به گزارش سراج24، در حالی که معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد را قانونی عنوان میکند، رئیس کمیسیون حملونقل شورا این اقدام را غیرقانونی میداند. بیش از ۹ ماه از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران میگذرد. قرار بود بعد از اجرای طرح در صورتی که نتیجه مطلوب بود، تصمیمگیریهای درباره محدوده زوج و فرد شود. چندی پیش محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از حذف محدوده زوج و فرد در تهران خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار بر این بود که در صورت موفقیتآمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد، بنابراین سال آینده این طرح حذف میشود. در این میان مدتی است برای برخی شهروندان پیامک ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد ارسال و تاکید میشود از آنها عوارض کسر خواهد شد.
دریافت عوارض غیرقانونی است
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر گفته است: «معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام میکند باید از طرح زوج و فرد نیز عوارض بگیریم که این موضوع غیرقانونی است و باید هرچه سریعتر تکلیف آن روشن شود یا اینکه زوج و فرد به محدوده طرح ترافیک اضافه شود». وی اظهار داشت: به طور معمول اجرای طرح زوج و فرد در زمانی اتفاق میافتد که در شرایط بحرانی از نظر آلودگی هوا باشیم. اگر طرح زوج و فرد به یک طرح دائمی در شهر تهران تبدیل شود، قطعا جواب نمیدهد و شکست خواهد خورد، چرا که مردم راه و روش لازم را پیدا میکنند و این طرح را دور خواهند زد و به عنوان مثال با خرید 2 ماشین و 2 پلاک متفاوت در طرح زوج و فرد حضور خواهند یافت.
اخذ عوارض قانونی است
در حالی که رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکید دارد اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است، محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره اظهار داشت: اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج و فرد تردد کند، باید عوارض پرداخت کند؛ این کار قانونی است و شورا در این باره مصوبه دارد.
وی افزود: در ماده 8 مصوبه شورا ذکر شده که شهرداری باید نسبت به وصول عوارض خود اقدام کند و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: برای روشن شدن موضوع نامه رسمی به شورای شهر نوشتهایم که بر اساس مصوبه شورا عوارض دریافت میشود و اگر نظر شورا غیر از این است اعلام کند. به گفته پورسیدآقایی، رئیس شورای شهر به کمیته حقوقی شورا این موضوع را ارجاع داد و آنها بعد از بررسی اعلام کردند گرفتن عوارض زوج و فرد طبق مصوبه است و خلاف قانون نیست.
بیاطلاعی شوراییها!
این در حالی است که برخی اعضای شورای شهر از اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد اظهار بیاطلاعی کردند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مباحث مطرح شده درباره اخذ عوارض برای ورود به طرح زوج و فرد اظهار داشت: این موضوع چندی پیش از سوی مدیران حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد و ما پیش از این اطلاعی از این طرح نداشتیم. وی تصریح کرد: پس از مطرح شدن طرح اشاره شده و واکنشها نسبت به آن قرار بر این شد طرح در کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد و در نهایت تصمیمگیری شود. رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری تلاش میکند اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهد، گفت: در همین زمینه اجرای طرحهای جدید در دستور کار قرار دارد که به مرور انجام خواهد شد. آنچه در این میان نباید از نظر دور داشت فلسفه اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد است که کاهش ترافیک و آلودگی هوا بود.
عوارض در زوج و فرد نداریم
علاوه بر این سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور هم درباره اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد گفته است: «عوارضی کردن یک محدودیت کار درستی نیست، وقتی محدودیتی برای تردد اعمال میشود کار درستی نیست که ما با پرداخت عوارض وارد این محدوده شویم، بلکه باید ممنوعیت تردد وجود داشته باشد و تنها خودروهای امدادی، انتظامی و خودروهای ساکنان آن منطقه امکان ورود به آن محدوده را پیدا کنند». وی خاطرنشان کرد: محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد یک محدودیت ترافیکی است و نمیتوان محدودیت را پولی کرد، بلکه باید با جریمه و اعمال قانون مانع ورود غیرقانونی به این محدوده شد تا هدف اصلی طرح اجرایی شود.
همانطور که اظهارات صورت گرفته پیرامون پولی شدن محدوده زوج و فرد نشان میدهد، تناقض زیادی در تفکرات مدیران شهری وجود دارد. ۲۵ دی ماه سال جاری اعضای شورای ترافیک شهر تهران در جلسهای با تأیید عدم کارایی شیوه فعلی کنترل محدوده زوج و فرد به کمیته کارشناسی این شورا مأموریت دادند نظرات خود را اعلام کند. پس از گذشت ۱۰ روز، قرار است جلسهای در شورای عالی ترافیک برگزار و درباره اخذ عوارض در طرح زوج و فرد تصمیمگیری شود.
کاهش اثربخشی طرح زوج و فرد
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران درباره طرح ترافیک گفت: به طور طبیعی طرح زوج یا فرد نسبت به ابتدای شروع آن که به سال 84 بازمیگردد، اثربخشیاش کاهش یافته است. سردار محمدرضا مهماندار درباره طرح ترافیک گفت: به طور طبیعی طرح زوج یا فرد نسبت به ابتدای شروع که به سال 84 بازمیگردد، اثربخشی آن کاهش یافته است. وی افزود: سال 84، تعداد 2میلیون خودرو در سطح شهر تهران در حال تردد بودند و همه روزه یک میلیون «معادل 50 درصد» آن اجازه ورود به محدوده را داشتند. مهماندار گفت: در حال حاضر اگر صرفا پلاک خودروهای شهر تهران را در نظر بگیریم، حدود 4 میلیون پلاک تهران در سامانه شمارهگذاری ثبت شده است که طبعاً ما شاهد افزایش نسبی حجم ترافیک و آلودگی ناشی از آن هستیم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، راه برونرفت از موضوع آلودگی هوا و کاهش حجم ترافیک محدوده زوج یا فرد، تغییر در مدیریت این محدوده است. در این شرایط اگر بخواهیم به مردم فشار اقتصادی نیاوریم و طرحهای غیرپولی ورود به این محدوده را دنبال کنیم، به نظر میرسد تقسیمبندی پلاکهای خودروها به 3 دسته به نحوی که از 6 روز هفته هر کدام از این دستهها قادر به استفاده و تردد در 2 روز هفته باشند، راهکار مناسبتری برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است. وی گفت: طرح پیشنهادی در مقایسه با طرح موجود بهرغم اینکه حجم ورودی را از50 درصد به 33 درصد کاهش میدهد؛ در تعداد روزهای مجاز برای تردد تفاوت چندانی ندارد، چرا که در حال حاضر با توجه به اینکه در روز پنجشنبه طرح اعمال نمیشود دارندگان پلاکهای فرد، 2 روز در هفته مجاز به تردد در محدوده هستند.
انتهای پیام/