اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۱۶:۴۰
حسن روحانی:

ملت بزرگ ایران بر آرمان‌های خود ایستادگی خواهد کرد

روحانی در مراسم کتاب سال گفت: دشمنان بدانند که ملت بزرگ ایران بر آرمان‌های خود ایستادگی خواهد کرد و اگر بخواهید ایران را به ۴۰سال قبل برگردانید این ارتجاع امکان‌پذیر نیست.

ملت بزرگ ایران بر آرمان‌های خود ایستادگی خواهد کرد

به گزارش سراج24، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر سه‌شنبه در مراسم سی و ششمین جایزه کتاب سال و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی انقلاب اعلامیه، نوشتار، کلام، کتاب و فرهنگ بود، افزود: با یک نوار کاست به جنگ همه رسانه‌های قدرتمند شاه رفتیم و یک نوار کاست امام خمینی(ره) بود که از نجف یا پاریس ملتی را به‌حرکت در می‌آورد.

روحانی با بیان اینکه "فکر نمی‌کنم در تاریخ نهضت‌ها و انقلاب‌های جهان، رهبری تا این حد محبوب سراغ داشته باشیم که با یک فرمان، مصاحبه، سخنرانی و دعوت، همه ملت را به خیابان‌ها بکشاند"، خاطرنشان کرد: این چه قدرت بزرگی بود که 36 میلیون نفر در ایران را با یک سخنرانی، اعلامیه، فریاد و ندا به خیابان‌ها می‌کشید و مردم از رژیم تا دندان مسلح هیچ هراسی نداشتند؛ رژیمی که از قدرت مادی و ظاهری، با مردان و ملت انقلابی آن زمان قابل مقایسه نبود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه قدرت‌های سیاسی دنیا بدون استثناء پشت سر رژیم دیکتاتور گذشته بودند، ادامه داد: ملت بدون سلاح و با دستی خالی بود اما با روحی بلند و امیدواری به پایان راه پیروزمند خود، در برابر همه قدرت‌ها ایستادگی کرد.

 روحانی تأکید کرد: پیروزی ملت ما پیروزی نور بر ظلمت بود.

رئیس جمهور با ابراز اینکه وصفی که قرآن راجع به خود دارد، کتابی است که با تابش نور، ظلمت‌ها را کنار می‌زند، اظهار داشت: این وصف کتاب واقعی و مفید در جامعه است که اگر هر کتاب، ظلمتی را عقب راند، راه نور را نشان داد و مسیر را برای ما هموار کرد، توصیف یک کتاب واقعی است چرا که در تاریکی قدم گذاشتن با سرعت، دقت و مواجه نشدن با موانع امکان‌پذیر نیست.

روحانی ادامه داد: نور است که راه و طریق واقعی را به ما نشان می‌دهد و خطرات را بازگو می‌کند؛ مسیری کوتاه و بی‌خطر معنای واقعی کتاب است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نویسندگان، اندیشمندان و فرهیختگان در برابر همه مردم و کسانی که از اندیشه و کتاب آنها استفاده می‌کنند در سایه افتخاری که برای جامعه می‌آفرینند، وامی بزرگ بر دوش همگان دارند،‌ گفت: کتاب چیزی جز بازگویی اندیشه نیست و اندیشه با کتابت جاودانه می‌شود، هر آنچه از تاریخ، ‌اندیشه و مسیر قرون گذشته داریم، تقریباً منحصر به کتاب است.

روحانی با ابراز اینکه البته آثار تمدنی دیگری نیز وجود دارد، اما آنچه به‌زیبایی واقعیت را بازگو می‌کند، نوشته صاحب‌نظران در گذشته است، تأکید کرد: آثار شعرا و نویسندگان در قرون مختلف، از طریق کتاب به نسل کنونی منتقل شده و از این مسیر می‌توانیم دریابیم که آنان چه گفتند و چگونه می‌اندیشیدند و راه، تمدن و تاریخ گذشته چگونه بوده است.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه "امروزه با کمک سنگ‌نوشته‌ها و کتابت که در چندین هزار سال قبل مشاهده و معنا می‌کنیم، درباره آن دوران اطلاعات کسب می‌کنیم"، اضافه کرد: درب ورودی مسجد شیان در چین سنگ‌نوشته‌ای مربوط به یک‌هزار سال قبل وجود دارد که به‌زبان فارسی نحوه وضو گرفتن، اوقات نماز و نماز خواندن حجّاری شده است و از طریق کتابت به‌راحتی می‌توان به فرهنگ، پیام و حضور ایرانیان در هزاران سال قبل، متصل شد و این اثر و حاصل جاودانه کتاب برای جامعه است.

روحانی با تأکید به اینکه "امروز در عصری هستیم که کتاب باید به سؤالات مربوط به تاریخ، جغرافیا، آسمان‌ها، کهکشان‌ها، شیوه زندگی، اخلاق، دین و عرفان پاسخ دهد"، گفت: در یک زمان نوشتن کتابی در جای خود ارزشمند است، اما به سؤالات و شبهات روز پاسخ نمی‌دهد و راهی نداریم که جلوی این شبهه‌ها گرفته شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر همه قلم‌های عالم را بشکنند و زبان‌ها بریده شود، با همان اشاره هم شبهه ایجاد می‌شود و با هیچ سانسور و فیلتری قابل مبارزه نیست.

روحانی با تأکید بر اینکه "در برابر سؤال باید پاسخ دهیم و با امر و نهی و فیلتر، سؤال و شبهه مردم رفع نمی‌شود"، تصریح کرد: دوران انسداد گذشته و اگر هم نگذشته باشد، در دنیای امروز مشکلات را حل نمی‌کند و باید بر مبنای عقل، دانش، کتاب و گفتگو حرکت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید "به بهترین شیوه و دلسوزی عقل، خرد، حکمت و با موعظه با مردم سخن بگو"، ادامه داد: حتی سخن گفتن ما با سایر ادیان، جدال احسن می‌خواهد. قرآن از یهودی، نصاری و زرتشتی، با تعبیری زیبا به‌نام اهل کتاب یاد می‌کند و این افتخاری است که همه ادیان ابراهیمی دارای کتاب هستند و خداوند آنها را به‌عنوان اهل کتاب می‌شناسد.

روحانی با تأکید بر اینکه خداوند می‌گوید "با ملت‌ها و امت‌های دیگر با بهترین شیوه، زبان، قلم، سخن بگو و مفاهمه و بحث و جدال احسن داشته باشید"، گفت: پس راه این است که با بیان احسن و زیباترین شیوه به سؤال و شبهات مردم پاسخ داده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید جامعه گفتگو بسازیم و همه با هم حرف بزنیم و اگر علاقه به جناح و حزب داریم با رقیب سخن بگوییم و جنگ نکنیم چرا که ما اهل جدال احسن هستیم و به‌دنبال نزاع نیستیم.

روحانی با بیان اینکه "ما اهل رویارویی ناصحیح و غیراخلاقی با یکدیگر نیستیم"، اظهار داشت: وقتی بعد از 40 سال که دوران پختگی، بلوغ و آبدیدگی است، درباره یک لایحه و یا قانونی می‌خواهیم با یکدیگر صحبت کنیم، چرا این‌گونه باید با هم حرف بزنیم؟

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اختلاف نظر و سلیقه، هیچ‌گونه اشکالی ندارد، گفت: باید با بیان واضح، مؤدبانه و اخلاقی، همه با هم سخن بگوییم و پیام کتاب این است که با استدلال، دلیل، برهان و به بهترین شکل با هم حرف بزنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: کتابی می‌تواند مؤثر و مفید باشد که اولاً از پیام نو و جدیدی برخوردار باشد و ثانیاً شکل و فرم زیبا و شکیلی داشته باشد. باید توجه داشت که تنها فهم و اندیشه درست کافی نیست، باید بتوان این اندیشه را با زبان و قالب صحیح و درست بیان کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: خداوند زمانی که به حضرت آدم(ع)، علم را آموخت به‌گونه‌ای این کار را انجام داد که حضرت آدم(ع) بتواند آن را برای فرشتگان بیان کند، لذا باید درست بیندیشیم و بتوانیم آن را در قالب درست برای نسل امروز جامعه بیان کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز جامعه به اندیشمندان، دانشمندان، ‌صاحبان قلم و کتاب بیش از دیروز نیاز دارد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی را با کتاب و قلم به پیروزی رساندیم و حتماً می‌توانیم آن را با فرهنگ و کتاب حفظ کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنهایی هم که می‌خواهند ملت ایران را زمین بزنند، اگرچه با فشار و حرف‌های اقتصادی شروع کردند، اما نهایتاً از لحاظ فرهنگی می‌خواهند مردم را به شکست بکشانند، اما باید توجه داشت که چنانچه روحیه و ایستادگی وجود داشته باشد حتی اگر شدیدترین حملات اقتصادی و نظامی هم باشد، حتماً دشمنان موفق نخواهند شد و ملتی را که از روحیه، ایمان و رشادت برخوردار است، نمی‌توان شکست داد و این موضوعی است که در 8 سال دفاع مقدس آن را تجربه کردیم و دنیا نتوانست رزمندگان ما را در میدان جنگ زمینگیر کند و توانستیم در جنگ 8ساله در برابر انواع سلاح‌های دشمنان با دستان خالی به پیروزی برسیم.

روحانی خطاب به اصحاب قلم و اندیشه، گفت: شما صاحبان قلم باید به نسل جوان بگویید که چگونه توانستیم با روحیه ایمان، قدرت، وحدت و بدون امید به دیگران در مقابل دشمنان به پیروزی برسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی، شوروی سابق از فروش قطعات تسلیحاتی که قبلاً از آنها خریداری کرده بودیم، امتناع می‌ورزید و در مقابل مدرن‌ترین هواپیماها را به صدام تحویل می‌داد و در این عرصه، اروپا، آمریکا و ارتجاع عرب نیز کنار صدام حضور داشتند و همه امکانات و تسلیحات را در اختیار او قرار داده و در مقابل ما را در حصر کامل قرار داده بودند، اما به‌رغم همه این اقدامات نتوانستند پیروز شوند، چون از روحیه ایمان، اعتقاد و امید برخوردار بودیم.

روحانی تصریح کرد: تا روزی که چراغ امید می‌تابد، ظلمت نمی‌تواند ما را گمراه کند، لذا باید روحیه امید به آینده و ایمان و برخورداری از روح بلند را در خود تقویت کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به امتناع آمریکا از حضور 4 اندیشمند آمریکایی در ایران برای دریافت جایزه کتاب سال، اظهار داشت: اگر آمریکا ادعا می‌کند که نسبت به ملت و فرهنگ ایرانی هیچ قصد سوئی ندارد، پس چرا برای حضور 4 اندیشمند آمریکایی در ایران جهت دریافت جایزه کتاب سال ممانعت ایجاد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که تحریم‌های دولت آمریکا در برابر علم، ‌دانشمندان و قلم است و می‌خواهد قلم‌ها را بشکند و با افکار و تمدن دنیای امروز در حال مبارزه است. آمریکایی‌ها  با ملت‌های منطقه در حال مبارزه بوده و با زبان سخیف و غیردیپلماتیک سخن می‌گویند.

روحانی خطاب به آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: در سخنانی غیرقابل قبول چنین اعلام می‌کنید که در عراق می‌مانید نه برای مبارزه با تروریسم و نه برای تأمین امنیت مردم عراق، بلکه در آنجا می‌مانید تا مراقب ایران باشید! این منطقی است که هیچ عراقی و ایرانی و هیچ فردی در جهان آن را نمی‌پذیرد، چرا که به‌صراحت اعلام می‌کنید که می‌خواهید از خاک عراق برای جاسوسی علیه همسایه آن بهره ببرید و حضورتان در افغانستان و منطقه دقیقاً برای مراقبت از قدرت ایران، روسیه و یا چین است و این با هیچ منطقی سازگار نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز باید با کتاب و منطق به دشمنان پاسخ بدهیم و انقلاب را با قلم و استدلال تضمین کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه هر جنگی دشواری و مشکلاتی به‌دنبال خود دارد و جنگ اقتصادی هم از این موضوع مستثنی نیست، ‌اظهار داشت: دشمنان بدانند که ملت بزرگ ایران بر آرمان‌های خود ایستادگی خواهد کرد و اگر بخواهید ایران را به 40 سال قبل برگردانید این ارتجاع امکان‌پذیر نیست و ایران به دوره سلطه آمریکا بر نخواهد گشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: بدانید که ایران به روزی که شما بر اقتصاد، فرهنگ، رادیو و تلویزیون، نیروی انتظامی و گمرکات این کشور، حکومت می‌کردید و تصور داشتید که ایران ابزاری در اختیار شماست که بر آن فرمان برانید، برنخواهد گشت و آن دوران سپری شده است.

روحانی همچنین گفت: هرگز نمی‌توانید ملت ایران را به عقب برگردانید و این ملت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند و همه آمار و ارقام 40 سال گذشته نیز حاکی از آن است که این مسیر درست بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص افزایش فعالیت بانوان در عرصه نویسندگی و کتاب، گفت: براساس این گزارش در آغاز انقلاب اسلامی یعنی سال 58 سهم زنان میان نویسندگان کشورمان تنها 4 درصد بود که امروز این سهم به 32 درصد افزایش یافته است و در حوزه داستان‌نویسی نیز در آن دوران فعالیت آقایان نسبت به بانوان 30 برابر بود و امروز این آمار تقریباً برابر است.

روحانی افزود: آنهایی که می‌گویند اسلام ضد حقوق زنان است پس چرا پس از انقلاب اسلامی، حضور زنان در همه زمینه‌ها با پیشرفت مواجه بوده است؟ در اوایل انقلاب دختران حضور بسیار اندکی در دانشگاه و حتی دبیرستان داشتند، اما امروز آمار حضور دختران در دانشگاه‌ها همتراز و بعضاً بیشتر از آقایان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز علی‌رغم سختی‌هایی که به ملت ایران تحمیل شده است، وحدت، یکپارچگی، امید و نشاط بیش از گذشته است و به‌فضل الهی از سختی‌ها نیز عبور خواهیم کرد.

روحانی گفت: دشمنان می‌خواستند چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را نبینیم و آنها تصور می‌کردند که در این روزها در تهران پایکوبی خواهند کرد و ملت ایران را به‌زانو در می‌آورند، اما امروز به‌رغم خواست دشمنان در سراسر کشور نشاط و شادمانی حاکم است و هر روز صدها پروژه کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور افتتاح می‌شود.

رئیس جمهور کتاب و نوشتار را مسیر پیروزی توصیف کرد و گفت: البته مهم نیست که نوشتار روی کاغذ و یا در صفحه دیجیتالی باشد، ضمن اینکه هنوز کتاب کاغذی سند و مرجع محسوب می‌شود و همگان برای بررسی صحت یک موضوع به کتاب مراجعه می‌کنند، لذا کتاب، قلم و اندیشه همچنان از جایگاه والایی برخوردار است.

روحانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی، تعالی، فرهنگ و اندیشه خود را با قوت ادامه خواهد داد و پیروزی نهایی از آن ما خواهد بود.

رئیس‌ جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با درود به بزرگترین بانوی تاریخ حضرت صدیقه کبری(ع)، گفت: یکی از آثار جاودانه آن بانوی بزرگ کتاب صحیفه بود که به‌عنوان یادگار و میراثی گرانقدر در اختیار امامان معصوم(ع) قرار گرفت.

روحانی ادامه داد: در روایات آمده است که همه این کتاب به‌خط مولای متقیان علی(ع) و به‌املای فاطمه اطهر(ع) بوده است که این نشانگر آن است که در اسلام زنان کنار مردان می‌توانند به بالاترین مقام و عظمت علمی دست یابند.

رئیس جمهور همچنین با درود و سلام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همه شهیدان انقلاب اسلامی، ‌دفاع مقدس و خلف صالح ایشان، از حضور در جمع صاحب‌نظران، اهل قلم، نویسندگان و اصحاب فرهنگ در ایام جشن‌های 40سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد.

همچنین روحانی در ابتدای این مراسم از آثار برگزیدگان داخلی و خارجی در بخش‌های ترجمه، تحقیق و تألیف، با اهدای لوح تقدیر و تندیس قدردانی کرد.

 در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد، بیست اثر پدیدآورندگان داخلی و بین‌المللی به‌عنوان برگزیده و 41 عنوان کتاب نیز شایسته قدردانی شناخته شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••