کیفیت مدارس ایرانی خارج از کشور مناسب نیست

کیفیت مدارس ایرانی خارج از کشور مناسب نیست

به گزارش سراج24،قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های فعالیت مدارس ایرانی خارج از کشور اظهار کرد: در حالی که طبق آمارها اکنون شرایط قابل قبولی در مدارس خارج از کشور داریم اما این وضعیت تا حد مطلوب فاصله دارد و باید بررسی‌های بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به بازدیدهای میدانی که از مدارس خارج از کشور داشتم مدارس همه کشورها در شرایطی یکسانی نیستند و برخی از آنها جمعیت بسیار کم و برخی دیگر جمعیت بالا دارند و در کل ناهماهنگی‌هایی برای فعالیت آنها وجود دارد.

معلمان در برخی کشورها تحقیر می‌شوند

احمدی لاشکی به موضوع بودجه مدارس خارج از کشور اشاره و بیان کرد:‌ بیشترین تغییرات بودجه‌ای را در بودجه مدارس خارج از کشور داشتیم چرا که شاهد بودیم معلمان در برخی کشورها تحقیر می‌شوند و نیاز به توانمندی‌ بیشتری دارند البته اکنون برخی از آنها حدود ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند و توانایی بیرون رفتن از خانه را هم ندارند.

حضور بیش از  ۸ میلیون بی‌سواد در کشور

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: اکنون ۱۳ هزار و ۶۵۰ دانش آموز در مدارس خارج از کشور داریم که حدود ۳ هزار نفر آن‌ها ایرانی نیستند؛ این در حالی است که در کشور خودمان طبق آ‌مار آخرین سرشماری که در سال ۹۵ انجام شده است ۸ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۵۲ نفر بی‌سواد داریم.

وی همچنین به آمار بی‌سوادی گروه سنی ۱۶ تا ۱۹ سال اشاره و اظهار کرد: ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بی‌سواد هم در این گروه سنی داریم البته اغلب آمار‌ها در کشور ما مشکل دارد و اختلافاتی را در آن شاهد هستیم که باید اصلاح کنیم.

احمدی لاشکی به موضوع کیفیت مدارس خارج از کشور هم تأکید کرد و گفت: این مدارس کیفیت لازم را ندارند چرا که برخی از آن‌ها حدود ۶ تا ۸ دانش آموز دارند که هرکدام در یک پایه و مقطع تحصیل می‌کنند، بنابراین معلمی که برای این دانش آموزان به کار گرفته می‌شود باید دروس مختلف را به تمامی این دانش آموزان آموزش دهد از طرفی کیفیت برگزاری کنکور سراسری برای این دانش آ‌موزان جای بحث دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه ۴ تا ۸ میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم، اظهار کرد: چنانچه آمار را ۴ میلیون بگیریم حدودا ۵۰۰ دانش آموز خواهیم داشت که اغلب در مدارس همان کشور تحصیل می‌کنند چرا که کیفیت مدارس ایرانی خارج از کشور چندان مناسب نیست.

وی تصریح کرد: در حالی که سرانه مدارس شبانه روزی ما بسیار کم و حتی در مواردی ۲ هزار تومان به ازای هر وعده غذایی است؛ ۲۰۷ میلیارد تومان برای تحصیل دانش آموزان سفرا و سرکنسولگری‌ها هزینه می‌کنیم؛ البته طی مدتی که مدارس دچار مشکل در تأمین هزینه‌های معلمان بودند سفرا و وزارت خارجه کمک‌های خوبی به آن‌ها داشتند، ولی به هرحال نیازمند تجدیدنظر فعالیت مدارس خارج از کشور هستیم که به همین منظور مجلس برای ارتقای کیفیت این مدارس وارد عمل شده است تا مواردی از قبیل مدارس تطبیقی، ارزشیابی تحصیلی و نظارت بر حساب نمایندگان را بررسی کند.

احمدی لاشکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری دوره کارشناسی گفت: روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سنجش و مرکز پژوهش‌ها در دفتر آقای لاریجانی داریم تا درباره آینده کنکور تصمیم گیری کنیم؛ همچنین پیش از این برای تأخیر در برگزاری کنکور کارشناسی ارشد تصمیم گیری شد و با توجه به شرایط مقرر شد تا زمان برگزاری این آزمون هم برای وزارت علوم و وزارت بهداشت به تعویق بیفتد، اما برای کنکور کارشناسی سازمان سنجش نمی‌پذیرد که زمان برگزاری در ۱۴ و ۱۵ تیر تغییر کند؛ بنابراین در این شرایط به داوطلبان توصیه می‌کنم که طبق برنامه درسی از پیش تعیین شده خود را برای کنکور آماده کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره استخدام و تغییر وضعیت نیرو‌های حق التدریس هم اظهار کرد: طبق قول‌های وزیر آموزش و پرورش، آیین نامه استخدامی به سازمان امور اداری و استخدامی فرستاده شده است تا هرچه زودتر حق التدریس‌ها تعیین تکلیف شوند البته طبق مصوباتی که در مجلس داشتیم حق التدریس‌هایی که کد شناسه دارند نیاز به آزمون ندارند؛ همچنین معلمان پیش دبستان باید وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و آموزشیاران نهضتی هم باید در آزمون آموزش و پرورش شرکت کنند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آموزش و پرورش را وجه‌المصالحه اهداف سیاسی خود قرار ندهید

تبعات خلأ بزرگ شادی و انواع قابل قبول آن در جامعه

پشت‌پرده رقاصی دانش‌آموزان در مدارس

0 نظر

ارسال نظر

capcha