اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۱۱/۱۱ - ۱۸:۱۶
رئیس اتاق اصناف ایران خبر داد

توافق با ایتالیا برای تولید ماشین آلات چرم در ایران

رئیس اتاق اصناف ایران از توافق با ایتالیا برای تولید ماشین آلات چرم در ایران خبر داد و گفت: با یکی از بانک های خصوصی در کنار شرکت بیمه ساچه توافق کردیم که این کار را عملیاتی کنیم و اعتبارات آن توسط یکی از بانک های داخلی تامین شد.

توافق با ایتالیا برای تولید ماشین آلات چرم در ایران

به گزارش سراج24،علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران روز یکشنبه  امروزدر نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفر 4 روزه خود و هیات تجاری و اقتصادی ایران در معیت رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه پرداخت.

وی در ابتدا به عملکرد 16 ماهه هیات رئیسه اتاق اصناف ایران اشاره کرد و افزود: تا پیش از این برنامه و افقی در مجموعه اصناف کشور در بحث اقتصاد داخلی و مشارکت در بخش خارجی ترسیم نشده بود ضمن اینکه تعامل درستی هم با دولت، مجلس و دیگر نهادهای نظام صورت نپذیرفته بود بنابراین ما اولین و اصلی ترین هدف خود را تعامل با نهادهای نظام به ویژه دولت و مجلس ترسیم کردیم.

رئیس اتاق اصناف ایران ضمن بیان اینکه در 36 سال گذشته وحدت رویه ای را در بخش غیر دولتی شاهد نبودیم و تعارض در حد اعلاء در سه نهاد تعاون، اصناف و اتاق بازرگانی وجود داشته است، گفت: نمونه بارز این تعارض را در تدوین قانون نظام صنفی شاهد بودیم که منجر به خروج غیرکارآمدترین قانون در حوزه اصناف شد که امروز به واقع جایی برای اجرا ندارد و همه افسوس می خورند که چرا چنین اتفاقی رخ داده است.

وی ایجاد وحدت رویه بین سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون را دومین هدف گذاری هیات رئیسه اتاق اصناف ایران عنوان کرد و افزود: در راستای ایجاد وحدت رویه مجموعه ای به عنوان دبیرخانه مشترک اتاق ها شکل گرفت که سفر به ایتالیا و فرانسه در معیت رئیس جمهور حاصل همین تعامل بسیار سازنده بین این سه بخش بوده است.

فاضلی در ادامه از تدوین برنامه 60 ماده ای بین اتاق های اصناف ، بازرگانی و تعاون خبر داد که 30 ماده در مراحل اول شکل اجرایی به خودش گرفته است و برنامه های دراز مدت دیگر نیز برای 5 سال آتی نیز تدوین شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه تا پیش از این وضعیت بهم ریخته ای بین مجموعه اصناف و دولت حاکم بود اما هم اکنون کار به جایی رسیده است که تحقیقا مجموعه دولت، قشر عظیم اصناف را در تمام کمیته ها و کمیسیون ها پذیرفته است و به همین دلیل برای اولین بار اصناف به عنوان نیرویی تاثیر گذار در 16 کمیته تدوین برنامه ششم توسعه حضور فعال داشت.

فاضلی گفت: اگرچه بسیاری از خواسته های ما مصوب شد اما برخی از خواسته های ما نیز به مرحله تصویب درنیامد اما با این حال رویکرد ما تعامل بیشتر با مجلس بود.

وی در ادامه از نشست اتاق اصناف ایران با رئیس مجلس و رئیس مرکز پژوهش های مجلس در روز دوشنبه هفته جاری و نشست با رئیس مجلس شورای اسلامی در هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: تعامل با مجلس هیچگاه در این حد نبوده است اما اشکال عمده ای که وجود دارد که که کار ما به اواخر عمر این مجلس برخورد کرده است.

رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اعلام این خبر که طرح اصلاح قانون نظام صنفی برای ارائه به مجلس آماده است، افزود: ما در شروع کار مجلس آتی این قانون به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

وی به مذاکرات روز گذشته خود با رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: به آقای جلالی عرض کردم که اگر قرار است به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، وجودِ بعضی از نهادهای بازدارنده در قانون چه توجیهی می تواند داشته باشد که ایشان نیز به این نکته اشاره کردند که متاسفانه پیشنهادات خوبی از سوی دوستان برای اصلاح وجود نداشته است.

فاضلی درباره دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه گفت: این سفر تمرینی بود و برای اولین بار بخش غیر دولتی و دولتی به صورت منسجم کنار هم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: طراحان و برنامه ریزان به خوبی برنامه این سفر را تدوین کردند و ما شاهد کمترین پرت زمانی در این سفر 4 روزه بودیم.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی در این سفر فوق العاده چشمگیر بود به طوری که رئیس جمهور در ضیافت شام نخست وزیر ایتالیا و فرانسه، بیشترین نگاه خود را به چگونگی حمایت از بنگاه های متوسط و کوچک به خصوص بخش تولیدی کشور اختصاص دادند که این مطلب جای تقدیر دارد.

وی همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که قبل از سفر به ایتالیا و فرانسه، سه کشور را در حوزه بنگاه های متوسط و کوچک مورد مطالعه قرار داده بودیم که از این میان ایتالیا برترین کشور در حوزه حمایت از بنگاه های متوسط و کوچک بوده است.

به گفته وی، ایتالیا کشوری است که 99 درصد قدرت اقتصادی در دست بنگاه های کوچک و متوسط است و نزدیک به 73 درصد GDP این کشور در اختیار این بخش است و سازماندهی و استراتژی بسیار خوبی بین صنایع کوچک، متوسط و صنایع بزرگ تعریف شده است.

فاضلی با تاکید بر ورود تکنولوژی و تولید ماشین آلات به کشور گفت: به هیچ وجه به دنبال این نبودیم که بازار داخلی کشور را تبدیل به بازار مصرف خارجی کنیم.

توافق با ایتالیا برای تولید ماشین آلات چرم در ایران

وی از توافق با ایتالیا برای تولید ماشین آلات چرم در ایران خبر داد و گفت: با یکی از بانک های خصوصی در کنار شرکت بیمه ساچه توافق کردیم که این کار را عملیاتی کنیم و اعتبارات آن توسط یکی از بانک های داخلی تامین شد.

فاضلی به این نکته نیز اشاره کرد که در مرحله اول 50 تا 200 میلیون یورو اعتبار را تکمیل کردیم.

رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به واردات بی رویه کیف، کفش و پوشاک چرم به کشور در دهه گذشته گفت: در این بخش سالانه بین 2.2 تا 2.8 میلیارد دلار کالا به صورت بی رویه وارد کشور می شود که اغلب در قالب کالای قاچاق بوده است اما هم اکنون ما دنبال این هستیم که  تکنولوژی تولید ماشین آلات چرم را وارد کشور کنیم  تا با این کار به تولید داخلی کمک کنیم و در بحث صادرات خارجی قدم برداریم.

وی افزود: با فرانسه در بعضی کالاها به خصوص در بحث کالاهای آرایشی، بهداشتی و آوردن برندهای بخش خصوصی تعاملاتی داشتیم .

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: این سفر تمرین خوبی برای ما بود و اولین حضور مجموعه اصناف کشور در اقتصاد بین الملل را رقم زد و ما نشان دادیم که می توانیم از این ظرفیت بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: بخش عمده پنل های تخصصی در اختیار بخش غیر دولتی بود و بیشترین گفتگوها در بخش غیر دولتی شکل می گرفت.
وی تاکید کرد: باید برای چابک سازی و کوچک سازی مجموعه اصناف کشور بسرعت حرکت کنیم اما متاسفانه بعضی از عناصر سیاسی از مجموعه اصناف کشور سوء استفاده می کنند در حالیکه نباید نگاه ما سیاسی باشد اما به هر حال گستردگی اصناف این آیتم را از دست اینها گرفت که بتوانند با طرف خارجی صحبت کنند.

وی همچنین ضمن ابراز تاسف از اینکه متاسفانه تا کنون نتوانستیم که وحدت رویه ای را در مدیریت اصناف شکل دهیم اما لباس عافیت طلبی را باید از تن جدا کنیم، گفت: در چند سال گذشته نتوانستیم قانون نظام صنفی را به اجرا دربیاوریم و اتحادیه هایی که زیر حد نصاب قانونی را هستند، ادغام کنیم.

وی با اشاره به وجود 650 هزار بنگاه صنفی تولیدی در کشور گفت: اگر بتوانیم وحدت رویه ای بین 650 هزار بنگاه تولیدی در کشور ایجاد کنیم، دنیایی از کار به وجود خواهد آمد و در بحث ایجاد اشتغال می توانیم بزرگترین قدم را برداریم ضمن اینکه 81 هزار بنگاه صنعتی کوچک داریم که سهم اینها در GDP کشور 40 درصد است که اصناف 17.5 درصد GDP را به خود اختصاص دادند.

فاضلی تصریح کرد: اتاق اصناف و بازرگانی در این سفر کارهای بسیار خوبی انجام دادند و از اتاق بازرگانی به واسطه تعامل و مدد و کمک در مجموعه بنگاه های کوچک و متوسط به اصناف می کند. دارای تجربه قدیمی و چند ده ساله در عرصه اقتصاد بین الملل هستند.

وی با بیان اینکه انتظار ما از دولت بیشتر از اینها است چون هنوز مشکلات ما حل نشده است، گفت: در همین سفر دریافتم که شیرینی و حلاوت در بخش اقتصاد دولتی است و به همین دلیل خیلی ها حاضر نیستند این را به بخش مردمی و نهادها و تشکل های مردمی واگذار کنند.

وی گفت: 30 سال و اندی سال عرصه اقتصاد کشور عرصه دولت بوده و بخش خصوصی بیشتر نظاره گر و تماشاگر بوده است و حالا اکنون وارد عرصه بین المللی می شود.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: من شاهد مذاکرات از سر عزت اروپا با ایران بودم شاهد بودم که تا پیش از این، چنین نوع ادبیاتی را کمتر شاهد بودید اما هم اینک ایران را به عنوان کشوری تاثیر گذار در معادلات منطقه و جهانی پذیرفتند و بر همین مبنا به تیم سیاسی کشور خسته نباشید می گوئیم.

وی در رابطه با حمایت دولت از بنگاه های متوسط و کوچک در ابتدا به نگرش بدنه دولت به تقویت صنایع بزرگ اشاره کرد و گفت: در 36 سال گذشته صنایع بزرگ نشان دادند که نمی توانند برای ما دستاوردهای خوبی داشته باشند و تولیدات آنها نیز خیلی خوب نبوده است و در بودجه های کشور بیشتر هزینه های سرباری داشتند.

وی در ادامه این نگاه و نگرش را به تقویت صنایع بزرگ اشتباه محض عنوان کرد و افزود: صنایع بزرگ برای کشور سود چندانی نداشتند و این بنگاه های متوسط و کوچک بودند که برای کشور سود ایجاد کردند و در تولید ناخالص داخلی و رشد اشتغال تاثیرگذار حرکت داشتند.
آخرین جزئیات صندوق مکانیزه فروش

فاضلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر استقبال از طرح صندوق مکانیزه فروش نیز گفت: متاسفانه قانونگذار وضعیت را در بحث تجهیز فروشگاهها به صندوق های فروش همچون واگذاری بازرسی به اتاق های اصناف و عدم تعریف برای تامین مالی آن به درستی تبیین نکرده است.

وی ادامه داد: قانونگذار در بحث واگذاری بازرسی به اتاق های اصناف و اتحادیه صنفی، یک بند بیشتر برای تامین منابع مالی تعریف نکرده که آن هم بندی است که متاسفانه این منابع مالی مستقیما به خزانه واریز می شود.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان این نکته که گرفتن پول از خزانه کار بسیار سختی است و حداقل در 6 ماهه اول وصول نمی شود، افزود: تاکنون یک ریال از تبصره 7 ماده 72 قانون نظام صنفی که تنها منبع درآمدی سازمان بازرسی اصناف کشور است، به اصناف داده نشده است.

وی ادامه داد: 10 ماه تمام است که از بودجه اتحادیه های صنفی از سایر منابع کسر کردیم تا توانستیم اینها را اداره کنیم .

فاضلی تصریح کرد: هنوز آیین نامه قانون صندوق های مکانیزه فروش به تصویب هیات وزیران درنیامده است حالا چطور می خواهید آن را اجرا کنید.

به گفته وی، در خردادماه سال جاری آیین نامه صندوق های مکانیزه فروش تدوین شد و به دولت تقدیم شد اما تا کنون این آیین نامه تصویب نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایران در عین حال ضمن اشاره به تدوین قانون در سال 90 اعلام کرد: درسال 90 امکان تولید داخلی را نداشتیم و در زمان تحریم هم امکان واردات آن کم بوده است حالا چطور می شود که حدود یک و نیم میلیون واحد صنفی را مجهز به صندوق کنیم.

وی ادامه داد: از سال 90 تا کنون اتحادیه های صنفی را با سازمان امور مالیاتی دسته بندی کردیم که 29 اتحادیه را در اولویت برای اتصال و تجهیز به صندوق مکانیزه فروش قرار دادیم که برای اینها هم به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تعریف درستی ارائه نشد که نوع تعامل ما هم با سازمان امور مالیاتی گره گشا نبوده است.

گلایه‌های اصناف از برگزاری نمایشگاه بهاره

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره و فصلی نیز گفت: زمانی قرار بر این بود که کالاهای مورد نیازی همچون برنج، روغن و شکر به دست مردم برسد اما امروز توجیهی ندارد که کالاهای اساسی را در چنین نمایشگاه هایی به دست مردم برسانیم.

وی ضمن بیان اینکه بخش عظیمی از اصناف مخالف برگزاری نمایشگاهها هستند و باید فروش فوق العاده و حراج های فصلی تحرک ببخشیم، ادامه داد: زیر ساخت لازم برای برگزاری چنین نمایشگاهی موجود نیست ضمن اینکه ما را مجبور می کردند که چنین نمایشگاه هایی را برگزار کنیم.

فاضلی گفت: اگر اکنون بخواهند که ما نمایشگاهها را برگزار کنیم ما به اجبار برگزار می کنیم و روی اختیار چنین کاری را نمی کنیم چون من باید زیر یک چادر و بدون کمترین امکانات نمایشگاه برگزار کنم.

وی با طرح این سوال که آیا برندهای معتبر زیر یک چادر برای برگزاری نمایشگاه می آیند، اظهار داشت: امکان ندارد که برندهای معتبر زیر چادر و در گل و خاک برای برگزاری نمایشگاه بیایند.

رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه باید شرایط برای تقویت بخش تولید فراهم باشد، خاطر نشان کرد: بخشی از برگزار کنندگان نمایشگاه دلال هستند به طوریکه از مجموع 26 نمایشگاه برگزار شده سال قبل تنها 4 نمایشگاه توسط اتحادهای صنفی برگزار شد.

وی ادامه داد: از دادستان برای بستن نمایشگاه حکم گرفتیم اما اجرایی نشد و درب نمایشگاه را نبستند؛ غرفه ای سه میلیون تومان از مردم پول گرفتند اما امکاناتی هم به مردم ندادند ضمن آنکه هیچ نظارتی بر کیفیت و کنترل قیمتها در این نمایشگاه ها نیست.

فاضلی در مورد اهدافی که اتاق اصناف ایران در برنامه ششم توسعه دنبال می کند، نیز گفت: حداقل انتظار ما این است که این بخش عظیم اقتصادی با این کثرت جمعیت همانند اتاق بازرگانی و تعاون دیده شود، حتی اگر بیشتر دیده نمی شود کمتر دیده نشود که بخشی از مطالب را دولت پذیرفته و بخش دیگر را از طریق مجلس پیگیری خواهیم کرد.

 

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

https://telegram.me/joinchat/CZFBeDvqGN8ZqY3U3m7RqQ

 

منبع : تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••