اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۹:۴۳
قالیباف در دومین گردهمایی سراسری مدیریت جهادی:

مدیریت جهادی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند

شهردار تهران در بیان ویژگی‌های مدیریت جهادی گفت: مدیریت جهادی یک مجموعه به هم پیوسته است که به زندگی به عنوان یک کل منسجم نگاه کرده و با این حرکت غیرممکن‌ها را به ممکن تبدیل می‌کند.

مدیریت جهادی غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند

به گزارش سراج24،محمدباقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در دومین گردهمایی سراسری مدیریت جهادی که در محل دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را ایجاد یک برداشت مشترک از مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: مدیریت جهادی سرمایه و اتفاقی است که به صورت رسمی با انقلاب اسلامی رقم خورده است و این فرهنگ به صورت سیستمی و نهادی به برکت انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس ایجاد شد.

وی با تأکید بر تولید ادبیات و تقویت این رویکرد در حوزه نظری و عملی عنوان داشت: امید می‌رود بتوانیم بر این اساس برای نیازهای ضروری امروز جامعه در ابعاد مختلف پاسخگو باشیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: شهید مطهری وقتی به موضوع جهاد می‌پردازند، ماهیت جهاد را دفاع می‌دانند اما سپس در ابعاد مختلف از جهاد به عنوان یک دفاع همه جانبه برای دفاع از حیات یک ملت نام برده و این دفاع همه جانبه را در حوزه‌های مختلف نیز تقسیم می‌کنند.

شهردار تهران ادامه داد: وقتی در جامعه از جهاد بحث می‌شود، عمدتاً در ذهن همه یک حرکت نظامی شکل می‌گیرد. این در حالی است که به تعبیر شهیدمطهری جهاد، یک دفاع همه جانبه و دفاع از یک ملت است و این تهاجم‌ها و عداوت دشمن در زمینه‌های مختلف داخلی و بیرونی خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که شهیدمطهری روی آن تاکید دارد، دفاع در حوزه منزلت و انسانیت است که در این بخش بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید دارد. در این زمینه در اصل هشتم قانون اساسی نیز به موضوع امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده و اساس فلسفه حکومت اسلامی نیز امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

قالیباف یادآور شد: مهم ترین موضوع در امر به معروف و نهی از منکر توجه به انسانیت و کرامت انسان‌ها، فارغ از مسلمان بودن و غیرمسلمان بودن آنهاست اما  متاسفانه گاهی به حدی با نگاه تقلیل گرایانه به چنین موضوع مهمی نگاه کرده‌ایم که به یکسری از مسائل دیگر رسیده‌ایم.

شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: حتما توسعه معروف و توجه به نبود دروغ، غیبت، تهمت، فساد مالی، ظلم و فقر در یک جامعه مورد ضرورت است، چراکه این موارد از منکرات بزرگی به شمار می‌رود که اگر به حل آنها توجه شود، بسیاری از موضوعات دیگر نیز برطرف می‌شود چرا که خیلی از مشکلات ریشه در این منکرها دارند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: شهیدمطهری در حوزه جهاد به دفاع از آزادی و عقیده نیز تاکید دارند که این نکته هم باید در هر جامعه ای مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا آزادی تفکر و عدم تحمیل دین یک امر درست است که در فرهنگ قرآنی ما نیز وجود دارد؛ همچنانکه در قانون اساسی نیز بر آزادی فکر و اندیشه تاکید شده است و باید از این آزادی دفاع شود.

شهردار تهران گفت: البته در زمینه آزادی در فکر، اندیشه و عقیده حتما بعضی عقاید وجود دارند که برای جامعه مضر هستند چرا که آن عقیده‌ها و پیوستگی‌های آن ها از منشاء فکری مناسب، خرد و عقلانیت برخوردار نیست؛ نمونه این عقاید را در داعشی گری و سلفی گری شاهد هستیم که حتما از تفکرات انحرافی و جمود عقلی است.

قالیباف با اشاره به دیگر ابعاد حوزه جهادی، به دفاع از مالکیت، ثروت و سرمایه‌های یک ملت اشاره کرد و گفت: دشمن حتما در این زمینه‌ها نیز عداوت و دشمنی خود را انجام می‌دهد. نمونه این عداوت‌ها نیز از ابتدای انقلاب تا امروز روشن بوده است که عداوت دشمن در جنگ، تهاجم فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و مسایل اقتصادی و تحریم وجود داشته است.

وی افزود: طبیعتا باید با رویکرد مدیریت جهادی این قابلیت را داشته باشیم که وقتی عداوت دشمن از جنس نظامی است، با ابزار خودش وارد میدان شویم و وقتی عداوت دشمن تحریم است، با خصلت اقتصادی در مدیریت جهادی به این بحث بپردازیم.

قالیباف با بیان اینکه ما نباید همه اشکالاتی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد را به حساب دشمن بگذاریم، تصریح کرد: حتما بخشی از این مشکلات ریشه در نوع تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت خود ما هم دارد.

شهردار تهران یادآور شد: ما باید بدانیم که وقتی دشمنان در مقابل ما قرار دارند و با ابزارهای مختلف به دشمنی و کارشکنی مشغول هستند، ما هم بنا به همان خصلت‌ها بتوانیم خودمان را تجهیز کنیم. در این زمینه ممکن است ابزار دشمنان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی باشد به همین جهت با مدیریت جهادی باید این آمادگی در ما نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: حالا که می‌خواهیم از مدیریت جهادی سخن بگوییم باید به این سوالات پاسخ دهیم که مدیریت یک علم یا هنر و امر ذاتی یا اکتسابی است؟ همچنین آیا مدیریت اسلامی و غیراسلامی داریم یا خیر؟ سپس از طریق این نشست‌ها می توانیم به یک ادبیات مشترک برسیم و به این موضوع به عنوان یک نیاز در جامعه توجه کنیم.

قالیباف در ادامه سخنان خود به بیان مهم ترین ویژگی‌های مدیریت جهادی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های مدیریت جهادی آن است که بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که در دایره لایحتسب قرار بگیریم. بدین معنی که در مسیر خداوند قرار بگیریم تا خداوند نیز از جایی که در فکر، توان مادی و معنوی و اندیشه و محاسبات ما نیست، به ما کمک کند. در این زمینه هر چقدر هم که طراحی کرده و در حوزه نرم افزاری پیشرفت کنیم اما خداوند گفته است از جایی به شما کمک خواهم کرد که در محاسبات شما نباشد.

وی با تاکید بر ضرورت توانایی در «تبدیل به احسن کردن»، اظهار داشت: در موضوعات مهم، راهبردی و حیاتی هر مسئله که اتفاق بیفتد، به همان میزانی که برای ما تهدید است، برای ما فرصت نیز خواهد بود. بنابر این ویژگی مدیریت جهادی باید تبدیل این تهدید به فرصت باشد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در ابتدای دفاع مقدس جنگ تهدید جدی به شمار می‌رفت و هیچ توانی برای مقابله با دشمن وجود نداشت؛ حتی ما در ماه‌های ابتدایی جنگ روزهایی را می‌گذراندیم که یک اسلحه ژ 3 هم وجود نداشت و زمانی که بنی صدر از سیستم خارج شد، باز هم خمپاره پای قبضه‌های ما سهمیه بندی بود. در آن زمان حداکثر برد آتش ما 23 کیلومتر بود و همان خمپاره هم جیره بندی بود اما این تبدیل به یک فرصت شد.

قالیباف تاکید کرد: وقتی اولین موشک سوخت جامد در سال 63 در جفیر از روی یک خودروی تویوتا شلیک شد، حدود 100 متر جلوتر زمین خورد و تویوتا را هم نابود کرد؛ اما این تهدید به فرصت بزرگی تبدیل شد که امروز در حوزه توان نظامی در بسیاری از زمینه‌ها در منطقه حرف اول را می‌زنیم و در بعضی زمینه‌ها جزو پنج – شش کشور بزرگ دنیا هستیم؛ این به معنی تبدیل به احسن کردن است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی تحریم آمد باید آن را تبدیل به شکوفایی کنیم، عنوان داشت: ما اول باید تلاش کنیم خودمان را در گوشه قرار ندهیم چرا که نمی‌شود از همه توان خود استفاده نکرده و عقلانی عمل نکنیم و بگوییم خدا به ما کمک می‌کند. ما مکلف هستیم هر چه امکان و توان داریم را جمع کنیم اما مهم آن است که بعد از آن لایحتسب بتواند به سراغ ما بیاید نه اینکه در یک کار ناشیانه و بدون خرد جمعی عمل کنیم و بعد بگوییم خداوند کمک می‌کند؛ خدا با هیچ کسی عقد اخوت نبسته است.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت وجود روحیه مبارزه، اظهار کرد: اگر روحیه مبارزه را از مجموعه کارهایی که انجام می‌دهیم بگیریم، این کار با فرهنگ جهادی مانوس نیست.

قالیباف ادامه داد: ما یک زمانی در ابعاد تکنولوژی هسته‌ای آن موضع‌گیری‌های محکم را انجام می‌دهیم و هزینه آن را هم پرداخت می‌کنیم چراکه این تصمیم با خرد جمعی بوده است. یک روزهم برای رسیدن به اهداف بر اساس راهبرد موجود به این نتیجه می‌رسیم که مذاکره کنیم، اما مهم این است که با روحیه مبارزه پشت میز مذاکره باشیم. بر این اساس نظر ما مذاکره است اما آیا منظرگاه ما هم باز مذاکره است و باید احساس کنیم که دشمنان دلسوز ما شده‌اند یا اینکه می‌دانیم با دشمن مذاکره می‌کنیم؟ در مذاکره با دشمن باید روح مبارزه وجود داشته باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: امام خمینی (ره) می‌فرمودند اگر آمریکا بخواهد در مقابل دین ما بایستد، ما در مقابل همه دنیا آنها می‌ایستیم. بنابر ما در شهرداری تهران نیز می‌توانیم با روحیه مبارزه صبح در خیابان جارو بکشیم، جوی را تمیز کنیم، پل، راه، سینما و تئاتر بسازیم، کار فرهنگی کرده و اشتغال ایجاد کنیم؛ اگر این روح مبارزه گرفته شود، با روحیه جهادی فاصله خواهد گرفت.

وی در بیان دیگر ویژگی‌های مدیریت جهادی عنوان داشت: مدیریت جهادی یک مجموعه به هم پیوسته است که به زندگی به عنوان یک کل منسجم نگاه کرده و با این حرکت غیرممکن‌ها را به ممکن تبدیل می‌کند.

قالیباف تصریح کرد: مدیریت جهادی باید از یک پویایی و پایایی نهادی برخوردار باشد، به این معنی که در هر شرایطی و به فراخور هر موقعیتی، یک برنامه اقدام و عمل برای جامعه داشته باشد و بلاتکلیف و بدون تصمیم نماند.

شهردار تهران از راستی آزمایی عمل به عنوان دیگر ویژگی مدیریت جهادی یاد کرد و عنوان داشت: قبل از اینکه دیگران از عمل راستی آزمایی کنند، خودمان باید این راستی آزمایی را انجام دهیم.

وی در ادامه مهم ترین چالش کشور در سطوح مختلف را چالش مدیریت عنوان کرد و گفت: ما برای یک پیشرفت در سایه عدالت و خصوصا عدالت اجتماعی، نیازمند منابع انسانی و سپس منابع مادی هستیم که انصافا کشور ما در این بعد هیچ مشکلی ندارد.

قالیباف ادامه داد: ضروری است جنس مدیریتی موجود مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی باشد که برخواسته از فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ قرآنی است، اگر از الگو‌های دیگری استفاده کنیم، نمی‌توانیم با آن روش‌ها، باورهای ایمانی خودمان را پیاده کنیم.

شهردارتهران یادآور شد: بعضی از افراد معتقد بودند که انقلاب اسلامی خلاف رودخانه شنا می‌کند و حتی بسیاری از آن‌ها در حوزه و دانشگاه به امام خمینی(ره) می‌گفتند که با کدام نیرو و توان قرار است در مقابل آمریکا و رژیم تا بن دندان مسلح مقابله کنیم؟ اما امام(ره) به گونه‌ای عمل کرد که در زمره افراد لایحتسب قرار گرفت. وقتی زندگی امام خمینی (ره) را می‌بینیم، شاهد هستیم که حضرت امام نه کلامی غیر از خدا بر زبانشان جاری شد و نه گامی غیر از خدا برداشتند و خداوند نیز ضمانت کرده است که هر کسی در این مسیر گام بر دارد، همه چیز را برای او فراهم می‌کند.

وی گفت: در دوران جنگ سرد هیچ انقلاب، کودتا و اتفاقی در دنیا نبود که پشت سر آن شوروی سابق و آمریکا وجود نداشته باشند به نحوی که اقتصاد، فرهنگ، تقسیمات کشوری و همه مسایل در دست آن ها بود که نمونه‌ها در کره شمالی و کره جنوبی قابل مشاهده است. در این زمان انقلاب اسلامی شکوفا می‌شود و می‌گوید «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی».

وی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس خیلی از افراد به ما گفتند چرا بعد از آزادسازی خرمشهر جنگ را ادامه دادید؟ حتی پس از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه نیز در اوایل دهه هفتاد خیلی‌ها می‌گفتند به کدام اهدافتان در جنگ رسیدید؟ اما اگر امروز نگاه کنیم، شاهد هستیم انقلاب به اهداف خودش در جنگ رسید.

قالیباف تاکید کرد: امروز از انسانیت، آزادگی و مظلومان در جولان و در مقابل دشمن اصلی خودمان دفاع می‌کنیم و خداوند نیز اسباب آن را فراهم می‌کند.

شهردار تهران تصریح کرد: یکی از شخصیت‌های برجسته اروپایی عنوان می‌کرد که در زمان فروپاشی یوگسلاوی، جنایت‌های بزرگی اتفاق افتاد و هیچ کس حرف ما را نشنید اما ایران واقعا کشور مقتدری بوده است که شش کشور طولانی ترین مذاکرات را با ایران انجام دادند و این موضوع تنها ریشه در قدرت شما دارد.

وی در ادامه گفت: دشمنان خیرخواه ما نیستند و اگر بتوانند انقلاب و نظام اسلامی را از سر راه خود بردارند، لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان داشت: در دوران دفاع مقدس گاهی به حدی در پشت خاکریز به ما فشار وارد می‌شد که می‌گفتیم از خیر عراق و کربلا و صدام گذشتیم، فقط اینکه بتوانیم پیکر شهدا را عقب بیاوریم برای ما کفایت می‌کند،اما براساس سوره احزاب قرار است فشار تا جایی بر ما وارد شود که بین مومنان و منافقان تعیین تکلیف شود تا نصرت الهی شامل حال ما شود.

وی همچنین تاکید کرد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب دشمن اصلی ما آمریکاست و مبارزه با آمریکا جز کار چیز دیگری نیست. ما امروز در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کارنامه قابل دفاعی نداریم و باید در این زمینه تلاش کنیم. البته زحمت‌های زیادی در این زمینه‌ها کشیده شده است اما چالش‌های جدی هم داریم که باید بر اساس فرهنگ جهادی برای حل این چالش‌ها تلاش کنیم.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت گردآوری ابعاد مختلف فرهنگ جهادی در حوزه نظری و عملی تاکید کرد: دعوت افراد به انقلاب، کار و نظام با این حرکت‌ها باید انجام شود و تنها با حرف نمی‌شود آن ها را باورمند کرد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••