بزرگ‌ترین برخورد سیاه‌چاله‌ای تاریخ مشخص شد +عکس و فیلم

به گزارش سراج24، محققان به تازگی اطلاعاتی از بزرگ‌ترین برخورد سیاه‌چاله‌ (برخورد دو سیاه‌چاله با هم و ادغام آن‌ها) به دست آورده‌اند. البته این تنها برخورد کیهانی اخیر نیست. اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که سه برخورد دیگر میان سیاه‌چاله‌ها رخ داده که باعث تجمیع آن‌ها و به‌ وجود آمدن چهار سیاه‌چاله جدید شده و مجموع برخوردهای کیهانی کشف شده را به عدد 10 رسانده است.

این کشف در نشت آخر هفته Maryland برای اولین بار اعلام شد. نشستی که محققان علوم کیهانی در آن به ارائه آخرین مطالب کشف شده در حوزه امواج گرانشی می‌پردازند. ابتدا لازم است با چند مفهوم آشنا شویم.

موج گرانشی و گرانش در فضا/زمان

گرانش یا جاذبه به خمیدگی که هر جسم در  بُعد فضا/ زمان ایجاد می‌کند، گفته می‌شود (برای اطلاعات بیشتر تئوری نسبیت انیشتن را مطالعه نمایید). در واقع جاذبه یک منحنی است که در بعد فضا/ زمان به وجود می‌آید. تصویر زیر جاذبه خورشید و تاثیر آن را شبیه سازی کرده است.

اطلاعاتی از بزرگ‌ترین برخورد سیاه‌چاله‌ای کشف شده در تاریخ +عکس و فیلم

حال اگر جسم دارای جاذبه در فضا حرکت کند این خمیدگی با آن نیز حرکت می‌کند به این ترتیب وقتی جسم از یک نقطه به نقطه‌ دیگری حرکت کند، ابتدا بعد فضا/ زمان در نقطه اول خمیده می‌شود، هنگام حرکت نقطه اول به حالت عادی برمی‌گردد و نقطه دوم خمیده می‌شود. این تغییر در بعد فضا/ زمان باعث ایجاد نوعی موج می‌گردد که آن را موج گرانشی می‌گویند؛ مانند حرکت قایق بر روی آب که باعث ایجاد موج می‌شود.

حال چگونه این برخورد کیهانی باعث ایجاد موج گرانشی می‌شود؟ به علت تاثیر جاذبه دو سیاه‌چاله بر روی یکدیگر آن‌‌ها به هم نزدیک شده اما مستقیم به هم برخورد نمی‌کنند، دو سیاه‌چاله دور یکدیگر می‌چرخند و به هم نزدیک می‌شوند تا جایی که ادغام شوند.(مانند گردش دو جسم در یک گرداب) این گردش و حرکت باعث ایجاد موج می‌شود (همانطور که گفته شد) و به علت آن که سیاه‌چاله‌ها بسیار بزرگ هستند، موج تشکیل شده از حرکت آن‌ها نیز بسیار بزرگ‌ بوده و در هستی گسترده می‌شود. فیلم زیر شبیه‌ساز کامپیوتری برخورد دو کهکشان و ایجاد امواج گرانشی توسط آن‌ها است.

مسئله موج گرانشی بسیار مهم است و آن را آخرین حلقه نظریه نسبیت عام انیشتن که اثبات نشده می‌نامند، در واقع همه وجود موج گرانشی را قبول دارند اما کسی قادر به اثبات آن نیست. به همین جهت گروهی از دانشمندان به نام لایگو با ایجاد یک رصدخانه و یک سیستم پیشرفته لیزری از سال 2014 قادر به دریافت اثر موج‌های گرانشی هستند. همانطور که گفته شد، طی سال گذشته چهار موج گرانشی توسط این گروه دریافت شده است.

اطلاعات جدیدی از بزرگ‌ترین برخورد سیاه‌چاله‌ای تاریخ فاش شد +عکس و فیلم

این چهار موج بین جولای تا آگوست سال گذشته ثبت شده و اطلاعات آن به تازگی منتشر گردیده است. طبق اطلاعات به دست آمده بزرگ‌ترین موج در تاریخ 29 جولای ثبت شد، این موج از برخورد دو سیاه‌چاله در فاصله پنج‌ میلیارد سال نوری از زمین به وجود آمده است. این برخورد موجب شد تا سیاه‌چاله‌ای 80 برابر بزرگ‌تر از خورشید ما شکل گیرد. اما نکته قابل توجه آن است که امواج گرانشی با سرعت نور حرکت می‌کنند، یعنی این اتفاق 5 میلیارد سال پیش رخ داده (میلیون‌ها سال قبل از این که منظومه شمسی به وجود بیاید) و امواج آن تازه به ما رسیده است.

گزارش از عبدالله مطیع

 


اخبار مرتبط

موضع رسمی رئیس قوه قضاییه درباره حجاب + فیلم

فیلم| بازار سیاه مدلینگ

چه کسی باید در هفت تپه محاکمه شود؟

0 نظر

ارسال نظر

capcha