اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۹/۱۸ - ۱۱:۱۸
نبویان در مناظره با کواکبیان:

دولت تدبیر به دنبال برد انتخاباتی از مذاکرات هسته‌ای بود

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه فناوری هسته‌ای و دانش هسته‌ای در برجام تعطیل شده است، گفت: اگر اقایان می‌خواستند از برجام برد انتخابات را داشته باشند، اشکالی ندارد اما ما اجازه نادیده گرفتن امنیت ملی را نمی‌دهیم.

دولت تدبیر به دنبال برد انتخاباتی از مذاکرات هسته‌ای بود

به گزارش سراج24تسنیم نوشت، مناظره حجت الاسلام سیدمحمود نبویان استاد دانشگاه تهران با مصطفی کواکبیان استاد دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع سیاست خارجه دولت روحانی و تمرکز بر موضوع برجام، عصر روز گذشته در دانشگاه شاهد برگزار شد.

حجت الاسلام سیدمحمود نبویان در این مناظره در ابتدا با بیان اینکه سیاست خارجه دولت روحانی ابعاد مختلفی دارد که مهمترین بعد و خروجی آن که دولت دو سال برای آن تلاش کرد بحث برجام است، گفت: ما نمی‌خواهیم بحث‌های غیرعلمی و ژورنالیستی کنیم، بلکه همین ابتدا عرض می‌کنم در مناظره امروز تنها و تنها درباره یک موضوع که آیا منافع ملی در برجام تأمین شده است، یا خیر بحث خواهیم کرد. بنده به هیچ عنوان تمایل ندارم وارد بحث‌های حاشیه‌ای ژورنالیستی و غیرمرتبط با موضوع بشوم.

وی با بیان اینکه برجام منافع ملی را تأمین نکرده است، افزود: بنده معتقدم 90 درصد منافع ملی در برجام نادیده گرفته شده است و برای این گفته خود به اظهارات و نقل قول‌های مسئولان این دولت و آن دولت اشاره نخواهم کرد، چون اظهارات آقای جلیلی و آقای ظریف و دیگران در موضوع مناظره معتبر نیست و آنچه اعتبار دارد متن برجام به عنوان یک سند حقوقی و بین المللی است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای شش ماه قبل از روی کار آمدن دولت روحانی کلید خورد در پاسخ به اظهارات کواکبیان که می‌گفت آمریکا مجبور شده بود غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد، اما تیم مذاکره کننده قبلی آن را نپذیرفت، گفت: آقای کواکبیان بهتر است بگویید چه دلیلی، چه سیاستی موجب شد که آمریکا مجبور به پذیرش غنی سازی ایران شود. آیا سیاست مقاومت بود یا سیاست خوش بینی و تعامل با آمریکا.

نبویان در واکنش به اظهارات کواکبیان مبنی بر اینکه چه نیازی به اورانیوم بالای 60 درصد وجود دارد و اینکه برجام تنها ساخت بمب اتم را محدود کرده است، گفت: قرار بود ما بحث علمی کنیم نه یک بحث سیاسی و ژورنالیستی. چطور می‌گوییم اورانیوم بالای 60 درصد تنها برای بمب اتم است درحالیکه سفینه‌های فضایی و زیردریایی و البته داروهایی که یک میلیون بیمار سرطانی به آن نیاز دارند نیازمند سوخت بالای 20 درصد است؛ دوستان شما اورانیوم 20 درصد غنی شده که با سیاست مقاومت تحصیل شده بوده را به 3.67 درصد رساندند و سانترفیوژهای ما را به 5 هزار رساندند. حالا باید پاسخ دهید که اگر سیاست گذشته نبود چه چیزی برای مذاکره داشتید و قرار بود در توافق با غرب چه چیزی بدهید تا به قول خودتان بخشی از تحریم‌ها لغو شود.

وی در واکنش به نقل قول‌هایی که کواکبیان از برخی مسئولان دولتی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره برجام می‌کرد گفت: ما نمی‌توانیم به دنیا بگوییم که چون فلان مسئول ارشد دولتی گفته است برجام را اینگونه اجرا می‌کنیم. آنچه مهم است متن برجام است. پس من تنها متن برجام را می‌خوانم و اگر شما می‌گویید تند روی است یا کند روی، به متن برجام برمی‌گردد نه به بنده. اینکه بنده تندم یا کند، چپ هستم یا راست چه اهمیتی در موضوع دارد؟ بنده بارها گفته‌ام بحثم جناحی نیست و خیلی از افراد خوب در جریان چپ و برخی آدمهای بد در جریان راست وجود دارد و بحث ما چپ و راست نیست، بلکه بحث ما منافع و امنیت ملی است که دوستان شما در برجام به تاراج داده‌اند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بحث پی ام دی در برجام نیامده است و اگر پرونده پی ام دی بسته شود حاصل مقاومت رهبر معظم انقلاب است، خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم از حضرت آقا هزینه کنم، چون ایشان فصل الخطاب است و هرچه امر کنند مطاع. اما اینکه آقای کواکبیان مدام می‌گوید رهبری کاملاً حمایت کرده است. چرا نمی‌گوید آقا یک سند بین المللی را با 28 شرط تأیید کرده است، آیا 28 شرط برای یک سند بین المللی به معنی تأیید کامل آن است.

نبویان در پاسخ به این سوال که چرا اظهارات صالحی را که دانشمند است نقض می‌کنید، گفت: آقای کواکبیان می‌گویند آقای صالحی دانشمند است، حتماً ایشان قبول دارد که آقای عباسی هم دانشمند است. این دو بزرگوار دو حرف متناقض می‌زنند. حالا ما باید به کدام رجوع کنیم؟ اگر به یکی از آن ها رجوع کنیم حتماً مغالطه توسل به شخصیت را انجام داده‌ایم من به آقای عباسی یا صالحی استناد نمی‌کنم. تنها به متن برجام کار دارم و اینکه چه کسی دانشمند است و چه کسی دانشمند نیست ربطی به متن برجام ندارد.

وی با بیان اینکه عقب نشینی از حقوق مردم دفاع از منافع ملی نیست، گفت: این چه دیپلماسی مقتدری است که آمریکایی‌ها می‌گویند شما سوخت مصرفی‌تان را هم نمی‌توانید در فردو انبار کنید و باید برای انبار سوخت مصرفی آن را به سالن B نطنز منتقل کنید. این دیپلماسی که انبارهای ما را آمریکایی ها مشخص می‌کنند، اگر مقتدرانه است باید در تعریف اقتدار بحث شود.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اظهارات کواکبیان که گفت شماها هزاران کارتن دارو در انبارها نگه داشته‌اید و چه نیازی به داروی جدید در رآکتور تحقیقاتی تهران دارید، گفت: آقای کواکبیان بحث عامیانه و غیرعلمی نکنید. این داروهایی که شما می‌گویید از زمان تولید تا زمان مصرف تنها و تنها 6 ساعت تا فاسد شدن فاصله دارد. چطور می‌توانیم داروی 6 ساعته را انبار کنیم و برای آینده نگه داریم.

نبویان در ادامه با انتقاد از ورود کواکبیان به موضوعات غیرمرتبط با موضوع مناظره تصریح کرد: آنچه آقای کواکبیان درباره سواد سیاسی بنده می‌گوید پاسخ دارد. اما بنده اجازه نمی‌دهم ایشان از بحث فرار کند و اگر قرار باشد تا ساعت 12 شب اینجا بمانیم، باید ایشان اقامه استدلال کند که چرا می‌گوید برجام منافع ملی را تأمین کرده است. اصلاً ما آخوندها بی‌سوادیم و بی‌کار و می‌ نشینیم برجام را نقد می‌کنیم اما بی‌سوادی ما دلیل بر این نیست که آقای کواکبیان بگوید چون بی‌سوادید بحثتان درست نیست؛ اینکه بنده از دیپلماسی می‌دانم یا نمی‌دانم از علوم سیاسی اطلاعی دارم یا ندارم، جدای از موضوع مناظره است که اگر لازم باشد می‌توانیم جلسه دیگری درباره آنچه به عنوان علوم سیاسی است مناظره کنیم تا سواد سیاسی‌مان نیز روشن شود.

وی گفت: اگر بنده روی برجام اصرار دارم به دلیل آن است که بیش از 30 بار برجام را با دقت خوانده‌ام و بیش از 400 ساعت برای مطالعه دقیق آن وقت گذاشته‌ام و مطمئن هستم که آقای ظریف یک بار با دقت این متن را نخوانده است و حتی می‌توانم طبق آنچه آقای روحانی از برجام نقل قول می‌کند و با توجه به اینکه ایشان راستگو است و دروغگو نیست، قطعاً ایشان هم یک بار متن برجام را با دقت نخوانده است چون اگر می‌خواندند نمی‌گفتند ما محدودیت‌های دائمی را نپذیرفته‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه کواکبیان به جای پاسخ به سوالات منطقی و علمی تلاش دارد مناظره را به سمت مسائل سیاسی و رسانه‌ای بکشد، گفت: من برای مناظره درباره سیاست خارجه دولت روحانی با تمرکز به برجام به دانشگاه شاهد آمده‌ام و دانشجویان نیز انتظار دارند تنها درباره این موضوع بحث شود. اما اینکه مدام بگویند ما آخوندها وقتمان زیاد است یا چطور وارد مجلس شدیم یا نگران چه چیزی هستیم، اصلاً قابل بحث نیست؛ من می‌گویم علاوه بر فناوری هسته‌ای، دانش هسته‌ای ما نیز در حال تعطیل شدن است و اگر اینطور نبود مسئول سایت نطنز امروز در آب و فاضلاب مشغول به کار نمی‌شد.

نبویان با بیان اینکه بازرسان آژانس طبق برجام محدودیتی برای حضور در ایران ندارند گفت: آقای روحانی در صفحه 211 کتاب خود گفته است بازرس‌های آژانس جاسوس هستند و در جای دیگر گفته است ما خواستیم بازرس‌های آژانس یک مرکز را ببینند و آنها اصرار کردند و حتی یک مرکز سماورسازی را بازرسی کردند. حالا چگونه همین آقای روحانی می‌تواند بازرسی‌های آژانس را محدود کند درحالی که در گذشته نتوانسته است.

وی با بیان اینکه معاونان وزارت اطلاعات در مجلس گفتند همین بازرس‌های اخیری که به ایران آمدند یکی عامل سیا و یکی متصل به سرویس امنیتی فرانسه بود، گفت: حالا با کدام استدلال می‌خواهند حضور بدون محدودیت بازرسان آژانس را در ایران توجیح کنند؟ مگر اینکه بگویند دنبال تعامل با بازرسان آژانس هستیم و می‌خواهیم آنها هر وقت دلشان خواست بیایند و هر وقت دلشان خواست بروند؛ قبلاً هم گفته بودم ما فناوری هسته‌ای را از دست دادیم انتخابات هم برای شما مجلس هم برای شما اما حق ندارید با امنیت ملی این کشور که حاصل خون شهداست بازی کنید.

استاد دانشگاه تهران در ادامه در واکنش به اظهارات کواکبیان مبنی بر اینکه دولت گذشته کشور را تا مرز جنگ به پیش برد و اگر آن سیاست ادامه پیدا می‌کرد کشور وارد درگیری می‌شد، گفت: من مدافع دولت قبل نیستم، بلکه به دستاوردهای تیم مذاکره کننده قبلی و از دست داده‌های تیم مذاکره فعلی کار دارم. اینکه آقای خاوری چکار کرد و آقای رحیمی کیست اصلاً و ابدا به برجام ربطی ندارد.

نبویان با بیان اینکه کمیسیون مشترک 16 تعریف و کارکرد دارد که 15 کارکرد آن نیازمند اجماع همه اعضاست، گفت: کارکرد 16 کمیسیون مشترک نیازمند اجماع نیست. اشتباه نکنید. نه اینکه به نفع ما باشد. بلکه اگر قرار باشد طبق نظر کمیسیون مشترک بیایند درون کشور را بگردند گفتند نیازمند اجماع است.

وی افزود: اینکه مدام می‌گویید برجام برد - برد بود، کدام برد برای ما و کدام برد برای آنهاست؟ به نظرم برد آنها از بین بردن فناوری هسته‌ای و برد تیم مذاکره کننده به زعم خودشان انتخابات مجلس است که این مصداق استفاده جناحی و سیاسی از یک موضوع ملی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به اظهارات کواکبیان که می‌گفت نگرانی اصولگرایان از رأی نیاوردن در انتخابات آتی مجلس است، گفت: شما از کجا می‌دانید که ما اصولگرایان در انتخابات بعدی رأی نخواهیم آورد؟ لابد مثل انتخابات 88 اگر ما رأی بیاوریم، تقلب شده است. چون آن وقت هم گفتید که فلانی حتماً رأی نمی‌آورد و فلانی قطعاً رأی می‌آورد. البته ما آنقدر مردانگی داریم که احترام 300 هزار رأی آقای روحانی را نگه داریم، اما شماها که به 11 میلیون بی اعتنایی کردید و انگ تقلب را به نظام اسلامی زدید باید پاسخگو باشید. ما برای مردم تعیین تکلیف نمی‌کنیم. به هر کسی رأی بدهند رأیشان محترم است. اگر به ما هم رأی ندادند نمی‌گوییم تقلب شده است.

نبویان با اشاره به قطعنامه‌هایی که به ملت ایران تحمیل شده است، گفت: ما سند داریم و مستدل می‌گوییم که همین قطعنامه‌هایی که شما می‌گویید را هم آقای روحانی به این ملت تحمیل کرده است نه تیم مذاکره کننده قبلی. اینکه شما می‌گویید بخشی از قطعنامه را قبول ندارید و بخش دیگر را قبول دارید باید توضیح بدهید که آیا قطعنامه‌ها را کاغذپاره می‌دانید که به یک بخشی از آن آری و به بخش دیگر خیر می‌گویید.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا مجلس شورای اسلامی برجام را تأیید کرد و آیا اصولگرایان این متن برجام را تأیید نکرده‌اند، گفت: من صریح می‌گویم برجام تنها به نام دونفر باید در تاریخ ثبت شود و به نظر من سهم آقای لاریجانی حتی از آقای روحانی هم بیشتر است.

استاد دانشگاه تهران در واکنش به اظهارات کواکبیان مبنی براینکه شورای نگهبان برجام را تأیید کرده است، گفت: این چه استدلالی است که می‌کنید؟ شورای نگهبان طرح مجلس را تأیید کرده و نه طرح برجام را. مجلس طرحی داده و شورای نگهبان آن طرح را تأیید کرده است.

نبویان در واکنش به اینکه چرا دلواپسان با عربستان و اسرائیل هم نوا شده‌اند، گفت: پذیرفتن حمایت ظاهری رژیم صهیونیستی از برجام ظاهری است، شما حتماً قبول دارید که آمریکا مدافع صد درصد اسرائیل است. خوب چرا نمی‌گویید آمریکا به عنوان مدافع صددرصد رژیم صهیونیستی چرا از برجام حمایت می‌کند و چرا نمی‌گویید حالا که برجام در حال اجرا است صهیونیست‌ها ساکتند و از آن حمایت می‌کنند؟

وی در ادامه گفت: من نمی‌خواستم وارد این بحث شوم اما اینکه آقای کواکبیان مدام بحث فساد سه هزار میلیاردی را مطرح می‌کند باید بگویم فرض براینکه سه هزار میلیارد را آقای خاوری برد که باید با او برخورد شود و اصلاً چه ربطی به ما دارد؟ اما شماها بیایید بگویید در پرونده کرسنت چقدر جریمه شدیم و جریمه حاصل از کرسنت چندین برابر فساد سه هزار میلیاردی است. ما نمی‌خواهیم از کسی دفاع کنیم اما شماها که یک وزیرتان هزار میلیارد سرمایه دارد بیایید دارایی آقای روحانی، آقای جهانگیری و دیگر مسئولاتان را با همه چیزهایی که نسبت به گذشتگان می‌گویید مقایسه کنید.

وی گفت: متأسفم از اینکه آقای کواکبیان اینگونه بحث می‌کند. من درباره تعداد سانترفیوژها بحث می‌کنم، ایشان می‌گوید به درک که سانترفیوژها تعطیل شده است. مهم بیکاری جوانان است. خوب ما هم می‌گوییم بی کاری جوانان مهم است. شماها نه تنها بیکاری جوانان را رفع نکردید، بلکه متخصصان هسته‌ای را هم بیکار کردید و با همین سیاست‌های تدبیر و امیدتان به گفته آمارهای رسمی که خودتان اعلام کردید یک میلیون بیکار دیگر به جمع بیکاران اضافه کرده‌اید که اگر برایتان مهم است باید ابتدا به این موضوع پاسخ دهید.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••