اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۱۵:۱۸

عربستان در چه زمینه‌هایی رکورددار است؟

عربستان سعودی اگر از بدو تاسیس تا به امروز در هیچ عرصه ای موفق عمل نکرده است، لا اقل در سه مورد رکوردار است، نخست در خرید سلاح از غرب، در نقض حقوق بشر و آزادی‌ها و سرانجام آل‌سعود درحمایت از تروریسم رتبه نخست را از آن خود ساخته‌ است.

عربستان در چه زمینه‌هایی رکورددار است؟

به گزارش سراج24، با نگاهی اجمالی به مساله خرید سلاح و مهمات نظامی از غرب و اوضاع بحرانی حقوق بشر در این کشور وحمایت آل‌‌سعود از تروریسم عربستان سعودی دارد، برای فهم واقعیت عربستان از این سه منظر به صورت کوتاه به این سه مورد اشاره می‌کنیم:

اوضاع حقوق بشر درعربستان سعودی به عنوان کشوری که نخستین رتبه جهانی خرید تسلیحاتی از غرب را به خود اختصاص داده مناسب نیست، این کشور که از حامیان گروه های مسلح تروریستی در جهان به شمار می آید، اکنون در وضعیتی است که بهتر است غرب در این باره خود تصمیم گیری جدی داشته باشد.

کشور پادشاهی عربستان سعودی در نیمه نخست ماه نوامبر سال 2013 به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل در آمد، اما پیش از این عضویت اوضاع به چه منوالی بوده است؟

در آن روزها و تنها چند ماه پیش از به عضویت در آمدن عربستان سعودی در این شورا همواره سازمان های مدافع حقوق بشر عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر به باد انتقاد می گرفتند.

جو استروک مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر در تاریخ 21 اکتبر سال 2013 از جامعه بین المللی خواست همزمان با صدور گزارش مربوط به تحقیقات دوره ای صورت گرفته از سوی سازمان متبوعش درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان سعودی، فشار لازم بر ریاض در رابطه با احترام گذاشتن به موضوع حقوق بشر را وارد آورد، وی در این زمینه گفت: "در بسیاری از کشورها حقوق بشر نقض می شود، اما عربستان سعودی امروزه در صدر فهرست کشورهای سرکوب کننده ناراضیان و اعتراض ها قرار دارد".

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود برای سال 2013 اوضاع حقوق بشر در عربستان سعودی را مورد توجه قرار داد، و در گزارش خود با عنوان "پادشاهی عربستان سعودی و اوضاع حقوق بشر: کشوری که به وعده های خود عمل نکرد" چنین آمده است: "وعده های مقامات و مسئولان سعودی مبنی بر رعایت حقوق بشر و احترام گذاشتن به حقوق بشر تنها در حد کف روی آب بود".

علاوه بر این دو سازمان مرتبط با حقوق بشر در سازمان ملل، شورای حقوق بشر شورای امنیت نیز که عربستان سعودی از کشورهای عضو آن به شمار می آید، ریاض را به باد انتقاد گرفته است، این شورا در پایان ماه اکتبر سال 2013 در جلسه که چهارساعت به طول انجامید، اوضاع حقوق بشر در کشورعربستان سعودی را مورد بررسی قرار داد، و در این جلسه به صورت ویژه وضعیت حقوق و آزادی های زنان در این کشور مورد بررسی قرار گرفت، همچنین به موضوع کار اجباری کارگران خارجی هم رسیدگی شد، و به موضوع نبود آزادی برای ادیان و نبود آزادی برای سیاست و محروم بودن متهمان از محاکمه های عادلانه در این کشور بحث و رسیدگی صورت گرفت.

در پایان ماه سپتامبر سال 2014 نیز پایگاه "اطلاعات بدون مرز" کشور عربستان سعودی را بدترین کشور در خصوص رعایت حقوق بشر دانست.

در سال 2014 انتشار خبر شلاق زدن و زندانی کردن یک وبلاگ نویس سعودی که از منتقدان نظام در این کشور به شمار می آمد، بار دیگر نگاه ها را به عربستان سعودی و اوضاع حقوق بشر در این کشور معطوف داشت، و باعث شد بار دیگر اوضاع حقوق بشر در عربستان سعودی از سوی مسئولان و کارشناسان مسائل حقوق بشر بین الملل زیر ذره بین قرار گیرد، به گونه ای که حتی صدر اعظم آلمان در سفر به ریاض از این موضوع انتقاد کرد.

موسسه "آی اچ اس": عربستان بزرگ ترین وارد کننده سلاح در جهان است

انتشار خبری دیگر در سال 2015 باعث شد، تا مدافعان حقوق بشر بار دیگر نگاه خود را به اوضاع حقوق بشر در عربستان معطوف دارند، آن خبر این بود، "عربستان سعودی در صدر واردکنندگان سلاح در سال 2014 است"، مطالعات و بررسی های انجام گرفته از سوی موسسه "آی اچ اس" نشان داد، کشور پادشاهی عربستان سعودی در سال 2014 با افزایش 54 درصدی میزان واردات تسلیحات خود به ارزش 6 میلیارد و 500 میلیون دلاری، رکورد هند را در خرید سلاح بشکند، کشور هند در این خصوص با وارداتی بالغ بر5 میلیارد و 800 میلیون دلاری رکورد دار وادرات سلاح در جهان بود.

این موسسه پیش بینی کرده بود، اگر این اوضاع بخواهد به این منوال پیش برود، عربستان سعودی در سال های آتی بازهم در این زمینه رکورد شکنی خواهد کرد، از این رو برای سال 2015 رقم خرید تسلیحاتی در حدود 9 میلیارد و 800 میلیون دلار دلاری پیش بینی کرد.

پایگاه خبری "سی ان ان": عربستان سعودی رکورد شکن حمایت از تروریسم است

عربستان سعودی تنها در بخش واردات و خرید تسلیحاتی رکورد شکنی نکرده است، بلکه براساس گزارش "سی ان ان"، کشور پادشاهی عربستان سعودی در امر داشتن تروریست در سوریه هم رکورد شکسته است، براساس اطلاعات "سی ان ان"، کشور عربستان سعودی در سوریه دستکم 2500 تروریست دارد، از این رو یکی از رکورد شکنان در امر حمایت از گروه های مسلح تروریستی هم به شمار می آید.

خانم کلودیا روث معاون رئیس پارلمان آلمان در این زمینه توضیح داد:"ریاض یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان تروریسم در خاورمیانه است"، از این رو وی خواستار بازنگری غرب در امر صدور سلاح به این کشور حامی تروریسم شده است.

اکنون با همین بررسی ساده به این نتیجه رسیدیم که عربستان سعودی لا اقل در این سه ویژگی منفی به سه برتری رسیده است، نخست در بدترین اوضاع حقوق بشر و دوم در بدترین صادرکننده تروریسم، و سومین برتری منفی عربستان سعودی در این است که بزرگ ترین وارد کننده سلاح در جهان است، حال غرب باید تصمیم گیری کند، یا این که به شعارهای توخالی خود در دفاع از حقوق بشر ادامه دهد، ویا این که به سود ناشی از فروش تسلیحاتی خود به عربستان سعودی بسنده نماید؟.

"گلوبال ریسرچ": 7 کشور از داعش حمایت می کنند، که چند کشور عربی هستند

داعش نام گروه تروریستی است، که در منطقه خاورمیانه و در برخی از کشورهای غربی دست به اقدامات تروریستی می زند، البته به طور حتم برخی از کشورها هم از این گروه تروریستی با هدف پیشبرد منافع شخصی خود حمایت می کنند، از این رو پایگاه کانادایی "گلوبال ریسرچ" در مقاله ای به نام 7 کشور حامی داعش اشاره کرد که در بین آنها نام دو کشور عربی به چشم می خورد.

این پایگاه همچنین به نقش هر یک از این کشورهای حامی داعش در حمایت از این گروه تروریستی در گزارش خود اشاره کرده است، که در صدر فهرست نام این کشورها پادشاهی عربستان سعودی قرار دارد.

"عربستان سعودی" حامی داعش است: در این گزارش آمده است که پادشاهی عربستان سعودی در سال 2006 از سوی آمریکا دستوری دریافت کرد، و به موجب آن ریاض مامور تاسیس داعش در عراق شد، هدف از این امر نیز دور ساختن عراق از ایران بود.

پس از آن درسال 2011 عربستان سعودی تصمیم گرفت، یک انتفاضه مسلحانه ای را در استان درعا در جنوب سوریه برضد نظام بشار اسد رئیس جمهوری این کشور به راه بیندازد، همچنین عربستان سعودی بعد از آن تصمیم گرفت گروه های اسلامگرای تندروی موجود در سوریه را مسلح کند، از این رو ریاض در این مدت تلاش کرد تا این گروه های تندرو را به صورت جدای از هم و مخالف با یکدیگر باقی بگذارد، و در مقابل شکل گیری اتحاد در بین این گروه ها ایستادگی کرد.

"دولت ترکیه" حامی داعش است، دولت ترکیه به گروه های مسلح خارجی اجازه داد تا از مرزهایش برای عبور به داخل سوریه استفاده کنند، آنکارا با کمک وحمایت عربستان سعودی گروهی موسوم به جبهه النصره یکی از زیر شاخه های القاعده را تشکیل داد، آنکارا تنها به این امر بسنده نکرد، بلکه گروهی دیگر موسوم به جیش الفتح را هم تاسیس کرد تا به انجام عملیات نظامی تروریستی در شمال سوریه مبادرت ورزند، این گروه در سال 2015 شکل گرفت، پس از آن این گروه مامور فروش نفت داعش شد، و در مقابل دولت ترکیه مستلزمان بهداشتی و درمانی برای اعضای آن در نظر گرفت، و سرکردگان این گروه در ترکیه اسکان یافتند.

"دولت قطر" حامی داعش است،از سال 2011 تا سال 2013 قطر مبادرت به حمایت از گروه جماعت اخوان المسلمین کرد، و درسال 2013 دولت قطر از ائتلاف جیش الفتح ومحور ترکیه وعربستان سعودی حمایت کرد.

"اسرائیل" حامی داعش است، اسرائیل از بسیاری از گروه های تروریستی حمایت می کند، و در راس این گروه ها جبهه النصره است، حمایت "تل آویو" از این گروه از ارسال سلاح برای آنها گرفته تا ارائه خدمات درمانی را شامل می شود، "اسرائیل" با کمک این گروه تروریستی سعی کرد، ثبات سابق را به نفع خودش در منطقه جولان اشغالی تامین کند.

"انگلیس" حامی داعش است، انگلیس هم از طریق ارسال سلاح مورد نیاز تروریست های تندرو در سوریه حمایت خود را از داعش اعلام کرده است، این اقدام با هدف همکاری آنها با القاعده صورت می گیرد.

"فرانسه" حامی داعش است،به گفته این پایگاه کانادایی فرانسه از گروه های اسلامگرای حاضر در خاک سوریه حمایت تسلیحاتی به عمل می آرود.

"آمریکا" حامی داعش است، آمریکا بین تمام کشورهای حامی داعش هماهنگی لازم را ایجاد می کند، از این رو برای تحقق این هماهنگی ها از پایگاه های هوایی ترکیه و اردن وقطر وعراق وعربستان سعودی استفاده کرده است، همچنین آمریکا از داعش حمایت تسلیحاتی به عمل می آورد، و با ارسال سلاح از طریق هوا و با استفاده از چتر برای داعش این امر به صورت مستمر انجام می دهد.

جنون کشور پادشاهی عربستان سعودی

در گذشته گفته می شد، سیاست های آمریکا شکست خورده اند، و دلیل آن نیز خشم پادشاهی عربستان سعودی نسبت به این سیاست هاست، دیک چنی و جان مک کین و لیندسی گراهام همگی در آن زمانی که عربستان سعودی حاضر نشد، در شورای امنیت به عضویت دائم این سازمان در آید، ناقوس های خطر را نواختند.

اما در این باره آرای تحلیلگران هرچه باشد، وسیاست های اوباما رئیس جمهوری آمریکا در قبال آینده منطقه را به هر نحوی که مورد ارزیابی قرار می دهند، همه نشان می داد، خشم دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی عربستان سعودی خیلی نمی تواند در سیاست های پیش بینی شده کاخ سفید در قبال منطقه تاثیر چندانی داشته باشد، زیرا گفته می شود، اگر قرار می بود، جایزه ای برای بدترین سیاست خارجی در نظر گرفته می شد، این جایزه حتما می بایست از آن کشور پادشاهی عربستان سعودی و دستگاه دیپلماسی آن می بود، و وزارت امور خارجه عربستان در این باره هیچ رقیبی ندارد.

به دلیل همین سیاست های غلط دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی، ریاض تنها مسئول اصلی مطرح شدن گروه های اسلامگرای تندرو در کشورهای جهان است، چرا که در گذر چهار دهه اخیر تمام عایدات ناشی از فروش و صدور نفت این کشور به امر صدور خشونت و اندیشه های تندرو به خارج آن هم به شکل وهابی آن برعهده کشور پادشاهی عربستان سعودی بوده است.

به هرکجای جهان که بروید از آلمان تا اندونزی تمام مراکز اسلامی که از سوی عربستان سعودی مورد حمایت مالی قرار دارند، همه برای با هدف بسط و گسترش نفرت و تندروی فعالیت دارند، درسال 2007 "استیوارت لیونی" مسئول سابق در وزارت خزانه داری آمریکا در این باره در اظهارنظری مطبوعاتی گفت: "اگر قرار باشد، من از کشوری بخواهم پول دریافت کنم، بی شک و بدون لحظه ای تردید اولین کشوری که به آن سفر خواهم کرد تا پول دریافت کنم، پادشاهی عربستان سعودی خواهد بود".

زمانی هم فاش می شود، گروه های تروریستی وتندرو اموال مورد نیاز خود را از عربستان سعودی دریافت کرده اند، دولت سعودی سریع واکنش نشان می دهد و مدعی می شود، این اموال از طریق نهادهای غیر دولتی پرداخت شده است و دولت بر این نهادهای غیر دولتی نمی تواند نظارت داشته باشد.

در حالی که در این خصوص نباید فراموش کنیم که این نهادهای غیر دولتی یا از سوی دولت تاسیس شده اند، یا از سوی افراد وابسته به خاندان حاکم تاسیس شده اند، زیرا در عربستان سعودی هیچ کسی اجازه ندارد، در مسیری که بر خلاف منافع ملی عربستان سعودی باشد، گام بردارد، و به این دلیل که در این کشور پادشاه حاکم مطلق است، بنابراین تمام این حمایت ها و برنامه ها با نظر مستقیم پادشاه و سران عالی رتبه سعودی انجام می گیرند.

هیلاری کلینتون: عربستان سعودی بزرگ ترین حامی گروه های تروریستی است

"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفت وگویی که با روزنامه "دیلی تلگراف" در ماه دسامبر سال 2009 داشته وپایگاه "ویکیلیس" هم درسال 2010 آن را منتشر کرده گفته بود:" کشور پادشاهی عربستان سعودی مهم ترین و بزرگ ترین منبع مالی حیاتی گروه های تروریستی است و در این میان ریاض برای کاستن از این حمایت ها دست به هیچ اقدامی نزده تا اموال به دست طالبان و گروه های تروریستی مشابه نرسد".

کشور پادشاهی عربستان سعودی یکی از سه کشوری بود که پیش از حملات تروریستی11 سپتامبر طالبان را به رسمیت می شناختند، و ریاض یکی از فعال ترین کشورها در خاک پاکستان به شمار می آید، کشوری که خونین ترین تروریست های جهان را در خود پناه داده است.

"اقبال حیدر" یکی از وزرای سابق در کابینه دولت پاکستان در این باره در مصاحبه ای که با شبکه "دی دبلیو" در سال 2010 داشته چنین گفته بود: "ایدئولوژی طالبان و گروه طیبه بی شک اساس فکری آنها وهابیت پادشاهی عربستان سعودی است، از این رو بی هیچ شک و تردیدی باید گفت عربستان سعودی برای آنها حمایت لازم را فراهم می سازد، از این رو می توان به جرات گفت،  ریاض حامی گروه های تروریستی در پاکستان است".

این وزیر دولت سابق پاکستان در ادامه افزود:"در سال 2003 آن زمان که سازمان القاعده ریاض را به صورت مستقیم مورد حمله قرار داد، عربستان سعودی تصمیم گرفت با تروریسم تنها بر روی خاک خود مبارزه کند، اما ریاض به حمایت های خود از روحانیت وهابی و مدارس وهابی در خارج پایان نداد، از این رو فعالیت جنگجویان شبه نظامی متوقف نشد".

در زمان جنگ عراق هم بخش اعظم حمایت هایی را که گروه های تکفیری و گروه های تندرو در آن کشور دریافت می کردند، از عربستان سعودی بود، امروزه نیز عربستان از این گروه های تروریستی در سوریه مورد حمایت قرار می دهد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••