وزیر آموزش و پرورش:

سبد یادگیری آموزش و پرورش از نیازهای دانش‌‌آموزان خالی است

سبد یادگیری آموزش و پرورش از نیازهای دانش‌‌آموزان خالی است

به گزارش سراج24، مراسم تکریم حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس جدید این سازمان در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س)، خطاب به کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: اگر تنها مأموریت آموزش و پرورش را فراهم کردن شرایط یادگیری برای بچه‌ها تلقی کنیم، شما معماران این یادگیری هستید که فرایند یادگیری، حجم و چگالی محتوا را تعیین می‌کنید و روش محتوا را مشخص می‌کنید.

وی ادامه داد: بنابراین محیط اجزای یادگیری در این سازمان رقم می‌خورد و در مدارس در قالب فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به اجرا در می‌آید؛ اینکه بچه‌ها چه مفاهیمی و با چه حجم و میزانی را باید در دوران مدرسه‌ بیاموزند و تمرین کنند و اینکه این مفاهیم را با چه روشی بیاموزند، توسط این سازمان مشخص می‌شود.

بطحایی اضافه کرد: آیا بچه‌های ما آن مفاهیمی که امروز در قالب برنامه درسی، آموزشی و پرورش می‌آموزند، همین‌ها را باید بیاموزند و آیا دستخوش تغییر نباید بشود؟؛ آیا باید حجم و چگالی محتوایی که می‌آموزند، همین باشد و روشی که در مدارس در قالب برنامه‌های درسی به اجرا در می‌آید، باید همین باشد؟

وی ادامه داد: در یک جلسه‌ای چند روز پیش آقای تورانی به من یادآوری کرد «در جامعه و سیاست‌گذاران آموزشی همواره عنوان می‌شود به ذات و ماهیت مفاهیم، چگالی و روش بیش از آنچه در عمل اجرا می‌شود، توجه می‌کنیم؛ آیا بچه‌ها آن چیزی را که در کتاب ریاضی دبیرستان می‌خوانند آیا باید همین را بخوانند؟ مثلا مشتق را باید با این حجم و روش بخوانند».

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سؤال «آیا در حوزه اجرا به همان نحو که پیش‌بینی شده است، برنامه‌ها اجرا می‌شود؟»، گفت: آیا امروز نیاز فرزندان ما و دانش‌آموزان همان نیاز ۱۵، ۲۰ سال پیش است؟؛ به نظر می‌رسد بخش عمده سبد یادگیری از محتوایی پر شده  است که باید جای خود را به مهارت‌های دیگری در این عرصه بدهد؛ به نظر می‌رسد دانش‌آموزان به نیازهای جدیدتری در زندگی فردی و اجتماعی خود احتیاج دارند که ما در سبد یادگیری جای کافی برای آن نیازها و مهارت‌ها نگذاشتیم.

وی با طرح این پرسش که «آیا وقت آن نیست که آن چیزی که در کتاب فیزیک‌، ریاضیات، حتی در ادبیات و علوم انسانی آموزش می‌دهیم، انطباق با نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان داشته باشد؟»، اظهار کرد: آیا وقت آن نیست که بخشی از محتوای دروس تغییر کرده و با نیازهای دانش‌‌آموزان منطبق شود؟ به نظر می‌رسد برنامه درسی باید با این نیازها خود را تطبیق دهد؛ فرایند برنامه درسی کند است و بچه‌ها در مدرسه چیزی می‌آموزند که در بیرون از مدرسه کمتر به آن نیاز دارند البته این مطلق نیست.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

به کارگیری بخاری غیرایمن در 140 هزار کلاس درس

رتبه بندی فرهنگیان/ اجرای طرح به سال ۹۸ می‌رسد؟

امکان لو رفتن سؤالات امتحان نهائی وجود ندارد

0 نظر

ارسال نظر

capcha