اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۱۶:۴۸
انتقادات شجاعی را خودی‌ها هم مطرح می‌کنند

کفاشیان: آقایانی که در مسائل فساد هستند معنی آن را بهتر می‌دانند/ اگر عربستان به ایران نیاید، باید AFC بازنده‌شان کند

نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: خیلی فرق تخلف و فساد را نمی‌دانم و شاید این آقایان که بیشتر در مسائل مرتبط با فساد بودند معنی فساد را بیشتر هم می‌دانند.

کفاشیان: آقایانی که در مسائل فساد هستند معنی آن را بهتر می‌دانند/ اگر عربستان به ایران نیاید، باید AFC بازنده‌شان کند

به گزارش سراج24،

فوتبال ایران این روزها گرفتار حواشی گوناگونی است؛ از اتهامات بی‌پایان فساد به علی کفاشیان تا احضار یک فوتبالیست به خاطر یک عکس و اظهارات یک ملی‌پوش که خود به تنهایی تبعات زیادی را به همراه داشت. البته در این بین بحث اعلام حمایت از میزبانی ایران برای جام جهانی فوتسال 2020 و جام ملت‌های آسیا 2023 از سوی وزیر ورزش نیز یکی دیگر از مباحث فوتبالی است که این روزها مطرح می‌شود.

بر همین اساس به سراغ علی کفاشیان، نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران رفته و گفت و گوی مفصلی را با وی در خصوص حواشی روز فوتبال ایران انجام دادیم که بدون شک شفاف‌سازی رئیس سابق در مورد ابهاماتی که وجود دارد می‌تواند پراهمیت و البته خواندنی باشد.

*داشتیم از پیگیری برای میزبانی‌ها پشیمان می‌شدیم اما با حمایت وزیر ورزش انگار خون دیگری در رگ‌های ما دمیده شد

*آسیا فقط حمایت فدراسیون‌ها را برای رای گرفتن نمی‌خواهد بلکه حمایت‌ دولت‌ها را هم می‌خواهد

*در سال 2019 بهترین فرصت برای کسب میزبانی جام ملت‌‌های آسیا بود که از دست رفت

*در آسیا این گونه است که میزبانی را یک دوره به غرب و یک دوره به شرق می‌دهند

*اگر عربستان به ایران نیاید باید AFC  آنها را بازنده کند

*شاید از الان آنها در پشت پرده در AFC در حال اقداماتی هستند که نفرات خودشان را برای شورای فیفا بیاورند

*نباید پشت بلندگو داد بزنند تا مردم را به یک بخش و یا گروهی از جامعه بدبین کنند

*خوشبختانه تیم مدیریتی فدراسیون فوتبال الان بسیار هماهنگ است!

*برنامه هلندی‌ها پر است و بعید است فروردین بازی بین دو کشور انجام شود

*باید به تشخیص کمیته اخلاق درباره احضارش احترام گذاشت

*درخصوص بازگشت شمسایی به تیم ملی نباید کار نمایشی انجام داد!

*خیلی از خودی‌ها ما در داخل صحبت‌های شجاعی را مطرح می‌کنند

 

*ابتدا در مورد برگزاری کلاس‌های مربیگری فوتبال در ایران صحبت کنید؟

این اولین دوره کلاس‌های سطح 3 آسیا محسوب می‌شود که به میزبانی تهران برگزار شده که همانطور که هرمانس مدرس کلاس‌ها گفت ایران در این زمینه لیدر آسیا محسوب می‌شود و واقعا ما در قاره کهن بهترین هستیم و انشاءالله مربیان ما نیز در رقابت با سایر مربیان کشورهای دیگر بتوانند بهترین‌های آسیا شوند. 

* وزیر ورزش روز گذشته اعلام کرده بود که میزبانی جام ملت‌های 2023 آسیا را می‌خواهیم و این در حالی است که گویا فرصت ثبت‌نام کشورها برای این رقابت‌ها به پایان رسیده است.

در هر صورت این روحیه‌ای که وزیر ورزش نسبت به میزبانی‌ها دارد و اعلام حمایت او از کسب میزبانی برای جام جهانی 2020 فوتسال که رقابت مهمی به شمار می‌رود و همچنین جام ملت‌های آسیا در سال 2023 می‌تواند مثل خون تازه‌ای در رگ‌های فوتبال باشد. اتفاقا ما داشتیم از پیگیری برای جام جهانی فوتسال پشیمان می‌شدیم اما وقتی وزیر ورزش اینطور حمایت خود را اعلام کرد انگار خون دیگری در رگ‌های ما دمیده شد و در حال حرکت به سمت میزبانی‌های مهم آسیایی هستیم. اینکه وزیر برای میزبانی جام ملت‌ها در سال 2023 اعلام آمادگی کرده خیلی خوب است و اتفاقا آسیا هم همین شیوه و روش را می‌خواهد. آسیا فقط حمایت فدراسیون‌ها را برای رای گرفتن نمی‌خواهد بلکه حمایت‌ دولت‌ها را هم می‌خواهد. به طور مثال برای میزبانی جام ملت‌ها در سال 2019 فقط ایران و امارات مانده بودند که حمایت سنگین دولت امارات از AFC موجب شد تا این کشور میزبان شود. اگر این حمایت دولت از فدراسیون ایران برای کسب میزبانی‌ها آن زمان انجام شده بود احتمال داشت به جای امارات، ما میزبان جام ملت‌های آسیا در سال 2019 شویم.

*پس قبول دارید بهترین فرصت از دست رفت؟

درست است. بهترین فرصت برای کسب میزبانی جام ملت‌ها بود اما با این رویکرد که وزیر محترم ورزش و جوانان دارد و خودش در گذشته در سازمان گردشگری حضور داشته و اهمیت این کار را می‌داند، فکر می‌کنم در آینده شاهد میزبانی‌های مهمی برای فوتبال ایران باشیم. 

*اما به نظر می‌رسد منطق میزبانی‌ها اینطور باشد که یک دوره در غرب و یک دوره در شرق آسیا شاهد میزبانی جام ملت‌ها باشیم و به این ترتیب احتمالا یک کشور شرق آسیایی در سال 2023 میزبان جام ملت‌های آسیا خواهد بود. 

اصولا در آسیا اینگونه است که میزبانی را یک دوره به غرب و یک دوره به شرق می‌دهند. البته وقتی این حمایت را می‌بینیم،‌ما هم تلاش‌مان را می‌کنیم و این کار را انجام دهیم. الان هم چند کشور شرق آسیایی مثل کره، ژاپن، چین و اندونزی اعلام آمادگی کردند تا میزبانی 2023 به آنها برسد.

* چطور می‌توان محدودیت‌های لازم برای کسب این میزبانی‌ها از جمله حضور زنان در استادیوم‌ها را برطرف کرد؟

از این لحاظ مشکلی نداریم چون بانوان خارجی می‌توانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند. برای ایران هم یکسری مسائل وجود داشت اما در حال حاضر این موضوع جزو موانع میزبانی محسوب نمی‌شود. در حال حاضر بحث زیرساخت‌ها و توسعه سالن‌ها جزو موانع ما محسوب می‌شود که می‌توان آنها را برطرف کرد و فکر می‌کنم مشکلی برای میزبانی جام جهانی 2020 فوتسال داشته باشیم.

* بحث عدم میزبانی ایران و عربستان از یکدیگر برای یک سال دیگر از سوی AFC تمدید شد. در این مورد چه صحبتی دارید؟

احتمالا اعتراضی به این موضوع خواهیم داشت. اگر عربستان نمی‌خواهد به ایران بیاید می‌تواند میزبانی خودش را در هر کشوری انجام دهد اما اگر نخواهند به ایران بیایند به نظرم باید AFC آْنها را بازنده اعلام کند. در حال اقدام لازم در این خصوص هستیم. اگر ما میزبان هستیم باید به عقیده و نظر ما احترام گذاشته شود همانطور که سوریه، مالزی را انتخاب کرد و بنابراین باید به ما هم احترام بگذارند. ما ایران را بهترین و امن‌ترین کشور دنیا می‌دانیم و قطعا آنها ممکن است بگویند که شاید ایران برای عربستانی‌ها  امن نیست که وزارت خارجه و نیروهای امنیتی در ایران، امنیت آنها را تامین خواهند کرد و مطمئن باشید برای حضور نمایندگان این کشور در ایران هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

*گویا قرار شد برای انتخابات شورای آسیا دوباره ثبت‌نام انجام شود. آیا یک بار دیگر برای رسیدن به فیفا ثبت‌نام می‌کنید؟ 

2 ماه وقت داریم و این مسئله را در هیأت رئیسه مطرح خواهیم کرد. تا آخر ژانویه فرصت برای ثبت‌نام وجود دارد و انتخابات نیز اردیبهشت 96 برگزار می‌شود. احتمالا قصد دارند افراد جدیدتری وارد عرصه شده و شاید از الان آنها پشت پرده و به دور از چشم ما در حال اقداماتی هستند که نفرات خودشان را بیاورند. الان نمی‌توانم در این خصوص صحبت بیشتری انجام دهم چون باید دوباره ثبت‌نام‌ها انجام شود. اگر دفعه گذشته انتخابات برگزار می‌شد بنده رای می‌آوردم اما به خاطر اینکه یک نماینده از ایران انتخاب نشود کل شهر را به هم زدند. با این حال الان نمی‌توان اظهارنظری کرد اما اگر یک نماینده از ایران در انتخابات باشد خوب است. ما باید احقاق حق کنیم حالا اگر آنها رای ندهند یک بحث دیگری است. 

* اتهامات برخی از جمله شاه‌حسینی رئیس سابق کمیته انضباطی به شما و فدراسیون زمان شما تمامی ندارد و به تازگی او گفته که در همه رده‌ها در زمانی که رئیس فدراسیون بودید تبانی صورت گرفته است. حتی گفته بودند شما به قید وثیقه آزاد هستید. 

این چنین نیست و نمی‌دانم چرا این صحبت‌ها را مطرح کردند. بعد هم اینکه چه تبانی بوده است؟! من که در جریان نیستم. 

* به نظر شما حالا که رئیس نیستید چرا این صحبت‌ها علیه شما مطرح می‌شود؟

اگر تبانی صورت گرفته محکم به ما بگویند کجا این کار انجام شده است. یک بار در فوتسال این اتفاق افتاد که موضوع به کمیته انضباطی و اخلاق ارجاع داده شد. هر کسی هر مدرکی طی 8 سالی که من رئیس فدراسیون بودم در این خصوص دارد می‌تواند آنها را در اختیار کمیته اخلاق که یک کمیته مستقل است قرار داده تا آنها را بررسی کند. این کمیته به طور قطع به پست و سمت افراد کاری نداشته و در نهایت دقت بررسی لازم را انجام می‌دهد. 

*فکر می‌کنید شاه‌حسینی به دنبال چیست که این صحبت‌ها را مطرح می‌کند؟

خیلی فرق تخلف و فساد را نمی‌دانم و شاید این آقایان که بیشتر در مسائل مرتبط با فساد بودند معنی فساد را بیشتر هم می‌دانند و فرق آن با تخلف را تشخیص می‌دهند چون من خیلی نسبت به این مسائل وارد نیستم. اعتقاد دارم هر فسادی که از جانب هر فردی می‌شود باید به مراجع مربوطه مراجعه کرده تا آنجا به این مسائل رسیدگی کند. حتی برای این عکس‌هایی که گرفته می‌شود که شاید از لحاظ عرفی غیرمعقول باشد چنین مراجعی این افراد را احضار کرده و تذکر لازم را می‌دهند. به نظر من باید برای فساد و تخلف صورت گرفته به مراجع ذیربط آن مراجعه کرده و اینطور نباشد که پشت بلندگو و رسانه‌ها داد بزنند تا خدای ناکرده مردم به یک بخش و یا گروهی از جامعه بدبین شوند. این موضوع بد است. شاید در کار اجرایی تخلفاتی صورت بگیرد اما مراجع ذیربط می‌توانند به این مسائل بهتر از هر فرد دیگری رسیدگی کنند. 

* به نظر می‌رسد پاداش فوتسالی‌ها از وزارت ورزش خرج موارد دیگر شده است؟

خیر. پاداش فوتسالی‌ها سر جای خودش است. ما یک بار این پاداش را داده‌ایم و باز هم در نظر داریم پاداش دیگری را بدهیم. 

*قرار بود کنفدراسیون فوتبال آسیا توضیحاتی را در خصوص مراسم برترین‌های آسیا و سازوکار انتخابی که انجام شده است، به فدراسیونهای مختلف ازجمله ایران ارائه کند. 

از این موضوع خبر ندارم، آن را از تاج بپرسید. البته بازهم تأکید می‌کنم که ما کسی را تحریم نکردیم، بلکه تاج در این مراسم شرکت نکرد. اصولاً ما مراسمی را تحریم نمی‌کنیم، بلکه تاج به عنوان رئیس فدراسیون در مراسم برترین‌ها حضور پیدا نکرد، چون اعتقاد داشت که حق ایران بیشتر از چیزی بود که اعلام شد. با این حال من در مراسم شرکت کردم و اعتراضم را هم به مسئولان مربوطه گفتم. 

* رفتن شما به مراسم و نیامدن تاج به‌گونه‌ای تضاد در فدراسیون فوتبال نیست؟

من با هماهنگی تاج در مراسم شرکت کردم ضمن اینکه عضو هیأت رئیسه کنفدراسیون آسیا هستم و باید می‌رفتم.

* یعنی الان با تاج و یا حتی با اسدی هماهنگ هستی؟

بله، کاملاً هماهنگ هستیم و خوشبختانه تیم مدیریتی فدراسیون فوتبال الان بسیار هماهنگ است.

* گفته می‌شود شاید بازی ایران و هلند در فروردین ماه سال 96 برگزار شود و این درحالی است که برنامه هر دو کشور در این ماه پر بوده و گویا فرصتی برای این بازی در فروردین نیست. 

بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد، چون خود هلندی‌ها اعلام کردند برنامه آنها پر است و باید در این خصوص بررسی‌های لازم انجام شود. البته اگر فضایی را پیدا کنند خودشان راغب هستند این اتفاق بیفتد.

* گویا از طرف تاج به شما مأموریت داده شده که پرونده جیووا را ببندید. 

درست است و ما در حال مذاکره هستیم، هرچند که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. 

* این موضوع زشت نیست که هر کدام از تیم‌های ملی یک برند را به تن می‌کنند؟

تیم اقتصادی ما در حال مذاکره است تا تکلیف لباس‌ها مشخص شود. ما به دنبال یک برند خوب هستیم و به محض اینکه تصمیم نهایی گرفته شود، آن را اعلام خواهیم کرد.

* احضار مهدی رحمتی به کمیته اخلاق، آن‌هم به خاطر یک عکس، کار درست و منطقی بود؟

تشخیص کمیته اخلاق در این مقطع این است که این کار را انجام دهند و حتماً برای اقدام‌شان استدلال‌هایی داشته‌اند. به نظر من این استدلال‌ها به نفع فوتبال است چون در یک مواقعی شاید یکسری رفتارها بخواهد آغاز شود که می‌توان با پیشگیری و تذکر ریشه آن رفتار را خشکاند تا دیگر بسط پیدا نکند. این موضوع خیلی مهم است. 

*اما اینکه تورک رئیس کمیته اخلاق اعلام کرد که ماده‌ای که بر اساس آن رحمتی به کمیته اخلاق احضار شده است و نمی‌داند، صورت خوشی نداشت.

در هر صورت کمیته اخلاق این تشخیص را داده و باید به تشخیص آنها احترام گذاشت. 

*: به نظر شما محرومیت به خاطر یک عکس اصلا کار درستی است؟ 

شاید یک مواقعی اتفاقی صورت بگیرد که خیلی مهم نباشد اما می‌تواند سرآمد اتفاقات مهم بعدی و یکسری بدآموزی‌ها باشد که به خاطر آن باید تذکر لازم را داد تا دیگر چنین رفتاری اتفاق نیفتد. در واقع این کار یک نوع پیشگیری است و به نظرم اقدام خوب و مفیدی محسوب می‌شود. چرا اجازه دهیم یک نفر غرق شود و سپس بخواهیم او را نجات دهیم. همان اول که می‌خواهد به گودال برود از این کار پیشگیری کنیم تا از اتفاقات بعدی جلوگیری به عمل آید. این اقدامات پیشگیرانه برای هر فردی از جمله خود من هم خوب است و حتی اگر خود من یک خطای کوچکی کردم، اگر به من تذکر بدهند و من آن کار را انجام ندهم بهتر از این است که بعدا بخواهند من را درگیر پرونده فساد کنند. 

*در خصوص مسعود شجاعی و صحبت‌هایی که انجام داد نیز شایعات خط خوردن او از تیم ملی به گوش می‌رسد. به نظر شما درست است که بخواهیم با یک بازیکن تیم ملی که افتخارات زیادی را همراه با این تیم داشته و زحمات بسیاری برای فوتبال ایران متقبل شده این رفتار را بکنیم؟

در خصوص خط خوردن شجاعی در جریان نیستم و کمیته اخلاق در حال پیگیری پرونده است. 

* شجاعی گفته بود در فوتبال فساد وجود دارد. 

8-9 سال است که شخصیت شجاعی را می‌شناسم و واقعا پسر خوبی است و خیلی این مملکت را دوست دارد. او زحمات زیادی را برای تیم ملی کشیده و همیشه هم بدون حاشیه بوده است. اما به نحوه صحبت‌هایی که انجام داده باید رسیدگی شود و این هم مثل همان عکسی است که گفتید تا بیشتر پیش نرود. خیلی از افراد دیگر هم در داخل این صحبت‌ها را مطرح کرده‌اند. 

* اما قبول دارید که اصلا درست نیست بخواهیم یک ملی‌پوش را به خاطر این صحبت‌ها از تیم ملی خط بزنیم؟

بله چون شجاعی سال‌های سال برای تیم ملی زحمت کشیده و حتی خیلی از خودی‌های ما در داخل این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. اینکه حالا شجاعی این حرف‌ها را آن طرف مطرح کرده باید به او تذکر داد اما نباید ارزش‌های کار مسعود شجاعی که واقعا برای فوتبال مملکت سال‌های سال به عنوان نماینده ایران زحمت کشیده و ما هیچ گونه در این سال‌ها که او لژیونر بوده تخلف کوچکی هم از او ندیده‌ایم را نباید نادیده گرفته و این موضوع بسیار ارزشمند است. او یکی از بهترین‌هاست اما در هر صورت ممکن است در فوتبال هر کسی خطایی را انجام دهد که می‌توان با تذکر آن را برطرف کرد تا از ارزش‌های او کم نشود. 

* وحید شمسایی دلش می‌خواهد دوباره به تیم ملی دعوت شود تا بتواند با زدن چند گل ملی دیگر از این لحاظ خودش را تثبیت کند. 

این موضوع به عهده کادر فنی تیم ملی است و ما نمی‌توانیم دخالتی در آن داشته باشیم. معتقدم نباید هیچ کاری به صورت نمایشی صورت بگیرد. چون اگر کاری نمایشی باشد اولین کسی که انتقاد می‌کنند خود رسانه‌ها هستند. به نظرم هر چیزی باید سر جای خودش باشد. برای ما مهم این است که وحید شمسایی بازیکنی بوده که نظیر آن مانند علی دایی شاید حالا حالاها نیاید. الان دایی و شمسایی از شاخصه‌های فوتبال و فوتسال ایران هستند و در نوع خود افراد بزرگی محسوب می‌شوند و هر کاری که قرار بوده را انجام دادند و حتی در جهان شاخص هستند. بنابراین نباید با یکسری کار نمایشی همه چیز را خراب کنیم اما کادر فنی تیم ملی هر تصمیمی بگیرد ما به آن احترام می‌گذاریم. 

* در مورد تخلف بازیکن فوتسال گیتی‌پسند کاظم سلیمانی دبیر کمیته فوتسال اعلا کرده است که نظر هیأت رئیسه فوتسال با کمیته انضباطی متفاوت است. 

کمیته انضباطی این بازیکن را 4 جلسه محروم کرد در حالی که هیأت رئیسه فوتسال اعتقاد داشت باید بیشتر از این مدت او را محروم می‌کردند اما در هر صورت باید به قانون و مقررات احترام بگذاریم.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••