار می‌دارد که استعدادهای موسیقی حامد همایون و سایر اشخاصی که در این زمینه استعداد دارند برای او بی‌اهمیت است و صرفا نگاه تجاری و سودآور به هنر و هنرمند دارد.

این اظهارات در ادامه با تهدید شخص هنرمند همراه است که وی را مجاب می‌کند طی قرارداد چندین ساله‌ی خود، هیچ فعالیتی بدون هماهنگی تهیه‌کننده خارج از بندهای قرارداد نداشته باشد. ارتباط این نکات آن‌جایی حائز اهمیت است که این تهیه‌کننده و آن هنرمند هر دو از چارچوب و قوانین فضای فرهنگی و هنری جامعه مطلع هستند و خط قرمزها را می‌شناسند. پس قطعا برای این‌که روند فعالیت تاجرانه‌شان در عرصه‌ی موسیقی دچار مشکل نشود باید قوانین را رعایت کنند و از مرزهای این چارچوب تخطی نکنند. بر این اساس سه فرضیه می‌تواند در ذهن متصور شود که توجیهی باشد برای اقدامی که از سمت حامد همایون انجام شده است.

اول. ممکن است حامد همایون پس از بازنشر آن کلیپ تصویری که به نوعی اعتبار او را زیر سوال برده بود، سعی داشته تا خودی نشان دهد و مقابل تهیه‌کننده قد علم کند تا با ایجاد یک اختلاف داخلی بین خود و تهیه‌کننده‌اش از بندهای قراردادی خود رها شود.

دوم. حامد همایون در ایران جزو معدود خواننده‌هایی‌ست که در تعداد برگزاری کنسرت‌ها رکورددار است و جزو موفق‌ترین در تعدد برگزاری کنسرت است. می‌توان این فرض را مطرح کرد که او در سفر اخیرش به آمریکا روی سرمایه‌ی اجتماعی خود تکیه کرده و فضای رشد خود را در خارج از کشور بهتر از موقعیت فعلی خود دانسته و قصد داشته با این عمل یک گام به این هدف نزدیک‌تر شود.

سوم. نزدیک‌ترین احتمالی که می‌توان به این اقدام آگاهانه نسبت داد این است که هنرمند و تهیه‌کننده یا هنرمند به دستور تهیه‌کننده با طرح مسائل حاشیه‌ای از این دست، هنرمند و برند شرکت خود را از فراموشی نجات دهد، دوباره سر زبان‌ها بیاندازد و جو و توجه هواداران کم سن و سال موسیقی ایران را جهت احیای خود و جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن به سمت خود هدایت کند. با اجرای یک طرح از پیش تعیین شده، حامد همایون در صداوسیما ممنوع می‌شود و موجی از محبوبیت کاذب به سمت او و شرکتی که تحت امر او فعالیت می‌کند کشیده می‌شود تا صندلی سالن کنسرت‌های پیش‌رویشان خالی از هواداران مدت‌دار نباشد.

فراموش نکنیم که این تهیه‌کننده مدعی بود بسیاری از کارکنان وزارت ارشاد از دوستان او هستند؛ پس این‌که وزارت ارشاد صریحا بیان می‌کند حامد همایون تنها در صداوسیما ممنوع شده و فعالیت او از نظر وزارت ارشاد بلامانع است، مسئله‌ای عجیب نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

برگزاری کنسرت رایگان خوانندگان پاپ در تهران

بهشت پاپ! | عرصه موسیقی در قرق پاپ‌ها

جشن «حافظ» برگزیدگانش را شناخت

0 نظر

ارسال نظر

capcha