پل خواجو در روزهای نوروز 98+تصاویر

پل خواجو به خاطر معماری و تزئینات کاشی‌کاری آن از دیگر پلهای زاینده رود مشهورتر است. این پل که در دوران صفوی یکی از زیباترین پلهای جهان به شمار می‌رفت، بیشتر به منزله سد و بند بوده‌است. در میانه پل خواجو، ساختمانی مخصوص، که به بیگلربیگی شهرت دارد بنا شده‌است که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ایجاد شده بود و هم‌اکنون نیز وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است.

 این پل که به سبب قرار گرفتن در محله خواجو به پل خواجو معروف است، ۱۳۳ متر درازا و ۱۲ متر پهنا و ۲۴ دهانه دارد و در گوشه‌های ضلع شرقی آن دو شیرسنگی وجود دارد که ظاهراً نماد سپاهیان بختیاری، محافظ اصفهان و زاینده رود هستند.

خواجو یکی از پل‌هایی است که در تنظیم جریان آب در رودخانه به دلیل وجود دروازه بند یا دریچه در زیر قوس‌هایش نقش داشته‌است. هنگامی که دریچه‌های سد بسته می‌شده‌است، سطح آب در پشت پل بالا آمده سبب تسهیل آبیاری باغ‌های بسیاری در طول بالادست این پل می‌شده‌است.

نحوه مرمت این پل مورد انتقاد بسیار قرار گرفته ‌است چرا که در سال ۱۳۸۸ با زیرپا گذاشتن اصل حفظ اصالت و سندیت طرح و ماده تشکیل‌دهنده اثر و تعویض سنگ‌های قدیمی پله‌ها با سنگ‌های جدید، به اصلیت این بنای اصیل ایرانی آسیب زدند.

با توجه به بستن آب زاینده رود در طی سال، در حال حاضر از ۲۹ اسفند به مناسبت ایام نوروز، زاینده‌رود جاری شده و موج شادی را به مردم اصفهان و گردشگران هدیه کرده است.

اخبار مرتبط

میهمانان نوروزی در سواحل مازندران + تصاویر

0 نظر

ارسال نظر

capcha