اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۲/۰۱ - ۱۴:۳۹
فاطمه فراهانی عضو هیئت علمی دانشگاه :

جمهوری اسلامی فرصت های بی بدیلی برای آموزش و مهارت افزایی زنان فراهم کرده

در بسیاری از مقاطع حساس تاریخی اگر حضور و مشارکت جدی زنان نبود، خیلی از وقایع و جریانات مهم و اساسی از جمله حضور معنادار، آگاهانه و انقلابی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس روی نمی داد.

جمهوری اسلامی فرصت های بی بدیلی برای آموزش و مهارت افزایی زنان فراهم کرده

به گزارش سراج24، مجمل نوشت،دکتر فاطمه فراهانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص "وضعیت مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی" با تاکید بر اینکه زنان در طول تاریخ همواره حضور موثر و معناداری در عرصه ها و جنبه های مختلف حیات خانوادگی و اجتماعی داشته اند؛ گفت: گاهی این مشارکت ها کاملا محسوس و بلکه رسمی تعریف شده و گاه به صورت غیررسمی و در عین حال موثر بوده اند تا جایی که در بسیاری از مقاطع حساس تاریخی اگر حضور و مشارکت جدی زنان نبود، خیلی از وقایع و جریانات مهم و اساسی از جمله حضور معنادار، آگاهانه و انقلابی زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس روی نمی داد. دیدگاه معمار کبیر انقلاب نیز بر این واقعیت تاکید دارد که اگر زنان نبودند این انقلاب به پیروزی نمی رسید و حضور زنان را معادل همراهی همه اعضاء خانواده با جریان انقلاب می دانستند.

این فعال حوزه زنان و خانواده در ادامه تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز در اهمیت نقش آفرینی زنان به ویژه در دوران دفاع مقدس در جایی می فرمایند: "این زنان بودند که حماسه جنگ را سرودند". آنچه مسلم است گفتمان پذیرفته شده انقلاب اسلامی در خصوص زنان بر اهمیت حضور و مشارکت موثر زنان در عرصه های مختلف تاکید داشته و دارد و به همین دلیل در نظام جمهوری اسلامی فرصت های بی بدیلی برای آموزش و مهارت افزایی زنان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه های مختلف شاهد حضور و نقش آفرینی زنان هستیم افزود: اما ارزیابی کلی بیانگر این نکته است که هنوز از ظرفیت سرمایه های انسانی زنان با توجه به میزان دانش آموختگی و توانمندی آنها در مسئولیت پذیری و عهده داری بخش های تخصصی به شایستگی استفاده نمی شود. البته این در خصوص همه عرصه ها عمومیت ندارد. به عنوان مثال در بخش آموزش به ویژه حوزه آموزش و پرورش با توجه به ویژگی های دانش آموزان تقریبا نرخ مشارکت زنان تا حد اشباع است، اما در حوزه آموزش عالی فاصله زیادی بین آمار دانش آموختگان و فارغ التحصیلان زن و اعضاء هیئت علمی و مدیران در این حوزه وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: البته این موضوع قابل پذیرش نیست که سازماندهی نشده و بدون برنامه ریزی از سرمایه و ظرفیت قابل اتکاء زنان برای تامین نیازهای خانواده و جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی بهره مند شویم.

فراهانی در پاسخ به این سوال که "در چه بخش ها و حوزه هایی می توان از ظرفیت ها و مشارکت زنان و نقش برجسته آنان در عرصه های مختلف بهره برد" گفت: با توجه به اینکه زنان امروزه در رشته های مختلف علمی و مهارتی دانش آموخته و توانمند شده اند، این امکان وجود دارد که در عرصه های مختلف بتوان از این ظرفیت بالقوه استفاده کرد. البته این موضوع می تواند یک رویکرد صرف انفعالی باشد، ولی مهمتر و هدفمندتر آن است که با رویکردی فعال و با توجه به نیازهای خانواده و جامعه برای این قشر تاثیرگذار در تولید و پرورش نسل و نیروی انسانی آگاهانه و مدبرانه برنامه ریزی کرد و با توجه به ویژگی های جنسیتی و شاخصه های فرهنگی – اجتماعی این بخش از سرمایه های انسانی را مدیریت کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه عرصه های  مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و هنری به دلایل مختلف می تواند با حضور زنان تحقق اهداف را دست یافتنی تر کند و از آنجایی که زنان در کانون آموزش و ترویج ارزش ها و هنجارهای فرهنگی هستند این مهم می تواند به شکلی شورآفرین حضور حداکثری و پر نشاط آحاد جامعه را در سنگر تلاش، سازندگی و پیشرفت رقم بزند؛ چیزی که امروز نیاز اصلی کشور محسوب می شود ترویج فرهنگ کار است.

این فعال حوزه زنان و خانواده در ارتباط با اینکه "دستگاهها و نهادهای مرتبط با حوزه زنان چه نقش هایی را می توانند در این خصوص داشته باشند؟" با تاکید بر اینکه قطعا برای سیاستگذاری و مدیریت اثربخش و کارآمد سرمایه انسانی زنان؛ دستگاه ها و نهادهای مختلف می توانند نقش مهم و اساسی را ایفا کنند گفت: مسائل حوزه زنان هم از حیث زمینه ها و هم به لحاظ پیامدها نیازمند رویکردی سیستمی و نظام مند است تا بتواند در حد قانون و اسناد بالادستی بلکه به صورت برنامه ای و عملیاتی منجر به تغییرات مطلوب شود؛ ضمن آنکه از فشار مضاعف و گرانبار نقش های خانوادگی و اجتماعی تحمیل شده به زنان کاسته شود. همچنین شرایط مناسب و منطقی برای بهره مندی خانواده و جامعه از حضور و مشارکت زنان فراهم گردد. در این مسیر نهادهای قانونی و سیاستگذار و دستگاه های اجرایی و سازمان های حمایتی می توانند نقشه راه مطمئنی را طراحی و ترسیم کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص "راهبردهای موثر برای بهره مندی از حضور و مشارکت زنان در مسیر پیشرفت و توسعه" می گوید: مهمترین راهبردها برای   بهره مندی مطلوب از ظرفیت ها و سرمایه های در اختیار زنان بیش از آنکه قانونی و حمایتی باشد، فرهنگی است و این راهبردها عمدتا در ابعاد آگاهی بخشی، آموزشی و توان افزایی هم برای زنان و هم برای گروه های مخاطب است. درک نقش آفرینی هدفمند زنان در تعالی خانوادگی و حیات اجتماعی نیازمند تغییر نگرش های فرهنگی مبتنی بر آموزش همه افراد جامعه از پایین ترین سنین و مقاطع آموزشی است.

فراهانی در خصوص ارزیابی "نگرش موجود در حوزه مشارکت زنان در جامعه" تاکید کرد: متاسفانه مساله حضور و مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی امروز در بین دو رویکرد گرفتار است؛ رویکرد  افراط گرایانه که خانواده را مانعی برای حضور موثر و حداکثری زنان می داند و نیز رویکرد تفریطی که هر نوع حضور اجتماعی زنان را برای خانواده و جامعه مخرب و نامطمئن می داند. مسائل حوزه زنان و خانواده عمدتا از ضعف رویکردهای فرهنگی و اجتماعی و در عین  حال نگاه های صرفا سیاسی رنج می برد. آنچه مسلم است در چنین شرایطی مسائل زنان به جای اینکه حل شود؛ محل چالش قرار گرفته و بعضا مورد بی مهری قرار می گیرد و مسائل مهمی از قبیل سلامت، امنیت و تکریم زن همچنان در خانواده و جامعه مغفول می ماند.امروز زنان اعم از خانه دار و شاغل بیش از گذشته نیازمند حمایت های ویژه خانوادگی و اجتماعی اند.

وی همچنین در خصوص میزان مشارکت زنان ایرانی در حوزه اقتصاد مقاومتی  می گوید: به نظر من مهمترین وجه حضور و مشارکت زنان در عرصه های مختلف، فرهنگسازی و شوق آفرین بودن آن است. اساسا به دلیل اینکه وجود زن در کانون تربیت و به عنوان مربی نسل تعریف و تبیین می شود؛ می توان انتظار داشت که مشارکت زنان در هر صحنه ای می تواند در ابتدا آموزنده و مشوق باشد. در عرصه هایی مثل اقتصاد مقاومتی نیز علاوه بر ظرفیت ها و زمینه های اقتصادی، علمی و مهارتی؛ نیاز به عزم و اراده عمومی جهت حرکتی فراگیر و اثرگذار است.

این فعال حوزه زنان و خانواده تاکید کرد: حضور، مشارکت و همراهی زنان می تواند شور و شوق قابل توجهی را با یک جریان سازی فرهنگی ایجاد کند. زنان به خوبی می توانند در بخش فرهنگ و مدیریت مصرف، سبک زندگی مقاومتی، تولید و کارآفرینی، تشویق و تهییج اعضاء خانواده به کار حداکثری و اثربخش و نیز شناسایی و به کارگیری ظرفیت های در اختیار و از همه مهمتر فرهنگ پذیری فرزندان مبتنی بر ارزش هایی همچون قناعت، مناعت، خوداتکایی، مسئولیت پذیری، خلاقیت و ارزش آفرینی نقشی اثرگذار و بلکه انحصاری زنان داشته باشند.

فراهانی در پاسخ به این سوال که "چطور می توان مشارکت زنان در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را به صورت یک مطالبه عمومی مطرح کرد؟" گفت: از آنجایی که در 6طول سالهای گذشته پس از انقلاب زنان توانسته اند در بخش های مختلفی دانش آموخته و صاحب مهارت و تجربه های قابل توجهی شوند و از طرفی نیازهای متنوع و متعددی هم در حوزه های مختلف متکی بر نقش آفرینی زنان و حضور تخصصی آنها احساس می شود؛ فکر می کنم این امر حقیقتا به صورت یک مطالبه عمومی مطرح باشد. از این جهت که حضور و مشارکت زنان امروز نه فقط حق  که حق نظام جمهوری اسلامی است تا بتواند از این سرمایه های قابل اتکاء برخوردار شود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••