اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۹/۱۶ - ۰۸:۵۶
«سراج 24» گزارش می دهد

جولان فیلم های مبتذل و آمارهای مدیران!/ فیلم «سلام بمبئی» ترکیبی از سینمای پیش از انقلاب و سینمای هند/ فقدان مدیریت فرهنگی در قبال اکران فیلم ها

امروزه در چنین شرایط ناگواری شاهد اکران فیلم هایی چون «آس و پاس» و «سلام بمبئی» هستیم که نقطه مشترک آن ها ترویج بی حیایی، انجام حرکات موزون و طرح دوستی هایی از جنس غربی است. در واقع عشق، فضای فانتزی، سینمای داستان گو و خیال پردازی در سینما تنها بهانه و در واقع کدهایی است برای تصویرسازی هر آن چه نباید بر پرده تماشا به نقش درآید

جولان فیلم های مبتذل و آمارهای مدیران!/ فیلم «سلام بمبئی» ترکیبی از سینمای پیش از انقلاب و سینمای هند/ فقدان مدیریت فرهنگی در قبال اکران فیلم ها

گروه فرهنگی «سراج24»: فیلم سخیف «سلام بمبئی» با توجه به هیاهوی تیم رسانه ای و در سایه غفلت مسئولان فرهنگی دولت این روزها در حال اکران است و نیاز به این می باشد که این اثر بی بهره از جنبه های هنری مورد پرداخت قرار گیرد. اما «سلام بمبئی» تنها نمونه ای است از وضعیت ولنگار فرهنگی موجود که در حوزه های تئاتر، تجسمی و سینمای مستند مورد مشاهده قرار می گیرد. در واقع فیلم «سلام بمبئی» یکی از صدها موارد بیگانه ای است که این روزها روح هنر اصیل اسلامی و ایرانی ما را به مخاطره درآورده است. چنان که در حوزه تئاتر همین روزها نمایش هایی چون «فهرست» و «آشپزخانه» به صحنه می رود که نگاهی مبتذل و وقیحانه نسبت به مسائل اعتقادی همچون حجاب و شرم و حیای ایرانی دارد و بازیگران روی صحنه با بدترین شرایط حجاب روی صحنه حاضر می شوند. همچنین اوضاع گالری های شهر هم چنان زاویه دار با وجوه معرفتی فرهنگ ما است که دیگر نباید دنبال تابلویی بود که رنگی و نشانه ای از هنر ایرانی داشته باشد و پرتره ها و نماهایی کاملا غربزده در این فضا جولان می دهد. فضای سینمای مستند را هم با آثاری بی هویت در جشنواره «سینما حقیقت» این روزها می بینیم.

امروزه در چنین شرایط ناگواری شاهد اکران فیلم هایی چون «آس و پاس» و «سلام بمبئی» هستیم که نقطه مشترک آن ها ترویج بی حیایی، انجام حرکات موزون و طرح دوستی هایی از جنس غربی است. در واقع عشق، فضای فانتزی، سینمای داستان گو و خیال پردازی در سینما تنها بهانه و در واقع کدهایی است برای تصویرسازی هر آن چه نباید بر پرده تماشا به نقش درآید. «آس و پاس» محصول بی بند و باری و رقص هندی و قصه فیلمفارسی پیش از انقلاب است و «سلام بمبئی» با ادعای ساخت اولین محصول مشترک سینمای ایران و هند خواسته جبران بخشی از وجوه ممنوعه ای چون حجاب در سینمای پس از انقلاب باشد و به همین دلیل با فیلمبرداری در کشوری بیگانه با این موضوع برخورد کرده است. کافی است نگاهی به پوسترهای این فیلم داشته باشیم و با جولان بی حجابی کاراکتر دختر فیلم، هدف طراحان چنین پروژه ای را برای جذب تماشاگران به عینه دریابیم. تصویر دختر و پسری هندی و ایرانی که دختر با فرمول هندی بودن حجاب به سر ندارد و این همان بخش مورد نظر سازندگان برای فریب مخاطبان جهت تماشای فیلم است!

فیلم «سلام بمبئی» هیچ نکته ای برای تحلیل و بررسی های فنی سینما ندارد؛ هنگامی که همه چیز در این فیلم به شکل تصنعی و از طریق عنصر تصادف رخ می دهد و موقعیت ها چنان پیش پاافتاده و از پیش مشخص است که نمی توان خطی منطقی از سیر درام پردازی را در آن یافت. در واقع همه اتفاقات در این فیلم سخیف به شکلی آنی و بون هرگونه وجوه منطقی سرهم بندی می شود. رابطه ای تقلبی شکل می گیرد و جسمانیت کاراکترها عنوان جعلی عاشقی می یابد. در این بین حتی نمی توان تماشاگری را که صرفا جهت سرگرمی به سالن آماده است، راضی از سالن خارج ساخت و معجون فیلمفارسی پیش از انقلاب و سینمای بالیوود تبدیل به یکی از ضعیف ترین ساخته های سینمای ایران شده است.

اما دلیل جولان فیلمی مبتذل چون «سلام بمبئی» در این روزهای اکران چیست؟ اگر نگاهی به روند اکران امسال سینمای ایران از طریق آمارهای واقعی و تحلیلی منطقی بپردازیم، به جز دوران استثنایی اکران فصل بهار دیگر شرایطی مطلوب برای رونق سینماها رخ نداد و این برخلاف نظر و ادعایی است که مسئولان سینمایی درباره شکوفایی سینمای این دوران در نظر می گرفتند. در واقع بعد از اکران موفق بهار 95 که دلایلی مختلف بر آن می توان متصور شد و در زمان خود در بخش فرهنگی «سراج24» طی گفت و گوها و یادداشت هایی مفصل به تحلیل درآمده بود، دیگر شرایط مناسبی برای اکران سینماها پیش نیامد و این در حالی بود که مسئولان سینمایی در سخنرانی هایی متعدد ادعای رونق سینما در دوره کنونی را داشتند.

حال در برابر راکد ماندن سینمای ایران که دلایلی مختلف از جمله فقدان عدالت در چینش اکران سینمایی و بی عدالتی در تخصیص سالن ها به فیلم ها از جمله برای آثار دغدغه مند سینمایی وجود دارد، مدیران سینمایی با اکران فیلم حاشیه ای «سلام بمبئی» خواسته اند فضایی متفاوت را رقم بزنند و البته جذابیت های صوری این فیلم می تواند دغدغه ارائه آمارهای مدیران را برآورده سازد! اما باید از مسئولان دولتی پرسید که با چه بهایی چنین مساله ای را شکل می دهند. به بهای رخ دادن ولنگاری و ایجاد فضایی بیگانه در محیط جامعه؟

فیلم «سلام بمبئی» با حمایت مدیران سینمایی حداکثر سینماهای کشور را از آن خود ساخته است و متولیان مربوطه از جمله شورای صنفی نمایش در این خصوص اعلام کرده که هیچ گونه دخالتی نمی‌ کنند و این نوع اکران ویژه تحت قرارداد سینماداران و دفتر پخش فیلم شکل یافته است! در این صورت پس بخش نظارتی مسئولان فرهنگی دولت به کجا می رود که چنین بی تدبیر و حتی همراهی بخش با اکران فیلمی به سر می برند که کاملا مغایر با ارزش های این مملکت به تصویر درآمده است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••