اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۱۴:۲۸
رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی:

دولت یازدهم زیرساخت‌های هسته‌ای را منهدم کرد/ پلمب کردن بهتر بود از آنچه با صنعت هسته‌ای خود کردیم/ بازگشت‌پذیری کذب است

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی گفت: تخریب فعلی فعالیت‌های هسته‌ای در اثر برجام در دولت یازدهم باعث شد برخی فعالیت‌ها به سال 88 و برخی به سال 90 بازگردند، ضمن اینکه به دلیل نابودی زیرساخت‌ها، بازگشت‌پذیری تعهدات کذب است.

دولت یازدهم زیرساخت‌های هسته‌ای را منهدم کرد/ پلمب کردن بهتر بود از آنچه با صنعت هسته‌ای خود کردیم/ بازگشت‌پذیری کذب است

به گزارش سراج24،حسین آب‌نیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی درباره این پرسش که با توجه به خواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر بخواهد شرایط به قبل از برجام بازگردد چه مدت زمانی به طول خواهد انجامید و آیا چنین ظرفیتی در سازمان انرژی اتمی ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: اتفاقی که در حال حاضر آمریکایی‌ها رقم می‌زنند این است که آنها برجام را به نوعی به ما تحمیل کردند و ما هر چه باید انجام می‌دادیم را به نحو احسن اجرا کرده‌ایم.

آب نیکی افزود: ما حتی تعهدات خود را فراتر نیز انجام داده‌ و در این برنامه نیز تسریع داشته‌ایم و حتی خود آمریکایی‌ها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه سایر مذاکره کنندگان تایید کردند که ایران تعهدات خود را اجرا و عملیاتی کرده است.

اجرای برجام به صورت یکطرفه از سوی ایران

وی ادامه داد: اما آمریکایی‌ها و طرف غربی به هیچ وجه به تعهدات خود عمل نکرده و برجام یکطرفه از سوی ایران اجرا شده است؛ آنها تحریمهای خود را انجام دادند و ما حتی نتوانستیم معاملات پولی و دلاری انجام دهیم واتفاق خاصی برای ما نیفتاده است.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی تصریح کرد: برخی مسئولان دولت هم گفته‌اند که هیچ چیز از برجام برای ایران به دست نیامده است. 

آب نیکی با اشاره به قانون جدید کنگره آمریکا عنوان کرد: در حال حاضر با تصویب قانون آنها [تمدید تحریم‌ها]  نقض برجام برای چندمین بار و به‌صورت مکرر اتفاق افتاده است و چه اوباما این تمدید را وتو کند و یا عمل نکند این نقض برجام است و ما باید هم اکنون اقدام متقابل را در برابر نقض برجام انجام دهیم؛ حال اینکه اوباما باید برخی موضوعات را انجام ندهد؛ باز این نقض برجام بر سر جای خود باقی می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه باید به اقدامات غربی‌ها عکس العمل نشان دهیم، ادامه داد: برخی آقایان طرفدار مذاکره تلاش می‌کنند که اگر این موضوع در عمل اجرایی شد ما به سمت این برویم که اقدامات متقابل انجام دهیم، اما واقعیت این است که همین تصویب کنگره نیز نقض برجام است و اگر قرار است اقدامی انجام دهیم باید هم اکنون آن را اجرایی کنیم.

آمریکایی‌ها به دنبال تحمیل تعهدات بیشتر به ایران هستند

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی با بیان اینکه سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکا نسبت به برجام مشخص نیست، عنوان کرد: غربی‌ها استراتژی تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند؛ آنها می‌گویند تحریم حق ایران بوده است و باید به سمت گرفتن امتیازات بیشتری از ایران برویم؛ باید ایران را وادار به عقب‌نشینی بیشتر کنیم و تعهدات فزون‌تری بگیریم.

آب نیکی توضیح داد: آنها شاید موضوعات منطقه‌ای را مطرح کنند و برجام 2، 3 و 4 را کلید بزنند و هم اینکه همین موضوع برجام را هم روی کاغذ نیاورند و دوباره موضوعات دیگری را تحمیل کنند؛ در چنین شرایطی ما باید عکس العمل نشان دهیم و اگر نشان ندهیم آنها جلوتر آمده و بعد از پایان ریاست‌جمهور اوباما، تحریم‌های جدیدی از سوی ترامپ مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: آنها به دنبال مذاکرات جدید هستند و به دنبال بازنگری در برجام صورت گرفته خواهند بود؛ بازنگری این برجام چنین خواهد بود که تعهدات بیشتری را جمهوری اسلامی ایران باید بپذیرد؛ آنها به دنبال ایجاد تعهدات تازه هستند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اظهار کرد: آنها [آمریکایی‌ها] نقض‌هایی انجام دادند و به دنبال ایجاد برخی نقض‌های دیگر هستند و به دنبال ایجاد حقوق دیگری خواهند بود؛ به طور حتم غربی‌ها در مسیر پیشروی نیز می‌کنند.

آب نیکی خاطرنشان کرد: به طور قطع آنها دست نگه نمی‌دارند و جلو هم می‌روند؛ اینکه ترامپ در صندلی کاخ سفید حضور یابد و برجام را پاره کند، چنین نیست. حتی ترامپ هم آن را نقض نمی‌کند بلکه جلوتر خواهند آمد و تعهدات ایران را کافی نمی‌داند.

آمریکایی‌ها به دنبال برجام در جبهه مقاومت و حقوق بشر هستند

وی افزود: به طور حتم غربی‌ها تاکید می‌کنند اینکه ایران صنعت هسته‌ای خود را از بین برده کافی نیست و باید امتیازدهی‌های دیگری در جبهه مقاومت، حقوق بشر و سیاست‌های خود داشته باشد؛ لذا هدف‌های جدیتری را مد نظر دارند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی توضیح داد: در حال حاضر ما تعهدات خود را به طور کامل در برجام انجام دادیم و امید داشتیم اتفاقی در حوزه اقتصادی بیفتد و نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه تحریمهای جدیدی بر ما تحمیل شد و غربی‌ها با پررویی به تعهدات خویش عمل نکردند و به کشورهای دیگر نیز تاکید کردند تا به تعهدات خویش با جمهوری اسلامی ایران عمل نکنند و تحریمهای بانکی بخشی از این موضوع بوده است.

آب نیکی تصریح کرد: غربی‌ها هرچند در ظاهر چند بیانیه صادر کردند اما در پشت پرده اقداماتی برای تحریم ایران انجام دادند و به کشورهای مختلف عزیمت کرده و تحریمهای بانکی را مدنظر قرار دادند؛ در حال حاضر هم ساختار تحریم و هم مکانیزم‌های آن باقی مانده است و تعهدات آمریکا انجام نگرفته و به تحریم‌ها نیز افزوده شده است.

وی تاکید کرد: استراتژی آمریکا این است که به امتیازات به‌دست آمده بسنده نمی‌کند و به دنبال جلو رفتن در دستیابی به امتیازات است؛ بخشی از این استراتژی را اوباما و بخش دیگر را ترامپ انجام خواهد داد.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی گفت: در حال حاضر با تصویب تمدید قانون تحریم‌ها بستر این کار فراهم شده و ترامپ بر روی این بستر موج‌سواری خواهد کرد چرا که آن را قانون مصوبه کنگره می‌داند. به طور حتم بعد از روی کار آمدن ترامپ آنها به دنبال مذاکره خواهند بود و ادامه این راه برای آن است که به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر هستند.

آب نیکی افزود: مذاکره آینده آنها بر روی برجام برای گرفتن باج بیشتر و امتیازات کاملتر است و به‌دنبال این هستند که آمریکا هیچ تعهدی ندهد و اگر هم تعهدی بدهد عمل نکند.

تعهدات ایران در برجام بر روی زمین است و تعهدات غربی‌ها بر روی کاغذ

وی عنوان کرد: در حال حاضر نیز به طور مکرر نقض برجام انجام گرفته است و این همان است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر روی آن تاکید کردند؛ نقض برجام بارها صورت گرفته و توسط تیم مذاکره کننده نیز نادیده گرفته شده است.

آب نیکی با بیان اینکه ما باید واکنش نشان دهیم، ادامه داد: متاسفانه برجام طوری تعیین شده که تعهدات ما بر روی زمین است و تعهدات آنها بر روی کاغذ است؛ آنها گفته بودند تحریم را برمی‌داریم و 4  مصوبه ضعیف دادند و به عهد خود عمل نکردند.

وی افزود: تعهدات آنها برای رفع تحریم‌ها بر روی کاغذ بود اما تعهدات ما به صورت عملی و بر روی زمین بود؛ یعنی اینکه ما قلب راکتور اراک را پر از بتن کردیم؛ ما سانتریفیوژها را جمع‌آوری کردیم؛ ما در جمع‌آوری سانتریفیوژها به سرعت عمل کردیم؛ ما در جمع‌آوری بخش جدی از تجهیزات سانتریفیوژها را از دست دادیم؛ در زمان جمع‌آوری بخش قابل توجهی از سانتریفیوژها از بین رفت؛ در زمان باز شدن ماشین‌ها تعداد زیادی از آنها نابود شد.

تعجیل در جمع‌آوری دلیل از بین رفتن سانتریفیوژ‌های ایران

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی تصریح کرد: حتی اگر بخواهیم ماشین‌ها را نصب کنیم و مجددا از انبار بیرون آوریم و دوباره استفاده کنیم بخش قابل توجهی از آنها از بین می‌رود.

آب نیکی ادامه داد: بیش از 50 درصد ماشینها که در انبارها قرار دارند از بین می‌روند؛ 50 درصد از ماشینهای ما در فرآیند بازکردن مونتاژ کردن و بردن به انبار و دوباره مونتاژ کردن و نصب شدن از بین می‌روند چرا که یکی از دلایل جدی از بین رفتن ماشین‌های سانتریفیوژ‌ ما تعجیل در برنامه‌ها بود.

وی افزود: تعجیلی که ما انجام دادیم فقط در مذاکره نبود بلکه در جمع‌آوری ماشین‌ها عجله کردیم؛ درست است که برخی بی‌دقتی‌های ما باعث ایجاد بعضی تعهدات شده است اما ما در اجرا هم به سرعت انجام دادیم و برخی بی‌دقتی‌ها شد چرا که می‌خواستیم به سرعت به روز اجرا برسیم.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی عنوان کرد: ما برای اینکه سریعتر به نقطه‌ای برسیم که مثلا تحریم‌های اقتصادی برطرف شود و شکوفایی اقتصادی ایجاد شود  به سرعت ماشین‌ها را جمع‌آوری کردیم و رفتار ما عجولانه بود؛ حتی غربی‌ها می‌گفتند که باورمان نمی‌شود به این سرعت ایران تعهدات خود را انجام دهد.

هم خسارت دادیم و هم عجله منجر به تخریب داشتیم

آب نیکی تصریح کرد: بنابراین ما کاملا در رفتار بی‌سابقه برنامه خود را انجام دادیم و عجله بی‌مورد باعث شد تا بخشی از تجهیزات به خوبی فرآیند جمع‌آوری خود را طی نکند و از بین برود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم باید بدانیم خسارت داده‌ایم چرا که بخشی از ماشینهای ما از دست رفته است و قلب راکتور اراک را پر از بتن کرده‌ایم.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی خاطرنشان کرد: شخص رئیس سازمان گفته که حتی اگر قلب راکتور اراک را درآوریم و دوباره بازگردانیم بلافاصله بعد از بازگشت دیگر فایده‌ای نخواهد داشت؛ پس قلب راکتور اراک به طور کامل از بین رفته و ما آن را منهدم کرده‌ایم.

آب نیکی تصریح کرد: اینکه بتن به قلب راکتور اراک ریخته‌ایم و آن را پر کرده‌ایم دیگر قابل استفاده نخواهد بود؛ قلب راکتور اراک دیگر از بین رفته است و باید دوباره به طور کامل ساخته شود.

وی افزود: اگر بخواهیم دوباره آن را بسازیم زمان‌بر خواهد بود؛ البته این ساخت دوباره هزینه‌بر نیز خواهد بود.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی با بیان اینکه کارشناسان و متخصصان ما دلسرد شده‌اند، گفت: کارشناسان ما دلسرد شده‌اند چرا که حاصل دستاورد چند ساله آنان را از بتن پر کرده‌ایم و دیگر انگیزه‌ای ندارند بنابراین اتفاقی که ایجاد شده خسارت جدی به کشور وارد کرده است و ما در جمع کردن سانتریفیوژها هم به شکل سریع برنامه را پیش بردیم و به صورت طبیعی و درست عمل نکرده‌ایم.

اخراج نیروهای هسته‌ای؛ هزینه‌های نرم‌افزاری

آب نیکی توضیح داد: این ماشین‌ها ساخته نشده‌اند که هر بار جمع و یا وصل شوند و اینها برای یکبار وصل می‌شوند تا از بین بروند؛ ماشین‌ها تقریبا یکبار مصرف هستند؛ اینکه ماشین‌ها را باز کنیم و در انبار بگذاریم بالانس خود را از دست خواهند داد چرا که این ماشینها بسیار دقیق هستند.

وی افزود: حتی لوله‌هایی که باز شده است دیگر بستنش سخت خواهد بود؛ ما در فردو پذیرفته‌ایم که لوله‌ها را از بین ببریم و سکوها را از میان برداریم؛ حتی پذیرفتیم در فردو زیرساختها را از بین ببریم و لوله‌ها را از بین ببریم که این کار انجام شده جای تاسف دارد.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی عنوان کرد: البته بخشی از نیروی انسانی خود را نیز کاهش داده‌ایم و نیروی انسانی خود را اخراج کرده‌ایم که البته این موضوع تعهدی نبود که در برجام بدهیم اما این کار را قبل از اجرای برجام انجام دادیم و طیف عظیمی از نیروها هم در حوزه غنی‌سازی و سایر حوزه‌ها اخراج شدند؛ حتی برخی نیروها خود به خود از کار کناره‌گیری کردند.

آب نیکی درباره اینکه اگر بخواهیم به شرایط گذشته بازگردیم چه مدت زمانی نیاز است، اظهار کرد: ما در حوزه هسته‌ای و پس از برجام هزینه‌های زیادی داده‌ایم و این هزینه‌ها سخت افزاری و نرم‌افزاری بوده است؛ سخت افزاری یعنی جمع‌آوری سکو و تاسیسات فردو و ریختن بتن در قلب راکتور اراک به همراه جمع‌آوری ماشینها بوده است؛ دلزدگی دانشجویان و اخراج برخی نیروها نیز جزو هزینه‌های نرم‌افزاری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز اگر مجلس و مسئولان تصویب کنند که به قبل بازگردیم زمان‌بر خواهد بود و این مهم حدود دو سال زمان می‌برد و این در صورتی‌ست است که بتوانیم به شرایط با کیفیت گذشته بازگردیم.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی تصریح کرد: بسیاری از کارهای صورت گرفته باید از اول صورت گیرد و باید برخی نیروها را نیز از ابتدا تربیت کنیم.

آب نیکی پلمپ کردن فردو را بهتر از جمع‌آوری تاسیسات و جدا سازی لوله‌ها یا سکوهای آن دانست و گفت: اگر درب فردو بسته می‌شد بسیار بهتر بود چرا می‌توانستیم بعد از بازگشت پذیری به‌راحتی فعالیت کنیم اما متاسفانه سکوها را جدا کردیم و اتصالات لوله‌ها را از بین بردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز اتصالات فردو از بین رفته است و تمامی این برنامه‌های طرفهای غربی برنامه‌ریزی شده بود چرا که آنها بر جمع‌آوری سیستم‌ها تاکید داشتند؛ متاسفانه مسئولان ما تعهدات را به سرعت پذیرفتند و به طور عجولانه آن را اجرا کردند.

مذاکرات برد - باخت بود

حسین آب‌نیکی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر مذاکرات بُرد - بُرد هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: در حوزه اقتصادی مذاکرات به هیچ وجه بُرد - بُرد نبوده بلکه برد - باخت بوده است، ضمن اینکه در حوزه هسته‌ای هم وضعیت مشخص است که چه چیزی را داده‌ایم و چه چیزی ستانده‌ایم.

وی افزود: هیچ گام مهمی در رآکتور اراک که قلب آن خارج شده برای اقدامات جدید نشده است، ضمن اینکه اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را هم از دست داده‌ایم و سوخت راکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران هم در دو سال آینده تمام می‌شود که یا باید خارجی‌ها به ما سوخت بدهند که معنایش وابستگی است و یا اینکه این سوخت را خودمان تهیه کرده و از ابتدا مراحل تهیه و ساخت سوخت 20 درصد را آغاز کنیم، در حالی که این خط تولید هم اکنون تعطیل است.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: سوخت 3.5 درصد تولیدی که برای راکتور بوشهر تهیه شده بود، را متعهد شدیم که کنار بگذاریم و معنایش ثابت شدن وابستگی‌مان به روس‌ها است.

نابودی زنجیره تولید و ساخت تجهیزات در سازمان انرژی اتمی

وی تصریح کرد: حدوداً 10 هزار کیلو اورانیوم غنی‌شده 3.5 درصد را به روس‌ها تحویل داده و مابه‌ازای آن کیک زرد گرفته‌ایم در حالی که این مواد باید به UCF اصفهان آمده و UF6 تولید کنیم سپس به نطنز آورده شده و فرآیند غنی‌سازی 3.5 درصدی از آن استحصال شود که این پروسه هم بسیار زمان‌بر خواهد بود.

آب‌نیکی ادامه داد: هم اکنون ماشین‌های سانتریفیوژ ایران 5060 عدد است، در حالی که روزگاری این تعداد بیش از 19 هزار ماشین بود که با توجه به از بین رفتن تعداد زیادی از ماشین‌های سانتریفیوژ جمع‌آوری شده امکان بازگشت به شرایط قبل سخت و بسیار زمانبر است.

وی افزود به دلیل از بین رفتن ماشین‌های سانتریفیوژ قبلی و همچنین جمع‌آوری زیرساخت‌ تولید این ماشین‌ها توسط شرکت‌های سازنده به دلیل عدم خرید جدید و همچنین عدم ورود ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید شرایط خاصی در صنعت هسته‌ای داریم.

عضو سابق هیأت مدیره شرکت‌های غنی‌سازی سازمان انرژی اتمی افزود: زنجیره قبلی تولید و ساخت تجهیزات در سازمان انرژی اتمی به دلیل عدم خرید جدید و همچنین ناامیدی از شرایط فعلی از بین رفته است و این شرکت‌ها هم به دلیل مشکلات مالی عذر برخی از نیروهایشان را خواسته‌اند.

ای کاش زیر ساخت‌ها پلمب می‌شد نه منهدم

وی گفت: در تعهدات پذیرفته شده از سوی ایران برخی اقدامات از سوی ما انجام شده است که در حقیقت منهدم کردن بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های سازمان انرژی اتمی بوده است در حالی که حد فاصل سال‌های 82 تا 84 این انهدام وجود نداشت  چرا که زیرساخت‌ها در آن زمان پلمب شده بود.

آب‌نیکی تصریح کرد: دولت اصلاحات که تعهد پلمب را پذیرفته بود خودش فک پلمب کرد اما امروز دولت فعلی زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای را منهدم کرده است، ضمن اینکه راه‌اندازی و اصلاح رویه فعلی هم تا پایان این دولت پایان نمی‌پذیرد و زمان هم برای بهره‌برداری از آن طولانی‌تر خواهد بود و قطعاً بعد از راه‌اندازی هم به نقطه قبلی خود یعنی سال 92 باز نخواهیم گشت.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: انگیزه‌های نیروهای سازمان انرژی اتمی که در دوره‌ای اقدامات حساس و خاص برای کشور رقم زده بودند،‌ گرفته شده است. یکبار این نیروها در فاصله دو ساله پلمب تأسیسات هسته‌ای ایران روحیه‌شان را از دست داده بودند و بعد از فک پلمب صورت گرفته برنامه‌های سازمان انرژی اتمی توسعه پیدا کرده و مشکلات فنی هم رفع شده بود، روحیه‌شان ارتقاء پیدا کرد اما بعد از پذیرش رسمی تخریب زیرساخت‌های هسته‌ای و انهدام تجهیزاتی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده بود وضعیت روحیه و انگیزه آنها در حداقل ممکن است.

از بین رفتن اعتماد تولید کننده تجهیزات هسته‌ای با برجام

وی گفت: زنجیره تأمین غنی‌سازی و ساخت سانتریفیوژ چیزی است که شهید مصطفی احمدی‌روشن جان خود را در این مسیر داده و صدها نفر هم با اینکه شهید نشدند، اما تا پای جان برای آن زحمت کشیدند.

عضو سابق هیأت مدیره شرکت‌های غنی‌سازی سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی این زنجیره تأمین با سرعت از بین می‌رود به راحتی نمی‌توان آن را به دست آورد چرا که تأمین‌کننده تجهیزات دیگر حاضر نیست به این گود آمده و مجدداً سرمایه‌گذاری میلیاردی انجام دهد چرا که در گذشته ضرر میلیاردی به دلیل عدم خرید تولیدات صورت گرفته از سوی سازمان انرژی اتمی رخ داده بود و به همین دلیل ریسک آغاز مجدد فعالیتشان را نخواهند پذیرفت چرا که احتمال ضرر مجدد وجود دارد و اعتماد هم از بین رفته است.

آب‌نیکی اظهار داشت: زمانی به تولیدکنندگان چرخه غنی‌سازی و تولید سانتریفیوژ می‌گفتیم که می‌خواهیم به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای با تمامی ابعاد و مسائل فنی آن نظیر توسعه در صنعت،‌ کشاورزی، برق و پزشکی دست یابیم در حالی که هم اکنون چنین ادعایی وجود ندارد و اقداماتمان را 2 -3 سالی است که تعطیل کرده و هر چه داشته‌ایم را از دست داده‌ایم ضمن اینکه تولیدکننده هم متضرر و ورشکسته شده و به این سادگی هم به چرخه تولید باز نخواهد گشت.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی افزود: تحلیل کشورهای اسلامی درباره برجام این‌گونه است که این تعهد باعث عقب‌نشینی ایران شده و حاصل 30 سال مقاومت در برابر آمریکا قدم زدن با شیطان بزرگ و وزیر خارجه آمریکا است.

مدل آمریکایی‌ها انجام ندادن تعهدات و آغاز مذاکرات جدید برای امتیازگیری جدید است

وی تصریح کرد: مدل آمریکایی‌ها اینگونه است یعنی هر توافقی که با یک کشور منعقد می‌کنند تعهداتشان را انجام نمی‌دهند و سپس مذاکره‌ جدیدی را برای گرفتن امتیازات بیشتر آغاز کرده  و تعهدات جدیدشان را هم اجرایی نمی‌کنند که در این زمینه رفتار صورت گرفته با یاسر عرفات مصداق خوبی است که پس از انجام تعهداتش و عدم اجرای تعهدات طرف مقابل جانش را گرفتند.

آب‌نیکی افزود: اگر امروز می‌خواهیم به شرایط قبل باز گردیم باید هزینه انهدام زیرساخت‌های هسته‌ای را پرداخت کنیم که این امر به نوعی تجربه برجام و گوشزد به برخی از مسئولین است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که به مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین نیستند و این عدم خوش‌بینی از ابتدا تا انتهای مذاکرات هسته‌ای بوده و خواهد بود،‌ اظهار داشت:‌ امیدوارم برجام برای مسئولین تجربه خوبی باشد تا مجدداً‌ تکرار نشود.

عضو سابق هیأت مدیره شرکت‌های غنی‌سازی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دو سال زمان در اثر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین رفت اما سریعاً‌ به جای قبلی خود بازگشتیم،‌ گفت: این بار غربی‌ها به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسنده نکردند و انهدام زیرساخت‌های هسته‌ای ایران تنها خواسته آنها بود که متأسفانه اجرایی هم شد.

وی خاطر نشان کرد: غربی‌ها می‌توانستند به ما بگویند که شما پروژه و قلب راکتور اراک را متوقف کنید و احداث پروژه و راکتور دیگری را در نقطه‌ای دیگر با ایران کلید خواهیم زد و هر موقع این پروژه به بهره‌برداری رسید پروژه قبلی توسط ایران کنار گذاشته خواهد شد،‌ در این صورت بعد از بدعهدی غربی‌ها امروز می‌توانستیم فعالیت پروژه اراک را مجدداً ادامه دهیم در حالی که تنها سه سال کارهایش متوقف مانده بود. تجربه غربی‌ها از مذاکره قبلی با ایران در فاصله سال‌های 82 تا 84 پلمب تأسیسات بود، با این تجربه، مدنظر طرف غربی در مذاکرات جدید انهدام زیرساخت‌های هسته‌ای بود. 

انهدام زیر ساخت‌های هسته‌ای ایران تجربه غربی‌ها از پلمپ سال 82 تا 84

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی افزود: غربی‌ها به خوبی می‌دانستند که تجربه بدعهدی‌شان در بین سال‌های 82 تا 84 فعالیت مجدد و با سرعت بالا در برنامه هسته‌ای ایران است چرا که ما توانستیم پس از آن مدت به غنی‌سازی 3.5 درصد و 20 درصد برسیم. همچنین نطنز، فردو و رآکتور اراک راه‌اندازی شد لذا غربی‌ها در مذاکرات جدید برجام تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌خواستند و فقط به دنبال از بین بردن زیرساخت‌های هسته‌ای ایران بودند.

وی خاطر نشان کرد: ماحصل مذاکرات جدید هسته‌ای از بین رفتن غنی‌سازی 20 درصد به صورت کامل و تعداد بالایی از ماشین‌های سانتریفیوژمان و زنجیره تأمین آن و همچنین قلب راکتور اراک بود که در حقیقت با این کار انهدام فعالیت‌های هسته‌ای صورت گرفت.

آب‌نیکی گفت: تعهدات برجام منجر به آن شد که شاغلین صنعت هسته‌ای و خانواده‌های آنها و دانشجویان هسته‌ای دچار مشکلات انگیزه‌ای و آسیب‌های روحی و روانی شدند و حتی بخشی از این افراد هم از این صنعت کنار کشیدند.

هر چه زودتر به مسیر قبلی باز گردیم به سودمان است

وی تأکید کرد: هر چه سریعتر به مسیر قبلی خود بازگردیم به سود ما است و هر چه فرآیند فعلی جلوتر رود به ضرر ما خواهد بود.

آب‌نیکی با بیان اینکه گفتارهای اوباما در دو ماه پیش با اظهارات روزهای اخیرش متفاوت است و کنگره این کشور هم رسماً‌ قانون داماتو [ISA] را تصویب کرده است لذا می‌توانیم بگوییم که نقض برجام صورت گرفته و نباید منتظر وتوی قانون داماتو از سوی اوباما باشیم چرا که در صورت امضاء و یا عدم اجرای داماتو هم، برجام نقض شده است.

عضو سابق هیأت مدیره شرکت‌های غنی‌سازی سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی ترامپ بر صندلی خود در کاخ سفید مستقر شود، احتمالا مذاکرات جدید و تعهدات جدید آغاز خواهد شد در حالی که معنای آغاز تعهدات جدید تخریب‌های جدید است.

وی تصریح کرد: مذاکرات غربی‌ها با ایران در حد پلمب نخواهد بود ضمن اینکه تعهدات آنها در برابر دیگر کشورها تعلیق چند ماهه تحریم‌ها و انجام تعهدات طرف غربی بر روی کاغذ است،‌ در حالی که همین موضوعات هم اجرایی نشده چرا که آنها کاری می‌کنند که تعهدات ایران بازگشت‌ناپذیر باشد.

بازگشت پذیری تعهدات ایران دروغ محض است

آب‌نیکی با بیان اینکه برخی افراد که می‌گویند تعهدات ایران بازگشت‌پذیر است، چنین اظهاری را دروغ محض دانست و افزود: هر فردی این ادعا را دارد می‌تواند به راکتور اراک رفته و بتن را از آن خارج کند و قلب قلبی راکتور را سرجایش بگذارد و اگر کسی می‌گوید که تعهدات ایران بازگشت‌پذیر است اثبات کند که می‌توان تمام ماشین‌های سانتریفیوژ جمع‌آوری شده را نصب کرد در حالی که هیچگونه تلفاتی در این قضیه نداشته باشیم.

وی گفت: اگر کسی ادعای بازگشت‌پذیری تعهدات ایران را مطرح می‌کند باید ثابت کند که 10 هزار کیلو کیک زرد مساوی اورانیوم غنی‌شده 20 درصد است در حالی که تولید این مقدار اورانیوم غنی‌شده نیازمند فرآیندی 2 یا 3 ساله است چرا که ابتدا باید کیک زرد به UCF اصفهان رفته و تبدیل به UF6 شود سپس در نطنز به اورانیوم غنی‌شده 3 درصد برسد و با غنای بیشتر به 20 درصد. ضمن اینکه بهتر است این افراد بدانند که با فوت کردن به کیک زرد اورانیوم غنی‌شده تولید نمی‌شود، در حالی که ما فقط 5060 ماشین سانتریفیوژ داریم و تا بخواهیم ماشین‌های دیگر را نصب کنیم زمان زیادی از دست می‌دهیم و تعداد بالایی از ماشین‌های سانتریفیوژ انبار شده هم از بین خواهد رفت.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برجام باعث از بین رفتن زمان برای ایران شد به طوریکه طبق روند  گذشته هر چند سال یکبار یک ماشین سانتریفیوژ جدید وارد صنعت هسته‌ای می‌شد و  تعداد و حجم مواد غنی‌شده هم افزایش می‌یافت‌، ضمن اینکه حوزه‌های نفوذ کار هسته‌ای هم توسعه پیدا کرده بود که تولید رادیو دارو و اورانیوم غنی‌شده 20 درصد و در مجموع پیشرفت‌های بین سال‌های 84 تا 88 بسیار قابل توجه است.

از بین رفتن تجارب فراوان و هدر رفتن خون 2 شهید در اثر برجام

وی گفت: بین این سال‌ها غنی‌سازی 3.5 درصد و 20 درصد و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های فردو،‌ نطنز و اراک در همین سال‌های مذکور انجام شده بود ضمن اینکه حدفاصل سال‌های 88 تا 92 از اورانیوم 20 درصد به سوخت 20 درصد و قرارگیری سوخت در میله‌های مخصوص در راکتور تهران بخشی از اقدامات آن سال‌ها بود ضمن اینکه سوخت بومی هم جایگزین سوخت خارجی شده بود.

آب‌نیکی اظهار داشت: بابت توسعه فعالیت‌های گسترده در صنعت هسته‌ای حدفاصل سال‌های 88 تا 92، 2 شهید تقدیم این راه هسته‌ای و چرخه سوخت شد که شهید احمدی‌روشن در حوزه غنی‌سازی و شهید شهریاری در حوزه تبدیل اورانیوم غنی‌شده به صفحات سوخت برای راکتور تهران بود در حالی که همه این اقدامات با تعهدات برجام از دست رفته است. 

عضو سابق هیأت مدیره شرکت‌های غنی‌سازی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:‌ هر فردی ادعا دارد که تعهدات ایران بازگشت‌پذیر است پاسخ دهد که آیا می‌تواند 200 کیلو اورانیوم غنی‌شده 20 درصد را با وجود جمع‌آوری زیرساخت‌های هسته‌ای و انهدام بسیاری از آنها ایجاد کند؟ در حالی که 10 تن اورانیوم غنی‌شده 3.5 درصد را به خارجی‌ها تحویل داده‌ایم و به جای آن کیک زرد گرفته‌ایم که برای تولید اورانیوم 3.5 درصد فرآیند و پروسه‌ای طولانی لازم است.

وی با اشاره به کاهش بودجه سازمان انرژی اتمی به دلیل کاهش حجم کار اظهار داشت: بخش قابل توجهی از داشته‌های هسته‌ایمان را از بین برده‌ایم ضمن اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای هم بابت هزینه فرصت از دست داده‌ایم در حالی که در فاصله بین سال‌های 92 تا 95 باید کل کار هسته‌ای انجام می‌شد و در طول این سه سال می‌توانستیم زنجیره تولید خود را گسترش داده و توسعه بالایی در کمیت و کیفیت ماشین‌های سانتریفیوژ داشته باشیم.

بازگشت برخی فعالیت‌ها به سال 88 و برخی به 90

وی تصریح کرد: قبل از برجام تولید ماشین‌های سانتریفیوژ نسل یک در ایران از سالی 5 هزار عدد به 20 هزار عدد رسیده بود که حدفاصل سال‌های 92 تا 95 این خط تولید متوقف شده در حالی که ما تا همین الان باید 48 هزار ماشین سانتریفیوژ را در نطنز به کار گرفته و به طور کامل از نطنز بهره‌برداری می‌کردیم.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر همین امروز مجدداً فعالیت‌های هسته‌ای خود را آغاز کنیم به فعالیت‌های سال 92 باز نخواهیم گشت بلکه تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ فعالمان به سال 90 و زنجیره تأمین تولید هم به وضعیت قبل از سال 90 باز خواهد گشت ضمن اینکه در سال 88 تعداد ماشین‌های سانتریفیوژمان حدود 6 هزار عدد بود.

آب‌نیکی گفت: تخریب فعلی فعالیت‌های هسته‌ای ما باعث شد که برخی فعالیت‌های ما به سال 88 و برخی از فعالیت‌هایمان به سال 90 باز گردد.

وی تصریح کرد: اگر فعالیت‌های هسته‌ای ایران پلمب می‌شد فعالیت مجددمان از سال 92 بود اما چون تعهدات ایران در برجام تخریبی و بر اساس انهدام زیرساخت‌های هسته‌ای بود آغاز برخی از فعالیت‌ها به سال 88 باز خواهد گشت.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی افزود: شرایط فعلی غنی‌سازی اورانیوم به سال 88 و 89 بازگشته است که در سال 88 اورانیوم 20 درصد را نداشتیم البته الان هم دیگر این را نداریم،‌ضمن اینکه حجم اورانیوم 3.5 درصدمان در سال 88 بسیار بیشتر از وضعیت فعلی‌مان بود.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••