اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۲:۳۶
غفاری در نشست خبری فیلم «ابوزینب»:

توصیه سیدحسن نصرالله ساخت فیلم مطابق واقعیت بود/ جریان فرهنگی نیاز به سردار سلیمانی‌ها دارد

کارگردان «ابوزینب» گفت: تأسف می‌خورم سی و چند سال از انقلاب می‌گذرد، اما به اندازه انگشتان دو دست فیلم درباره مقاومت نداریم.

توصیه سیدحسن نصرالله ساخت فیلم مطابق واقعیت بود/ جریان فرهنگی نیاز به سردار سلیمانی‌ها دارد

به گزارش سراج24،نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ابوزینب» در پاتوق خبر با حضور علی غفاری (کارگردان) محمود غلامی (نویسنده) و مرتضی شعبانی (تهیه‌کننده) برگزار شد.

در ابتدای نشست علی غفاری از چگونگی علاقه به ساخت فیلم گفت: 4 سال گذشته فیلم مستندی را دیدم که در آن مجموعه‌ای از شخصیت‌های مختلف مقاومت لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی ساخته شده بود، یکی از این شخصیت‌ها عامر کلاکش بود با عنوان «ابوزینب» او را می‌شناختند. ترجیح دادم با توجه به پتانسیل داستان این شخصیت را به نمایش بگذارم.

مرتضی شعبانی درباره ساخت مجموعه مستند «زیتون تلخ»‌، گفت: این مجموعه را با توجه به تحقیقات گسترده‌ای بر اساس قصه‌های مقاومت ساختم، تحقیقات قصه را خدمت آقای سیدحسن نصرالله ارائه دادم، ایشان به من تأکید کردند چرا در میان قصه‌ها شخصیت ابوزینب نیست، من از این شخصیت اطلاعی نداشتم جویا شدم و متوجه شدم او شخصیتی است که مادرش 14 سال شهادت فرزندش را از پدرش مخفی کرده است، بعد از ساخت مستند آرزو داشتم کارگردانی پیدا شود این موضوع بی‌بدیل را به یک کار سینمایی تبدیل کند، خدا را شکر آقای غفاری این کار را انجام دادند.

محمود غلامی گفت: معمولاً بین نویسنده و کارگردان اثر تنش‌هایی به وجود می‌آید اما این کار از این تنش‌ها مبری بود، کمتر پیدا می‌شود نویسنده اثرش توسط یک کارگردان خوب ساخته شود که من شانس این مهم را داشتم.

شعبانی در ادامه به نحوه نگارش فیلمنامه اشاره کرد و گفت: فیلمنامه اولیه نوشته شده بود توسط دوستان لبنانی اما آقای غلامی آن را به صورت کامل بازنویسی کردند و مبتنی بر واقعیات است. مراحل تولید در لبنان کار سختی است گرچه سالن‌های خوبی دارد اما تولید در این کشور کار دردسرسازی است. تجهیزات سینمایی و افراد متخصص کم دارند، قرار بود صحنه‌ها در مکان‌های واقعی رخ دهد که کار ما را بسیار سخت می‌کرد.

*توصیه سیدحسن نصرالله درباره ساخت فیلم

غفاری در ادامه گفت:‌ آقای غلامی فروتنی به خرج دادند، نوشتن فیلمنامه «ابوزینب» کار بسیار سختی بود زیرا با محدودیت‌هایی مواجه بودیم، توصیه سیدحسن نصرالله این بود که عین واقعیت تعریف شود، به همین دلیل ذهن خلاق و سیال نویسنده محدود به واقعیت می‌شد و این کار را سخت می‌کرد. آنچه در فیلم می‌بینیم عین واقعیت است و حضور معنوی سیدحسن نصرالله باعث شد نتوانیم ذهن سیال‌مان را آزاد کنیم، شاید هم دیدن فیلم «زیتون تلخ» باعث شد ما به این حس نزدیک‌تر شویم.

وی ادامه داد:‌سیدحسن نصرالله به سید صادق معروف است و ایشان راضی نمی‌شدند صحنه‌هایی را از نبرد خودمان اضافه کنیم و معتقد بودند باید شرافتمندانه این اثر به واقعیت نزدیک باشد.

کارگردان «ابوزینب» درباره تولید فیلم گفت:‌ فیلم ساختن در لبنان سختی‌های خودش را دارد، برای فیلمبرداری فینال فیلم نیاز بود در منطقه‌ای واقع شویم که در شمال فلسطین قرار داشت و فاصله 100 متری با دشمن داشتیم، اسرائیلی‌ها فضاسازی گسترده‌ای درباره ساخت فیلم کرده بودند و آن منطقه که تحت کنترل حافظان صلح سازمان ملل بود، به سختی در اختیار ما قرار گرفت و ما آن بخش را فیلمبرداری کردیم، دکورسازی و بازسازی بخش‌هایی که در فیلم دیده می‌شود کار بسیار دشواری بود.

*برنامه بعدی اکران در بغداد

مرتضی شعبانی در پاسخ به این سؤال که اکران بین‌المللی فیلم چه زمانی رخ می‌دهد،‌ گفت:‌ تابستان سال گذشته اکران لبنان را داشتیم و از هفته آتی (24 اکتبر) اکران در بغداد را خواهیم داشت. در کشور ترکیه، سوریه،‌ اردن هم نمایش‌هایی خواهیم داشت.

*هدف‌گذاری فیلم، تفاوت عملیات استشهادی و انتحاری

مرتضی شعبانی درباره تفاوت عملیات انتحاری و استشهادی در اثر توضیح داد: هدف‌گذاری اصلی کار گروه سازنده این بود که بتوانیم تفاوت جدی عملیات استشهادی را با انتحاری که امروز تکفیری‌ها از آن استفاده می‌کنند و بیشترین کشته‌ها را با این عملیات می‌گیرند، به نمایش بگذاریم. در عملیات استشهادی کوچک‌ترین خطری افراد غیر نظامی را تهدید نمی‌کند اما تکفیری‌ها با این عملیات بیشترین آمار کشته‌ها را فراهم می‌کنند.

نویسنده «ابوزینب» در ادامه گفت: این عملیات استشهادی جزء باورها و اعتقادات ماست اگر شهید عامر کلاکش رفت و این عملیات را انجام داد، یا شهید احمد اسیر 142 اسرائیلی را کشت، عملیاتی استشهادی انجام داد و تفاوتش با عملیات‌های انتحاری یا تروریستی کاملاً مشخص است. ما با باورهای بین‌المللی زندگی نمی‌کنیم اگر با این باورها زندگی می‌کردیم، نباید چنین فیلمی را جلوی دوربین می‌بردیم.

*به اندازه انگشتان دو دست فیلم مقاومت نداریم/ جریان فرهنگی نیاز به سردار سلیمانی‌ها دارد

غفاری در ادامه به مخاطبان فیلم در جشنواره نیس اشاره کرد و گفت:‌ این تفاوت در فیلم به وضوح دیده می‌شود و مخاطبان جشنواره نیس به خوبی با فیلم ارتباط برقرار کردند، حضار سالن به مقوله مقاومت توجه داشتند و نگاهشان تغییر یافت. به عقیده من فیلم‌های مقاومت باید با روحیه لطیف مقاومت به تصویر کشیده شوند. روابط پاک و سالم بین خانواده شهید باورهایش و شخصیت مادر تأثیرگذار بود و توانست در 4 رشته کاندید و در 2 رشته موفق شود. ما مسیر را اشتباه می‌رویم فرهنگ شهادت‌طلبی را باید زنده نگه داریم. سؤال من این است چرا درس ایثار و شهادت‌طلبی در کتاب ششم ابتدایی حذف شده و آموزش و پرورش پاسخ درستی به این حذف نمی‌دهد. از چه کسی می‌ترسیم با واکنش چند روزنامه اسرائیلی باید درس ایثار و شهادت‌طلبی را حذف کنیم. عامر کلاکش و فهمیده‌ها در لبنان و ایران بسیار هستند من تأسف می‌خورم سی و چند سال از انقلاب می‌گذرد، اما به اندازه انگشتان دو دست فیلم درباره مقاومت نداریم. باورم این است سردار سلیمانی اگر حرکتی انجام می‌دهد و برای همه ما افتخار‌آفرین است، باید در مقوله فرهنگ نیز سردار سلیمانی داشته باشیم که این نگاه را تغییر دهد و مظلومیت جریان مقاومت را به درستی به جهانیان ارائه دهیم. امسال 14 فیلم از جدول تولید به فیلم‌های دفاع مقدس اختصاص دارد اما این فیلم‌ها چگونه ساخته شده است. در حوزه مقاومت چرا همه شعار می‌دهند، حرف می‌زنند، باعث تأسف است برای فیلم مقاومت با موضوع ارزشمند به دلیل کمبود فیلم هر دو سال یکبار جشنواره برگزار می‌شود.

* کارگردانان سینمای مقاومت در اقلیت‌ هستند/ فرهنگ به سمت پرتگاه هدایت می‌شود

کارگردان «ابوزینب»‌ ادامه داد:‌در سال 67، فیلم «گذرگاه»‌ ساخته شد و اکثر تماشاگران برای حضور در جبهه‌ها ثبت‌نام کردند. سینمای دنیا تاپ‌گان می‌سازد و نیروی هواییش را تجهیز می‌کنند. آیا مسئولین فرهنگی ما فیلم سلحشورانه‌ای دارند که اگر زمانی نیاز به دفاع از میهن شد، بتوانیم برای جوانانمان نشان دهیم؟ باعث تأسف است فیلم «ابوزینب» که درباره مقاومت است، سه سال در صف اکران می‌ماند. مسئله من شورای صنفی نیست، حوزه هنری تنها ارگانی بود که پخش فیلم را بر عهده گرفت، اما مسئله امروز این است که ما به بیراهه می‌رویم و به سمت پرتگاهی هدایت می‌شویم که نجابت در آن نیست. چرا کارگردانان حوزه مقاومت در اقلیت قرار می‌گیرند؟ اینقدر برای ساخت اثر در این حوزه باید در دفتر مسئولین و مدیران حاضر شوند و با جواب‌های سربالا مواجه شوند تا خودشان ناامید شده و از ساخت فیلم صرف‌نظر کنند. من چشم‌انداز روشنی در حوزه فرهنگ در دولت تدبیر و امید با شعارهای امید نمی‌بینیم جزء ناامیدی چیزی حس نمی‌شود.

* آرزو دارم فیلم شهید باکری را بسازم

علی غفاری درباره این مهم که چرا آثاری از قهرمانان ایرانی در حوزه مقاومت نساختید، گفت: ما باید ریشه‌یابی کنیم مقاومت حزب‌الله لبنان تحت تأثیر حضرت امام خمینی (ره) بود. انقلاب ما در خارج از کشور به خصوص در لبنان تأثیرات بسزایی داشت. «ایستاده در غبار»‌ یک اتفاق ویژه و مبارک است. آقایان به نام خود نزنند. این فیلم محصول سپاه است، آیا این امکان در ارگان‌های دیگر وجود دارد تا بتوانیم شهید همت، خرازی را بسازیم. فیلمنامه شهید بروجردی را آقای غلامی نوشته‌اند و بارها برای ارگان‌های مختلف برده‌اند اما هیچ اتفاقی نیفتاد، آرزو دارم عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین ساخته شود اما دو تانک یا اسلحه‌ای که بتوان شلیک کرد را داریم، ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس اراده ملی‌ می‌طلبد همه ارگان‌ها باید حضور داشته باشند. فیلم «سجاده آتش»‌ را چند وقت پیش از تلویزیون پخش کردند، آیا می‌توانیم آن همه تانک و هواپیما را دوباره برای یک فیلم در صحنه نبرد استفاده کنیم؟ به شخصه علاقه بسیار دارم و آرزو دارم فیلم شهید باکری را بسازم، اما امکانات محدود دغدغه‌ام را کمرنگ می‌کند. فیلم «ابوزینب»‌ محصول مشترک ایران و لبنان است و ما تلاش کردیم فرهنگ مقاومت را با بودجه و هزینه یک فیلم معمولی در ایران بسازیم، دعا کنید بتوانم فیلم شهید باکری را بسازم. من در آرزوهایم است که درباره تاریخ کشورم فیلم بسازم، اما نباید از موضوعات منطقه غافل باشیم. در عرصه فرهنگی هم باید دفاع کنیم تا حریم‌هایمان آسیب نبیند. فیلم «ابوزینب»‌ دغدغه همه ماست و امیدوارم آثار با موضوع مقاومت بیش از پیش ساخته شود.

منبع:فارس
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••