اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۱۰:۱۲
دشمن به استحاله نظام اسلامی دل‌بسته است

میرمهدی: تشیع انگلیسی وحدت امت اسلامی را به خطر انداخته است

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با بیان این که دشمن به استحاله نظام اسلامی دل‌بسته است گفت: تشیع انگلیسی وحدت امت اسلامی را به خطر انداخته است.

میرمهدی: تشیع انگلیسی وحدت امت اسلامی را به خطر انداخته است

به گزارش سراج24، این روزها که دشمنان با استفاده از ابزار تبلیغی و در راس آنها تشیع لندن‌نشین به دنبال ضربه‌ زدن به عزاداری‌های ‏حسینی با استفاده از وارد کردن خرافات هستند، نقش روحانیت شیعه و حوزه‌های علمیه نقشی پررنگ، تاثیرگذار و اساسی است.‏

این امر، موضوعی شد تا در ایام دهه نخست محرم الحرام و شهادت جانسوز حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفای ایشان درباره عزاداری حسینی، ‏فرهنگ عاشورا و ضرورت پاسداری از این فرهنگ اصیل و غنی با "حجت‌الاسلام سیداحمد میرمهدی" مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک و ‏مسئول دفترمرجع عالیقدر تشیع آیت الله وحید خراسانی در استان مرکزی به گفت‌و‌گو بنشینیم.‏

مهم‌ترین محورها و مشروح صحبت‌های حجت الاسلام سیداحمد میرمهدی ، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک و مسئول ‏دفترمرجع عالیقدر تشیع آیت الله وحید خراسانی در استان مرکزی در این گفت‌وگو از این قرار است:‏

‏• قیام عاشورا تفسیر روشن اسلام ناب محمدی(ص) و امامت است.‏

‏• دشمن به دنبال ایجاد خرافه، تشتت و شبهه در عزاداری‌ها است.‏

‏• قمه‌زنی حرام، وهن دین و خلاف اسلام است ‏.‏

‏• شیعه لندن‌نشین اهداف دشمن در ایجاد تفرقه و اختلاف را اجرایی می‌کند.‏

‏• ورود اشعار سخیف، بی‌محتوا از راه‌های نفوذ دشمن برای ضربه زدن به عزاداری است.‏

‏• حوزه‌ها نقش هدایت‌گرانه در جامعه اسلامی دارند.‏

‏:جایگاه فرهنگ عاشورا و عزاداری در جهان اسلام را چگونه تبیین می‌کنید؟

میرمهدی: جایگاه عاشورا در حقیقت جایگاه روشنگری و تبیین دین و رساندن مطالب دین به ویژه مطالب اساسی به مردم است، در درجه نخست عاشورا ‏جایگاه امامت را که تداوم خط نبوت و وصایت نبوت است، حفظ می‌کند چرا که نبوت باید حفظ شود وگرنه انحراف در دین بسیار می‌شود.

عاشورا اصل ‏دین را معرفی می‌کند و آن جایگاه امامت است، عاشورا این پرسش را مطرح می‌کند که آیا امام(ع) کسی است که در برابر انحرافات در دین ساکت بماند و ‏یا کسی است که در برابر انحرافات واکنش نشان داده و خود را در برابر مسائل مربوط به جهان اسلام بی‌تفاوت نمی‌بیند و بنابراین اقدام می‌کند تا مردم ‏را با اصل دین آشنا کند.‏

از این رو در درجه نخست امام‏(ع) ‏این جایگاه را معرفی می‌کند و بعد آن چه را که به عنوان انحراف در دین ایجاد شده، آن انحراف را نیز معرفی کرده، این راه ‏انحرافی همان راهی است که خلافت بعد از پیامبر(ص) و حکومت اسلامی را به سلطنت موروثی تبدیل کرد به طوری که معاویه ابوسفیان بعد از خود پسرش ‏یزید ابن معاویه را به عنوان جانشین معرفی کرد و این اقدام وی خلاف روش خلفای گذشته بود.

روش خلفا تعیین جانشین از اصحاب پیامبر(ص) بود و خلیفه ‏دوم نیز شورایی برای تعیین جانشین تشکیل داد، هرکدام از این روش‌ها جای حرف دارند و هیچ‌کدام با مبانی دینی ما سازگار نیست اما روش خلفای قبل ‏از معاویه سلطنتی نبود.‏

کاری که معاویه کرد و برخلاف گذشتگان بود این بود که کسی را که لیاقت حکومت‌داری مسلمانان را نداشته به این سمت گماشت و برای او از مردم ‏بیعت گرفت، حضرت سیدالشهداء(ع) یزید را معلن به فسق معرفی کرد و اعلام داشت یزید علنا فسق و فجور انجام داده و کسی که فسق و فجور انجام ‏می‌دهد حتی بنابر عقیه اهل سنت، کسی نیست که لیاقت ریاست مسلمانان را داشته باشد.

در نتیجه اسلام تحت تحریف آنها قرار گرفت، امام حسین(ع) ‏با قیامی که در این راه انجام داد در حقیقت اهمیت جایگاه و حساس بودن مسئله خلافت را بیان کرد ولو اگر تعداد کمی از مسلمانان متوجه این مسئله ‏شوند و حتی اگر به همین راه ادامه دهند.‏

مسلمانان باید متوجه می‌شدند که این راه، راه انحرافی است و این مهم‌ترین مسئله است، امام حسین(ع) با قیام خود به تمام مسلمانان جهان و همه ‏انسان‌های دنیا این پیام را دادند که حکومت اسلامی باید چنین حکومتی باشد و رفتارهایی مانند خلفای کنونی‌اش را برنمی‌تابد، این جایگاه قیام امام ‏حسین(ع) از نظر عمومی بود که اهل سنت هم به آن توجه دارند.‏

از نظر اعتقادی شیعه، قائل به امامت ائمه معصوم هستیم و امام‏(ع)‏ منصوب از سوی خدا است و نصب امامت همراه با نشانه‌هایی است و این نشانه‌ها در ‏امام حسین(ع) به وضوح دیده می‌شود و حرکت ایشان از مدینه به مکه و بعد به عراق حجت و دلیل شرعی است حتی اگر ندانیم که امام حسین(ع) چرا ‏قیام کردند، می‌دانیم امام معصوم‏(ع)‏ هر کاری کند بر اساس وظیفه شرعی است، قیام امام حسین(ع) مکتب شیعه و امامت را برای جهانیان روشن کرد که ‏این مکتب حاضر نیست تحت هیچ عنوانی احکام را زیر پا گذاشته و حتی برای اثبات حقانیت خود خاندان خود را در معرض شهادت و اسارت قرار می‎دهد.‏

‏: دلیل اینکه دشمن به دنبال رواج بدعت و خرافه در مراسم عزاداری امام حسین(ع) و فرهنگ عاشوراست، چیست؟

میرمهدی: انحراف در عزاداری‌ها و کژروی‌های ایجاد شده که در آن اصل و اساس حرکت امام حسین(ع) توجهی نمی‌شود، یک برنامه تنظیم شده است، ‏در زمان‌های گذشته این چنین نبوده و اگر کسی به فرض قمه‌زنی یا علم گردانی می‌کرد به قصد ایجاد انحراف نبوده و شاید قصد جلب توجه داشته است اما ‏در زمان کنونی که این گونه حرکات در عزاداری‌ها مشاهده می‌شود مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

کسانی که اصرار دارند قمه‌زنی در ملاعام باشد هدفی را دنبال می‌کنند تا مردم را از پرداختن به فلسفه قیام و حرکت امام حسین(ع) که ‏روشنگری در دین است منحرف کنند و به سمت اختلاف و تشتت آرا بکشانند چرا که وقتی قمه‌زنی در ملاعام باشد مخالف و موافق دارد و در نتیجه ‏اختلاف ایجاد شده نمی‌توان با حقایق آشنا شد و دو جبهه تشکیل شده در صدد رد دیگری هستند و از اصل قیام باز می‌مانند.‏

در حال حاضر شاهد انجام اعمال بی‌اهمیتی مانند قمه‌زنی و علم‌گردانی هستیم که روز به روز گسترش یافته و سبب می‌شود که مردم از اصل چرایی ‏حرکت امام حسین(ع) باز مانند و اصل دین مخفی بماند و این از اهداف دشمن است، دشمنان اسلام از قدیم دنبال این گونه مسائل بودند، هر شعائری که ‏نشانه عزاداری صحیح برای امام حسین(ع) باشد و هر چیزی که به پایداری این عزاداری کمک کند مورد حمایت است.

برپا بودن دسته‌جات ‏عزاداری‌ها به شیوه‌ای درست بسیار مهم است و حضرت امام خمینی(ره) فرموده‌اند که دسته‌جات عزاداری به روش سنتی عزاداری کنند و در عزاداری‌ها ‏پیام قیام امام حسین(ع) به مردم برسانید تا سبب رشد و تعالی فرهنگ دینی شود.‏

هدف از برگزاری عزاداری‌ها چیزی است که امام راحل(ره) فرموده‌اند و هر چیزی که در این راه بر زنده‌نگه داشتن عزاداری‌ها کمک کند باید حفظ شود اما ‏اینکه مسائل خرافی و بدعت‌ها و این گونه مسائل در عزاداری‌ها رشد کند سبب اختلاف است و مخالف اصل عزاداری محسوب می‌شود.

اصل این است که ‏عزاداری حفظ شود نه اینکه سبب اختلاف شود و قمه‌زنی رد می‌شود چرا که وقتی چنین عملی سبب می‌شود که اصل انسانیت مسلمانان زیر ‏سوال قرار گیرد و شرافت انسانی مسلمانان مورد هتک حرمت واقع شود چرا باید انجام شود.‏

گروهی می‌گویند ما بر قمه‌زنی عقیده داریم، اگر واقعا حرکت شما با نیت الهی است و عقیده دارید و فتوای مراجع تقلید شما است چرا علنی می‌کنید، ‏علنی شدن آن علیه شیعه، اسلام و مذهب تمام می‌شود، وقتی عملی علیه مذهب باشد و سبب هتک حرمت دین شود حرام است.

اگر محب امام حسین(ع) هستند نباید کاری کنند که مذهب و مرام امام ‏حسین(ع) مورد شبه قرار گیرد و قمه‌زنی حرام و خلاف اسلام است و تنها ‏سبب هتک حرمت می‌شود.‏

‏: تشیع لندن‌نشین با ابزار رسانه‌ای تبلیغی دنبال به انحطاط کشاندن فرهنگ عزاداری و ‏آموزه‌های دینی و اعتقادی تشیع هستند، راهبرد مقابله با آنها چه بوده و مهم‌ترین هدف این فرقه چیست؟

میرمهدی: این‌ها را فرقه نمی‌دانم و بیشترین چیزی که سبب گسترش آن‌ها شده پرداختن به آن‌ها است، بنده با پرداختن به این افراد و طرز فکر آن‌ها موافق ‏نیستم، جبهه آن ها مخالف جبهه نظام جمهوری اسلامی است و تفکر آن‌ها ضد این نظام است، آن‌ها از مخالفت با حضرت امام خمینی(ره) شروع کرده و ‏اکنون نیز با مقام معظم رهبری و اصل نظام مخالفند.

این ها به هیچ عنوان فرقه نبوده بلکه عده‌ای هستند که بر اساس مبانی خود با نظام جمهوری ‏اسلامی مخالفند و حرکت‌هایی می‌کنند تا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که برپایه اسلام ناب محمدی(ص) بنا شده را آسیب برسانند.‏

آن‌هایی که در خارج ساکن هستند برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان فعال هستند، شخصی از این گروه در لندن ساکن بوده و شبکه‌هایی نیز در اختیار دارد و ‏صحبت‌هایی می‌کند که هیچ کس حرف‌های او را قبول ندارد، این‌ها از راه مخالفت با جمهوری اسلامی به اینجا رسیدند که البته یک راه مخالفت با ‏جمهوری اسلامی با توجه به اهداف دشمن ایجاد تفرقه و اختلاف است و آن‌ها این سیاست سخیف را برگزیده‌اند.‏

اگر خیلی خوشبین باشیم باید گفت که آن‌ها ناخودآگاه در دام دشمن افتادند، این‌ها مخالفینی هستند که در دام دشمن افتاده و از این راه برای شکستن نظام ‏استفاده می‌کنند و این راه، راه باطلی است، شاید روزی متوجه شوند که به خاطر حرف آنها میان شیعه با شیعه و شیعه با سنی اختلاف افتاده و برخی ‏وهابی‌های تندرو بر اساس حرف این‌ها دستور قتل شیعیان را صادر می‌کنند و کشتار در سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان به دلیل حرف‌های نامربوط این ‏افراد است که آن زمان دیگر دیر شده و در اضمحلال کامل هستند.

به هر حال فرقه کسی است که عقیده کلامی جدا داشته باشد، ولی این گروه به ظاهر ‏از نظر عقیده با ما در یک گروه هستند اما راه و مسلکی گمراه دارند و با حرف‎هایشان سبب ریخته شدن خون مسلمانان می‌شوند.‏

‏: استفاده از اشعار کم محتوا، سبک‌ آهنگ‌های مبتذل و ایجاد بدعت در عزاداری‌ها موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز با آن ‏به شدت مخالفند، مهم‌ترین راه مقابله را چه می‌دانید؟

میرمهدی: یکی از راه‌های نفوذ دشمن همین اشعار کم محتوا است، اشعار کم محتوا و مبتذل، عزاداری را زیر سوال برده و سبب مورد تمسخر واقع شدن ‏آن می‌شوند، گروه رپ یا گروه‌های دیگر با نوحه‌های‌های سخیف خود اصل عزاداری را برمی‌دارند و هیچگونه کمکی به مذهب نمی‌کنند و بر ضد شیعه ‏هستند، این راه نفوذ دشمن است که از این راه مردم را از مذهب و امام حسین(ع) جدا کنند و امام حسین(ع) را ملعبه دست این‌ها کنند.‏

‏ راه مقابله، رساندن حقیقت به این افراد است و باید آنها را به راه صحیح عزاداری برگردانیم، برخی خرافات و مطالب بی‌اساس که به عنوان نوحه در ‏عزاداری‌ها می‌گویند کمکی به عزاداری نمی‌کند و بیشتر ضربه زننده است و باید این افراد را آگاه کرد و صورتش بسیار زیاد است، هنوز یک تشکیلات ‏منسجم که آگاهی‌های لازم را به نوحه‌سرایان دهد نداریم و نیاز داریم هیئت‌ها و گردانندگان آنها راهنمایی‌های لازم را داده و آموزش‌های لازم را ‏فراگیرند.‏

سازمان‌های دست‌اندرکار روی این موضوع جدی‌تر باشند و از کارهای فرعی دست بردارند و با این امور بپردازند که به اصل دین ما مربوط است، اداره کل ‏ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در این امر مسئولیت دارند و هیئت‌ها و نوحه‌سرایان تحت اشراف آن‌ها هستند و تبلغات اسلامی باید آگاهی‌های ‏لازم را همراه برگزاری کلاس‌های آموزشی به هیئت‌ها دهد.‏

نقش حوزه علمیه به عنوان سنگر فکر و اندیشۀ تبلیغ دینی در عزاداری‎ها چیست؟

میرمهدی: همیشه حوزه‌ها با پرورش طلاب فاضل آگاهی‌های لازم در امور دینی را به مردم می‎دهند و هدایت عزاداری‌ها را برعهده دارند، در اکثر ‏شهرهایی که حوزه علمیه در آنجا رشد داشته ریشه‌های فعالیت حوزه را در عزاداری‌ها می‌بینیم، در هیئت‌های اراک روحانیون حضور دارند، در اراک مانند ‏برخی از شهرهای دیگر عزاداری دسته جمعی نداریم اما مجموعه عزادارن در اراک به جز تعداد بسیار کمی با روحانیت ارتباط دارند و از مداحانی استفاده ‏می‌کنند که از روش‌های مداحی مطابق شرع بهره می‌گیرند.‏

حوزه و علما بسیار روشنگری کرده و اکنون هم همین وظیفه را دارند، زمینه فعالیت حوزه‌ها در اختبار خود حوزه نیست و در اختیار سازمان‌های دیگر است، ‏سازمان تبلیغات اسلامی باید از روحانی دعوت کند و جایی که ارشاد اسلامی باید از حضور روحانی استفاده کند از وجود روحانی بهره ببرد، نقش حوزه و ‏علما بسیار تعیین کننده است و تاکنون این نقش را ایفا کرده و می‌کند.‏

 

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••