اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۱۱/۱۴ - ۰۷:۴۳
«سراج 24» گزارش می‌دهد

ادامه بازتاب‌های یک فیلم حیرت‌انگیز/جشنواره فجر در شُک «ویلایی‌ها»/چند سال برای ساخت این فیلم پژوهش شده است؟/دست برتر ژانر دفاع مقدس در سینمای ایران

همیشه واقعیت‌هایی که خداوند به ظهور می‌رساند بسیار عجیب‌تر از پیشرفته‌ترین تخیلات ما است. لذا هیچ فیلم تخیلی نمی‌تواند اینچنین قدرتمند، حس واقع‌نگر ما را برانگیزد. فیلم خانم قیدی به قدری به واقعیت نزدیک شده که در بسیاری از اوقات به فیلم مستند می‌ماند. قدرت این فیلم، از جغرافیای واقعی قصه می‌آید و همچنین رزمندگان زن و مردی که در آن مکان، خالصانه زیسته‌اند.

ادامه بازتاب‌های یک فیلم حیرت‌انگیز/جشنواره فجر در شُک «ویلایی‌ها»/چند سال برای ساخت این فیلم پژوهش شده است؟/دست برتر ژانر دفاع مقدس در سینمای ایران

گروه فرهنگی سراج24: دو روز از اولین اکران فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیره قیدی گذشته است. بازتاب‌های اکران این فیلم حیرت‌انگیز بوده است، درست شبیه خودش!

«ویلایی‌ها» نمایش دهنده خانه‌های سازمانی است که در جنوب کشور ساخته شد تا خانواده فرماندهان جنگ در آن زندگی کنند. تمام صحنه های فیلم در جنوب کشور (اندیمشک) فیلمبرداری شده است. فیلم درباره زندگی همسران فرماندهان جنگ است که در سال های ۶٢ و ۶٣ روایت می شود. موضوعی که تاکنون سینمای ایران کمتر به آن پرداخته است.

«ویلایی‌ها» بخاطر کارگردانی یک زن بازهم توانسته با نمایش عالی احساس و عواطف زنانه، تجربه موفق «شیار 143» ساخته نرگس آبیار را تکرار کند.

همیشه واقعیت‌هایی که خداوند به ظهور می‌رساند بسیار عجیب‌تر از پیشرفته‌ترین تخیلات ما است. لذا هیچ فیلم تخیلی نمی‌تواند اینچنین قدرتمند، حس واقع‌نگر ما را برانگیزد. فیلم خانم قیدی به قدری به واقعیت نزدیک شده که در بسیاری از اوقات به فیلم مستند می‌ماند. قدرت این فیلم، از جغرافیای واقعی قصه می‌آید و همچنین رزمندگان زن و مردی که در آن مکان، خالصانه زیسته‌اند.

مولف از خلق واقع گرایی بی بدلیل نمایش «همسران در جنگ» و نمایش واقعی اراده قهرمانی حقیقی، چه هدفی را دنبال کرده است؟ جایزه و جشنواره؟ مطرح شدن در جامعه فیلمسازی؟ اگر سطح و عیار فیلمسازی در چهارچوب سینمای ملی بررسی کنیم مجبوریم فراتر از سینمای ایران به منیر قیدی امتیاز دهیم. منیر قیدی به دلیل فراتر رفتن از الگوهای مرسوم در سینمای جنگ، برای فیلم ویلایی‌ها، نمره‌ای جهانی دریافت خواهد کرد.

زنان در «ویلایی‌ها» رزم جویان جنگجویی در خط مقدم دفاع نیستند، اما رزم آنان کمتر از بزم رزم مردانه در مواجه مستقیم با دشمن نیست. آنان سربازانی هستند که در خط رزم هستند، در تیر مقابل دشمن قرار ندارند اما روزانه با مرگ‌های خاموشی در کالبد زنانه ‌اشان دست و پنجه نرم می‌کنند. با لحظات بسیار ساده نفس در گلوی مخاطب حبس میشود و یا هر مرتبه با ورود هایس یا یک موتوری پیک، قلب تماشاگر را از درون سینه اش در می‌آورد.

ثریا قاسمی که پس از مدت‌ها با ویلایی‌ها به سینما برگشته است در گفت‌وگویی تاکید کرده که به بازی‌اش در این فیلم افتخار می‌کند و بازهم افتخار می‌کند که نقش یک مادر رزمنده را ایفا کرده است. او گفته است: «بازی کردن در چنین نقشی بسیار غمگینانه است؛  برای یک مادر بسیار سخت است که از سرنوشت  فرزند خود خبر نداشته باشد و زمانی هم که او را می‌بیند، به این فکر می‌کند که آیا یک بار دیگر فرزندشان را می‌بیند. برایم افتخار بود که نقش یک مادر رزمنده را ایفا کردم. بسیار بازی در این ژانر فیلم‌ها را دوست دارم و حتماً اگر پیشنهاد دیگر در عرصه دفاع مقدس به من داده شود، آن را قبول خواهم کرد.»

انسیه شاه حسینی کارگردان سینمای کشورمان « ویلایی‌ها» را بهترین فیلمی که تا کنون دیده دانسته است. او تاکید کرده است: «دفاع مقدس به اندازه کافی واقعیات دارد و ما باید این خاک را کنار بزنیم و با نگاه دفاع مقدسی آنها را کشف کنیم .»

منیره قیدی کارگردان «ویلایی‌ها» تاکید کرده است که 10  سال برای تحقیق و پژوهش فیلمش زحمت کشیده و وقت گذاشته است. او حالا یک فیلم اولیِ موفق است. یک زن که نقطه آغازین فعالیت هنری‌اش توانسته توجه همه را به خودش جلب کند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••