اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۱۵:۱۵

دارک‌وب یا وب تاریک چیست؟

بسیاری از افراد دارک‌وب را با دیپ‌وب اشتباه می‌گیرند و برخی نیز فکر می‌کنند این دو یکی هستند. دارک‌وب بخش کوچکی از دیپ‌وب است که اکثرا برای فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نکته جالب اینجاست که ردیابی این فعالیت‌ها و حتی شناسایی افراد در دارک‌وب امری بسیار دشوار و تا حدودی غیرممکن است.

دارک‌وب یا وب تاریک چیست؟

به گزارش سراج24، اینترنت شبکه‌ی گسترده‌ای است که با تکنولوژی‌های فعلی همه چیز اعم از افراد و شبکه‌های مختلف در آن قابل پیگیری هستند. اما در حال حاضر شبکه‌ای ناشناس با نام «دارک‌وب» وجود دارد که همه‌ی فعالیت‌های آن غیرقابل‌ردیابی و شناسایی است.
دانیال وائزی، کارشناس امنیت سایبری؛ اگر با فضای IT و تکنولوژی‌های مربوط با آن آشنا باشید حتما نام دارک‌وب را شنیده‌اید. اما دارک‌وب یا وب تاریک چیست؟ شاید بسیاری از کاربران از وجود چنین شبکه مخفی اطلاع نداشته باشند؛ وبسایت‌هایی با فعالیت‌های مخفی و ناشناخته.قبل از هر چیزی باید این را بگوییم که دارک‌وب نام یک سایت نیست و در اصل به مجموعه‌ای از سایت‌ها و وب‌سایت‌ها و شبکه‌هایی گفته می‌شود که رمزگذاری شده و کاربران معمولی اینترنت به آن دسترسی ندارند.
دیپ‌وب را می‌توان زیرمجموعه‌ای از اینترنت دانست اما هیچ موتور جستجوگری نمی‌تواند آنها را پیدا کنند، حتی موتور جستجوگر قدرتمند گوگل! زیرا دیپ‌وب توسط موتورهای جستجو ایندکس و فهرست‌بندی نمی‌شوند بنابراین نمی‌توان از طریق موتورهای جستجو به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. بنابراین برای دسترسی به وبسایت‌های دیپ‌وب می‌بایست آدرس IP سایت مورد نظر را به طور مستقیم وارد مرورگر خود کنید. بنابراین دیپ‌وب قابل دسترسی است اما در دسترس کاربران معمولی نیست. می‌توان از نمونه دیپ‌وب‌ها به شبکه‌‌های داخلی سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌‌ها و دولت‌ها اشاره کرد.

تفاوت دارک‌وب و دیپ‌وب در چیست؟
بسیاری از افراد دارک‌وب را با دیپ‌وب اشتباه می‌گیرند و برخی نیز فکر می‌کنند این دو یکی هستند. دارک‌وب بخش کوچکی از دیپ‌وب است که اکثرا برای فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نکته جالب اینجاست که ردیابی این فعالیت‌ها و حتی شناسایی افراد در دارک‌وب امری بسیار دشوار و تا حدودی غیرممکن است.
دارک‌وب (Dark Web یا وب تاریک) و دیپ‌وب مترادف هم نیستند. برای درک بهتر تفاوت دیپ‌وب و دارک‌وب باید گفت دارک‌وب زیرمجموعه‌ای از وب‌سایت‌های دیپ‌وب است که از سایت‌های رمزگذاری‌شده تشکیل شده است. سایت‌های رمزگذاری‌شده دارای آدرس‌های DNS و IP نیستند که معمولا با استفاده از آنها وب‌سایت‌ها را شناسایی می‌کنند. هنوز هم گیج‌کننده است: برای دسترسی به آنها، کاربران باید از نرم‌افزار رمزگذاری‌شده که آدرس IP آنها را پنهان می‌کند، استفاده کنند. این کار باعث می‌شود آنها شناسایی نشوند.
در دارک‌وب اطلاعات بسیار زیاد و غیرقانونی وجود دارد اما هیچ‌کس نمی‌داند چه کسانی آن‌ها را مدیریت می‌کنند. فروشندگان مواد مخدر و اسلحه، تروریست‌ها، هکرها و حتی افرادی که شغلشان قتل است و … مجموعه فعالیت‌های دارک‌وب را تشکیل می‌دهد. البته تمامی فعالیت‌های دارک‌وب غیرقانونی نیست اما می‌توان گفت اکثرشان غیرقانونی هستند.Tor محبوب‌ترین نرم‌افزار ساخت و دسترسی به وب‌سایت‌های دارک‌وب است. Tor ابتدا توسط نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد.

چگونه وارد دارک‌وب شویم؟ با استفاده از TOR
از راه‌های مختلفی می‌توان به سایت‌های دارک‌وب دسترسی داشت که TOR یکی از آنها است. TORیک نرم‌افزار رایگان و منبع باز است که اختصارThe Onion Router است و برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۲ توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا ارائه شد. هدف از ایجاد آن، فراهم کردن بستری امن برای مکالمات دولتی بود. TOR در فضاهایی که آزادی بیان و حریم خصوصی کمتر رعایت می‌شود و همچنین مردم با سانسورهای دولت همراه هستند، بسیار مورد استقبال قرار گرفت زیرا علاوه بر اینکه TOR جهت ناشناس ماندن افراد و جلوگیری از شنود و ردیابی اطلاعات افراد ایجاد شد، راهی برای عبور از فیلترینگ به حساب می‌آید.
اگر بخواهیم خیلی خلاصه نحوه کارکرد TOR را بیان کنیم، به این صورت است که پیام‌ها رمزنگاری می‌شوند و از داخل شبکه‌ای که از تعداد بسیار زیادی از کاربران داوطلب تشکیل شده است عبور داده می‌شود. هر کاربر بخشی از پیام را رمزگشایی می‌کند و به کاربر بعدی می‌فرستد تا اینکه پیام (پیام ابتدایی و بدون رمزنگاری) به دست گیرنده برسد. نکته بسیار جالب اینجاست که آدرس مبدا و مقصد به طور همزمان برای هیچ یک از کاربران شبکه که پیام را دریافت و بخشی از آن را رمزگشایی می‌کنند مشخص نیست و هر کاربری که پیام مورد نظر را دریافت و رمزگشایی می‌کند، فقط آدرس دستگاه قبلی خود را می‌داند.
بنابراین برای دسترسی به دارک‌وب می‌توان از TOR استفاده کرد یا هم‌چنین می‌توان از موتورهای جستجوگر مخفی که در دارک‌وب فعالیت می‌کنند مانند Grams استفاده کرد، بنابراین از طریق Grams می‌توان اسلحه، حساب‌های کاربران به‌سرقت‌رفته، پاسپورت‌های جعلی و به طور کلی هر چیز غیرقانونی را در دارک‌وب جستجو کرد.

ارتباط دارک‌وب و ارزهای دیجیتالی
ارزهای دیجیتالی از آنجا که آدرسهای منحصربه‌فرد و بسیار سختی دارند و همچنین مشخصات فرستنده و گیرنده آن را به سختی می‌توان پیگیری کرد، به همین دلیل برای کاربران دارک‌وب از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شد و بسیاری از خرید و فروش‌های غیرقانونی توسط بیت‌کوین انجام شد که بسیاری از آنها توسط FBI شناسایی و مصادره شد (به‌عنوان مثال بیت‌کوین‌های موجود در سایت سیلک‌رود که سایتی در دارک‌وب است) اما پس از بیت‌کوین، بیت‌کوین‌کش و مونرو به دلیل امنیت بیشترشان مورد استقبال بیشتری قرار گرفتند. برخی از تحلیلگران نیز می‌گویند یکی از دلایل افزایش قیمت بیت‌کوین و کاربردی شدن آن، استفاده از آن در دارک‌وب است. برخی دیگر نیز عقیده دارند که بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به گسترش دارک‌وب و اقدامات غیرقانونی کمک کرده است. به هر حال از هر تکنولوژی می‌توان استفاده‌های مثبت و منفی کرد، اما ارزهای دیجیتالی بنا بر ماهیتشان، مورد نظر دارک‌وب قرار گرفت که این اتفاق را می‌توان با اتم مقایسه کرد. برخی با انرژی اتمی موشک می‌سازند برخی نیز برای مصرف برق از آن استفاده می‌کنند.

اسرار زنده ماندن در بحران
اگر از طرفداران برنامه‌ی تلویزیونی Doomsday Prepper (برنامه‌ای درباره‌ی فنون بقا در شرایطی بحرانی حاد، م.) هستید، در دارک‌وب جایی به نام «شبکه‌ی هوش استراتژیک» با اطلاعات بسیار زیاد درباره‌ی چگونگی بقا در هر بحرانی وجود دارد، خواه در کشوری جنگ‌زده یا در هنگام شورش باشد.

جعل و تقلب در دارک‌وب
بر اساس گزارش سیکس‌گیل، یک سازمان امنیتی سایبری در اسرائیل، مجرمانی کشف شده‌اند که مدارک، گواهی و پاسپورت‌‌های جعلی می‌فروشند. هم‌چنین آدم‌ها هکرهایی را اجیر می‌کردند تا وارد سامانه‌های دانشگاهی شوند و نمره‌ها را تغییر دهند.

ساخته دولت آمریکا
حیرت‌انگیز است اما با این‌که تصور می‌شود Tor یک سیستم خصوصی باشد،‌ اما یاشا لوین، روزنامه‌نگار آمریکایی اسنادی یافته که دولت آمریکا را با تامین بودجه‌ی این پروژه در ارتباط می‌داند.

فروش اسپرم
دو مرد انگلیسی به جرم فروش غیرقانونی اسپرم‌شان در دارک‌وب دستگیر شدند. آن‌ها حدود ۳۳۰ هزار دلار پول به دست آوردند. این اسپرم بدون این‌که آزمایش‌های لازم برای اطمینان از عدم بیماری انجام ششود، به یک زوج بیچاره که سعی داشتند بچه‌دار شوند ارسال می‌شد.

قاچاق انسان و دارک‌وب
متاسفانه یکی از سیاه‌ترین بخش‌های دارک‌وب قاچاق انسان است. از انسان‌ها عکس‌هایی ناراحت‌کننده گرفته می‌شود و این افراد به کسی فروخته می‌شوند که بالاترین پیشنهاد را بدهد. مسئولان اظهار می‌کنند دارک‌وب تنها بخش کوچکی از قاچاق انسان است که در دنیا رخ می‌دهد.

فروش ارواح
با ترفندی عجیب‌تر، حتی روح کودکان نیز در دارک‌وب فروخته می‌شود. در تایلند و دیگر کشورهای شرقی، آدم‌ها باور دارند که اساتید وودو می‌توانند روح نوزادانی را که به‌طور عمدی یا غیرعمدی سقط شده‌اند، تسخیر، و وادار به انجام خواسته‌هایشان کنند. افرادی که این روح‌ها را می‌خرند از آن‌ها می‌خواهند کارهایی برایشان انجام دهند یا زندگی‌شان را بهتر کنند.

معدن بدافزار
در دارک‌وب شما بیش‌تر در معرض خطر حملات بدافزارها خواهید بود. لینک‌های بسیار زیادی که بدافزارها را مخفی کرده‌اند در کامپیوترتان دانلود خواهند شد. فقط یک کلیک اشتباه کافی است تا این اتفاق رخ بدهد.

تجارت اسلحه
با این‌که دور از انتظار نیست، اما هشداردهنده است که تجارت بین‌المللی اسلحه در دارک‌وب فعال است. آمریکا شناخته‌شده‌ترین کشور تولیدکننده‌ی اسلحه است که ۶۰ درصد تسلیحات جهان از آن‌جا می‌آید. ظاهرا اگر خوب جست‌وجو کنید می‌توانید هرچیزی، از کلاشینکف تا موشک‌انداز را در دارک‌وب پیدا کنید. همان‌طور که می‌دانید دارک‌وب محلی برای انجام کارهای خلاف و غیرقانونی است. شاید باور این مطلب برای شما کمی سخت باشد ولی ممکن است هم‌اکنون اطلاعات شخصی شما نیز در آنجا موجود باشد.
سالانه شرکت‌های بزرگی مانند Dunkin Donuts و Sprint و Dow Jones مورد حمله هکر‌ها قرار می گیرند و اطلاعات آنها در اختیار این هکرها قرار می گیرد و این اتفاق ترسناک است، زیرا نشان می دهد که اطلاعات خصوصی این شرکت‌ها می‌تواند به‌راحتی در دسترس دیگران قرار گیرد و هکر‌ها با گرفتن مبالغی، این اطلاعات را در دارک‌وب به فروش می‌رسانند. بازار فعلی حاکم بر دارک‌وب، چیزی شبیه همان وب‌سایت‌های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک است که روزانه از آن‌ها خرید می‌کنیم، با این تفاوت که دارک‌وب محفلی برای انجام کارهای غیرقانونی، نظیر خرید‌و‌فروش موادمخدر و سلاح گرم و حتی اطلاعات دزدیده‌شده به‌حساب می‌آید. فاش‌شدن اطلاعات شخصی می‌تواند عواقب بدی برای افراد به‌دنبال داشته باشد؛ درحالی‌که شمار زیادی از مردم چنین چیزی را قبول نمی‌کنند.
درواقع، سخت است به‌خود بقبولانیم که چگونه رخنه‌ای امنیتی که به افشای اطلاعات ده‌ها میلیون‌ آدم منجر می‌شود، می‌تواند روی شخص خاصی اثر بگذارد. در پی رخنه امنیتی که در یکی از این شرکت‌ها انجام شده بود، اطلاعات شخصی افراد با قیمت ۷۰ دلار به فروش رسیده بود و این اطلاعات شامل شماره‌ی تأمین اجتماعی،‌ شماره‌ی کارت اعتباری، تاریخ تولد و حتی آدرس منزل او بود که در دارک‌وب موجود بود. حتی میتوان در بعضی از این سایتها اطلاعات اشخاص را به‌گونهای پیدا کرد که حتی مختصات جغرافیایی مکان‌هایی که در آن حضور داشته نیز وجود دارد و این برای کاربران بسیار خطرناک است. افرادی که از این اطلاعات سوءاستفاده میکنند، میتوانند حتی با داده‌های قدیمی نیز از افراد اخاذی کنند زیرا این داده‌ها با اینکه قدیمی هستند ولی بسیار ارزشمند به‌حساب می‌آیند. درواقع، مجرمان می‌توانند با استفاده از داده‌های قدیمی، از عادت‌های شما باخبر شوند و برای مثال بفهمند کجا کار می‌کنید یا محل سکونت‌تان در کجا قرار دارد.

کارهایی که هرگز نباید در دارک‌وب انجام دهید
بازکردن وب‌سایت‌های مختوم به onion، با مرورگر و استفاده‌نکردن از TORوب‌سایت‌هایی مانند Tor۲Web و Onion۲web اجازه‌ی دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های onion را به‌راحتی روی مرورگرهایی مانند کروم فراهم می‌کنند. انجام این کار آدرس آی‌پی دستگاه را افشا خواهد کرد و هکرها به سیستم حمله خواهند کرد. برای اینکه طعمه‌ی هکرها نشوید، هنگام گشت‌زدن در دارک‌وب از مرورگر TOR استفاده کنید. نرم‌افزار TOR فعالیت‌ها و ارتباط‌ها را مخفی نگه می‌دارد و مطمئن است.

فعال کردن Macros و Scripts
فعال نگه داشتن Macros وScripts‌ها مانند جاوا اسکریپت می‌تواند بسیار خطرناک باشد مگر اینکه از اعتبار وب‌سایتی که می‌خواهید بازدید کنید کاملا آگاه باشید. برای مثال در هنگام بازدید از یوتیوب رویTOR از شما درخواست می‌شود که اسکریپت‌ها را فعال کنید تا بتوانید ویدئوهای موجود در آن را تماشا کنید. در این صورت فعال کردن اسکریپت خطرناک نیست زیرا شما می‌دانید در سایتی مورد اعتماد هستید که توسط شرکت گوگل هدایت می‌شود. از طرف دیگر اگر همین کار را زمانی که در سایت‌های onion هستید انجام دهید، ریسک امنیتی خود را بسیار بالا برده‌ و خود را با خطر مواجه کرده‌اید. زیرا این اسکریپت‌ها می‌توانند بدون آگاهی شما و به صورت خودکار هر چیزی را دانلود کرده و ویروس‌ها، تبلیغ‌افزارها یا هرگونه دیگر از بدافزارها را وارد سیستم شما کنند. زمانی که جستجوگر TOR را نصب می‌کنید Macros و Scripts به صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند، اما اگر مجبور شدید آنها را فعال کنید حتما فراموش نکنید که پس از استفاده، آن را به حالت قبل بازگردانید.

دانلود فایل از سایت‌های ناشناس دارک‌وب
این مورد شاید یکی از واضح‌ترین موارد امنیتی در هنگام جستجو در اینترنت به خصوص دارک‌وب باشد. اما اغلب کاربران به محض اینکه فایلی را پیدا می‌کنند آن را روی کامپیوتر خود دانلود می کنند. مهم نیست که این سایت چه چیزی را به شما پیشنهاد می‌کند. اگر اطمینان کامل به آن وب‌سایت ندارید چیزی را از آن دانلود نکنید. اما اگر مجبور به دانلود شدید، راهی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن از امنیت آن آگاه شوید و آن استفاده از ماشین‌های مجازی در حالت سندباکس برای تست آن فایل است. در این صورت می‌توانید ابتدا فایل را در این محیط مجازی تست کنید تا کامپیوتر شما از خطرات احتمالی دور بماند. دانلود فایل از وب‌سایت‌های ناشناس Dark Web می‌تواند خطرآفرین باشد.

خرید کالا یا خدمات از بازارهای دارک‌نت
خرید از بازارهای دارک‌نت به احتمال زیاد شما را با دردسرهایی مواجه کند. زیرا افراد و سازمان‌ها در این فضا ناشناس هستند و شما نمی‌توانید از صحت عملکرد آنها مطلع شوید و هیچ مقام و گروه معتبری هم وجود ندارد که آنها را تایید نماید. پس ممکن است که پس از خرید نتوانید فروشنده را هرگز پیدا کنید و چیزی به‌عنوان خدمات پس از فروش و گارانتی در این محیط وجود ندارد. همچنین اغلب دارک‌وب‌ها از بیت‌کوین برای انتقال وجه استفاده می‌کنند که آن هم ارزی غیرقابل‌ردیابی است و ماهیت پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده هرگز مشخص نمی‌شود.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••