اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۱۰:۱۵

محسن آرمین؛ از القای تقلّب تا جعل معنایی تفسیر قرآن آیت‌الله علم‌الهدی

محسن آرمین، از فعالان اصلاح‌طلب و از متهمان فتنه سال ۸۸ در یادداشتی تفصیلی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه شرق معترض چند جمله تفسیری از آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد شده و این تفسیر را ناشی از یک دیدگاه تفریطی و یک برداشت مارکسیستی از قرآن کریم عنوان کرده است!

محسن آرمین؛ از القای تقلّب تا جعل معنایی تفسیر قرآن آیت‌الله علم‌الهدی

به گزارش سراج24، او همچنین از این می‌گوید که تحلیل‌های سیاسی آیت‌الله علم‌الهدی عموماً سطحی است.
آرمین در یادداشت خود می‌نویسد: «حضرت ایشان(علم‌الهدی) در این سخنرانی می‌فرمایند: خداوند متعال... می‌گوید "والله یعصمک من الناس" ‌ای پیغمبر، خدا تو را از ناس حفظ می‌کند. موضوع خطر و سوژه خطر را "ناس" معین می‌کند و سوژه خطر توده است. ناس یعنی توده مردم.»
او همچنین می‌افزاید:
«فقط به یک نکته کلیدی در اظهارات ایشان اشاره می‌کنم که در شکل‌گیری نوع نگاه ایشان به دین و نسبت آن با انسان و نتایج و آثار سهمگین آن در عرصه سیاسی و اجتماعی نقشی تعیین‌کننده دارد و آن فهمی است که ایشان از واژه "ناس" در آیه مذکور دارند. به گمان ایشان چنان که فرموده‌اند "والله یعصمک من الناس" یعنی خداوند تو را از توده مردم حفظ می‌کند. تو گویی که توده مردم سرشتی منحرف و ضدهدایت و فضیلت و اخلاق دارند و به قول ایشان خداوند به پیامبر می‌گوید "از مردم بترس، از یهود نترس، از مسیحیت نترس، از شرک و بت‌پرستی نترس، از تمام تهاجمات و حملات جبهه‌های خارجی کفر و نفاق علیه اسلام نترس؛ اما از ناس بترس، از توده مردم". زیرا "خطر درون توده است". در این نگاه بدبینانه به مردم، جامعه انسانی فاقد قدرت تشخیص نیک از بد است و همواره گرایش به انحراف و فساد و تباهی دارد. نتیجه این دیدگاه انسان‌شناسانه آن است که جامعه و مردم نیازمند قیّم هستند.»
آرمین در ادامه می‌گوید: در این یادداشت تنها به معنای واژه «ناس‌» در قرآن اشاره‌ می‌کنم. برخلاف فرموده آقای علم‌الهدی «ناس» در این آیه به معنای توده مردم نیست؛ بلکه در هیچ آیه‌ای از قرآن ناس به معنای توده مردم در برابر نخبگان نیست. این واژه در قرآن به معانی مختلفی به کار رفته است. گاه به معنای مردمی که ایمان آورده‌اند، گاه به‌معنای مطلق مردم، گاه به‌معنای یهود مدینه و اکثرا به‌معنای مشرکان قریش به کار رفته است.
آرمین سپس با ذکر مثال‌هایی می‌گوید: معنایی که آقای علم‌الهدی از «ناس» دراین آیه به دست داده‌اند به اجماع مرکب همه مفسران بی‌اساس است و حضرت ایشان این آیه را صراحتا تفسیر به رأی کرده‌اند و آن را دست‌مایه‌ای برای اغراض سیاسی خود قرار داده‌اند.[۱]
 
*چهره‌های جریان سیاسی خاص چندین سال است که در حال تقلّا هستند تا آرای علما و روحانیون انقلابی و تأثیرگذار در روند کشور را متناقض با مردمسالاری و مخالف با توده مردم جلوه دهند.
مثل رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی به تازگی در همین باره به روزنامه اعتماد گفته است: «مشخص است که برخی به رای مردم عمیقا اعتقاد ندارند، مگر اینکه مردم به آنها رای دهند که در این صورت به رای مردم احترام می گذارند و آن را قبول دارند. این برداشت امروز بنده هم نیست. من از دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده ام که یک جناح متاسفانه به مردم اعتماد ندارد و آرا و نظر مردم را مورد توجه قرار نمی دهد!»
این چهره‌ها اگرچه هیچگاه نتوانسته‌اند سند یا اعتراف متقنی بر ادعای خود ارائه کنند اما دائما تلاش کرده‌اند تا با ماهیگیری از آرا و سخنانی کسانی همچون آیت‌الله علم‌الهدی و یا آیت‌الله مصباح یزدی، چنین گزاره‌هایی را کشف و اثبات کنند که روحانیت شیعه متحجر است و به مردم و رأی آنها هم اهمیتی نمی‌دهد!
تلاش محسن آرمین در متن اشاره شده نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.
این در حالی است که تفسیر آیت‌ا... علم‌الهدی از آیه ۶۷ سوره مائده، دلالت بر ضرورت تلاش برای پیشگیری از گمراه شدن جامعه و استمداد خداوندی به پیامبر اسلام(ص) در این زمینه برای حفظ اسلام دارد نه منفور بودن مردم و معنایی که آرمین مورد اشاره قرار داده است!
اینکه چرا آرمین تلاش کرده است چنین معنای آشکاری را در کلام و تفسیر آیت‌الله علم‌الهدی جعل کند و بیانیه خود را علیه ایشان بخواند، سؤالی است که باید بخشی از پاسخ آن را در رخدادهای فتنه سال ۸۸ و دستگیری شخص محسن آرمین در این رویداد براندازانه جستجو کرد.
 

منبع: جهان نیوز

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••