اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۱۶:۱۹
هاشـــــــــــمی از ســــــــــــپاه تشکر کرد

ماجرای رقابت یکی از مراجع تقلید با قهرمانان کوهنوردی

وزیر بهداشت با تشکر از سپاه پاسداران به نخستین مشکل سلامت کشور که همانا مسئله تجمیع بیمه‌ها است که دولت و مجلس نیز در این مورد همت نکردند،اشاره کرد و گفت: باید درباره حقوق مردم و تخلفات پزشکی که به یک صنف واگذار شده است و کوتاهی دیده می‌شود فکری شود.

ماجرای رقابت یکی از مراجع تقلید با قهرمانان کوهنوردی

به گزارش سراج24،سیدحسن هاشمی - وزیر بهداشت در چهارمین همایش فرماندهان بهداشت و سلامت سپاه با اشاره به نقش تاثیرگذار این ارگان در حوزه سلامت چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی اظهار داشت: من از طرف دولت و وزارت بهداشت از شما تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در حوزه سلامت همچنان مشکلات زیادی داریم که البته بخش مهمی از آن دست قانونگذار است و فکر می‌کنم اگر جدا از تعارفات مصطلح و خودنمایی‌ها، زمینه اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب فراهم شود، تقریباً بخش عمده مشکلات ما حل می‌شود.

نخستین مشکل ما مسئله تجمیع بیمه‌ها است

هاشمی مشکلات حوزه سلامت کشور را در چهار موضوع دانست و گفت: نخستین مشکل ما مسئله تجمیع بیمه‌ها است که همچنان باقیست و موضوع اختلاف بین دو وزارتخانه و یا دستگاه‌های دیگر نیست بلکه یک تکلیف و سیاست راهبردی برای حل مشکل سلامت جامعه است که هم از جهت نظارت بر ارائه و ارتقاء کیفیت خدمات و هم از جهت حمایت مالی از مردم بسیار مهم است که البته اتفاق خاصی برای سامان بخشی آن نیفتاد و نه دولت نه مجلس در این مورد همت نکردند.

وی افزود: امیدواریم هم مجمع تشخیص مصلحت نظام که ناظر بر اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است در این موضوع ورود پیدا کند و هم مجلس در نگارش قانون برنامه ششم، بخش سلامت را از این بلاتکلیفی در آورد و تعیین تکلیف کند.

تامین منابع پایدار از کالاهای آسیب رسان

هاشمی موضوع مهم بعدی را پایداری منابع دانست و عنوان کرد: مشکلات بسیار زیادی به دلیل نیامدن منابعی که باید در این حوزه وارد می‌شد ولی متاسفانه وارد نشد، داریم؛ ما در یک مقیاس بزرگ تعهد کردیم و خرید خدمت انجام دادیم و باید هزینه آن را پرداخت کنیم ولی بیمه‌ها تا 9 ماه از تعهدات خود عقب هستند.

وزیر بهداشت در عین حال با تشکر از بیمه سلامت ایرانیان برای تحت پوشش قرار دادن نزدیک به 11 میلیون نفر افزود: در این مورد اگر آماری که ارائه شده درست باشد، درآمد 80 درصد این افراد کمتر از یک میلیون تومان در ماه است، یعنی افراد فقیری بودند که به دلیل نداری بیمه نشده بودند و برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه نمی‌کردند و امروز از این نعمت بهره‌مندند و به نوعی اصل 29 قانون اساسی در مورد آنها به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه منابع حوزه سلامت باید پایدار باشد و به اما و اگر نینجامد، یادآور شد: من در ابتدای سال گذشته در جلسه هیات وزیران عرض کردم که میزان بودجه ای را که می‌توانید در اختیار ما بگذارید را به ما بگویید تا ما در همان حد هزینه کنیم؛ توافقاتی هم انجام شد و ما خدماتی را در حوزه دارو، پزشکی و پرستاری ارایه کردیم و طبیعی است که حالا باید پول آن را پرداخت کنیم.

هاشمی با اشاره به راحت بودن تامین منابع برای حوزه سلامت گفت: اگر منابع ما به محل عوارض کالاهای آسیب رسان متصل باشد ما نیازی به بودجه عمومی نخواهیم داشت؛ این سفارش دین و حکم عقل است که وقتی کسی دارد به خود آسیب می‌رساند، هزینه این آسیب رسانی را خودش پرداخت کند.

وی با ذکر چند نمونه از کالاهای آسیب رسان در کشور گفت: در هیچ جای دنیا نمی‌توانند جلوی تولید و عرضه نوشابه و پفک را بگیرند ولی می‌توان هزینه مصرف این مواد و هزینه اقدامات آسیب رسان را بالا برد و از محل عوارض آنها تمام هزینه‌های سلامت را تامین کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به تجربه موفق این کار در زمینه سیگار گفت: سیگار با قیمت 700 تومان وارد کشور می‌شد و مالیاتی در همین حدود به آن تعلق می‌گرفت و در خرده فروشی‌ها 5 و گاهی 10 برابر این مقدار در اختیار مصرف کننده قرار می‌گرفت. مجلس بعد از 8 سال این تصمیم را در مورد سیگار گرفت و همین دریافت عوارض از سیگار، در صورت اجرا؛ بالای 2 هزار میلیارد برای خزانه دولت درآمد ایجاد خواهد کرد که می‌تواند در حل مشکلات مردم به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان هزینه شود.

حقوق مردم و تخلفات پزشکی

وزیر بهداشت موضوع مهم دیگر در حوزه سلامت را حقوق مردم ذکر کرد و گفت: در حال حاضر اکثریت این حقوق به صنف واگذار شده است که باید در مورد آن فکری بکنیم.

کوتاهی در رسیدگی به تخلفات پزشکی

وی با اشاره به اینکه تخلفات پزشکی همواره وجود دارد، گفت: در همه جای دنیا هم این هست که وقتی حقوق مردم به صنف سپرده می‌شود کوتاهی‌هایی در مورد آن رخ می‌دهد و حقوق مردم ضایع می‌شود. ولی دلیل نمی‌شود چون در همه جای دنیا هست، ما هم کوتاهی کنیم؛ به همین دلیل در آینده برای حل این مشکل نیز چاره ای بیندیشیم.

لزوم وجود یک تولیت یکپارچه

وزیر بهداشت مشکل دیگر حوزه سلامت کشور را تولیت این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر تولیت این حوزه چند تکه است و هر تکه آن در گوشه ای افتاده است؛ این در حالی است که ما مباحث بسیار زیادی را در این حوزه داریم و این پرداختن به این موضوعات نیاز به انسجام دارد.

هاشمی یکی از این موضوعات را موضوع سالمندی در کشور دانست و گفت: در کمتر از 40 سال آینده جمعیت سالمندی ما در کشور سه برابر خواهد شد که باید از همین الان در مورد آن فکر شود. این در حالی است که هر بخش از این موضوع در یک وزارتخانه و یا دستگاه است.

وی گفت: در بحث غذا هم همین روال است و دستگاه‌هایی مانند سازمان ملی استاندارد، جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، دستگاه صنعت کشور، بخش‌های اقتصادی در آن موثر و ذی نفع هستند که این چند تکه بودن و مشخص نبودن تولیت آن، در تصمیم گیری‌های کلان ما را دچار مشکل می‌کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: حوزه سلامت کشور با این چند مشکل جدی مواجه است و به همین دلیل استمرار حرکت‌های ما همواره با یک علامت سؤال جدی مواجه خواهد بود و به این ترتیب تضمینی نیست کاری که امروز آن را انجام می‌دهیم در آینده دوباره به شرایط فعلی یا بدتر از آن برنگردد.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد این مشکلات به صورت ریشه ای حل شود تا حوزه بهداشت بتواند با برخورداری از امکان قانونی و حمایتی، در مرحله بعد به موضوعات درون بخشی خود بپردازد.

بحران بیماری‌های غیرواگیر در کشور

هاشمی در بخش دوم سخنان خود به توزیع بار بیماری‌ها در کشور و اولویت اصل پیشگیری در مورد آنها پرداخت.

وی با نگران کننده توصیف کردن شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشور گفت: شرایطی که در کشور ما در مورد بیماریهای قلب و عروق، سکته‌های مغزی، سرطان، اعتیاد، بیماری‌های اعصاب و روان و دیابت وجود دارد ، شرایط مطلوبی نیست و با این روند مهمترین مشکل کشور ما در آینده مشکل بهداشت و درمان خواهد بود.

هاشمی عنوان کرد: چیزی که امروز در کشور در مورد بیماری‌های غیرواگیر می‌بینیم حتی در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار نگران کننده است.

وی گفت: در این سال‌ها سبک زندگی، رفتارها و تغذیه مردم نسبت به 50 سال گذشته تغییرات فراوانی داشته است و همین موضوع باعث شده که مثلاً در تهران 60 درصد مردان با اضافه وزن مواجه باشند، یا در یزد 70 درصد خانم‌های بالای سن میانسالی همین مشکل را دارند و استان یزد رتبه اول در این زمینه را دارد.

وزیر بهداشت همچنین در مورد شیوع دیابت در کشور گفت: این بیماری نیز چیزی نزدیک به 5 میلیون نفر را در کشور درگیر کرده است و کمی بیش از همین تعداد در آستانه ابتلا به آن هستند و همه ما می‌دانیم که این بیماری چه هزینه‌هایی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

شبکه بهداشت؛ همه گیری یک طرح قدیمی

هاشمی سپس به ضرورت تشکیل شبکه بهداشت برای پیشگیری از گسترش این بیماری‌ها پرداخت و گفت: شبکه بهداشت پس از انقلاب توانست در تمام روستاهای کشور گسترش پیدا کند که این گام بسیار بلندی در تامین سلامت مردم بود ولی این کار زمانی صورت گرفت که جمعیت روستایی کشور 70 درصد بود اما در حال حاضر این موضوع برعکس شده و جمعیت روستایی کشور حداکثر 30 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و 70 درصد مردم در شهرها ساکنند.

وزیر بهداشت به حاشیه نشینی در شهرها اشاره کرد و گفت: متاسفانه مهاجرانی که از روستاها به شهرها مهاجرت کردند، در حاشیه شهرها ساکن شدند که از نظر بهداشت و سلامت وضعیتی بسیار نامناسب تر از روستاها دارند که البته بخش زیادی از این وضعیت نا مطلوب بدلیل سیاستگذاری‌های دوره‌های گذشته بوده است.

هاشمی در این مورد افزود: در برخی دولت‌های پیشین تصور بر این بود که توجه کردن به حاشیه نشین‌ها و ارائه خدمات به آنها موجب تسریع مهاجرت و گسترش حاشیه نشینی خواهد شد؛ اما ما در این دوره خدمات خود در حوزه شبکه بهداشت را از همین مناطق آغاز کردیم و برای این کار از مراقبین سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و مراکز جامع استفاده کردیم و برای تامین این نیروها خرید خدمت انجام دادیم.

وی گفت: اگر بتوانیم به کیفیت ارائه خدمت توجه بیشتری بکنیم و مردم نیز برای مراجعه به این مراکز تشویق شوند می‌توان انتظار داشت ظرف دو سه سال آینده برای همه ایرانیان پرونده سلامت تشکیل شود.

پیشگیری، شاه بیت اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

وزیر بهداشت گفت: شاه بیت شعار امسال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ،که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شد، در حوزه سلامت، بحث پیشگیری است. البته علاوه بر این در موضوعات فناوری، دارو، صادرات، حمایت از تولید داخلی، محصولات استراتژیک، واکسن و... کارهایی انجام داده ایم ولی واقعاً بین همه این موارد مهمتر از همه موضوع پیشگیری است که از دل آن هزاران میلیارد تومان پول صرفه جویی خواهد شد در خواهد آمد و مهمتر از آن جامعه ای سالم خواهیم شد.

وی با اشاره به دیدار خود با مراجع تقلید در قم افزود: آیت الله جوادی آملی فرمودند که ظرف و مظروف هر دو مهم هستند و هر دو باید مورد توجه قرار بگیرند و با اشاره به جمله عقل سالم در بدن سالم است تاکید کردند که جامعه ما زمانی می‌تواند از نظر فکری سالم باشد که سلامت جسم نیز تامین شود و کار وزارت بهداشت و دست اندرکاران حوزه سلامت از این نظر اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی عنوان کرد: ما اگر بتوانیم پیشگیری را به عنوان یک فرهنگ در کشور عمومیت ببخشیم موفق خواهیم بود و این امر زمانی محقق خواهد شد که ما عالم و واعظ بی‌عمل نباشیم.

وزیر بهداشت به الگو قرار دادن زندگی علما و مراجع اشاره کرد و گفت: یکی از مراجع عظام تقلید با بیش از 90 سال سن در 40 سال گذشته نه بیمار شدند، نه دارو مصرف کردند و نه روال طبیعی زندگی خود را از دست دادند و می‌گویند که حاضرند با قهرمانان کوهنوردی کشور رقابت کنند.

وی عنوان کرد: اگر مسؤلین نشان دهند که به مساله پیشگیری اهمیت می‌دهند و به آن اهتمام دارند حتماً در جامعه تاثیرگذار خواهد بود و خیلی از گرفتاری‌های ما با این عمل کردن حل خواهد شد.

نیروهای مسلح در کنار وزارت بهداشت

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از تعیین تعرفه بیمارستان‌های نیروهای مسلح به عنوان یک اقدام موثر یاد کرد و گفت: تعیین تعرفه برای افرادی غیر از بیمه شدگان نیروهای مسلح که رقم میانگینی بین بخش دولتی و خصوصی باشد کار بزرگی است که طبق فرمول‌های ارایه شده کاملاً اقتصادی به نظر می‌رسد که علاوه بر این می‌تواند یک نظام تنظیم کننده برای بخش خصوصی ایجاد کند که قیمت‌ها را در این بخش تنظیم کند.

هاشمی در این مورد افزود: امیداوریم که با توجه به این موضوع سرمایه گذاری‌های بیشتری نیز توسط نیروهای مسلح در این حوزه انجام شود که البته اگر این سرمایه گذاری‌ها در 11 استان مرزی کشور باشد بسیار نیکوتر خواهد بود.

انسجام بین بخشی

وزیر بهداشت در قسمت پایانی صحبت‌های خود به موضوع همکاری‌های بین بخشی اشاره کرد و گفت: در هر حال ما در حوزه سلامت برای تامین تندرستی مردم کشور در بهترین حالت نمی‌توانیم بیش از 18 تا 20 درصد تاثیرگذار باشیم و باقی آن به دست وزارتخانه‌های دیگر، ارگان‌های مختلف و مردم است و اگر می‌خواهیم در بحث پیشگیری موفق باشیم باید همکاری و انسجام بیشتری بین این بخش‌ها وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••