اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۲۱:۱۹
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران:

اصلاح طلبان، به جای نقد تخصصی و شهری به شهردار تهران حمله سیاسی می‌کردند

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ اصلاح طلب بودن به خودی خود مشکل محسوب نمی‌شود. آن چه مشکل جدی و اساسی در کارها ایجاد می‌کند، سیاسی کاری و ترجیح منافع حزبی و گروهی بر منافع شهر و منافع مردم است.

اصلاح طلبان، به جای نقد تخصصی و شهری به شهردار تهران حمله سیاسی می‌کردند
به گزارش سراج24،محسن پیرهادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در دوره چهارم شورای تهران، اگر همه اعضا از لیستی واحد و از جریان اصولگرایی عضویت داشتند چه محاسنی داشت؟ بیان داشت: شورای شهر اساسا نهادی سیاسی نیست که بخواهیم در مورد ترکیب سیاسی آن به بحث بنشینیم. وی افزود: طبق قانون اساسی و همچنین انتظار مردم، شورای شهر نهادی اجتماعی و برای تصدی امور فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی شهر است. اما مسلما هر چه ترکیب شورا هماهنگ تر و رقابت های درونی کمتر باشد، کارایی شورا بالاتر خواهد بود.

پیرهادی افزود: در چنین شرایطی است که هر فرد بنا به تخصص و تجربه اش در کمیسیون‌های مختلف شورا آغاز به کار می‌کند و در هماهنگی با سایر اعضای شورا و نظام مدیریت شهری، می‌تواند نقش موثری در خدمت به مردم ایفا کند.

 

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی حضور حدود نیمی از اعضای اصلاح طلب در شورای چهارم چه اشکالات و یا موانعی را ایجاد کرد؟ گفت:صرف اصولگرا یا اصلاح طلب بودن یک فرد، موجب جلو رفتن کار یا ایجاد مشکل نیست.

وی ادامه داد: در دوره سوم شورای شهر تهران هم چند نفر از اصلاح طلبان به شورا راه یافته بودند و در هماهنگی با سایر اعضا، مسایل شهری را مدیریت می کردند. بنابراین، اصلاح طلب بودن به خودی خود مشکل محسوب نمی شود. آن چه مشکل جدی و اساسی در کارها ایجاد می‌کند، سیاسی کاری و ترجیح منافع حزبی و گروهی بر منافع شهر و منافع مردم است.

پیرهادی افزود: مهم‌ترین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار است. شهردار قاعدتا طبق نظر اکثریت انتخاب می‌شود، ولی پس از انتخاب شدن، او دیگر شهردار شهر است و باید همه به او کمک کنند. اما در این دوره بعضی از اعضا، پس از آن که فرد مورد نظرشان برای شهرداری نتوانست رای اکثریت اعضا را به دست آورد، به جای آن که منافع مردم را در نظر بگیرند و شهردار منتخب شورا را کمک کنند، مرتبا چوب لای چرخ شهرداری گذاشتند و حتی به جای نقد تخصصی و شهری، به شهردار، هم در صحن شورا و هم در رسانه‌ها حمله سیاسی کردند. این روند قطعا موجب سخت تر شدن شرایط خدمت رسانی به شهروندان و اتلاف وقت نظام مدیریت شهری خواهد شد.

 

پیرهادی در پاسخ به این پرسش که در کمیسیون حقوقی و نظارت جدی‌ترین فعالیت‌هایتان چه بوده است؟ افزود: ما در کمیته نظارت کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، در این دوره با تدوین برنامه‌ای نظام مند، مشکلات و مسایل 227 محله از 354 محله شهر تهران را بررسی کرده و مطالبات شورایاری‌ها، هیئت‌های امنای محلات، معتمدین و اهالی محل را تا حد امکان پیگیری کرده و به نتیجه رسانده‌ایم.

وی افزود: بازدید‌های محلی، غیر از آنکه دیدی جامع نگر و کلان از دغدغه‌های اصلی مردم به دست می‌دهد، موجب پیگیری و حل مشکلات خرد محلی خواهد شد که اهمیتش در برخی موارد کمتر از موضوعات کلان هم نیست.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران افزود: غیر از این کار که در 4 دوره شورا بی نظیر بود، نظارت بر مسایل مختلف، پیگیری مطالباتی همچون حمل و نقل عمومی ارزان، کاهش فاصله شمال و جنوب، نظرسنجی و بررسی‌های علمی و آماری در مورد درخواست‌های مردم و حل این مشکلات که یکی از نمونه‌های آن حل مشکل مردم در پیاده راه 17 شهریور است، از دیگر اقدامات کمیته نظارت بود.

پیرهادی به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به رسیدگی‌های نوبه‌ای و پرتعداد به مشکلات محلات مختلف تهران، اهم مشکلات نواحی تهران را به ترتیب اولویت در چه مواردی می توانید مطرح کنید؟ گفت: بر اساس بررسی‌های ما و 4 سال کار بر روی مشکلات مردم تهران، دغدغه‌های اصلی مردم در پنج دسته عمران، حمل و نقل و ترافیک، حوزه خدمات شهری و محیط زیست، حوزه شهرسازی و معماری، حوزه اجتماعی و فرهنگی و حوزه مربوط به سایر نهادها دسته بندی می‌شود.

اولین اولویت مردم محلات در شهر تهران

وی ادامه داد: در حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک، اصلاح هندسی معابر و تعریض خیابان‌ها به منظور ساماندهی ترافیکی و همچنین درخواست افزایش و احداث پایانه‌های اتوبوسرانی، BRT، مترو، تاکسیرانی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با میانگین بیش از 77 و 53 درصد، اولین اولویت مطالبات مردم محلات بوده است.

پیرهادی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات شهری و محیط زیست، درخواست تجهیز یا احداث بوستان ها و رسیدگی مناسب به فضای سبز محلات با 57 درصد و همچنین نظارت مستمر بر عملکرد پیمانکاران خدمات شهری با میانگین 50 درصد در کلیه محلات بررسی شده از اولویت‌های این بخش می‌باشد که محلات منطقه 4، 12، 18 و 19 بیشتر از سایر مناطق این مورد را تقاضا کردند.

وی افزود: در حوزه شهرسازی و معماری، میانگین بیشترین درخواست مربوط به تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده، مشارکت بخش خصوصی و آگاه سازی مالکین از بسته های تشویقی می باشدکه از میان مناطق بررسی شده، منطقه 12 با 80 درصد و منطقه 10 با 67 درصد بیشترین مطالبه را در بین مناطق در این زمینه داشته است.

پیرهادی خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی و فرهنگی، بیشترین مطالبه مربوط به احداث و تجهیز مجموعه‌های ورزشی با میانگین 78 درصد بوده و همچنین تجهیز، نوسازی و افزایش بودجه سرای محلات و تغییر تعرفه‌های انرژی مصرفی سرای محلات به تعرفه فرهنگی با 56 درصد در اولویت بعدی قرار دارد.

وی افزود: در خصوص سایر نهادها، اولویت مطالبه محلات، حضور موثرتر نیروی انتظامی و استقرار کانکس نیروی انتظامی با میانگین بیش از 71 درصد می‌باشد که در حدود 90 درصد محلات مناطق 7، 8، 12، 18، 19، 20 و 21 این مورد را درخواست کرده‌اند. همچنین درخصوص رفع مشکل روشنایی معابر، جابجایی تیرهای برق ( یا دکل های فشار قوی ) 54 درصد محلات این مورد را تقاضا نموده اند که در این میان تمامی محلات بررسی شده در مناطق 12 و 18 این مورد را تقاضا نموده اند.

 

پیرهادی در پاسخ  به این پرسش که جدی ترین برنامه‌ها و اهدافتان در دور پنجم شورا چه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد:در حال حاضر، تهران از نظر سخت افزار و زیرساخت‌ها به حد قابل قبولی رسیده است. شبکه بزرگراهی تهران تقریبا تکمیل شده و از نظر پل، تقاطع و زیرگذر در وضعیت مطلوبی هستیم.

وی یادرآور شد: تا پایان سال 96 نزدیک به 300 کیلومتر مترو در شهر تهران مورد بهره برداری خواهد گرفت که البته شبکه مترویی تهران باید با سرعت تکمیل شود. از نظر ساختمان‌ها و اماکن فرهنگی، ورزشی و تفریحی هم وضعیت تهران مطلوب است.

پیرهادی خاطرنشان کرد: دوره پنجم شورا باید دوره پیشرفت هرچه بیشتر در حوزه نرم افزار و تاکید بر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد. مدیریت آسیب‌های اجتماعی، مهندسی فرهنگی شهر و پاسخ به مطالبات فرهنگی گروه ها و اقشار به ویژه کودکان و نوجوانان از اولویت‌های ما در شورای پنجم خواهد بود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که رای شهروندان به لیست واحد را چقدر حائز اهمیت می‌دانید، گفت: رای دادن به یک فهرست واحد، دو تاثیر جدی دارد. اول آن که کف رای نمایندگان منتخب بالا می‌رود، یعنی نامزدهای شورای شهر با رای تعداد بیشتری از مردم به شورا راه می‌یابند و پشتوانه مردمی قوی تری خواهند داشت. از طرف دیگر، افراد به تنهایی نمی‌توانند برنامه‌های خود را اجرا کنند. رای دادن به لیست واحد، موجب می‌شود ترکیب منسجم تری در شورا شکل بگیرد که این خود بستر اجرای برنامه‌های کلان تر و قوی تر در شهر تهران است.

پیرهادی درباره ویژگی‌های لیست خدمت بیان داشت: لیست خدمت ترکیبی از چهره‌های با تجربه و خوش نام شورای شهر با مدیران شهری، متخصصان، جوانان و بانوان است. علاوه بر شاخص‌های پیشین برای انتخاب نامزدها، در این دوره نظر نخبگان، کارشناسان و معتمدان محلات هم در قالب یک نظرسنجی اخذ شده است. نظرسنجی و اعمال نتایج آن در برگزیدن لیست نهایی از ابتکارات و ویژگی‌های خاص این دوره بوده است.

وی درپاسخ به این پرسش که تشتت ایجاد شده در لیست‌های اصلاح طلبان را ناشی از چه می‌دانید؟ گفت:

اصلاح طلبان بعد از 3 دوره که در شورای شهر در اقلیت قرار گرفته‌اند، این بار حس می‌کنند که احتمالا برنده‌اند. دلیل این حس پیروزی هم نتایج انتخابات خبرگان و مجلس در اسفند 94 است.

پیرهادی ادامه داد: اما نکته‌ای که به آن دقت نمی‌شود این است که 4 سال پیش، دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر همزمان برگزار شد و در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی بیش از 50 درصد آرای مردم را به دست آورد، اصلاح طلبان شورا کمتر از جریان رقیب مورد اقبال مردم قرار گرفتند. مردم تهران در مجموع از وضعیت نظام مدیریت شهری و خدمت‌های شهرداری تهران راضی هستند و این نکته در رایشان تاثیر جدی دارد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در نتیجه حس پیروزی در جریان اصلاح طلب، بیش از 50 چهره در انتخابات شورای شهر از این جریان ثبت نام کرد. ثبت نام بیش از حد افراد از یک جریان، درگیری‌ها و اختلافات درونی و حزبی و نداشتن مبنا و محوری برای وحدت، نتیجه‌ای جز تشتت در فهرست‌های اعلامی نخواهد داشت.

منبع:فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••