اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۱۲:۲۰

ایران در رسانه‌های جهان عرب

اعزام ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران به اقیانوس اطلس برای اولین بار، تهدیدهای وزیر خارجه آمریکا و ادعاهایش علیه ایران و ادعای حفر تونل در صنعاء با کمک ایران از جمله عناوینی بود که در رسانه‌های عربی مطرح شده است.

 ایران در رسانه‌های جهان عرب

به گزارش سراج24، رسانه‌های عربی در پوشش خبرهای مربوط به ایران از زاویه نگاه و رویکرد خاص خود به آن پرداختند که در این میان رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آن به خبرسازی و جوسازی خود علیه کشورمان ادامه دادند.

روزنامه رای الیوم

روزنامه‌ فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» به سردبیری عبدالباری عطوان چاپ لندن در خبری به آغاز ماموریت ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس اشاره کرد و در تیتری نوشت کشتی‌های ایرانی ماموریت خود در اقیانوس اطلس در ماه مارس در سایه تنش میان تهران و واشنگتن در پی استقرار ناو هواپیمابر آمریکا در آب‌های خلیج(فارس) آغاز کردند.

این روزنامه که از واژه مجعول خلیج ع ر ب ی برای خلیج فارس استفاده کرد، اظهارات امیر دریادار تورج حسن مقدم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داده است.

رای الیوم تلاش کرده است تا این ماموریت ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران را رنگ و بوی سیاسی بدهد و با اقدام اخیر آمریکا در وارد کردن ناوهواپیمابر خود به خلیج فارس مرتبط بداند.

این روزنامه به اظهارات چندی پیش امیر دریادار حبیب الله سیاری اشاره کرد و نوشت حبیب الله سیاری گفته بود که همانطور که نیروی دریایی آمریکا اجازه دارد در آب‌های بین‌المللی نزدیک ایران حرکت کند،‌نیروی دریایی ایران هم می‌تواند و اجازه دارد در اقیانوس اطلس و نزدیک آب‌‌های آمریکا فعالیت کند.

رای الیوم با اشاره به ویژگی‌های متمایز و قابل توجه ناوشکن سهند نوشت جانشین فرمانده نیروی دریایی(ارتش) ایران گفته است که حدود 59 فروند کشتی جنگی در حال حاضر در خلیج عدن برای تضمین منافع تهران در اقیانوس هند فعالیت می‌کنند.

الاخبار لبنان

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی به سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به ترکیه و فلسطین اشغالی اشاره کرد و نوشت بولتون برای انجام هماهنگی درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه به تل‌آویو و آنکارا سفر می‌کند.

این روزنامه افزود دولت آمریکا برای هماهنگی با همپیمانانش در آنکارا و تل‌آویو درباره عقب‌نشینی خود از سوریه تلاش می‌کند. تصمیم غافلگیرکننده آمریکا مبنی بر عقب‌نشینی کامل از سوریه، تمام طرف‌های درگیر جنگ سوریه را شوکه کرده است، به طوری که همگان در طرح‌ها و ارزیابی‌های خود در خصوص پرونده سوریه بازنگری کرده‌اند به ویژه ترک‌ها و دشمن اسرائیلی که به حضور آمریکا در سوریه به عنوان پوشش و حامی فعالیت‌های نظامی و سیاسی خود علیه ایران و همپیمانانش نیاز دارد.

جان بولتون در توئیت خود نوشته است با شرکا و همپیمانان درباره نحوه کار بر روی جلوگیری از بازگشت گروه داعش و مبارزه با رفتار ایران در منطقه رایزنی خواهد کرد.
 

الحیات عربستان

روزنامه سعودی الحیات در مطلبی به موضوع یمن پرداخت و نوشت دور دوم رایزنی‌ها در حالی پایان می‌یابد که حوثی‌ها اجرای تعهدات خود را رد می‌کنند.

این روزنامه در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی از نقض مستمر توافق استکهلم از سوی ائتلاف سعودی و  اماراتی به سبب تجاوزات مستمر آنها به بندر الحدیده و مناطق مختلف آن نوشت کمیته هماهنگی جابجایی نیروها دور دوم نشست‌های خود را در الحدیده به ریاست پاتریک کامرت هلندی در سایه مخالفت شبه‌نظامیان حوثی با  اجرای تعهداتشان در اجرای توافق استکهلم مبنی بر واگذاری بنادر الحدیده و عقب نشینی از شهر پایان داد.

این روزنامه سعودی از واژه توهین آمیز «شبه نظامیان»‌برای جنبش مردمی انصارالله یمن استفاده کرده و به نقل از رژیم‌های سعودی و امارات و دولت مزدور آنها یعنی دولت فراری عبدربه منصور هادی مدعی شد که شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران هستند و به اجرای توافق آتش‌بس در الحدیده پایبند نیستند.

الحیات همچنین در تحلیلی به قلم یکی از نویسندگان خود به نام عبدالوهاب بدرخان در تیتری با عنوان عادی‌سازی روابط اعراب با نظام اسد، باید‌ها و نبایدها پرداخته و نوشته است آیا عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، حرکت قطار عادی‌سازی روابط با دمشق را تکمیل کرده و اگر این طور راست، آیا عقب‌نشینی، در عمل شرایط مناسبی را برای پر کردن خلاء این خروج(آمریکایی‌ها) و ایجاد توازن با ترکیه و ایران فراهم کرده است؟ در مقابل آیا توسعه روابط با روسیه به حدی از اطمینان بخشی و تضمین‌هایی درباره امکان کنترل نقش ایران و ترکیه رسیده است؟

در این تحلیل ادعا شده است که نظام سوریه در تماس‌هایش با کشورهای عربی تعهد داده است که قادر به خارج کردن ایران از سوریه است و اعراب فقط باید تجربه کنند تا خود آن را ببینند.   این روزنامه سعودی در تحلیل خود مدعی دادن تابعیت سوری به هزاران ایرانی، افغانستانی، پاکستانی، عراقی و دیگران برای سکونت در آن چیزی شده است که به زعم این روزنامه سعودی، مساکن اشغال شده خوانده شده است. این  ادعا در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به درخواست رسمی دولت قانونی سوریه به کمک این کشور در نبرد با تروریسم تکفیری مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عرب و در راس آنها رژیم سعودی رفت.

المستقبل لبنان

روزنامه المستقبل ارگان جریان المستقبل به ریاست سعدالحریری در تیتری با عنوان «واشنگتن به ایران هشدار داد، هرگز در قبال موشک‌های بالستیک سکوت نخواهیم کرد» به  تبلیغ و ترویج تهدیدهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت ایالات متحده آمریکا به ایران درباره ادامه پرتاب موشک‌های فضایی هشدار داد و از این کشور خواست تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را در صورتی که می‌خواهد از انزوای بیشتر اجتناب کند، متوقف کند.  المستقبل افزود ایالات متحده آمریکا در آگوست و نوامبر گذشته، دو بسته شدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران تحمیل کرد که بخش‌های نفت، هواپیمایی، صنعت و نظام ارزی را هدف قرار داده است. این رسانه وابسته به جریان المستقبل با اشاره به اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در می 2018 از توافق هسته‌ای با ایران(برجام) خارج شد، ادعا کرد این اقدام پس از آن صورت گرفت که تهران از درآمدهای این توافق در راستای تامین مالی فعالیت‌های موشکی و تسلیح شبه‌نظامیان تروریستی در منطقه خاورمیانه سوء استفاده کرد.

المستقبل همچنین خبر ادعایی دیگری را با عنوان « تحت نظارت ایران و حزب‌الله، حوثی‌ها تونل‌هایی در صنعاء حفر می‌کنند» منتشر و  ادعا کرد :«منابع یمنی از اقدام شبه نظامیان حوثی مرتبط با ایران در حفر کردن شبکه تونل‌ها در صنعاء پایتخت یمن با نظارت کارشناسان ایرانی و شبه نظامیان حزب الله پرده برداشتند.» این رسانه لبنانی از واژه توهین آمیز شبه نظامیان برای جنبش حزب الله استفاده کرد که یک جریان رسمی و مردمی در لبنان به شمار می‌رود و در انتخابات پارلمانی سال گذشته میلادی هم توانست به همراه متحدانش، شکست تلخی به جریان المستقبل و دیگر گروه‌های همپیمان این گروه مورد حمایت سعودی وارد کند.
المستقبل به نقل از این منابع ادعایی خود مدعی شده است که شبکه تونل‌ها از مقر سفارت ایران تا جنوب پایتخت یمن در محله الخمسین و بیت بوس امتداد دارد. این رسانه ادعا کرد ساکنان محله مجاور سفارت ایران در صنعاء گفته است به شکل مستمر صداهای حفاری و  تکانه‌های زیر زمینی را می‌شنوند.

این رسانه در ادامه تبلیغ این خبر ساختگی ادعا کرد شبه نظامیان کودتاچی(اشاره به جنبش مردمی انصارالله یمن) طرفدار نظام ایران به حفر شبکه تونل‌ها در شمال پایتخت از محله الجراف تا خط فرودگاه بین المللی صنعاء اقدام کرده‌‌اند و این شبکه تونل‌ها در عمق پنج تا 10 متری زیر زمین حفر می‌شود.

المستقبل همسو با رسانه‌های سعودی به فریب افکارعمومی از طریق ادعای نقض توافق  استکهلم از سوی جنبش انصارالله پرداخته و ادعا کرد از زمان امضای توافق سوئد مبنی بر اجرای آتش‌بس در الحدیده و تحویل این شهر از سوی شبه نظامیان، حوثی‌ها به وقت‌کشی و فریب و نقض تعهداتشان روی آورده‌اند. المستقبل ، تجاوزات مستمر ائتلاف سعودی و اماراتی به الحدیده و نقض مستمر آتش بس و توافق استکهلم از سوی متجاوزان را نادیده گرفته است.

این رسانه همچنین در مقاله‌ای به تبلیغ رژیم سعودی و حمایت از نقش مخرب این رژیم در لبنان و فعالیت‌های تحریک آمیز آن پرداخته و مدعی شده است که حکومت پادشاهی سعودی تنها در راستای گسترش فرهنگ وصل و ارتباط و الفت و همزیستی میان لبنانی‌ها گام برمی‌دارد و در امور لبنانی‌ها دخالت نمی‌کند، اما گروه ایرانی(لفظ توهین آمیزی که درباره جنبش مردمی و لبنانی حزب الله از سوی گروه‌های وابسته به رژیم سعودی به کار برده می‌شود) از این اقدامات و نقش مثبت ریاض به زعم المستقبل عصبانی است.

القبس کویت

روزنامه القبس کویت در مطلبی به سفر منطقه‌ای مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا پرداخته و نوشته است پامپئو طی سفر منطقه‌ای خود به کویت خواهد رفت.

این روزنامه با اشاره به بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره این سفر نوشته است در مصر، وزیر خارجه آمریکا به بررسی پرونده ایران، اوضاع غزه و مبارزه با تروریسم و نیز همکاری اقتصادی و انرژی خواهد پرداخت و برای بررسی همکاری دوجانبه و برخی مسائل دشوار منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم و پرونده ایران به بحرین خواهد رفت.

الدستور اردن

روزنامه الدستور اردن خبری با عنوان «واشنگتن به تهران درباره  انزوای اقتصادی و دیپلماتیک عمیق‌تر هشدار داده است» منتشر کرد و نوشت ایالات متحده از طریق وزیر خارجه خود، مایک پامپئو به ایران درباره ادامه گام برداشتن در عملیات پرتاب موشک هشدار داد و خواستار توقف تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک برای اجتناب از قرار گرفتن در انزوای اقتصادی و دیپلماتیک عمیق‌تر شد.

الوطن عربستان

روزنامه الوطن سعودی با تیتر « واشنگتن به تهران درباره ادامه فعالیت‌های موشکی‌اش هشدار داد» با اقدامات و سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران همراهی کرد.

این روزنامه نوشت مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند، وی گفت ایالات متحده هرگز تماشا نخواهد کرد که ایران ثبات و امنیت بین المللی را به خطر اندازد.

الوطن سعودی در ادامه مدعی شد این در حالی است که گزارش‌هایی از اقدام آلبانی در اخراج سفیر ایران از خاک خود به سبب تحرکات مشکوکش در حمایت از تروریسم تقدیر کرده است. این رسانه سعودی در عین حال به نقل از این گزارش‌ها اذعان کرده است این تحرک دیپلماتیک آلبانی با تقدیر لازم در  داخل دولت‌های اتحادیه اروپا روبرو نشده است.

این رسانه سعودی در ادامه مدعی شده است تحرکات اعتراضی در داخل شهرهای ایران ادامه یافت به طوری که دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر مراکز دانشگاهی در میدان انقلاب و مقابل دانشگاه تهران تظاهرات کردند. این ادعا در حالی است که تلاش یک جمع بسیار معدود هدایت شده برای دست زدن به  اغتشاش به سبب هوشیاری عموم شهروندان به ویژه دانشجویان ره به جایی نبرده است، در حالی که رسانه‌های ضد انقلاب و حامیان آنها تلاش گسترده‌ای برای تبلیغ این حرکت بسیار محدود و شکست خورده و تحریک شهروندان به انجام اقدامات ساختارشکنانه داشتند، اما در این راه ناکام ماندند، با این حال رسانه‌های سعودی تلاش می‌کنند این گونه خبرهای ساختگی را با آب و تاب و با تحلیل‌های خاص خود منتشر کنند.

این رسانه ادعا کرده است که گروه‌های زیادی از نیروهای ضد شورش و نیروهای امنیتی با لباس شخصی به شکل گسترده حضور داشتند و به سمت آنها گاز اشک آور پرتاب کردند، اما شهروندان(جمع بسیار محدود ساختارشکنان) با آنها مقابله کردند.

الجزیره قطر

سایت اینترنتی شبکه الجزیره در خبری نوشت : ایران هشدار آمریکا درباره پرتاب موشک‌های فضایی را رد کرد.

در این خبر آمده است ایران، هشدار ایالات متحده درباره پرتاب موشک‌هایی که بناست ماهواره‌هایی را به فضا طی ماه‌های آینده حمل کند، رد و تاکید کرد این موشک‌ها نقض کننده قطعنامه‌های بین المللی نیست.

این شبکه افزود محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به بیانیه همتای آمریکایی خود اعلام کرد اقدام ایران در پرتاب موشک‌های حامل ماهواره‌های صنعتی و آزمایش سامانه موشکی‌اش، مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و واشنگتن در جایگاهی نیست که به آن اجازه داده شود از کشورها بخواهد به قطعنامه‌ بین المللی پایبند باشند،‌زیرا واشنگتن خود آشکارا قطعنامه‌ را نقض کرده است.

الجزیره در ادامه افزود دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته آمادگی خود را برای گفت‌وگو با ایران اعلام کرد، اما گفت که ایران در حال حاضر آماده این کار نیست.

این رسانه قطری در خبری دیگر به ماموریت ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس اشاره کرد و آورده است : معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفت کشورش، کشتی‌هایی به اقیانوس اطلس در چارچوب ماموریت دریایی که پنج ماه طول خواهد کشید، اعزام خواهد کرد.

الجزیره افزود دریادار تورج حسنی گفت ناوگروهی در سال جدید شمسی- که در ماه مارس آغاز می‌شود- به اقیانوس اطلس اعزام خواهد شد.

شبکه العربیه

شبکه العربیه سعودی که ید طولایی در خبرسازی و جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق پخش خبرهای ساختگی و دروغ دارد، در گزارشی مدعی افزایش پناهندگی ایرانی‌ها به خارج شده است. این رسانه ادعا کرده است انگلیس از افزایش پناهندگی ایرانی‌ها به سبب آنچه سرکوبگری تهران خوانده، شکایت کرده است.

العربیه مدعی شد با وجود سخت‌گیری‌های اروپایی‌ها در مرزهایشان برای مقابله با موج‌ مهاجرت ایرانی‌ها، که از ترکیه یا گرجستان یا صربستان بر  اساس گزارش‌های مختلف شروع می‌شود، ولی به نظر می‌رسد این موج مهاجرت پناهندگان ایرانی پایان نخواهد یافت.

این رسانه سعودی در یک خبر دیگر مدعی شده است ایران قصد افزایش دخالت‌های خود در منطقه را دارد و در داخل خود محدودیت‌ها را تشدید می‌کند.

العربیه همچنین ادعا کرده که ایران به تسلیح و آموزش گروه طالبان افغانستان و همچنین بمباران کردستان عراق برای از بین بردن احزاب کردی معارض دست زده است.

این شبکه مدعی شده است که دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای انفجار و ترور علیه تجمعات و شخصیت‌های معارض در اروپا تلاش کردند که دستگاه‌های امنیتی کشورهای اروپایی آن را خنثی کردند.

العربیه برای منحرف کردن افکارعمومی منطقه و جهان از فعالیت‌های ویرانگر رژیم سعودی در منطقه به ویژه  جنگ خانمان‌سوز آن علیه ملت یمن ادعا کرده است که رفتار نظام تهران در منطقه مخرب است.

البیان امارات

روزنامه البیان امارات همانند رسانه‌های سعودی رویکرد خصمانه خود علیه ایران و محور مقاومت را کنار نگذاشت. این رسانه اماراتی که ابوظبی یکی از شرکت کنندگان در جنگ ویرانگر علیه ملت یمن به شمار می‌رود، مدعی شد که«شبه نظامیان حوثی تونل‌هایی را در صنعاء با کمک ایران حفر می‌کنند.»

این رسانه ادعا کرد حفر این شبکه  تونلی در حالی است که بخش خب و الشعف در استان الجوف شاهد خسارت‌ها و تلفات سنگین شبه نظامیان حوثی بوده است.

این رسانه اماراتی، اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در یک  اقدام غیرحرفه‌ای سه بار تکرار کرد.

البیان همچنین به استعفای وزیر بهداشت کشورمان اشاره کرد و نوشت وزیر بهداشت ایران به سبب کاهش بودجه پیشنهادی‌ در وزارتخانه متبوعش در سایه بحران اقتصادی که به سبب تحمیل تحریم‌های آمریکایی علیه تهران روبرو است، استعفا کرد. این در حالی است که معاون مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و منابع آبی ایران گفته است کشور با فاجعه‌ای طی پنج سال آینده به سبب کمبود آب روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••