اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۱۷:۰۶
یادداشت/ سیدمحمدجعفر رضوی

آمریکا به دنبال جنین مرده «خاورمیانه جدید»

تمرکز کنونی آمریکایی‌ها در مناطق کرد نشین سوریه و عراق و تلاش کردهای این دو کشور برای عملکرد مستقل از حکومت مرکزی به نظر می‌رسد با طرح خاورمیانه جدید سال ۲۰۰۹ رایس ارتباط منطقی داشته باشد.

 آمریکا به دنبال جنین مرده «خاورمیانه جدید»

به گزارش سراج24،آغاز قرن بیست و یکم برای آمریکا و غرب چندان خوشایند آغاز نشد. سال 2000 با اخراج صهیونیستها از لبنان و انتفاضه مسجد الاقصی آغاز شد. همین سال حافظ اسد که یکی از ستون های محور مقاومت بود، فوت کرد. حضور بشار اسد با حمایتی دو چندان از مقاومت، جناح غربی را از جانشین حافظ اسد نا امید کرد.

سال 2002، صهیونیست ها مجبور شدند از غزه هم خارج شوند. مقاومت یاسر عرفات در مقابل صهیونیست ها در کرانه باختری و مقاومت دو ساله وی که به  کشته شدن وی در سال 2004 ختم شد، اوضاع صهیونیست ها را پیچیده تر کرد.

پس از ترور عرفات شاید تنها موفقیت صهیونیستها جایگزین کردن ابومازن به جای وی بود. اما موفقیت حماس در انتخابات سال 2005، به شدت آمریکایی ها را نگران کرد. به همین دلیل آمریکا با حضور ژنرال دیتون در کرانه باختری، دستگاهی امنیتی را تأسیس کرد که اجرا کننده اوامر جناح غربی و پیاده کننده اهداف آنها باشد.

در آغاز سال 2006 با کارشکنی های پی در پی ابومازن، دولت حماس به نوار غزه رفت و حاکمیت این منطقه را به دست گرفت. حضور حزب الله در شمال سرزمین های اشغالی و اکنون حضور حماس در منطقه میانی آن خنجری در قلب صهیونیست ها بود. پیروزی حزب الله در تابستان سال 2006 در جنگ 33 روزه بر رژیم صهیونیستی موجب شد تیر خلاص به جناح غربی شلیک شود و غرب و در رأس آن آمریکا، به طور جدی به فکر تغییر اوضاع افتند.

آغاز طرح جدید آمریکا

اعلام آغاز «درد زایمان خاورمیانه جدید» پس از جنگ 33 روزه، از سوی کاندولیزا رایس کلید زدن همین فکر جدید جناح غربی برای منطقه بود. جناح مقاومت که از دهه 1980 با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس جنبش های اسلامگرا در فلسطین و لبنان شکل گرفته بود در حال تثبیت و قدرت یافتن بود. لذا غربی ها به فکر آن افتادند تا با طرحی جغرافیایی و تغییر زمین در غرب آسیا جناح مقاومت را خرد کنند. مسئله زمانی جدی تر شد که حماس در جنگ 2009 طی 22 روز صهیونیست ها را شکست داد. موشک های مقاومت در درگیری های بعدی خطر مقاومت را برای آمریکایی ها روشن تر ساخت. شکست ارتش عربستان از حوثی ها در اواخر سال 2009 اوضاع را برای هم پیمانان آمریکا و اسرائیل وخیم تر ساخت.

سایکس پیکوی قدیم

طرح جدید آمریکایی ها شبیه قرار داد سایکس پیکو بود که در سال 1919 بین انگلستان و فرانسه امضا شده بود و براساس آن سرزمین های تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی به 7 کشور ترکیه، سوریه، عراق، اردن، عربستان، لبنان و فلسطین تقسیم شد. غربی ها در سایکس پیکو، تلاش داشتند با تقسیم کشورهای غرب آسیا به مناطق و کشورهای کوچک، مسلمانان را در نواحی کوچک براساس قومیت ها و اقلیت های مختلف تقسیم کنند. این تقسیم علاوه بر تقسیم منابع و ثروت ها موجب می شد با ایجاد تعصبات قومی و مذهبی وحدت را بین مردم منطقه که اکثرا مسلمان بودند از بین ببرند.

سایکس پیکوی جدید

در طرح جدید آمریکا برای منطقه، تقسیم کشورهای منطقه به کشورهای کوچک تر مد نظر آمریکایی ها بود. مهمترین بخش از این طرح جدید، ایجاد کشور کردستان شامل بخش کردنشین ایران، عراق، سوریه و ترکیه، تقسیم باقیمانده عراق به دو بخش سنی و شیعه، تقسیم سوریه بدون کردستان به دو بخش علوی و سنی، ایجاد ایالت مدینه و مکه در عربستان، ایجاد کشور آذربایجان شامل آذربایجان ایران و کشور آذربایجان، تشکیل بلوچستان آزاد از بخش بلوچستان ایران و پاکستان و افغانستان و جدا کردن خوزستان و سرزمین های نفت خیز ایران به عنوان خلق عرب.

هر چند این طرح، تکمیل سایکس پیکوی سال 1919 بود اما شکست محور مقاومت را می توانست به همراه داشته باشد که به شدت مورد نظر جناح غربی بود. به ویژه که با خروج آمریکا از عراق عملا این کشور نیز به عنوان هم پیمان مقاومت در این محور قرار گرفت.

بیداری اسلامی فرصتی برای موج سواری غرب

شرایطی که ترسیم شد نشان می دهد جناح غربی آمریکایی-صهیونیستی شرایط را برای خود در منطقه غرب آسیا مناسب نمی دید و به دنبال فرصتی برای ایجاد تغییرات لازم بود. بیداری اسلامی این فرصت را برای جناح غربی فراهم آورد. آمریکایی ها به سرعت با شروع بیداری اسلامی طرح خود را اجرایی کردند. نقطه اتکای آمریکایی ها تکفیری ها و جریان های جهادی افراطی با نام اسلام بود. اسناد موجود نشان می دهد آمریکایی ها با کمک برخی هم پیمانان عرب خود به سرعت جریان های تکفیری را تغذیه کردند و شروع به وارد کردن آنها در منطقه نمودند.

تربیت تکفیری ها و استفاده ابزاری از اخوان المسلمین

نخستین کسانی که آمریکایی ها با کمک عربستان و سعودی از آنها حمایت کردند ریشه های اخوان المسلمین در مصر و سوریه بودند. اما روند وقایع نشان داد اخوان المسلمین وسیله ای بود برای آمریکایی ها برای عبور از دوره گذار، تا تکفیری های حقیقی را که تازه شروع به سازماندهی آنها کرده بودند و ورود آنها به جریان های موجود چندی زمان می برد به میدان برسانند.

زمانی که جریان های تکفیری با دیدن آموزش های ویژه و تجهیز کامل آماده حضور در میدان شدند، آمریکا اخوان المسلمین را به زمین زد. زمان قدرت گرفتن جریان داعش با سقوط اخوان المسلمین فاصله چندانی ندارد. ضمن اینکه تغییر قدرت در قطر که حامی حقیقی اخوان المسلمین بود در همین ایام انجام شد تا جریان اخوان از جریان موجود خارج شود و تکفیری ها، میدان گردانی را در دست گیرند.

شکست جریان تکفیری، شکست طرح خاورمیانه جدید

ورود حزب الله و ایران به میدان سوریه ، انتقال قدرت از اخوان به تکفیری ها را کند کرد و طرح های آنها که قرار بود سریع اتفاق افتد زمانی یک ساله برد. اما با این حال با سرمایه کلان سعودی ها و اطلاعاتی که غربی ها به تکفیری ها می دادند و از سوی دیگر مشغول کردن ایران و عراق با مسائل جدید ، توان مقاومت در سوریه را کاهش دادند. اما با ورود روسیه به میدان نبرد و حضور چین و سایر کشورهایی که خواستار قدرت گرفتن جناح غربی در غرب آسیا نبودند نقشه و طرح آمریکا با شکست کامل مواجه شد.

تلاش برای اجرای مهمترین بخش طرح آمریکایی

با شکست طرح خاورمیانه جدید، آنچه از بالاترین اهمیت برخوردار بود، قدرت یافتن مقاومت و شکست پروژه هراس از مقاومت بود. لذا آمریکایی ها در آخرین تلاش های خود قصد دارند مهمترین بخش طرح خود را اجرا کنند. این بخش چیزی نیست جز تشکیل کشور کردستان در غرب آسیا.

به دلیل آنکه کردها در 4 کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه حضور دارند و 3 کشور از این تعداد در جناح مقاومت قرار دارند تشکیل کشور کردستان که بخشی از طرح اصلی آمریکایی ها بود می تواند بخش اعظم هدف آمریکایی را تحقق بخشد. مهمترین هدف آمریکایی ها به شکست کشاندن مقاومت است.

اگر کشور کردستان ایجاد شود علاوه بر اینکه ایران، ترکیه، عراق و سوریه بخشی از خاک خود را از دست می دهند، به دلیل وجود ثروت فراوان طبیعی و نفت در 4 بخش کردنشین، قدرت جدیدی در منطقه به وجود خواهد آمد که به دلیل حمایت آمریکا از تشکیل کشور کردستان، قطعا هم پیمان آمریکایی ها خواهد بود. این قدرت جدید به دلیل اینکه در دل جناح مقاومت قرار دارد به دلیل ایجاد شکاف در جناح مقاومت می تواند این جناح را با مشکلات متفاوت مواجه کند.

ضمن اینکه جدا شدن بخش کردنشین می تواند جریان های استقلال گرا در 4 کشور مذکور را به سمت استقلال خواهی و جدایی طلبی ببرد.

شواهد موجود

حضور نیروهای آمریکایی در مناطق کردنشین

آمریکایی ها به رغم عدم حضور فیزیکی در سوریه از ابتدای بحران این کشور، از آغاز سال 1395 تلاش کردند حضور نظامی محدود خود را اعلام کنند و ابتدا از عراق آغاز کردند و با حدود 50 سرباز و پس از آن نیروی ویژه وارد عراق شدند. پس از آن با تعدادی از نیروهای ویژه خود در سوریه نیز حضور یافتند. نکته قابل توجه این است که همین تعداد محدود نیروی آمریکایی در مناطق کردنشین و مناطق نزدیک به کردستان عراق و سوریه مستقر شدند.

تلاش برای آزادی موصل به دست کردها

زمانی که ارتش و نیروهای مردمی عراق به سمت فلوجه رفتند آمریکایی ها تلاش داشتند از این امر جلوگیری کنند و آزادی مناطق نزدیک به کردستان را به تعویق اندازند. به گونه ای که آزادی فلوجه با یک ماه محاصره این شهر انجام شد و در آزادی این شهر از ورود حشد الشعبی به شهر و آزادی فلوجه به دست حشد الشعبی جلوگیری کردند. پس از آن برای آزادی موصل مانع تراشی های مختلفی را به وجود آوردند و با تحریک اهل سنت تلاش کردند عملیات موصل به تعویق افتد. اکنون پس از گذشت دو ماه از آزادی فلوجه، نیروهای کرد عراق اعلام کرده اند موصل را این نیروها آزاد خواهند کرد و نیازی به ورود ارتش عراق نیست.

ضمن آنکه استیضاح وزیر دفاع به جرم فساد مالی که از جرم هایی است که مردم عراق نسبت به آن حساس هستند در همین راستا صورت می گیرد.

اعلام رفراندوم در مناطق کردنشین برای الحاق بخش هایی از استان نینوا یکی از نکاتی است که مسئله استقلال خواهی کردها را روشن تر می کند.

درگیری کردهای سوریه با نظام در حسکه

نیروهای کرد سوریه که تا کنون هم راستا با نظام با تروریست های سوریه می جنگیدند و بیشتر با داعشی ها درگیر بودند این روزها با نیروهای نظام در حسکه درگیر شده اند و قصد دارند مناطق کردنشین را از حاکمیت نظام خارج سازند. هشدار آمریکا به نظام حاکم سوریه مبنی بر اینکه در بمباران خود به نظامیان آمریکایی صدمه ای نزند و در صورت وقوع این اتفاق به شدت واشنگتن واکنش نشان خواهد داد نشان می دهد حضور آمریکایی ها در مناطق کردنشین نه تنها درست بوده بلکه در راستای اهداف کردها می باشد و به یک معنا آمریکایی و کردها دارای منافع مشترکی هستند که آنها به همکاری رسانده است.

عدول ترکیه از حمایت تروریست ها

ترکیه که خود دارای بخش کردنشین است پس از 5 سال حمایت کامل از تروریست ها و تکفیری ها در مقطع کنونی در حال عدول از دیدگاه 5 سال گذشته خود است. این امر دو دلیل مهم در بر دارد:

نخست آنکه ترک ها از طرح کشور کردستان احساس خطر کرده اند و به دلیل آنکه دولت حاکم با کردها همواره مشکل داشته است تلاش دارند با تغییر موضع هر چند که مقطعی باشد از جدا شدن کردستان ترکیه جلوگیری کنند.

دوم اینکه کودتای اخیر ترکیه که بر همگان ثابت شده است از سوی آمریکایی ها طراحی و حمایت شد به شدت ترک ها را به واگرایی کشانده است. نکته اصلی از این قرار است که آمریکایی ها از اخوان المسلمین دست کشیده اند و آنها را در مصر و قطر و سوریه سرکوب کرده اند و القاعده و داعش را جایگزین آنها کرده اند. نظام حاکم ترکیه تنها باقیمانده اخوان المسلمین در منطقه است. آمریکایی ها به دنبال جمع کردن نگاه اخوانی اند زیرا آن را با خوانش خود مطابق نمی دانند. آنها به دنبال دیدگاه اسلام گولن در ترکیه هستند.
مجموع این نتایج موجب شده است ترک ها، نه تنها نسبت به قدرت حزب عدالت و توسعه بلکه نسبت به تمامیت ارضی خود احساس خطر کنند. انفجارهایی که این روزها در ترکیه در حال وقوع اند و اقدامات تحریک آمیز کردهای ترکیه و سوریه که در یک راستا انجام می شوند می توانند در همین زمینه تحلیل شوند.

نتیجه

به نظر می رسد تمرکز کنونی آمریکایی ها در مناطق کرد نشین سوریه و عراق و تلاش کردهای این دو کشور برای اعلام استقلال از حکومت مرکزی ربطی منطقی با هم داشته باشند و این می تواند بخشی از طرح شکست خورده خاورمیانه جدید آمریکایی ها باشد که تلاش دارند بخش کردستان آن را در عین شکست آن فعال کنند.


منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••