اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۱/۰۳ - ۱۲:۵۰
گزارشی از جشنواره استقبال از بهار مشهد

بهار فیروزه‌ای 96، نمایشی از هویت بومی و جهانی مشهد/ اکران 150 المان و اجرای 1500 نمایش شهری و سرود پاتوقی+ تصاویر

آنچه جشنواره بهار فیروزه‌ای 96 را متمایز از جشنواره‌های برگزار شده سال‌های قبل کرده است، تنوع بخشی به آثار و بسط و گسترش دادن شاخه‌ها و محورهای جشنواره برای حضور حداکثری و افزایش مشارکت مردم و هنرمندان است.

بهار فیروزه‌ای 96، نمایشی از هویت بومی و جهانی مشهد/ اکران 150 المان و اجرای 1500 نمایش شهری و سرود پاتوقی+ تصاویر
به گزارش سراج24،جشنواره بهار فیروزه‌ای دو سال است که با بهار و نوروز همراه با المان‌ها، نمایش‌های شهری، نقاشی دیواری، گروه‌های سرود و تزئینات شهری برای مشهدی‌ها و زائران این شهر چشم نوازی مهمان نوازی می‌کند. البته امسال آن گونه که مسئولان این جشنواره می‌گویند، در بهار 96، تنها به چهار دیواری هنر بسنده نشده و در این راستا به حوزه مردمی و استفاده از ظرفیت بالای مردم در بخش‌های مختلف این جشنواره نیز نگاه و توجه ویژه شده است تا مردم هم سهم خود را در شهری که زندگی می‌کنند، داشته باشند.


گام بلند بهار فیروزه‌ای 96، برای مضامین جدید کیفی
نکته دیگری که در کنار این جشنواره باید اشاره داشت، آسیبی با مضمون «تکرار» است که در اغلب موارد دامن جشنواره‌هایی که به صورت مدام و سالانه برگزار می‌شود را پس از چند دوره برگزاری می‌گیرد و همین مسئله سبب می‌شود که واژه خودمانی کلیشه به این جشنواره‍‌ها از سوی نگاه مردمی برچسب زده شود.

در همین رابطه مسئولان جشنواره نیز بارها و در گفتگوهای خود بر دوری و پرهیز از کلیشه‌ای شدن مضامین و آثار ارائه شده به جشنواره تاکید کردند.

مدیر امور هنری شهرداری مشهد در این خصوص بیان کرد: برای نمونه در فراخوان نمایش‌های شهری بهار فیروزه‌ای، فقط بر روی موضوعاتی همچون اقتصادمقاومتی و هویت بومی و جهان شهری مشهد مقدس تاکید شده است.

محمد جواد میری همچنین گفت: برای جلوگیری از آسیب تکرار، با نگاهی کوتاه به جشنواره بهار فیروزه‌ای 95، اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب تکرار و کلیشه‌ای شدن آثار ارسالی انجام دادیم. در استقبال از بهار 95، شهرداری مشهد در صدد آن بود که جلوه‌های جدیدتری از میزبانی زائران را در قاب جلوه‌های هنری، انجام و در معرض دید زائران و مجاوران قرار دهد بنابراین به کیفی‌سازی و بهینه‌سازی آثار توجهی خاص شد.

به گفته مدیر امور هنری شهرداری مشهد، حالا و با گذشت یکسال در جشنواره نوروز 96، کیفی سازی آثار با دقت و نکته سنجی بیشتر از آنچه که در جشنواره بهاره فیروزه‌ای 95 بود، اجرایی شد و در دستور کار قرار گرفت و حتی در اعلام فراخوان‌ها از همان ابتدای امر تاکید و شاه بیت اصلی جشنواره را بر ارائه آثار هنری کیفی و فارغ از تکرار و کلیشه قرار دادیم.

میری حتی در تکمیل گفته‌هایش این را هم اضافه می‌کند که «‌رویکرد ما رفتن به سمت موضوعات و مضامین جدید و بازنگری در موضوعات تکراری است و معتقدیم باید به مضامین مرتبط با هویت مشهد برسیم چرا که این شهر با عنوان پایتخت معنوی و فرهنگی کشور از ظرفیت بالایی به منظور هویت سازی در قالب‌های هنری دارد.»

اما نکته دیگری که جشنواره بهار فیروزه‌ای 96 را متمایز از جشنواره‌های برگزار شده سال‌های قبل کرده است، تنوع بخشی به آثار و بسط و گسترش دادن شاخه‌ها و محورهای جشنواره برای حضور حداکثری و افزایش مشارکت مردم و هنرمندان است.

مسئولان شهرداری پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره داشتند و به اذعان آنان در جشنواره بهار فیروزه‌‎ای 96 و با لحاظ کردن این نکته سعی شده است محورهای جشنواره تنها به المان و تزئینات شهری محدود و ختم نشود و موضوعات جشنواره فراتر از یک هنر برود و پای خود را در دیگر قالب‌های هنری مانندسرود و تائیر نیز بگذارد. بنابراین در جشنواره بهار فیروزه‌ای امسال از هنرمندان سایر رشته‌ها مانند سرود، تئاتر، نقاشی و... نیز استفاده شده است و تلاش شده تا تنوع بخشی و مشارکت مردمی در این طرح، افزایش یابد.


پنج فراخوان فیروزه‌ای
همانطور که اشاره شد، شهرداری در اعلام فراخوان‌های خود تنها به اعلام یک فراخوان بسنده نکرد و تلاش شد با ارائه فراخوان‌های مختلف بستر برای حضور بیشتر مردم و هنرمندان رشته‌های مختلف فراهم شود.
در همین رابطه مدیر امورشهرداری مشهد با اشاره به جزئیات فراخوان‌های منتشر شده برای شرکت هنرمندان و علاقمندان در جشنواره بهار فیروزه‌ای 96 می‌گوید: تاکنون 5 فراخوان برای جشنواره بهار فیروزه‌ای در حوزه‌هایی مانند المان‌های نوروزی، نمایش شهری، سرودهای شهری، نقاشی دیواری، گرافیک محیطی و تزئینات شهری منتشر شده است که در این رابطه و به منظور حضور حداکثری هنرمندان نخستین فراخوان در آذرماه سال جاری منتشر شد.

موضوعات جشنواره نیز آن گونه که در فراخوان‌ها ذکرشده است، در حوزه المان‌ها بر محورهایی مانند مشهد، پاسداشت مقام مادر و پدر، خاطرات مشترک شامل سفر، خانواده، کار و فرهنگ شهروندی، موضوع بهار و آزاد، در حوزه تزئینات شهری بر محورهای نمادهای اسلامی ایرانی در حرم مطهر، مشاغل سنتی و مولد و ... در حوزه نقاشی دیواری به اقتصاد مقاومتی، زائران غیر ایرانی امام رضا(ع)،دستاوردهای علمی و .. تاکید شده است.

مدیر امور هنر شهرداری مشهد همچنین به آثار ارسالی به جشنواره و مقایسه آن با جشنواره بهار 95 می‌پردازد و اضافه می‌کند: در سال جاری 2402 اثر از 800 هنرمند سراسر کشور دریافت شده که نسبت به جشنواره بهاره فیروزه‌ای 95 یک هزار و 700 اثر دریافتی بیشتر بود که این افزایش تعداد آثار نشان و گواه از رشد در خور توجه جشنواره بهاره فیروزه‌ای 96 است.

میری با ارائه مثال در حوزه نمایش های شهری می افزاید: در ایام عید نوروز بیش از 500 اجرای نمایش توسط 50 گروه نمایشی در معابر پر رفت و آمد شهری و همچنین 150 اجرای عروسکی توسط دو کارناوال سیار در حاشیه شهر مشهد مقدس اجرا می شود.


گامی برای رسیدن به تراز هویت جهان شهر مشهد
میری همچنین به حوزه گرافیک شهری نیز اشاره دارد. به گفته او در بخش فراخوان تزئینات شهری و گرافیک محیطی نیز حدود هزار اثر دریافت شده است.

مدیر امور هنری شهردار مشهد معتقد است که با گسترش محورهای جشنواره و فراهم کردن بستر حضور مردم و دیگر هنرمندان، آثار به میزان در خور توجهی افزایش می یابد که همین مسئله سبب خواهد شد که یک انتخاب کیفی برای برگزیدگان جشنواره صورت پذیرد و در نهایت امر و با اجرای این طرح شهرداری مشهد بتواند یک گام به جلو برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت هنری کشور بردارد.


اکران بیش از 150 المان و تزئینات شهری
اما المان‌های حجمی از جمله بخش‌های جذاب جشنواره بهار فیروزه‌ای است که در سال‌های اخیر مورد استقبال شهروندان و زائران قرار گرفته است و در این باره مدیر امور هنری شهرداری مشهد می‌گوید: سال گذشته 150 اثر شامل 90 المان حجمی و 60 اثر گرافیکی در سطح شهر مشهد اکران شدند. به گفته او در نوروز 96 نیز به همان تعداد المان و تزئینات شهری در سطح شهر مشهد اکران شدند.


عدالت در اکران
یکی از مواردی که همواره مورد بحث و نظر رسانه ای در برگزاری جشنواره بهاره فیروزه‌ای قرار داشته است به حوزه توزیع المان ها در سطح شهر و توجه یکسان به حاشیه و متن شهر بوده است. مدیر امور هنری شهرداری مشهد در این باره می‌گوید: ما به دنبال ایجاد عدالت در توزیع المان‌های شهری بوده‌ایم و تلاش کردیم تا علاوه بر مسیرهای اصلی مناطق دیگری از جمله حاشیه شهر را نیز پوشش بدهیم.

منبع:فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••