«سراج 24» گزارش می‌دهد

چرا هیچ‌وقت نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها برای مردم جذاب نبوده است؟/غایبان بزرگ امسال را بشناسید/عکس سلفی جدی‌ترین پیشنهاد مسئولان برای خانواده‌ها!

چرا هیچ‌وقت نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها برای مردم جذاب نبوده است؟/غایبان بزرگ امسال را بشناسید/عکس سلفی جدی‌ترین پیشنهاد مسئولان برای خانواده‌ها!

گروه فرهنگی سراج24: صبح امروز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها آغاز به کار کرد. این افتتاحیه باحضور مسئولان دولتی و وزرا انجام شد.

در این نمایشگاه رسانه های مختلف دیداری،‌شنیداری، مطبوعات و سایت‌های بر خط حضور دارند. در این نمایشگاه مطبوعات و مجله های مختلف هنری و حتی آشپزی هم حضور دارند. هیچ دسته بندی محتوایی و و موضوعی برای این رویداد رسانه ای وجود ندارد. صرفا هر کسی سایت و تارنمای خبری ثبت شده ای داشته باشد و یا مجور انتشار مجله و جریده ای در دست داشته باشد می تواند در این نمایشگاه غرفه ای داشته باشد و فعالیت کند.

در این میان رسانه هایی هم هستند که هرچند اسم و رسمی در میان مردم دارند و شناخته شده هستند اما ترجیح داده اند تا در نمایشگاه مطبوعات حضور نداشته باشند. در سال های گذشته رسانه هایی مثل خبرگزاری فارس، تسنیم، دانشجو، وطن امروز و ... در اعتراض به وضعیت نقد ناپذیری دولت به نمایشگاه مطبوعات نیامدند. حرف آنها این بود که در طول سال گوش شنوایی برای نقدها وجود نداشته و منتقدان با الفاظی مثل «بی سواد» و «بی شناسنامه» توسط رئیس دولت مورد خطاب قرار گرفته اند؛ اما حالا برای رونق بخشی به بازار نمایشگاه دولتی رسانه و آنهم فقط به مدت یک هفته عزیز کرده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و مقامات دولتی می‌شوند!

برخی از روزنامه ها و مجلات هم به دلیل مشکلات عدم تخصیص کاغذ و البته مشکلات مالی نشر و چاپ مجله و ماهنامه خود، توان مالی حضور در نمایشگاه را نداشته‌اند و عطای این گردهمایی را به لقایش بخشیدند. امسال و در بیست و سومین سالگرد برگزاری نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های فارس، میزان، تسنیم، دنیای اقتصاد، شرق، اعتماد، آرمان و جهان صنعت به عنوان چند رسانه شناخته شده حضور ندارند.

برخی از کارشناسان رسانه معتقدند که ماهیت برگزاری نمایشگاهی با عنوان رسانه و مطبوعات ذاتا نا مشخص است. رسانه ای که هر روز در فضای مجازی یا روی دکه روزنامه فروشی با مخاطبش ارتباط دارد اصولا به برگزاری گردهمایی پر خرج این چنینی چه نیازی دارد؟ یکی از عادی ترین سوال ها این است که چرا چنین نمایشگاهی باید برای مردم جذاب باشد و آنها را به سمت خودش بکشاند؟ مثلا کسی که هر روز روزنامه کیهان یا شرق می‌خواند، در غرفه این دو روزنامه آنهم در نمایشگاه مطبوعات با چه چیز حیرت انگیز و فوق العاده ای قرار است روبرو شود؟ پوستر نمایشگاه امسال کاملا معرف شخصیت نمایشگاه هم هست. در پوستر خانواده ای را می‌بینیم که روزنامه و مجله دستشان است و درست وسط محل برگزاری نمایشگاه در حال انداختن عکس سلفی هستند. یعنی احتمالا نمایشگاه فقط به درد همین کار می‌خورد.

برخی از غرفه های روزنامه ها صرفا به عرصه روزنامه روز و یا فروش چند کتاب از انتشارات خود اکتفا می‌کنند. روزنامه را که روی دکه هم می شود فروخت و کتاب ها معمولا در نمایشگاه کتاب حضور دارند. برخی از روزنامه ها حتی تجهیزات قدیمی چاپ خود را به نمایشگاه مطبوعات می‌آورند تا مخاطب با یک موزه ای از سیر و تحول خبر رسانی آشنا شود، آنهم در شرایطی که جدیدترین اخبار و به روزترین اتفاقات را از گوشی تلفن همراهش می تواند مرور کند!

نمایشگاه مطبوعات هر سال بی‌محتوا تر و بی‌هدف تر برگزار می‌شود آنهم با خرج های بسیار زیاد دولتی. این نمایشگاه شاید صرفا برای دانشجویان خبر و روزنامه نگاری یک اتفاق ویژه باشد چون می توانند خودشان را به افراد حرفه ای نزدیک کنند واحتمالا در آینده کاری برای خودشان دست و پا کنند. امسال غرفه «اسنپ» هم در نمایشگاه مطبوعات حضور دارد. وجود این غرفه در نمایشگاه تحصصی مطبوعات شاید برای این است که اگر دانش جویی نتوانست کاری برای خودش مهیا کند، حداقل به عنوان یک راننده موفق بتواند پس از 4 سال تحصیل به جامعه خدمت کند.

اخبار مرتبط

جزئیات برگزاری نمایشگاه «راهیان اربعین» در تهران+پوستر

مردم: مگه هنوز روزنامه داریم؟ چقدر جون سختید شما!+تصاویر

حاشیه های روز دوم نمایشگاه کتاب؛ نبود سیستم‌های گرمایشی در سالن‌ها

0 نظر

ارسال نظر

capcha