اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۱۹:۱۰
تا سه نشه بازی نشه؛

تهران در انتظار شهردار سوم در 15 ماه گذشته

از حدود یک‌سال قبل سرنوشت تهران در مسیر متفاوتی افتاده است. اگر تا همین یک‌سال پیش شهروندان تهرانی هر ماه خبر افتتاح یک ایستگاه جدید مترو یا راه‌اندازی بوستان و بزرگراه و پروژه‌ای جدید را می‌شنیدند حالا در یک‌سال گذشته مدام اخباری را درباره تغییرات مدیریتی در رده‌های مختلف شهرداری تهران از بالاترین تا پایین‌ترین قسمت آن شنیده‌اند.

تهران در انتظار شهردار سوم در 15 ماه گذشته

سراج24، در لحظه‌ای که شما در حال خواندن این گزارش هستید، اگر استفساریه جدیدی تقدیم مجلس یا نهادهای قانون‌گذار دیگر نشده باشد، شورای شهر تهران در حال انتخاب و معرفی پنج ‌نامزد برتر برای انتخاب سومین شهردار پایتخت در 15‌ماه گذشته است. از حدود یک‌سال قبل سرنوشت تهران در مسیر متفاوتی افتاده است. اگر تا همین یک‌سال پیش شهروندان تهرانی هر ماه خبر افتتاح یک ایستگاه جدید مترو یا راه‌اندازی بوستان و بزرگراه و پروژه‌ای جدید را می‌شنیدند حالا در یک‌سال گذشته مدام اخباری را درباره تغییرات مدیریتی در رده‌های مختلف شهرداری تهران از بالاترین تا پایین‌ترین قسمت آن شنیده‌اند.

بعد از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی و تأیید آن از سوی شورای نگهبان پنجمین شورای شهر تهران به تکاپو افتاد تا بتواند دومین شهردار انتخابی خود را با تبصره و بند و ماده‌های الحاقی به قانون حفظ کند. این در حالی است که از همان ابتدا مسوولان و افرادی چون آقایان علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و برخی دیگر از مسوولان و نمایندگان مجلس بارها تأکید کردند که هیچ استثنائی برای فرد یا گروهی نمی‌توان در نظر گرفت و بر اساس قانون مصوب بازنشستگان باید از سمت‌های خود کناره‌گیری کنند.
با این وجود شورای شهر تهران با همکاری برخی نمایندگان مجلس که خود قانون‌گذار بودند، طرح استثنا کردن شهرداران از قانون یاد شده را تقدیم هیأت‌رییسه کردند تا در صحن علنی مجلس مطرح شود. البته یک‌فوریت این قانون رأی نیاورد و در‌نتیجه برای بررسی در روند عادی و معمول بررسی طرح‌ها نیاز به چندین هفته و حتی چندین ماه زمان نیاز است.
پس از این بود که مسأله استثنا شدن شهرداران کلان‌شهرها از این قانون مطرح شد تا بلکه بتوان آقای محمدعلی افشانی را در شهرداری تهران حفظ کرد. البته با تأکید مسوولان دولتی و قانون‌گذار برخی اعضای شورای شهر قبول کردند که باید پیش از آنکه زمان را از دست داد به فکر انتخاب نامزدی جدید برای تصدی سمت شهرداری تهران بود. اگرچه تصمیم و اراده جمعی پارلمان شهر بر آن شد که همچنان منتظر بررسی طرح استثنای دوم به نفع شهرداران کلان‌شهرها در کمیسیون‌های شوراها و اجتماعی مجلس باشند. اما این طرح نیز در عصر روز شنبه مورد موافقت هیچ‌یک از کمیسیون‌های یاد شده قرار نگرفت تا شورای شهر تهران نیز به‌صورت جدی از امروز دوباره اقدام به انتخاب نامزدهای مورد نظر کند تا در نهایت بتوانند یک نفر را دوباره راهی ساختمان هشت طبقه بهشت کنند. البته همچنان حرف و حدیث‌ها درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و حضور محمدعلی افشانی در شهرداری تهران ادامه دارد.

باور نداشتیم
یکی از مسوولان شهرداری تهران که تلاش بسیاری برای ابقای محمدعلی افشانی در شهرداری تهران داشت، مشاور پارلمانی شهردار تهران است. آقای داریوش قنبری که خود نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بوده گفته است: در جریان انتخاب شهردار تهران گفته شده بود طرح اصلاح قانون بازنشستگان در حال بررسی است اما باور نمی‌کردیم شامل حال شهرداران هم شود! وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود اگر شما زودتر اقدامات لازم را در خصوص رایزنی با مجلس انجام می‌دادید امکان حفظ شهردار کنونی وجود داشت، به «مهر» گفته است: از روز اولی که این طرح در مجلس مطرح شد و در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت، پیگیری‌های لازم را برای ثبات وضعیت مدیریت شهری انجام دادیم اما این پیگیری‌ها به سرانجام نرسید زیرا اراده‌ای در مجلس بر اینکه شهردار تهران از قانون به‌دلیل همترازی استثنا شود، وجود نداشت.
مشاور پارلمانی شهردار تهران در ادامه به نکاتی اشاره کرده که پیش از این دو عضو اصلاح‌طلب چهارمین شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» مطرح کرده بودند. به گفته قنبری، شهردار تهران در جلسات هیأت دولت حضور دارد و از لحاظ جایگاه با وزرا همتراز است اما در مجلس در اصلاحیه موضوع همترازی را حذف کردند، بنابراین تلاش ما از طریق ماندگاری شهردار بر اساس قانون همترازان به نتیجه نرسید. به جز شهرداری تهران، سایر وزارتخانه‌ها نیز مشاوران و معاونان پارلمانی‌شان تلاش‌هایی می‌کردند اما در کل مخالفت‌ها به جایی نرسید و در مجلس این قانون به تصویب نهایی رسید.
مشاور پارلمانی شهردار تهران برای بار چندم به تلاش‌هایی که انجام داده اشاره کرده و گفته است: این‌گونه نبود که ما از روز نخست نسبت به این طرح بی‌خیال بوده باشیم اما محدودیت‌هایی که برای ما وجود داشت نیز باید در نظر بگیریم. در محدوده‌ای که قانون به ما اجازه می‌داد تلاش‌های خود را کردیم اما اتفاقی که افتاد این بود که مجلس با استثنا شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان موافقت نکرد و نمایندگانی که قانون را وضع می‌کردند به‌خوبی می‌دانستند چه کسانی مشمول قانون جدید خواهند شد. قنبری تأکید کرده است: اغلب حقوقدان‌های برجسته و اعضای شورا به اعتبار اینکه شهرداری یک مقام انتخابی است گمان می‌کردند از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنا می‌شوند اما قانون‌گذار طور دیگری تفسیر کرد. به هر حال ما از باب حقوق شهر و مردم معتقدیم این قانون با این تفسیر حقوق شوراها را محدود می‌کند.

دیوان عدالت و یک شهردار
آقای علی دشتی که حقوقدان است روز گذشته در گفت‌و‌گو با «مهر» گفته است: معمولاً بازخرید اختیاری است و با تقاضای فرد انجام می‌شود و احتمال کمی دارد افرادی که بازخرید کرده‌اند، برخلاف قوانین مجبور به ترک کار شده باشند. وی درباره اظهار نظر مشاور پارلمانی شهردار تهران مبنی بر اینکه اگر افشانی از طریق دیوان عدالت اداری اقدام می‌کرد احتمال ادامه حضور او در شهرداری تهران وجود داشت نیز گفت: اظهار‌نظر دقیق در این خصوص مستلزم دیدن مستندات و دادخواست فرد است و تا دلایل مستند افراد را مشاهده نکنیم نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این رابطه انجام داد اما در کل دیوان عدالت اداری مسوولیت رسیدگی به شکایاتی را دارد که افراد احساس می‌کنند دستگاه‌های دولتی به آن‌ها ظلمی کرده یا اقدامی از سوی دولت به‌صورت خلاف قانون انجام شده باشد. به گفته این حقوقدان برخی از مقامات از جمله شهرداران بازنشسته معتقدند که دولت در آن زمان برخلاف قانون آن‌ها را بازنشسته کرده است. دشتی یادآور شده که «این افراد مدعی‌اند بازنشستگی‌شان برخلاف قوانین کشوری و استخدامی صورت گرفته است. این موضوع ممکن است در خصوص بازنشستگان صدق کند زیرا ما هم بازنشستگی اختیاری و هم امکان بازنشستگی اجباری داریم اما معمولاً در موضوع بازخرید به درخواست خود فرد این اتفاق می‌افتد و خیلی کم احتمال دارد برخلاف قوانین باشد.»
دشتی در پایان به نکته مهمی اشاه کرده و گفته است: معمولاً افرادی که می‌بازند برای آنکه درد کمتری از این باخت احساس کنند دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند مانند اینکه اگر شکایت می‌کردیم، می‌ماندیم!

چه کسی انتخاب می‌شود؟
قرار است امروز شورای شهر تهران گزینه‌های نهایی برای انتخاب شهردار تهران را معرفی کند. در میان نامزدهایی که اسامی آن‌ها بیشتر از همه مطرح می‌شود می‌توان نام آقای عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه‌و‌شهرسازی دولت دوازدهم را هم دید؛ وزیری که مدت زمان حضورش در ساختمان وزارت راه با حاشیه‌های بسیاری مواجه بود که گفته می‌شود برخی از آن‌ها همچنان در مجلس شورای اسلامی و از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود. البته طرح نام عباس آخوندی برای حضور در بهشت به مذاق برخی از اصلاح‌طلبان نیز خوش نیامده چه آنکه آقای عبدالله رمضان‌زاده، فعال اصلاح‌طلب روز گذشته در توییتر خود درباره انتخاب آخوندی به‌عنوان شهردار تهران هشدار داد و نوشت: «شهر تهران به اندازه کافی از شکاف طبقاتی رنج می‌برد، با انتخاب گزینه‌ای با اندیشه‌های سوپر‌لیبرال اقتصادی به این ناهنجاری دامن نزنید.»
همچنین نام آقای محسن هاشمی، رییس فعلی شورای شهر تهران نیز برای سومین‌بار به‌عنوان نامزد شهرداری تهران مطرح شده است. این در حالی است که گفته می‌شود وی نیز در دو سال آینده بازنشست می‌شود. اگرچه خود هاشمی مدت زمان فرصت تا زمان بازنشستگی را چهار‌سال عنوان کرده است. اما در ارتباط با گزینه‌های مطرح شده و رایزنی‌های حزبی و سیاسی برای این اقدام می‌تواند یک آسیب جدی دیگر به تهران وارد کند. عضو سابق شورای شهر تهران درباره انتخاب شهردار برای تهران گفته است: شهردار آینده پایتخت باید از میان گزینه‌هایی انتخاب شود که کم‌حاشیه و به دور از جریانات توصیه‌ای و سیاسی باشد.
آقای ابوالفضل قناعتی هم با اشاره به فضای عمومی کشور و شهر تهران گفته: درحالی‌که مشکلات زیادی برای کشور به‌وجود آمده و این مشکلات دامنگیر شهرها نیز شده است، مدیری باید برای پایتخت انتخاب شود که بتواند از پسِ این مشکلات بربیاید؛ نه اینکه مدیران با تصمیمات‌شان، شهر را قفل کنند یا آنقدر هدف‌شان کسب درآمد باشد که برخی از منابع شهر را از دست بدهیم. وی با بیان اینکه شهردار بعدی تهران باید بتواند از پسِ هزینه‌های شهر بیاید، گفت: تهران را باید با درآمدهای پایدار اداره کنیم. متأسفانه ما در‌حال‌حاضر ماهیانه ۶۰۰‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد می‌دهیم اما بازتاب این هزینه‌های جاری را در شهر نمی‌بینیم؛ این نشان از سوءمدیریت دارد. قناعتی با بیان اینکه شهردار بعدی تهران باید به دور از حاشیه‌ها و با روحیه‌ای انقلابی و جهادی برای مشکلات شهر برنامه‌ریزی کند، افزود: انتخاب مدیران باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد؛ درحالی‌که شاید مدیران توصیه‌ای و جریانی توانایی حل مشکلات پایتخت را نداشته باشند؛ باید به سمت انتخاب‌های تخصصی و افراد توانمند برویم.
این عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه شهرداری تهران معادل چند وزارتخانه است، گفت: نباید آزموده را دوباره بیازماییم. فردی که در مسوولیت‌های قبلی خود حاشیه‌های زیادی داشته، چندین‌بار به مجلس فراخوانده شده یا فردی که در مسوولیت‌های گذشته‌اش استعفا داده، نمی‌تواند از پسِ مشکلات کلان‌شهری مثل تهران بربیاید. یک سال از زمانی که باید برای حل مشکلات پایتخت صرف می‌شد، به‌دلیل نگاه سیاسی در انتخاب‌ها گذشت و باید به‌دنبال فردی باشیم که از فرصت باقی‌مانده به‌درستی استفاده کند. وی با بیان اینکه هرکس شهردار تهران می‌شود باید بداند برخی از امکانات تهران به پایان رسیده، گفت: در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس، تعداد اتوبوس‌های ما به 4‌هزار اتوبوس رسیده که همین میزان نیز تا دو سال آینده به سن فرسودگی می‌رسد. شهردار آینده تهران باید به فکر تکمیل خط‌۶ و ۷ مترو باشد. شهرداری که در دولت حضور دارد، تنها نباید حضور در جلسات هیأت دولت برایش مهم باشد. تا به امروز حضور شهردار تهران به چه درد تهران خورده است؟ می‌بینیم قانون ارزش افزوده که کمک شهرداری‌ها و یک منبع اصلی کسب درآمد پایدار بود، در حال گرفته شدن از شهرداری‌هاست. به اعتقاد من حیف است اعتماد مردم را از دست بدهیم و باید در جهت حفظ این اعتماد به مدیران شهری، انتخاب درستی داشته باشیم.

نامزدهایی که آدرس شهرداری را نمی‌دانند
روز گذشته آقای محمد حقانی، عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم نیز در گفت‌و‌گو با «فارس» گفت: متأسفانه برای انتخاب شهردار به‌دنبال افرادی رفته‌اند که اگر آن‌ها را در میدان بهارستان پیاده کنند آدرس شهرداری را بلد نیستند. تا کی می‌خواهیم شعار دهیم و مدام بگوییم برنامه برنامه. برنامه را در میدان انقلاب هم می‌فروشند. وی همچنین یادآور شد: تعدادی اسامی اعلام شد. شورای پنجم بعد از دو انتخابی که داشت و متأسفانه به نتیجه نرسید، باید دقت لازم را در انتخاب شهردار داشته باشد.
عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم گفت:‌ شورا همیشه در انتخاب‌ها عجله می‌کند، صرفاً به‌دنبال نام و نشان و مسائل اینچنینی است. در مدیریت شهری شهردار و اعضای شورای شهر باید شاخص‌ها و معیارهای لازم را داشته باشند تا بتوانند نتیجه درستی بگیرند. وی با بیان اینکه مدیریت شهری وظایفی در زمینه اجرا و موضوعات قانونی در قبال مردم دارد، گفت: اکثر آسیب‌های اجتماعی که در شهر تهران است مانند کودکان کار، زنان سرپرست، معتادان متجاهر و دستفروش‌ها از بیرون شهر به تهران تحمیل می‌شوند. عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم در خصوص برخی گزینه‌های مطرح برای شهرداری از خارج از سازمان شهرداری گفت: نباید برای شهرداری فردی را از خارج از بدنه شهرداری آورد. باید یکی از مدیران داخل شهرداری این سازمان عریض و طویل را مدیریت کند.

انتهای پیام/

منبع: صبح نو

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••