اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۸/۱۱ - ۱۵:۲۵

گلایه‌ خریداران از کیفیت خودروهای صفر داخلی/ وقتی داخل خودرو هم باران می‌بارد

کیفیت پایین خودروهای صفر داخلی این روزها یکی از دلایل اصلی رکود در بازار خودرو و کاهش خرید مشتریان است که بارانی شدن هوای داخل خودرو هم‌زمان با بارش باران، جا نخوردن دنده، خاموش شدن مکرر خودرو و دیسک و صفحه معیوب از آن جمله است.

گلایه‌ خریداران از کیفیت خودروهای صفر داخلی/ وقتی داخل خودرو هم باران می‌بارد

به گزارش سراج24، در حال حاضر مشکلات کیفیتی خودروهای صفر یکی از معضلات اصلی مشتریان بازار خودرو است که دهن به دهن چرخیده و در نهایت باعث تشدید رکود بازار خودرو شده است. این رکود و کاهش خرید خودرو بیشتر از آنکه مشتریان را اذیت کند باعث نارضایتی شرکت‌های خودروساز شده و آنها را به مرز ورشکستگی رسانده است.

هرچند دولت برنامه‌هایی را برای رفع رکود از صنعت خودرو مطرح کرده است، اما این برنامه‌ها هم نتوانسته اوضاع فروش خودروسازان را بهتر کند. پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو و اعطای بخشی از یارانه تولید به شرکت‌های خودروساز از جمله برنامه‌هایی است که مسئولان دولتی برای کمک به خودروسازان در دستور کار قرار داده‌اند.

در این میان، مهم‌ترین خواسته مشتریان بازار خودرو، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و اصلاح قیمت خودروها است تا از این طریق، انگیزه‌ای برای خرید خودروی نو در کشور ایجاد شود.

* هوای بارانی داخل خودرو

محمد مولایی، صاحب یک دستگاه پراید 111 مدل 94 است که در مورد مشکلات ایجاد‌ شده در عملکرد فنی ماشینش به خبرنگار فارس می‌گوید: ماشین من، سایپا 111 مدل 94 است که تا به حال فقط هزار و 7 کیلومتر راه رفته است. هر وقت باران ببارد و یا از شیشه‌شور ماشین استفاده کنم، آب تمام ماشین را پر می‌کند و زیر همه کفی‌های خودرو خیس می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای حل مشکل به نمایندگی سایپا آمده‌ام که به من می‌گویند ماشین باید یک روز و نیم در نمایندگی بماند و کل داشبورد پیاده شود تا مشخص شود که مشکل از کجاست.

این صاحب خودرو توضیح می‌دهد: قبل از این ماشین هم پرشیا مدل 93 و پژو 206 مدل 92 و یک پژو 207 مدل 89 داشتم که هیچ‌کدام مشکل خاصی نداشتند.

وی می‌گوید: برای حل مشکلم، اول به یک مکانیکی مراجعه خواهم کرد، اگر قابل حل باشد ترجیح می‌دهد از این طریق مشکل برطرف شود، نه اینکه دو روز ماشین را بخوابانم و در نهایت هم بلایی دیگر سر ماشین بیاورند.

مولایی می‌گوید: تعمیرکار نمایندگی فقط چند ثانیه یک چراغ قوه زیر داشبورد انداخت و گفت که داشبورد باید پیاده شود! بر چه اساس چنین صحبتی می‌کند؟ عقلانی نیست.

* ماشین چینی سوار شدن، بی کلاسی است

وی در پاسخ به این سؤال که اگر پول بیشتری داشتید، باز هم ترجیح می‌دادید که خودروی داخلی بخرید؟ می‌گوید: نه، حتماً ماشین خارجی می‌خریدم، چون کیفیت بالاتری دارند.

از او می‌پرسم در بین ماشین‌های خارجی، خودروهای چینی را به داخلی‌ها ترجیح می‌دهید؟ پاسخ می‌گوید: نه، اصلاً. سوار خودروی چینی شدن یعنی بی‌کلاسی! ماشین‌های چینی، کپی‌کاری هستند و سوار شدن به آنها آبروریزی است.

* نقص در دیسک و صفحه و گیربکس، شایع‌ترین مشکلات پژو پارس و 206

محسن طهماسبی هم تعمیرکار یکی از مراکز خدمات پس از فروش ایران‌ خودرو است که در مورد مشکلات شایع خودروهای صفر این کارخانه به خبرنگار فارسی می‌گوید: ایراد در دیسک و صفحه و گیربکس خودروها به‌ ویژه پژو 206 و پژو پارس از جمله شایع‌ترین مشکلات محصولات صفر ایران‌ خودرو است.

وی ادامه می‌دهد: این مشکلات در محصولاتی مانند سمند و پژو 405 نیز دیده می‌شود و علاوه بر این، ایراد در تسمه دینام و غلطک‌های هرزگرد پژو 206 و رانا از دیگر مواردی است که خریداران را شاکی کرده است.

به گفته وی، مشتریان زیادی به‌ دلیل گیر کردن دنده در خودروهای صفر به نمایندگی مراجعه می‌کنند.

* مشکلات اصلی در موتور و گیربکس پراید و تیبا

مردانی در مورد عمده مشکلات فنی خودروهای صفر مراجعه‌کننده به نمایندگی‌ها نیز می‌گوید:‌ بیشترین ایرادات فنی مربوط به قسمت‌های موتوری و گیربکس پراید و تیبا است که بعضی از آنها در مراجعات اولیه قابل رفع هستند.

وی کیفیت پایین قطعات را دلیل اصلی این ایرادات می‌داند و ادامه می‌دهد: خدمات گارانتی به خودروها ارائه می‌شود، اما مشکل اصلی این است که دسترسی به برخی قطعات نداریم و با محدودیت در تأمین آنها روبه‌رو هستیم.

* کمبود قطعه در نمایندگی‌ها

وی مشکل کمبود قطعات در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش را عامل اصلی طولانی شدن مدت تعمیر خودروها عنوان می‌کند و معتقد است این مسئله باعث شده تا مشتریان برای تعمیر خودرو مرتب در رفت و آمد به نمایندگی باشند.

مردانی توضیح می‌دهد: سنسور موقعیت، میل سوپاپ و سنسور اکسیژن از جمله قطعاتی هستند که کمبود دارند و علاوه بر این، با تولید خودروهای یورو 4 و عدم عرضه بنزین با استاندارد یورو 4، بسیاری از خودروها با مشکل فنی روبه‌رو شده‌اند.

* خاموش شدن مدام خودروها به دلیل کیفیت پایین بنزین

به گفته وی، خاموش شدن مداوم خودروها و ریپ زدن آنها بیشتر به‌ دلیل کیفیت پایین بنزین و ناسازگاری آن با سیستم فنی خودروها است که بیشتر در مورد خودروهای جدید اتفاق می‌افتد.

این تعمیرکار نمایندگی سایپا در عین حال از مراجعه کم صاحبان خودروهای مونتاژی مانند سراتو به نمایندگی‌ها در مقایسه با خودروهای داخلی سخن می‌گوید.

* نمایندگی 600 هزار تومان گرفت،دزدگیر را هم خراب کرد اما مشکل حل نشد

حسن‌ پورعباس‌زاده، یکی از مراجعه‌کنندگان به نمایندگی خدمات پس را فروش ایران خودرو است که به خبرنگار فارس می‌گوید: ماشین من پرشیای مدل 93 است که خوب استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شد، برای حل مشکل به چند نمایندگی و تعمیرگاه مراجعه کردم.

وی ادامه می‌دهد: نمایندگی 600 هزار تومان از من گرفت و حتی دزدگیر ماشین را هم خراب کردند، اما باز هم مشکل به‌ طور کامل حل نشد. در نهایت به یک مکانیکی مراجعه کردم و تعمیرکار جلوی چشم خودم، مغزی سوئیچ را عوض کرد و مشکل ماشین برطرف شد.

* به دلیل پایین بودن توان خریدم، خودروی داخلی می‌خرم

در کنار این انتقادات، یوسف رضاخانی از کیفیت خودروی خود راضی است و در این مورد به فارس می‌گوید تا به حال سایپا 131 مدل SD تولید سال 93 داشته که دارای موتور خوبی بود و مشکل خاصی نداشت و قصد تعویض آن را دارد.

وی با بیان اینکه باز هم قصد دارد خودروی داخلی خریداری کند، ادامه می‌دهد: قصد دارم سایپا 131 مدل SE تولید سال 94 بخرم.

وی می‌گوید: به‌ دلیل قدرت خریدم ترجیح می‌دهم محصولات سایپا را خریداری کنم.

این مشتری محصولات سایپا در مورد خدمات پس از فروش شرکت سایپا نیز می‌گوید:‌ ارائه خدمات در نمایندگی‌های متفرقه بهتر از نمایندگی مرکزی است و آشفتگی نمایندگی‌های مرکزی را ندارد.

رضاخانی در مورد قیمت خودروهای داخلی نیز معتقد است با شکل‌گیری کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» قیمت خودروها تا حدی پایین آمده، اما باز هم قیمت‌ها بالاست و بهتر است کاهش یابد تا مردم قدرت خرید داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر قدرت خرید بالایی داشتید، باز هم ترجیح می‌دادید خودروی داخلی بخرید؟ گفت:‌ خیر، حتماً خودروی خارجی می‌خریدم، چون از نظر کیفیت بهتر از داخلی‌ها است.

علی مردانی تعمیرکاری که در نمایندگی خدمات پس از فروش سایپا مشغول تعمیر یک پراید است، هم در مورد وضعیت مراجعات مردم برای تعمیر خودروهای صفر به فارس می‌گوید: با توجه به اینکه خرید خودرو کم شده است، اما میزان مراجعات مردم به نمایندگی‌ها تغییری نکرده و به‌ دلیل کاهش کیفیت خودروها، باز هم مردم به اندازه قبل برای تعمیر خودروهای صفر به نمایندگی مراجعه می‌کنند.

* نمایندگی فقط دیاگ می‌زند

امیر احتشامی هم یک تعمیرکار خودرو است که جلوی تعمیرگاه خود مشغول تعمیر یک پژو 206 است. از او می‌پرسم این روزها بیشترین مشکل خودروهای نو در مراجعه به تعمیرگاه چه چیزی است؟ می‌گوید: ماشین‌های مختلفی برای تعمیر به ما مراجعه می‌کنند. مثلاً رانندگان پراید از خوب نگرفتن ترمز و انحراف فرمان شکایت دارند که در مراجعه به نمایندگی خدمات پس از فروش هم باید ماشین را حداقل یک روز بخوابانند و از کارشان باز می‌مانند.

وی ادامه می‌دهد: دیروز راننده یک دستگاه پژو 405 مدل 93 به من مراجعه کرد و می‌گفت خودرو در سر بالایی‌ها کشش ندارد، چهار مرتبه به نمایندگی مراجعه کرده‌ بود، دیاگ زده‌ بودند ولی مشکل بر طرف نشده بود.

احتشامی می‌گوید: این مشکل می‌تواند از پمپ بنزین خودرو باشد، ولی نمایندگی اهمیت نمی‌دهد و به جای حل واقعی مشکل، فقط دیاگ می‌زند و پول زیادی هم می‌گیرد.

* ماشین نو، دیسک و صفحه می‌سوزاند

وی از معیوب شدن دیسک و صفحه سمند با کارکرد 18 هزار کیلومتری صحبت می‌کند و می‌گوید: با این میزان کارکرد پایین نباید دیسک و صفحه ماشین بسوزد، ولی این روزها از این اتفاقات می‌افتد.

مسعود برازجانی هم صاحب پژو پارس است که از معیوب بودن پرژکتورهای ماشینش شاکی است و می‌گوید: پرژکتورهای پایین خودرو مرتب لامپ می‌سوزاند، چند مرتبه به نمایندگی مراجعه کردم و هر بار، یک هفته پس از تعویض لامپ‌ها، دوباره لامپ می‌سوخت.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت ماشین را پیش یک باطری‌ساز بردم و مشخص شد مشکل از سیم‌کشی پشت پرژکتورها است.

* کیسه هوای تزئینی در پراید صفر

عظیم حسینی، یک تعمیرکار خودرو نیز با بیان اینکه مشکلات فنی پراید بیشتر از سایر خودروها است، به فارس می‌گوید: یکی از این مشکلات، عمل نکردن کیسه هوا است که بیشتر جنبه تزئینی دارد و علاوه بر این، سیستم هیدرولیک این خودروها نیز مشکل دارد.

وی به عدم نصب سیستم دنده عقب بر روی پراید به‌ عنوان یکی از ایرادات جالب در این خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید: راننده پراید به من مراجعه کرده بود و می‌گفت به محض روشن کردن خودرو، صدای تق تق از کاپوت می‌آید که قرار شد با توجه به صفر بودن خودرو برای تعمیر به نمایندگی مراجعه کند.

* 3 میلیون تومان خرج کردم، مشکل ماشین حل نشد

مهستا اخباری هم صاحب یک دستگاه رانا است که دل خوشی از کیفیت ماشینش ندارد. او می‌گوید: دو ماه بعد از تحویل خودرو با مشکل در سوپاپ بنزین مواجه شدم و در پی آن خاموش شدن مکرر خودرو آغاز شد.

وی ادامه می‌دهد: برای حل مشکل به نمایندگی خدمات پس از فروش ایران‌ خودرو مراجعه کردم، اما هر بار پس از چند روز یا حتی چند ساعت، دوباره خاموش شدن‌های ماشین تکرار می‌شد.

وی می‌گوید: حدود 3 میلیون تومان پول خرج کردم، اما مشکل ماشین برطرف نشد تا اینکه در نهایت یک تعمیرکار آزاد متوجه شد که مشکل ماشین از سیم‌کشی است و بالاخره توانستیم بعد از چند ماه ماشین را خارج از نمایندگی تعمیر کنیم.

* از ترس کیفیت پایین، ماشینم را عوض نمی کنم

مونا هرمزی نیز صاحب یک دستگاه پژو 206 مدل 88 است که از کیفیت ماشینش راضی است و می‌گوید از ترس کیفیت پایین خودروهای نو، اقدامی برای تعویض ماشینش نکرده است.

موسی عظیمی، راننده تاکسی پژو 405 هم از کیفیت پایین قطعات یدکی شکایت دارد و می‌گوید: در حال حاضر بوش ته میل‌لنگ اصلی در بازار وجود ندارد و باید نوع چینی آن را استفاده کنیم که خیلی زود خراب می‌شود و باید دوباره تعویض شود.

وی می‌گوید: ماشین‌های قدیمی خیلی بهتر از ماشین‌های جدید هستند و رانندگان باید هر ماه پول زیادی را بابت خرید قطعات بپردازند.

به گزارش فارس، کیفیت پایین خودروهای صفر در حالی خاطره بدی را در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کرده که رفع این مشکل و افزایش کیفیت خودروها می‌تواند انگیزه‌ای برای خرید خودروهای داخلی توسط مردم باشد.

در نتیجه با افزایش خرید مردم و اقدام برای تعویض خودروهای قدیمی خود شاهد رونق بازار خودرو و رفع رکود از این بازار خواهیم بود، رونقی که تحرک را در بسیاری از صنایع وابسته به صنعت خودروسازی به همراه خواهد داشت و چرخ‌های صنعت کشور را به حرکت در می‌آورد.

 

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••