به گزارش سراج24،تسنیم نوشت، محمود حسینی امروز در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان تهران در حال برگزاری است در سخنانی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: ارتقای شاخصهای کارآیی درونی و بیرونی، تغییر جایگاه در المپیاد جهانی، ارتقای درصد و میانگین نمرات دروس نهایی، موفقیت و رضایتمندی دانش آموزان در رشتههای مورد پذیرش دانشگاهها، اجرای کارآمد برنامههای تعالی مدیریت آموزشگاه و سایر موفقیتها از نتایج تفاهم نامهها و نظارت بر فرآیندها و اعمال مدیریت یکپارچه است.
وی افزود: سازماندهی نیروی انسانی از جنس برنامه ریزی است. برخلاف ساماندهی نیروی انسانی که از جنس آموزش و کیفیت است. به لحاظ نگاه کمی در مرکز نیروی انسانی و تغییرات مداوم در نگارشها، معاونتهای آموزشی منفعل از موضوع آموزش، عملیاتی کردن سیاستهای وزارتخانه، پیشبرد راهکارهای سند و ایجاد فضای علمی در آموزش و پرورش استان، پیگیر به روز کردن سیستم وپاسخگویی به چالشهای حاصل از آن و ساختن ابلاغ برای دریافت حقوق معلمین شدهاند.
معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفت: پیشنهاد میشود متناسب با جمعیت دانش آموزی هر دوره تحصیلی، تراکم مصوب در هر استان معین و ضریب نیروی انسانی تخصیص و نوع توزیع به شورای برنامهریزی استان واگذار شود.
وی ادامه داد: منقطع شدن ادارات شاهد، سمپاد، هیئت امنایی، سنجش، آموزش از راه دور و غیردولتی از بدنه و ترکیب اصلی معاونتهای آموزشی، نظارت بر فرآیند برنامهها و فعالیت مدارس را تضعیف و یکپارچگی در اجرای سیاستهای آموزشی را متزلزل ساخته است. به گونهای که هم کانون در پیاده سازی سیاستهای اجرایی از جمله توزیع متوازن دانش آموزان کمترین درصد پوشش و رضایتمندی اولیا را دارند. پیشنهاد میشود ادارات ذکر شده در ساختار سازمانی معاونتهای آموزشی تعریف شده یا سرپرستی آنها به معاونتها محول شود.
حسینی تصریح کرد: فاصله درآمدی بین عوامل مدیریتی واحد آموزشی، مناطق و ادارات کل، انگیزه حضور نیروهای کارآمد را به حداقل رسانده است. استعفاهای متعدد و مستمر نیروها و درخواست انتقال آنها در پست مدیریت یا معاونت واحد آموزشی و تغییرات مداوم در ردههای رئیس اداره و کارشناس مسئول، قوت و اقتدار برنامهریزی و نظارت را کاهش داده است.
وی گفت: با توجه به تفاوت عمده هنرستانها با سایر مدارس و جهتگیری برنامه ششم در توسعه آموزشهای فنی و حرفهای درخواست میشود نسبت به ضریب شخصی کار تأمین تفاوت ساعت کار مدیران و عوامل اجرایی و الزامات آموزش همراه با تولید، آیین نامههای مستقلی تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.
معاون آموزش متوسطه شهر تهران عنوان کرد: اجرای هدایت تحصیلی در پایان پایه نهم تأثیر قابل ملاحظهای در کمیت و کیفیت دانش آموزان هدایت شده به شاخه فنی و حرفهای دارد بنابراین درخواست میشود با توجه به شرایط بومی هرکدام از استانها از نظر اشتغال و فرصتهای شغلی براساس آیین نامه آموزشی دوره متوسطه امکان تعیین ضوابط در نمرات دروس هدف به شورای آموزش و پرورش استانها محول شود تا از این طریق با حفظ توازن واقعی در توزیع دانش آموزان استانداری و سایر دستاهها به ایجاد فضای لازم برای آموزش و پرورش استان متعهد شوند.
وی ادامه داد: پرداختن به نمرات کمی دروس فضای کاذبی را برای اشتیاق اولیا و دانش آموزان جهت هدایت به رشتههای علوم پایه ایجاد خواهد کرد و آسیبی جدی بر پیکرده آموزشهای فنی و حرفهای وارد میشود.
حسینی اظهار داشت: به روزآوری و ارتقای سطح علمی نیروی انسانی براساس انتظارات سند تحول و برنامه درسی ملی نیازمند توجه جدی به برنامه مدون و نقشه راه آن است. در حال حاضر به جز دورههای کتب جدید التألیف به سایر آموزشها که مهارتهای حرفهای را تقویت و شایستگیهای لازم را فراهم سازد، پرداخته نمیشود.
وی عنوان کرد: حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب براساس زیرنظامهای ششگانه سند تحول بنیادین (مدیریت و رهبری، منابع انسانی، فضا و تجهیزات، منابع مالی، برنامه درسی و ارزشیابی و پژوهش) نیازمند مدیری بصیر در حوزههای تعلیم و تربیت است. آموزشها و تجربیات قبلی مسیر اجرای سند تحول را همراه نمیسازد. مدیران امروز به دانش، مهارت و شایستگی پایه نیازمندند.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای کارآیی هنرجویان و اقبال اولیا و دانش آموزان به شاخه فنی و حرفهای نیازمند تجهیز و بهروز رسانی کارگاهها و متناسبسازی آنها با بازار کار است. از یک سو وضعیت کالبدی تجهیزات و کمیت آنها پاسخگوی آموزشهای کیفی نیست از سوی دیگر تأخیر در پرداخت اعتبارات، آموزشهای دوگانه اینگونه آموزشها را به چالش کشیده است.