اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۴:۰۱
معاون آموزش متوسطه شهر تهران عنوان کرد

فضای کاذب اشتیاق خانواده‌ها و دانش‌آموزان به رشته‌های علوم پایه و آسیب به فنی و حرفه‌ای

معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفت: پرداختن به نمرات کمی دروس؛ فضای کاذبی را برای اشتیاق خانواده‌ها و دانش آموزان در جهت هدایت به رشته‌های علوم پایه ایجاد می‌کند و آسیبی جدی بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وارد خواهد کرد.

 فضای کاذب اشتیاق خانواده‌ها و دانش‌آموزان به رشته‌های علوم پایه و آسیب به فنی و حرفه‌ای

به گزارش سراج24،تسنیم نوشت، محمود حسینی امروز در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان تهران در حال برگزاری است در سخنانی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: ارتقای شاخص‌های کارآیی درونی و بیرونی، تغییر جایگاه در المپیاد جهانی، ارتقای درصد و میانگین نمرات دروس نهایی، موفقیت و رضایت‌مندی دانش آموزان در رشته‌های مورد پذیرش دانشگاه‌ها، اجرای کارآمد برنامه‌های تعالی مدیریت آموزشگاه و سایر موفقیت‌ها از نتایج تفاهم نامه‌ها و نظارت بر فرآیندها و اعمال مدیریت یکپارچه است.

وی افزود: سازماندهی نیروی انسانی از جنس برنامه ریزی است. برخلاف ساماندهی نیروی انسانی که از جنس آموزش و کیفیت است. به لحاظ نگاه کمی در مرکز نیروی انسانی و تغییرات مداوم در نگارش‌ها، معاونت‌های آموزشی منفعل از موضوع آموزش، عملیاتی کردن سیاست‌های وزارتخانه، پیشبرد راهکارهای سند و ایجاد فضای علمی در آموزش و پرورش استان، پیگیر به روز کردن سیستم  وپاسخگویی به چالش‌های حاصل از آن و ساختن ابلاغ برای دریافت حقوق معلمین شده‌اند.

معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفت: پیشنهاد می‌شود متناسب با جمعیت دانش آموزی هر دوره تحصیلی، تراکم مصوب در هر استان معین و ضریب نیروی انسانی تخصیص و نوع توزیع به شورای برنامه‌ریزی استان واگذار شود.

وی ادامه داد: منقطع شدن ادارات شاهد، سمپاد، هیئت امنایی، سنجش، آموزش از راه دور و غیردولتی از بدنه و ترکیب اصلی معاونت‌های آموزشی، نظارت بر فرآیند برنامه‌ها و فعالیت مدارس را تضعیف و یکپارچگی در اجرای سیاست‌های آموزشی را متزلزل ساخته است. به گونه‌ای که هم کانون در پیاده سازی سیاست‌های اجرایی از جمله توزیع متوازن دانش آموزان کمترین درصد پوشش و رضایتمندی اولیا را دارند. پیشنهاد می‌شود ادارات ذکر شده در ساختار سازمانی معاونت‌های آموزشی تعریف شده یا سرپرستی آنها به معاونت‌ها محول شود.

حسینی تصریح کرد: فاصله درآمدی بین عوامل مدیریتی واحد آموزشی، مناطق و ادارات کل، انگیزه حضور نیروهای کارآمد را به حداقل رسانده است. استعفاهای متعدد و مستمر نیروها و درخواست انتقال آنها در پست مدیریت یا معاونت واحد آموزشی و تغییرات مداوم در رده‌های رئیس اداره و کارشناس مسئول، قوت و اقتدار برنامه‌ریزی و نظارت را کاهش داده است.

وی گفت: با توجه به تفاوت عمده هنرستان‌ها با سایر مدارس و جهت‌گیری برنامه ششم در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای درخواست می‌شود نسبت به ضریب شخصی کار تأمین تفاوت ساعت کار مدیران و عوامل اجرایی و الزامات آموزش همراه با تولید، آیین نامه‌های مستقلی تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

معاون آموزش متوسطه شهر تهران عنوان کرد: اجرای هدایت تحصیلی در پایان پایه نهم تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کمیت و کیفیت دانش آموزان هدایت شده به شاخه فنی و حرفه‌ای دارد بنابراین درخواست می‌شود با توجه به شرایط بومی هرکدام از استان‌ها از نظر اشتغال و فرصت‌های شغلی براساس آیین نامه آموزشی دوره متوسطه امکان تعیین ضوابط در نمرات دروس هدف به شورای آموزش و پرورش استان‌ها محول شود تا از این طریق با حفظ توازن واقعی در توزیع دانش آموزان استانداری و سایر دستاه‌ها به ایجاد فضای لازم برای آموزش و پرورش استان متعهد شوند.

وی ادامه داد: پرداختن به نمرات کمی دروس فضای کاذبی را برای اشتیاق اولیا و دانش آموزان جهت هدایت به رشته‌های علوم پایه ایجاد خواهد کرد و آسیبی جدی بر پیکرده آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وارد می‌شود.

حسینی اظهار داشت: به روزآوری و ارتقای سطح علمی نیروی انسانی براساس انتظارات سند تحول و برنامه درسی ملی نیازمند توجه جدی به برنامه مدون و نقشه راه آن است. در حال حاضر به جز دوره‌های کتب جدید التألیف به سایر آموزش‌ها که مهارت‌های حرفه‌ای را تقویت و شایستگی‌های لازم را فراهم سازد، پرداخته نمی‌شود.

وی عنوان کرد: حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب براساس زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین (مدیریت و رهبری، منابع انسانی، فضا و تجهیزات، منابع مالی، برنامه درسی و ارزشیابی و پژوهش) نیازمند مدیری بصیر در حوزه‌های تعلیم و تربیت است. آموزش‌ها و تجربیات قبلی مسیر اجرای سند تحول را همراه نمی‌سازد. مدیران امروز به دانش، مهارت و شایستگی پایه نیازمندند.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای کارآیی هنرجویان و اقبال اولیا و دانش آموزان به شاخه فنی و حرفه‌ای نیازمند تجهیز و به‌روز رسانی کارگاه‌ها و متناسب‌سازی آنها با بازار کار است. از یک سو وضعیت کالبدی تجهیزات و کمیت آنها پاسخگوی آموزش‌های کیفی نیست از سوی دیگر تأخیر در پرداخت اعتبارات، آموزش‌های دوگانه اینگونه آموزش‌ها را به چالش کشیده است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••